AnonymBruker Skrevet 27. august #61 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er ikke Aftenpostens mening. Det er meningen til en strømbytteapp-gründer som selvfølgelig ikke vil at folk skal velge fastpris for han tjener jo sine penger på at folk sjekker markedet og bytter strømleverandør jevnlig for å få billigere pris. Anonymkode: 12691...55e Jeg har aldri sagt det er Aftenpostens mening, men et innlegg i Aftenposten. Anonymkode: 00ce2...eca 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #62 Skrevet 28. august Jeg trenger også litt hjelp til å forstå dette. Jeg har hus i NO1 og NO5. Jeg har i dag leverandør med minuspåslag. Etter det jeg forstår, har jeg boliger i områder der Norgespris anbefales. Så jeg tenkte å gå for det.? Siden Norgespris går på nettleia, betyr det at jeg ikke får "nytte" av minuspåslaget fra min strømleverandør og at i prinsippet kunne man valgt den dyreste leverandøren, fordi det økonomiske utfallet for meg ville blitt likt om jeg hadde minuspåslag eller plusspåslag? Eller er det uansett smart å ha minuspåslag uavhengig av om man har Norgespris eller ikke? Anonymkode: d93a6...03b
AnonymBruker Skrevet 28. august #63 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trenger også litt hjelp til å forstå dette. Jeg har hus i NO1 og NO5. Jeg har i dag leverandør med minuspåslag. Etter det jeg forstår, har jeg boliger i områder der Norgespris anbefales. Så jeg tenkte å gå for det.? Siden Norgespris går på nettleia, betyr det at jeg ikke får "nytte" av minuspåslaget fra min strømleverandør og at i prinsippet kunne man valgt den dyreste leverandøren, fordi det økonomiske utfallet for meg ville blitt likt om jeg hadde minuspåslag eller plusspåslag? Eller er det uansett smart å ha minuspåslag uavhengig av om man har Norgespris eller ikke? Anonymkode: d93a6...03b Mener du får utbytte av minuspåslaget ja. Anonymkode: 8fc42...9c7 2
Janina1 Skrevet 28. august #64 Skrevet 28. august Nei. Har varmtvann og oppvarming inkludert i felleskostnadene så min strømregning overstiger sjeldent kr 400,- selv på kaldeste vinteren.
Million Skrevet 28. august #65 Skrevet 28. august Jeg er veldig usikker. Jeg har såpass små strømregninger uansett, som regel under en tusenlapp. Midt på verste vinteren kanskje litt over en tusenlapp, men generelt gjennom året under. Bor i borettslag med fjernvarme, så oppvarming generelt går ikke på min strømregning, samme med oppvarming av varmtvann. Kommer også fra fellesanlegg og inngår i fellesutgiftene. Så usikker på hva jeg som småforbruker bør velge.
LeneXCII Skrevet 11. september #66 Skrevet 11. september Litt usikker. Vi har ett år igjen av en fastprisavtale og hvis jeg forstår ordningen med Norgespris korrekt, kan det i enkelte tilfeller bli ulønnsomt med Norgespris kombinert med fastpris.. Eks 1: Spotpris høyere enn Norgespris => Lønnsomt med Norgespris. Differansen vil bli utbetalt til meg som kunde mens jeg blir fakturert fastpris fra strømselskapet. Eks 2: Spotpris lavere enn Norgespris => Ikke lønnsomt med Norgespris. Differansen vil bli belastet meg som kunde av nettselskapet, mens jeg fortsatt blir fakturert 71øre av strømselskapet.. Regneeksempel med fastpris 71 øre/kWt og spotpris 11 øre/kWt => Jeg vil bli belastet 39 øre/kWt av nettselskapet (50 minus 11 øre) og samtidig bli fakturert 71 øre/kWt fra strømselskapet og vil dermed ende opp med en strømpris på 110 øre/kWt. Korriger meg gjerne om dere mener jeg tar feil, men det er slik jeg fortstår loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2025-06-20-44/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 1
blazer Skrevet 11. september #67 Skrevet 11. september Enkel måte å finne ut om det lønner seg med Norgespris. Finn først ut hvor mange kWh du har brukt det siste året, og hvor mye du har betalt for selve strømmen (uten nettleie). Del deretter totalbeløpet på totalt antall kWh – da får du en gjennomsnittspris per kWh. Hvis denne ligger over 50 øre, kan det lønne seg å gå over til Norgespris, (forutsatt at det ikke skjer uventede svingninger i kraftmarkedet) For min del, som bor på Østlandet så ser det ut til at det kommer til å lønne seg. Med Norgespris kan jeg også ha litt mer komfort om vinteren...Tidligere måtte tåle litt frysing. og jeg strategisk tenke over når jeg vasket klær og lagde mat.. Det er unødvendig i Norge syns jeg... 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. september #69 Skrevet 11. september Vet ikke. Har ærlig talt ikke satt meg så godt inn i det. Våre strømpriser er så lave at jeg ikke tenker noe særlig over dem i hverdagen. Kona og jeg bor i en 55 kvm stor leilighet i Oslo og strømregningen vår er på under 1000 kroner midt på vinteren, og under 500 kroner midt på sommeren. Når jeg tenker på hva jeg kan gjøre for vår økonomi, så er strøm ganske langt ned på prioriteringslista. Anonymkode: e8a71...245 1
hvalstad45 Skrevet 11. september #70 Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet ikke. Har ærlig talt ikke satt meg så godt inn i det. Våre strømpriser er så lave at jeg ikke tenker noe særlig over dem i hverdagen. Kona og jeg bor i en 55 kvm stor leilighet i Oslo og strømregningen vår er på under 1000 kroner midt på vinteren, og under 500 kroner midt på sommeren. Når jeg tenker på hva jeg kan gjøre for vår økonomi, så er strøm ganske langt ned på prioriteringslista. Anonymkode: e8a71...245 Har den virkelig vært under 500 i sommer, har dere vært mye borte? For jeg bor også i Oslo, alene på ca 44 kvm og har liggi på rundt 400, men da har jeg sjekket strømprisene og brukt strøm akkurat når det har vært billigst, fordi jeg jobber hjem og dermed kan utnytte alle de nedgangene i pris som bare varer noen timer. Ellers har det vært svært høye priser i sommer så jeg syns det er rart dere har klart det om dere ikke har vært noe bevisst forbruket deres. 2 1
Båtsjåfør Skrevet 11. september #71 Skrevet 11. september Jeg velger ikke Norges pris på strøm siden det er binding til 2026.
Rosa Dartle Skrevet 11. september #72 Skrevet 11. september Vi kommer til å gjøre det da jeg ikke orker de voldsomme regningene vi har innimellom. Bedre med mer stabilitet. Vi har gjort mange tiltak med smartlading osv som kanskje ikke er noe poeng nå, men vil heller ha forutsigbarheten i fastpris. 1
Ms. Steele Skrevet 11. september #73 Skrevet 11. september Jeg kommer nok ikke til å velge Norgespris pga binding. Når strømmen er som høyest er det jo gjerne vinter og kaldt. Da fyrer jeg uansett med ved. Dusje gjør jeg på treningssenteret. Litt klønete å måtte følge med på prisene hele tiden for når man kan lade bilen, kjøre en vaskemaskin osv, men det får så være.
Rosa Dartle Skrevet 11. september #74 Skrevet 11. september Nå gikk jeg inn og sjekket gjennomsnittsprisen vi har hatt det siste året (for alle måneder) med alt av smarttiltak, og vi ligger faktisk på over 90 øre-110 øre og da ligger vi i gruppa med lav pris, altså under gjennomsnitt. Så det vil nok lønne seg med Norgespris for oss og sikkert mange flere.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #75 Skrevet 11. september Jeg skal ikke bytte. Har brukt samme leverandør i over 30 år og fornøyd. Bruker lite strøm. På det kaldeste forrige vinter hadde jeg regning på ca 850.- inkl alt. Fyrer mye med ved og den varmer svært godt. Anonymkode: e8c1a...fa6
Rødvinsfilosofen Skrevet 11. september #76 Skrevet 11. september Bor i en nyere, godt isolert leilighet, med varmtvann inkludert i felleskostnadene. Basert på mitt årlige forbruk og strømavtalen jeg har hos Tibber regnet ChatGPT ut at jeg ikke burde velge Norgespris. Da jeg eide hus valgte jeg å sette av et fast beløp hver måned til strøm, slik at strømregningene mellom november og februar ble mindre kjipe å betale For mange har forutsigbarheten en egenverdi. Hvis man ikke har mulighet til å spare opp en egen «Buffer til strøm», så kan jo kanskje Norgespris være et godt alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september #77 Skrevet 11. september I NO2 (sør/sørvestlandet) vil norgespris helt sikkert lønne seg. Her har strømprisen de siste par årene vært betydelig høyere enn i noe annet strømområde. I NO1 og 3 (øst-/vestlandet) vil det også lønne seg med god margin om man legger de seneste års strømpriser til grunn. Nordnorge har hatt og vil få betydelig lavere spotpris enn norgespris. Midtnorge har også hatt veldig billig strøm, men der er utsiktene litt mer usikre. Summa summarum så er norgespris primært laget for å bøte på de ekstremt høye strømprisene i NO2. Anonymkode: 15b9a...e06
AnonymBruker Skrevet 11. september #78 Skrevet 11. september Jeg har sett på fakturaene hittil i år og fra i fjor, og selv om jeg har varmt vann og fyring i fellesutgiftene, vil Norgespris lønne seg. Det er bare to måneder på sommeren hvor prisen har vært lavere enn Norgesprisen. Anonymkode: 0e7ac...190 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #79 Skrevet 12. september Janina1 skrev (På 28.8.2025 den 12.11): Nei. Har varmtvann og oppvarming inkludert i felleskostnadene så min strømregning overstiger sjeldent kr 400,- selv på kaldeste vinteren. Million skrev (På 28.8.2025 den 13.02): Jeg er veldig usikker. Jeg har såpass små strømregninger uansett, som regel under en tusenlapp. Midt på verste vinteren kanskje litt over en tusenlapp, men generelt gjennom året under. Bor i borettslag med fjernvarme, så oppvarming generelt går ikke på min strømregning, samme med oppvarming av varmtvann. Kommer også fra fellesanlegg og inngår i fellesutgiftene. Så usikker på hva jeg som småforbruker bør velge. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har sett på fakturaene hittil i år og fra i fjor, og selv om jeg har varmt vann og fyring i fellesutgiftene, vil Norgespris lønne seg. Det er bare to måneder på sommeren hvor prisen har vært lavere enn Norgesprisen. Anonymkode: 0e7ac...190 Jeg er veldig usikker på hva som lønner seg for oss som bor i borettslag med varmtvann og fyring inkludert. Det er jo sannsynligvis ikke store penger å spare uansett, men jeg vil gjerne ta det klokeste valget. Det lureste er kanskje å finne ut nøyaktig hvor mye strøm vi har brukt hver måned det siste året og regne ut gjennomsnittsprisen per kWt? Anonymkode: ee5a9...3dc
AnonymBruker Skrevet 12. september #80 Skrevet 12. september hvalstad45 skrev (11 timer siden): Har den virkelig vært under 500 i sommer, har dere vært mye borte? For jeg bor også i Oslo, alene på ca 44 kvm og har liggi på rundt 400, men da har jeg sjekket strømprisene og brukt strøm akkurat når det har vært billigst, fordi jeg jobber hjem og dermed kan utnytte alle de nedgangene i pris som bare varer noen timer. Ellers har det vært svært høye priser i sommer så jeg syns det er rart dere har klart det om dere ikke har vært noe bevisst forbruket deres. Jeg bor på 53 kvm i Oslo og betalte 496,94 for april, 525,83 for mai, 461,3 for juni, 345,47 for juli (var mye borte) og 429,72 for august. Jeg har ikke sjekket strømprisene en eneste gang, og bruker strøm som jeg vil. Har imidlertid varmtvann og fyring inkludert. Anonymkode: ee5a9...3dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå