AnonymBruker Skrevet 16. august #21 Skrevet 16. august Vet ikke. Har solceller på taket og vet alt for lite om hvordan denne avtalen vil se ut for oss i praksis. Så blir et regnestykke når detaljene trer frem i lyset. De er jeg spent på… Anonymkode: 381da...007
hvalstad45 Skrevet 16. august #22 Skrevet 16. august Jeg jobber hjemmefra og kan derfor "time" strømbruken min godt. Men det har vært veldig mye høye priser i sommer. Noen ganger får jeg utnyttet det når strømmen ligger kjempelavt, men rundt middagstider er den nesten alltid høy. Jeg tror det skal være vanskelig, selv med mitt utgangspunkt, å slå 50 øre-prisen. 2
skrue Skrevet 17. august #23 Skrevet 17. august (endret) Gjennomsnittsprisen har ligget langt over 50 nesten hver dag i sommer. Om jeg taper eller vinner på en slik ordning betyr ikke så mye for min del. Ønsker litt mer stabilitet så skal prøve det iallfall ett år. Edit: Jeg sogner til NO1 Endret 17. august av skrue 5
TBL12 Skrevet 17. august #24 Skrevet 17. august (endret) Artikkel lenket til under viser til de historiske prisene for strømpris område NO1, NO2 og NO5 har ligget over Norges pris. I følge historiske priser vil det neppe lønne seg med Norges pris i område NO4. Område NO3 er usikkert, har de siste år ligget over og under i perioder. Hvordan prisen utvikler seg det neste året vil avgjøre om Norges pris lønner seg. https://www.elbil24.no/pro/bor-du-velge-norgespris/83228561 Endret 17. august av TBL12 1 1
TBL12 Skrevet 17. august #25 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke. Har solceller på taket og vet alt for lite om hvordan denne avtalen vil se ut for oss i praksis. Så blir et regnestykke når detaljene trer frem i lyset. De er jeg spent på… Anonymkode: 381da...007 Kommentar i TU om solceller og Norges pris: https://www.tu.no/artikler/skygger-norgesprisen-for-sola/556888 1
Gjest Peanut Skrevet 17. august #26 Skrevet 17. august Bor i NO2, kommer ikke til å gå for Norgespris.
TBL12 Skrevet 17. august #27 Skrevet 17. august Peanut skrev (27 minutter siden): Bor i NO2, kommer ikke til å gå for Norgespris. NO2 er det dyreste prisområdet i Norge. Historisk har prisene vært over 50 øre inkludert mva fra 2021. Det er ikke sannsynlig prisene går ned i område NO1,2 og 5 med det første? Et viktig element er strømstøtten som vil fortsette for dem som ikke tegner Norgespris avtale. Forskjellen blir ikke nødvendigvis så stor. (For fritidsboliger gis det ikke strømstøtte, Norgespris avtalen vil omfatte hytter også.)
AnonymBruker Skrevet 17. august #28 Skrevet 17. august Har hatt dager med veldig lav strøm pris, men ser at snittprisen hver mnd. hittil i år likevel er over 50 øre hvertfall... Så ja, jeg vurderer det. Om ikke annet for forutsigbarheten. Hadde fast pris på 80 øre når prisene fløy i været, det var veldig digg å slippe de værste toppene på vinteren. Selv om vi enkelte dager betalte mer enn spotprisen Anonymkode: 7fe2b...952 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #29 Skrevet 17. august Jeg har solceller så jeg vil velge Norgespris, da betaler jeg 50 øre + påslag for strømmen jeg kjøper og strøm jeg selger får jeg spotpris for. Anonymkode: 27d19...7be 2
AnonymBruker Skrevet 17. august #30 Skrevet 17. august Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg "snublet" over denne tråden og har ikke fått med meg dette med Norgespris før nå. Og jeg har spørsmål. Blir det 50 øre dersom jeg har et strømselskap uten påslag? Er det sånn at Norgespris ikke er et eget selskap, men en tjeneste som alle strømselskaper kommer til å få fra 1.oktober (gjeldende fra 1.jan-26)? Jeg kan da bestille fra Vibb dette Norgespris og være sikker på å kun betale 50 øre pr kwh pluss prisen for app-tjenestene? Og det eneste er nettleie som kommer i tillegg? Jeg har hatt noen varsler i appen i det siste der det har stått f.eks "i morgen vil høyeste pris være xx og laveste pris -12 øre pr kw" f.eks. Hvis jeg da har Norgespris vil det varselet alltid bare stå "i morgen vil pris pr kwh være 50 øre" hvis jeg skulle fortsatt med varsling i appen? Anonymkode: c3d5f...d4e
AnonymBruker Skrevet 17. august #31 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg "snublet" over denne tråden og har ikke fått med meg dette med Norgespris før nå. Og jeg har spørsmål. Blir det 50 øre dersom jeg har et strømselskap uten påslag? Er det sånn at Norgespris ikke er et eget selskap, men en tjeneste som alle strømselskaper kommer til å få fra 1.oktober (gjeldende fra 1.jan-26)? Jeg kan da bestille fra Vibb dette Norgespris og være sikker på å kun betale 50 øre pr kwh pluss prisen for app-tjenestene? Og det eneste er nettleie som kommer i tillegg? Jeg har hatt noen varsler i appen i det siste der det har stått f.eks "i morgen vil høyeste pris være xx og laveste pris -12 øre pr kw" f.eks. Hvis jeg da har Norgespris vil det varselet alltid bare stå "i morgen vil pris pr kwh være 50 øre" hvis jeg skulle fortsatt med varsling i appen? Anonymkode: c3d5f...d4e har ikke alle svar, men ja, prisen vil da alltid være 50 øre inkl. mva. + nettleie. Anonymkode: 7fe2b...952
A-hunter Skrevet 17. august #32 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg "snublet" over denne tråden og har ikke fått med meg dette med Norgespris før nå. Og jeg har spørsmål. Blir det 50 øre dersom jeg har et strømselskap uten påslag? Er det sånn at Norgespris ikke er et eget selskap, men en tjeneste som alle strømselskaper kommer til å få fra 1.oktober (gjeldende fra 1.jan-26)? Jeg kan da bestille fra Vibb dette Norgespris og være sikker på å kun betale 50 øre pr kwh pluss prisen for app-tjenestene? Og det eneste er nettleie som kommer i tillegg? Jeg har hatt noen varsler i appen i det siste der det har stått f.eks "i morgen vil høyeste pris være xx og laveste pris -12 øre pr kw" f.eks. Hvis jeg da har Norgespris vil det varselet alltid bare stå "i morgen vil pris pr kwh være 50 øre" hvis jeg skulle fortsatt med varsling i appen? Anonymkode: c3d5f...d4e Nei. Du skal ha et vanlig strømabonnement som i dag. Den skal også betales som spotpris (eller hvilken avtalte du har). Norgespris vil bli behandlet av netteier, altså på nettleiefakturaen. Faktura fra netteier vil inneholde en opp- eller nedjustering mellom spotpris og Norgespris, på lik linje med midlertidig strømstøtte. Har strømleverandøren din gjennomfakturering av nettleie vil du få alt på samme oppgjør. 1
A-hunter Skrevet 17. august #33 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 19.18): Problemet er den kollektive effekten. Det har neppe politikken tenkt på. 1. Alle velger Norgespris Om tilnærmet alle velger Norgespris, dvs. mer enn 90%, så vil jo prisen på den resterende strømmen som handles på markedet gå opp betraktelig. Da er jo spørsmålet om du er villig å betale så mye mer for strømmen enn alle andre? 2. Ingen velger Norgespris Om tilnærmet alle forbli på spotpris, dvs. mer enn 90% velger å følge markedet, så påvirker Norgespris sannsynligvis ikke markedet vesentlig. Da vil de med Norgespris sannsynlig betale noe mer mot at en får stabilitet på prisen. 3. Det blir blanding Noen velger dit, andre velger dat. Et kaos og strømmarkedet blir fucked. Ingen vet lenger hva som egentlig lønner seg økonomisk da det både kan svinge dene ene veien eller den andre. Pick your guess Anonymkode: facd1...1cb Tror du bommer på effekten av Norgespris. Den vil ikke påvirke markedsprisen på strøm, som vil bli handlet og kjøpt i spotmarkedet - akkurat som i dag. Norgespris er et system som driftes av netteierne og er en ren finansiell ordning der staten dekker (eller får) differansen mellom spotpris og Norgespris og ligger utenfor strømselskapene og "markedet" (som ikke er noe marked). 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august #34 Skrevet 17. august åååjah... da hadde jeg misforstått skjønner jeg. Jeg trodde dette var fra strømselskapene sin side - at man velger spot eller Norgespris ... men da er det nettleien dette kommer an på. Da vil jeg fortsatt få spotpris fra Vibb og det jeg betaler til dem, mens det er Glitrenett som står for Norgesprisen? Vil det også si at da går dette med strømstøtte bort, for da vil aldri prisen komme over 90 øre uansett? Er dette muligens et tiltak for å gå bort fra strømstøtten i stedet? Da kan jeg sjekke der, jeg fikk mail for et par uker siden at nettleien går ned, så jeg bare tenkte "hurra" og ikke noe mer enn det. Anonymkode: c3d5f...d4e
AnonymBruker Skrevet 17. august #35 Skrevet 17. august A-hunter skrev (39 minutter siden): Tror du bommer på effekten av Norgespris. Den vil ikke påvirke markedsprisen på strøm, som vil bli handlet og kjøpt i spotmarkedet - akkurat som i dag. Norgespris er et system som driftes av netteierne og er en ren finansiell ordning der staten dekker (eller får) differansen mellom spotpris og Norgespris og ligger utenfor strømselskapene og "markedet" (som ikke er noe marked). Hva med kapasitetsledd osv? Vil det da være sånn at jeg ikke trenger å være så redd for å gå over 5 kwh f.eks? Eller har ikke dette noe å si på dette med Norgespris? Eller vil det fortsette å regne på de tre timene man har brukt mest strøm i løpet av mnd bestemme kapasitetsleddet allikevel? Anonymkode: c3d5f...d4e 1
A-hunter Skrevet 17. august #36 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva med kapasitetsledd osv? Vil det da være sånn at jeg ikke trenger å være så redd for å gå over 5 kwh f.eks? Eller har ikke dette noe å si på dette med Norgespris? Eller vil det fortsette å regne på de tre timene man har brukt mest strøm i løpet av mnd bestemme kapasitetsleddet allikevel? Anonymkode: c3d5f...d4e Effektleddet har bare med nettleie å gjøre, ikke strømprisen/Norgespris. Nettleie forblir likt uavhengig Norgespris eller ikke. Det er en volumbegrensning på Norgespris, men den gjelder kun pr måned. Over grensen er du tilbake på markedspris. 1
TBL12 Skrevet 17. august #37 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med kapasitetsledd osv? Vil det da være sånn at jeg ikke trenger å være så redd for å gå over 5 kwh f.eks? Eller har ikke dette noe å si på dette med Norgespris? Eller vil det fortsette å regne på de tre timene man har brukt mest strøm i løpet av mnd bestemme kapasitetsleddet allikevel? Anonymkode: c3d5f...d4e Nettleie og kapastiet blir som før. Norgespris er bare en annen form for strømstøtte. Husholdningene kan velge å fortsette med dagens strømstøtteording om det er ønsket. https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/strom/sporsmal-og-svar-om-norgespris/id3089310/
AnonymBruker Skrevet 17. august #38 Skrevet 17. august Følger en slik avtale huset om man selger det? Eller tar man det med seg? Noen som vet? Anonymkode: 5c522...4b5
Perfume Skrevet 17. august #39 Skrevet 17. august Liker forutsigbarhet egentlig, så blir nok mest sannsynlig ja fra meg til norgespris... Jeg aner ikke hvorfor, men blir det ikke egentlig en krone pr kw? 50 øre.. Pluss nettleie? Og påslag osv osv.. Regner med det jeg iallefall 😂 men jeg har virkelig ikke peiling da..
AnonymBruker Skrevet 17. august #40 Skrevet 17. august Jeg er skikkelig dum på dette her skjønner jeg, for jeg er fortsatt forvirret. Er Norgespris bare et annet ord for strømstøtte, der strømstøtte er hvis prisen på strøm går over 90 øre/kWh mens Norgespris er hva da? Jeg kommer fortsatt til å betale spotpris til Vibb, så det vil variere etter markedet? Og jeg vil fortsatt betale nettleie og passe på kapasitetsleddet? Hva ER egentlig Norgespris da? Hva er de 40 ørene? Jeg har lest flere nettsider og på Glitreenergi, men skjønner det fortsatt ikke. Det jeg vet i dag er at jeg betaler x kr for strømmen til Vibb, og så x kr nettleie (med alt av avgifter de skal ha) til Glitrenett, og hvis prisen på strømmen overstiger 90 øre pr kwh så får jeg strømstøtte på x antall kroner trukket fra. Er det sånn at dersom strømmen overstiger 90 øre/kwh så betaler jeg kun 40 øre + mva? Er det den varierende spotprisen jeg ikke trenger å tenke på? Det er verken strøm eller nettleie det er fastpris på? Anonymkode: c3d5f...d4e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå