AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Hvor mye penger/økonomisk bistand gir dere til deres barn over 18 år? Barn som har stipend, inntekt, lærlinglønn osv. Når er det forventet at de klarer seg selv? Anonymkode: fdd09...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Mine er over 40 nå men de får 4000kr ca i gaver i året, fordelt utover på bursdag, jul og annet. Jeg betaler også alt når vi møtes og når vi gjør aktiviteter sammen. Det har vært det samme siden de flyttet hjemmefra ved 18-19 år. Anonymkode: db918...95f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august De får etter behov. Ikke noe fast sum. Vi hjelper dem til de er ferdig med studier/læretid. Anonymkode: 416c8...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Noen som dekker barnas (deler av) faste utgifter? Anonymkode: fdd09...cdc
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Mitt barn på 20 får 1500 i måneden, mest ment for reisepenger hjem, pluss litt ekstra etter behov, i innkjøp og ymse. Bor nå for seg selv. Anonymkode: c14b9...bdd
AnonymBruker Skrevet 16. august #6 Skrevet 16. august Mine voksne barn tjener mer enn meg. Den på 28 eier to eneboliger, den på 30 eier også hus, og har familie. De får fine gaver til jul og bursdag, og sponser noen ganger flybillett hjem for den ene. Da de var studenter langt unna, fikk de flybilletter hjem, et par store pakker med klær i året, og vippset en tusenlapp nå og da. De er kanskje en sjelden rase for tiden, for begge har alltid vært opptatt av/stolt av å klare seg selv, jobbe, spare penger osv. Jeg har god kontroll på økonomien min, men de der to er i en annen liga, og har omtrent økonomi, sparing, aksjer, fond osv som hobby. Anonymkode: 5487c...c51 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Når de har inntekt, og lærlinglønn - så får de ikke noe penger hjemme. Det får da være måte på. Men skulle det skje noe spesielt, så bidrar vi mer enn gjerne altså. Men når de har blitt så store, og tjener egne penger er det på tide å la de prøve seg selv. Anonymkode: 487d7...b83 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): De får etter behov. Ikke noe fast sum. Vi hjelper dem til de er ferdig med studier/læretid. Anonymkode: 416c8...d6f Samme her Anonymkode: d97c4...e8d
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Nå er mine voksne og i full jobb, så de får ikke penger utenom bursdag og jul. De har alle hatt jobber fra 16-17 års alder, så de har jo egentlig holdt seg selv med lommepenger siden da. Men vi har jo betalt tlf, busskort, fritidsaktiviteter og det meste av klær. Anonymkode: 23875...874
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Klarer seg selv i det daglige, men vi bidrar med en del ting: - Betaler for nødvendige forsikringer (reise/innbo/helse) som også er billigere under vår «familiepakke» enn om han skulle hatt egen. - Kjøper innimellom utstyr og klær som f.eks. fikk han nye vintersko i fjor uten at det var en spesiell anledning som jul/bursdagsgave - Sponser treningsabonnement (billig/student) - Får sponset reise hjem i ferier og ellers etter avtale. - Bor gratis hos oss og får ganske god oppvartning når han er hjemme i ferier og sånn. Ellers holder han seg med saker og ting selv. Har han lyst på ny mobil fordi han vil ha nyere så er det noe han må spare opp til selv, men vi kan hjelpe med «nødfond» hvis mobil eller PC (som trengs til studier) skulle ryke. Han jobber og står på og har egentlig ganske god økonomisk sans, men fordi studiene setter noe begrensninger på hvor mye han får jobbet og fordi han er lavtlønnet så forventer vi ikke at han skal ha like stor buffer som en person i full jobb, derfor velger vi å sponse litt ekstra. Anonymkode: 107d1...784
AnonymBruker Skrevet 16. august #11 Skrevet 16. august Får ikke noe penger. Men bor gratis hjemme, og får mat og strøm. Luksusmat kjøper han selv. Anonymkode: 73ccf...251
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Mine er 23 og 27. Eldste har fast jobb og egen bolig (eier). Hn får ikke noe, men bodde hjemme under lærlingtiden uten å betale noe. Under forutsetning at hn sparte til egenkapital. Noe hn gjorde. Da hn bodde borte pga skole fikk hn et fast beløp pr måned (et par tusen). Jeg betalte også for noen hjemreiser og vipset litt innimellom. I dag får hn julegave/bursdagsgave i størrelsesorden 3000-5000 samt at jeg betaler når vi spiser ute. Yngste er student. Hn får et fast beløp pr mnd (samme som søskenet fikk). Og jeg betaler noen hjemreiser og vipser litt innimellom. Hn får julegave/bursdagsgave til samme beløp som søskenet. Begge barna mine kan få et større beløp innimellom. Da gjerne etter at jeg selv har fått fra mine foreldre. Da er det gjerne til noe spesifikt; fylle opp bsu, betale ned på huslån eller en større ting de trenger/ønsker seg. Begge er ansvarlige unge voksne, de er flinke økonomisk og sparer både på konto og fond. De er takknemlig for det jeg bidrar med. Anonymkode: 4871a...125
AnonymBruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Eldste er 25 og klarer seg selv. Får flybillett dekket hjem noen ganger men han tjener nesten de samme som meg. Nå skal han og kjæresten flytte i lag, da fikk de 5000 til nødvendige ting. 16 åringen jobber, men får dekket busskort, mobil og det hun trenger forutenom sminke og noe av klærne. Tenker når det er hennes tid til å studere så dekkes det samme som tidligere, hun må pent jobbe ved siden av studiene hun også. Hun er flinkere enn sin bror å spare så er lite bekymret der. Bursdags/julegaver varierer i beløp, om minstemann trenger nye slalomski får ikke de to eldste nødvendigvis noe til samme beløp, slike ting jevner seg ut. Anonymkode: 799b1...257
Million Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august (endret) Har bare ett barn, en voksen sønn. Har hjulpet han med flybilletter i år, da han skulle dra og besøke kjæresten. Han skal en tur til i høst, og jeg har lovet å bidra med 10 000 da også. Hun bor i utlandet. Det kommer ikke til å fortsette, dette med at jeg sponser så mye på flybilletter til han, men jeg gjør det nå i starten fordi jeg unner det nyforelskede paret å få mulighet til å treffes ❤️ Jeg kommer ikke til å kunne gi han egenkapital for eksempel. Endret 16. august av Million
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Jeg har ett barn. Hun jobbet deltid ved siden av skolen siden hun fylte 18, men en medfødt kronisk sykdom ble mer og mer plagsomt så hun klarte ikke lenger å jobbe eller studere da hun var 21. Hun har AAP og det er virkelig ikke mye å leve på, så nå betaler jeg alle helseutgiftene pluss at jeg storhandler mat 1-2 ganger i måneden. I julegave får hun vinterklær, vinterstøvler og andre dyre nødvendigheter. Føler på ansvar og skyld fordi jeg ikke fanget opp hvor plaget hun var, så hun fikk ikke noen behandling for plagene før etter at hun ble voksen. Da hun var baby og ble diagnostisert fikk vi beskjed om at mange lever uten plager, mens noen få er veldig plaget. Så jeg trodde alltid at hun ikke var så plaget siden hun ikke klaget, men som hun har forklart nå så har hun jo alltid levd med de smertene og plagene og aldri visst om noe annet. Den dårlige samvittigheten gnager veldig, og jeg skulle gjerne betalt alle utgiftene for henne men mannen min mener det er viktig at hun er selvstendig og får streve litt nå som hun er ung. Anonymkode: 6168e...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Min er student og bor på hybel på annen kant av landet. Jeg overfører fast tusen kr hver måned, og faren litt mer. Vi gjør det for at hun skal slippe å jobbe ved siden av studiene. Skal sies at hun har jobbet ved siden av skolen i mange år, også jobbet fulltid og bodd på hybel på hjemstedet og klart seg uten økonomisk hjelp. Men nå ønsker vi å hjelpe sånn at studiet kan få full konsentrasjon. Anonymkode: 8b65f...364
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august De har alle flyttet ut etter vgs, og klart seg selv med deltidsjobb og lånekasse, deretter full jobb. Ingen av dem har hatt behov for økonomisk støtte. De to eldste fikk et bidrag da de kjøpte seg leilighet, og det gjør nok også de yngste. Anonymkode: e30ea...fa4
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Har en 18 åring som bor hjemme, begynner siste året på videregående. Er ikke særlig forskjell på hva vi betalte nå og før hun ble 18 år, har ikke jobb. Men dekker ikke noe fast. Står for mat her hjemme, litt småpenger her og der, noen klær innimellom. Egentlig ikke kjempe mye, bruker en del penger på klær med hjelp av bursdagspenger osv. Anonymkode: 0b7cd...b02
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august Eldste ingenting. Har utbetalt mer en meg. Bor hjemme , driver nå for å kjøpe første bolig Yngste flytter nå som lærlingtiden starter. Og vi har sagt første stunden mens lønn er lav ska vi hjelpe til med forsikring på bilen. Fått tak i leilighet inkludert strøm. Og vil første halvåret ha ca 19.000 utbetalt Anonymkode: 38236...94f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå