Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 19.55):

Men kan ikke jeg få lov til å bestemme dette helt selv da? 
Hva som er gunstig for meg, er vel OPP TIL MEG? Er ikke alltid det er krone og øre som avgjør hva som er gunstig vel. 

Anonymkode: 1ec85...c3e

Hvilke andre kriterier legger du til grunn? 

Anonymkode: 4081e...b88

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 19.55):

Men kan ikke jeg få lov til å bestemme dette helt selv da? 
Hva som er gunstig for meg, er vel OPP TIL MEG? Er ikke alltid det er krone og øre som avgjør hva som er gunstig vel. 

Anonymkode: 1ec85...c3e

Når det gjelder strøm, er det utelukkende pris en må vurdere. I alle fall når oppsiden er stor og risikoen liten. Produktet som leveres er det samme. 

For min del, som bruker rundt 30000 kWh i året og bor i Akershus er dette innlysende. Strømmen vil koste meg kr 15 000,- + nettleie. Risikoen er altså kr 1250,- i måneden dersom strømprisen holder seg på 0 gjennom hele året. Det hjør den selvsagt ikke. Det er langt mer sannsynlig at prisen blir over 50 øre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er skikkelig dum på dette her skjønner jeg, for jeg er fortsatt forvirret.

Er Norgespris bare et annet ord for strømstøtte, der strømstøtte er hvis prisen på strøm går over 90 øre/kWh mens Norgespris er hva da? 

Jeg kommer fortsatt til å betale spotpris til Vibb, så det vil variere etter markedet? Og jeg vil fortsatt betale nettleie og passe på kapasitetsleddet? 

Hva ER egentlig Norgespris da? Hva er de 40 ørene?

Jeg har lest flere nettsider og på Glitreenergi, men skjønner det fortsatt ikke. 

Det jeg vet i dag er at jeg betaler x kr for strømmen til Vibb, og så x kr nettleie (med alt av avgifter de skal ha) til Glitrenett, og hvis prisen på strømmen overstiger 90 øre pr kwh så får jeg strømstøtte på x antall kroner trukket fra. 

Er det sånn at dersom strømmen overstiger 90 øre/kwh så betaler jeg kun 40 øre + mva? Er det den varierende spotprisen jeg ikke trenger å tenke på? 

Det er verken strøm eller nettleie det er fastpris på?

Anonymkode: c3d5f...d4e

Du behøver ikke tenke at dette er så komplisert. Norgespris er en avtale som gir deg strøm til 50 øre pr kWh gjenneom hele året, uavhengig av hva markedsprisen eller hva avtalen din på strøm er. Norgespris er ikke en strømavtale, det er en prisgaranti som administreres av netteierselskapet i din region, hvorav oppgjøret skjer på din nettleiefaktura.

Om du har Vipp, Glitre, Fortum eller Fjordkraft som din strømleverandør spiller ingen rolle i det hele tatt hvis du velger Norgespris. Du behøver heller ikke sjekke om du har en god avtale eller ikke fordi du har en fastpris gjennom Norgespris.

Hvis du synes dette blir komplisert kan du si opp strømavtalen du har etter å tegnet Norgespris. Da får du strøm på leveringsplikt fra netteieren din som også er den som håndterer Norgesprisen din. Dermed får du alt på samme faktura. Ukomplisert og greit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

åååjah... da hadde jeg misforstått skjønner jeg. Jeg trodde dette var fra strømselskapene sin side - at man velger spot eller Norgespris ... men da er det nettleien dette kommer an på.

Da vil jeg fortsatt få spotpris fra Vibb og det jeg betaler til dem, mens det er Glitrenett som står for Norgesprisen? Vil det også si at da går dette med strømstøtte bort, for da vil aldri prisen komme over 90 øre uansett? Er dette muligens et tiltak for å gå bort fra strømstøtten i stedet?

Da kan jeg sjekke der, jeg fikk mail for et par uker siden at nettleien går ned, så jeg bare tenkte "hurra" og ikke noe mer enn det. 

Les mer her

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (25 minutter siden):

Når det gjelder strøm, er det utelukkende pris en må vurdere. I alle fall når oppsiden er stor og risikoen liten. Produktet som leveres er det samme. 

For min del, som bruker rundt 30000 kWh i året og bor i Akershus er dette innlysende. Strømmen vil koste meg kr 15 000,- + nettleie. Risikoen er altså kr 1250,- i måneden dersom strømprisen holder seg på 0 gjennom hele året. Det hjør den selvsagt ikke. Det er langt mer sannsynlig at prisen blir over 50 øre.

Så i ditt tilfelle lønner det seg med Norgespris?

Anonymkode: 8fc42...9c7

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (12 minutter siden):

Du behøver ikke tenke at dette er så komplisert. Norgespris er en avtale som gir deg strøm til 50 øre pr kWh gjenneom hele året, uavhengig av hva markedsprisen eller hva avtalen din på strøm er. Norgespris er ikke en strømavtale, det er en prisgaranti som administreres av netteierselskapet i din region, hvorav oppgjøret skjer på din nettleiefaktura.

Om du har Vipp, Glitre, Fortum eller Fjordkraft som din strømleverandør spiller ingen rolle i det hele tatt hvis du velger Norgespris. Du behøver heller ikke sjekke om du har en god avtale eller ikke fordi du har en fastpris gjennom Norgespris.

Hvis du synes dette blir komplisert kan du si opp strømavtalen du har etter å tegnet Norgespris. Da får du strøm på leveringsplikt fra netteieren din som også er den som håndterer Norgesprisen din. Dermed får du alt på samme faktura. Ukomplisert og greit.

Tror du må lese deg kraftig opp...

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/jQGpAo/den-store-misforstaaelsen-om-norgespris

Anonymkode: 00ce2...eca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (13 minutter siden):

Man betaler strømselskapets/strømavtalens påslag i tillegg selv om man velger norgespris. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man betaler strømselskapets/strømavtalens påslag i tillegg selv om man velger norgespris. 

Jeg har minuspåslag i min avtale og vil dermed få penger fra strømselskapet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du må lese deg kraftig opp...

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/jQGpAo/den-store-misforstaaelsen-om-norgespris

NVE skriver ingenting om at påslaget kommer i tillegg. Det står heller ingenting om det i forskriften. Men Elvia skriver at du har rett. Så da kan det være riktig. Eller feil.

At din eneste kilde er et leserinnlegg i rosabloggen Aftenposten lar jeg ligge. Kildekritikk passer ikke for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minuspåslag i min avtale og vil dermed få penger fra strømselskapet.

Den får du ikke med Norgespris.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (7 minutter siden):

NVE skriver ingenting om at påslaget kommer i tillegg. Det står heller ingenting om det i forskriften. Men Elvia skriver at du har rett. Så da kan det være riktig. Eller feil.

At din eneste kilde er et leserinnlegg i rosabloggen Aftenposten lar jeg ligge. Kildekritikk passer ikke for alle.

Det skal mye til å innrømme at en ikke var oppdatert på dette, skjønner jeg.

Det blir et helsikes påslag på hele Norgesprisen, de holder bare kjeft om størrelsen på det hittil. Dette bestemmer strømselskapene selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den får du ikke med Norgespris.

Du skrev selv at påslaget kom i tillegg. Jeg har negativt påslag frem til august 2026.

Du må nesten bestemme deg for hva du mener.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det skal mye til å innrømme at en ikke var oppdatert på dette, skjønner jeg.

Det blir et helsikes påslag på hele Norgesprisen, de holder bare kjeft om størrelsen på det hittil. Dette bestemmer strømselskapene selv.

Har ingen problemer med å innrømme hvis jeg tar feil. Men du har altså bare kommet med et leserinnlegg i en rosablogg.

Tenker du at alle andre bare skal legge seg flate på et så tynt grunnlag?

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (13 minutter siden):

Du skrev selv at påslaget kom i tillegg. Jeg har negativt påslag frem til august 2026.

Du må nesten bestemme deg for hva du mener.

Strømselskapene vil ikke gi negativt påslag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer med å innrømme hvis jeg tar feil. Men du har altså bare kommet med et leserinnlegg i en rosablogg.

Tenker du at alle andre bare skal legge seg flate på et så tynt grunnlag?

Ok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Følger en slik avtale huset om man selger det? Eller tar man det med seg? Noen som vet?

Anonymkode: 5c522...4b5

Se https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/

Sitat

Hva skjer hvis man flytter?

Norgespris følger målepunktet. Dersom en bolig med Norgespris bytter eier eller leietaker, vil boligen fortsatt være bundet til Norgespris ut bindingstiden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 time siden):

Hvis det er så enkelt at det er strømprisen som blir 50 øre okke som så skjønte jeg det muligens allikevel da. Hvis da strømmen er på over 50 øre så får strømselskapet det igjen fra staten som strømstøtteordning? Jeg betaler 50 øre, men Vibb betaler mer, men det trenger ikke jeg tenke på? 
Siden Vibb ikke har påslag så vil jeg kunne forholdet meg kun til 50 øre/kWh og passe på å komme under 5 på kapasitetsleddet og så vet jeg garantert hva jeg vil ha strømregning på helt fram til ny avtale i januar 2027? Hvis jeg har forstått det riktig nå da så høres det ut som en ganske god avtale, selv om det flere ganger de siste ukene har vært minuspris på strømmen her. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror det. Vi bor i NO2 (Vestfold)

Anonymkode: 1dbbb...f34

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (På 16.8.2025 den 11.35):

Nei, dette er ikke Aftenpostens mening. Det er meningen til en strømbytteapp-gründer som selvfølgelig ikke vil at folk skal velge fastpris for han tjener jo sine penger på at folk sjekker markedet og bytter strømleverandør jevnlig for å få billigere pris. 

Anonymkode: 12691...55e

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...