Gå til innhold

Vekta varierer på hvor jeg setter den

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en livsendring når det gjelder kosthold, og merker at vekta endrer seg en kg på hvor jeg setter den. Hvordan skal man egentlig måle og når på dagen er best?

Anonymkode: 37d63...8f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt det - altså ingen gulv er like, og sjeldent alle gulv er i vater..

DU MÅ PLASSERE VEKTEN PÅ SAMME PLASS, og veie deg til cirka samme tid, ETTER dobesøk om morgen. Da får du den mest "korrekte" vekten. 

Avhengig av hva som er viktig for DEG, så kan du variere hvor ofte du veier deg. Noen velger å veie seg hver eneste dag, andre ett par ganger i uken, og noen bare en gang i uken.

For meg var det negativt å veie meg selv hver eneste dag, selv om trenden på sikt var nedover, så fikk jeg store spisevansker om jeg så at vekten gikk opp en dag. Så jeg veier meg max noen ganger i uken i perioder jeg ønsker å følge med.

Målebånd er også en god måte å måle vektnedgang uten å se på tallet på vekta. (for tallet på vekta sier jo veldig lite om det er fett, muskler, vann eller urin/bæsj du holder på)

Anonymkode: 26665...a8b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vekten er upresis og har et avvik. 

Har du en digital vekt, så har den sensorer som måler vekten din. Står vekten f.eks. noe skjev på grunn av fall mot sluken på badet, så vil målingene på alle sensorer avvike fra hverandre. Ofte løses slike utfordringer ved å ta gjennomsnitt av alle 4 sensorer, som kan gi betydelig avik på +/- 3kg per 50kg vekt. Noen vekt prøver å normalisere mot det, men har aldri sett noe presis nok blant billig vektene ala clas ohlson. 

Så mine tips er følgende:

1. Kjør vektmålingen i stuen på laminat som er så rett som mulig. Ikke teppe eller annet underlag.

2. Om du har råd, kjøp en analog vekt.

3. Der er vanlig med variasjon (bias) i dataene, så gjerne dokumenter vekten over tid og se på den store trenden.

😇

Anonymkode: 75352...5f2

• Nyttig 1
Skrevet

Ha vekta samme sted og vei deg til samme tid. Om du gjør det én gang i uka eller én gang i mnd er opp til deg😊 Jeg veier meg mandag, onsdag og fredag, men e i en vektendring og ønsker å ha koll på hvordan ståa er. Etter hvert vil jeg nok veie meg ukentlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...