Gå til innhold

Sykdom ved ungdom over 16 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes at både tannlege og lege skal være gratis inntil barna er myndige. Er så mange barn som har ræva foreldre som ikke stiller opp. Og det er ikke bare fattige barn som har ræva foreldre så å gjøre dette gratis kun for de med lavinntekt vil ikke løse problemet. 

Regjeringen maser om at man skal få flere barn, da trenger man mer enn bare skole og barnehage. Man må gjøre det gunstig ikke bare for foreldrene få barn men og gjøre det enklere å vokse opp som ung i Norge. Alle kommer ikke fra samme A4 hjem og man må i det minste stille opp så de kan motta helsehjelp uten å måtte være økonomisk avhengig av foreldrene.

For meg og de fleste andre foreldre og barn så er jo ikke dette et problem, vi betaler, skulle jo bare mangle. Men det finnes unge uten slike muligheter på grunn av udugelige foreldre eller dårlig økonomi og de vil ikke legge til kostnader osv. Og så har man de som har barn som er mye syke, det blir en del penger av det spesielt om man har en dårlig økonomi fra før.

Er helt idiotisk at man skal ha "gratis"  tannlege til 18 men ikke lege. At man er myndig når man er 18 men man kan ikke kjøpe sprit før man er 20. Det henger ikke helt sammen.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når man velger å få barn må man jo regne med at det koster en del penger.  

Man har hatt 16 år på seg til å legge av penger til legebesøk. 

Vi må slutte å forvente at staten skal ta hele regningen med å ha barn. 

Nå er barnetrygden ganske så stor, barnehagen latterlig billig, gratis skole, gratis tannlege, gratis lege til 16 år, gratis helsestasjontilbud, og sikkert mye mer. 

Anonymkode: 60bdc...f9d

Alt annet er til 18 år, hvorfor 16 for dette?

Anonymkode: 68abb...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 18.23):

Når ungdom blir 16 år må de betale hos lege. Dette er egentlig et merkelig opplegg da foreldre fortsatt skal forsørge barna minst til de er 18 år. Hvorfor må ungdom over 16 år betale full pris hos lege? Det forstår jeg rett og slett ikke. Det burde være gratis frem til de er 18 år minst, eller iallfall halv pris. Hva er andre sine tanker om dette?

Anonymkode: 729d6...9aa

Det er litt rart, ja. Men det er litt verre med oss som har ungdom med diagnoser som gjør at ungdommen blir mer “fraværende” enn jevnaldrende. Som forelder får man mindre og mindre innsyn fra skole og helsevesen jo eldre de blir. Det at en jevnt over frisk ungdom selv må betale for helse-timer etter en viss alder hadde ikke jeg klaget over om ungdommen normalt sett var frisk. Da hadde jeg som forelder selvsagt gitt ungdommen de pengene h*n trengte til helse-timen.

Anonymkode: 60039...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Godt å se ting ikke har blitt bedre på 30 år 🏳 jeg som trodde verden gikk fremover.

Fikk leddgikt som 16åring. Og det min mor var mest opptatt av, var kostnaden om kjøring til sykehuset og hva legetimene kostet (for stakkars dem som hadde fått barn som fikk en slik sykdom)

Anonymkode: ab3b8...dd6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...