Gå til innhold

Hvordan gjøre det beste ut av helger med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at barna begynte på barneskolen så synes jeg helger har blitt så utrolig slitsomme! Det er alltid noe som skjer, enten med fritidsaktiviteter eller vennebesøk/overnatting.

Jeg savner tiden fra bhg alder hvor vi kunne ha mye mer rolig kvalitetstid sammen. Dette er det jo nesten helt slutt på.

Helgene gir meg ingenting lenger, annet enn mye arbeid, stress og tvangssosialisering med andre barnefamilier/fritidsaktiviter osv. 

Flere som opplever det sånn?! Og hva gjør dere for å ha det litt bra innimellom? Eller er det bare å akseptere at helgene blir slitsomme og kjipe i flere år fremover? 🤪 

Ts 

Anonymkode: 6a24a...eda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi takker ikke ja til alt. Ungene tåler å ikke delta på alt som tilbys. 

Anonymkode: 62393...75a

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Dere må ikke delta på alt. La hvertfall annenhver helg være for dere. Gjør noe dere har lyst til. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare planlegge noe annet da ? Og si nei ?

Nei, vi kommer ikke på tur på søndag

Nei, han kommer ikke i bursdag 

Det passer ikke denne helgen

Han kan ikke overnatte 

... Fordi vi har andre planer . 

Og de planene har ingen noenting med ;)

Anonymkode: 4c77a...476

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har kun planer én dag og tar den andre på sparket. Noen ganger trenger hele familien å bare være oss.

Anonymkode: e664b...578

• Liker 2
Skrevet

Da kan ikke barna starte med håndball,  fotball eller andre lagidretter der er kamper og dugnader mange helger.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (39 minutter siden):

Da kan ikke barna starte med håndball,  fotball eller andre lagidretter der er kamper og dugnader mange helger.

Må ikke delta på alt da.

Anonymkode: 4c77a...476

AnonymBruker
Skrevet

Vennebesøk på dagtid, kvelden er familietid (innimellom).

Litt familietid enten fredag, lørdag eller søndag. Ikke aktiviteter fra morgen til kveld begge dager.

Del en flaske vin og kos dere når barna er på overnatting. Kjørestetod er ok også. 

Del dere opp. En kan gjøre noe annet mens den andre kjører til aktiviteter, er med på dugnad, kamp osv. 

Gjør det kjekt å være hjemme en kveld i helgen. God mat dere bestemmer sammen, kjøp noen nye spill, se film. Innimellom kan dere dra på kino, kafe, tur, andre aktiviteter bare dere.

Anonymkode: 43919...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det var så mye organiserte fritidsaktiviteter lagt til helger. Det er det ikke her, bortsett fra en eller annen cup, gjerne to ganger i året. Hvilke aktiviteter driver barna dine med?

Overnattinger styrer dere. Bestem f.eks en natt i mnd, eller mindre. Og at barna dine kan overnatte en natt i mnd hos venner. De får masse tid med venner uansett, på skole, fritidsaktiviteter og lek på ettermiddag.

Jeg er som deg, og vektlegger god familietid i fred og ro med god tid. Har heldigvis hytte, så koser oss ofte der i helgene. Barna spør ikke om å få ha med venner dit, heldigvis 🙂. De liker at det er bare oss der.

Anonymkode: f8295...0f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde ikke det var så mye organiserte fritidsaktiviteter lagt til helger. Det er det ikke her, bortsett fra en eller annen cup, gjerne to ganger i året. Hvilke aktiviteter driver barna dine med?

Håndball og fotball. 

Fra januar til Juni var det  totalt 8 helger vi måtte holde av hvor 5 av de var inkludert dugnad.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er bra for barna å være så PÅ hele tiden. 
Hva med å si nei, og bare være…? 
Ro og kjedsomhet er også viktig for barnas utvikling. 
Ville prioritert familien

Anonymkode: 383b1...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er slik det er når barna blir større og de utvider horisonten sin. Det er liksom en del av pakka.. 

Eller hadde du forventet at din lille familie skulle sitte sammen, alene hver helg?

Jeg tenker at det er bare å innfinne seg med det. Også trenger man ikke som familie å være med på alle mulig aktiviteter sammen med andre familier. Du kan fint si «beklager, det passer ikke for meg denne helgen». 

Også tenker jeg at man heller får snu tankene litt, og være takknemlig for at man har aktive barn med venner de vil være med. 

Anonymkode: 15be7...685

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...