AnonymBruker Skrevet 15. august #21 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betale flere hundre kroner + komme seg til og fra lege for å dokumentere ting de egentlig ikke trengte legen for. Anonymkode: 7a94a...e64 Har du lege som tar flere hundre kroner i egenandel? Anonymkode: 55ed6...672
AnonymBruker Skrevet 15. august #22 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du lege som tar flere hundre kroner i egenandel? Anonymkode: 55ed6...672 Ja? Hva koster en time hos din lege da? 299 er egenandel for en konsultasjon hos fastlegen vår. Så kommer det på litt for selve erklæringen. Anonymkode: 7a94a...e64 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #23 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du lege som tar flere hundre kroner i egenandel? Anonymkode: 55ed6...672 Ja? Dette er helt vanlig. Anonymkode: 19c7e...a35 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #24 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal 16-åringer få alt gratis, da, tenker du? Bussbilletter og bøker f.eks? 16-åringer er jo inkludert i frikortordnimgen slik som alle andre, så det blir gratis for dem som er mye hos legen. Anonymkode: c86ba...42e Bare at min 16-åring ikke har veldig mye større disponibel inntekt enn han på 12, og masse andre utgifter. Anonymkode: b280c...56e 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #25 Skrevet 15. august Da jeg var 16,5 slet jeg med helseplager og ønsket å gå til legen, men foreldrene mine sa jeg bare måtte ta meg sammen. Jeg bestilte legetime likevel. Visste ikke at jeg måtte betale. Stod der og kunne ikke betale, og fikk faktura med fakturagebyr på 150 kr i tillegg til legetimen. Jeg endte opp med å stjele pengene for å betale for den legetimen. Skammer meg fremdeles! Anonymkode: 1b353...4b5 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #26 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når ungdom blir 16 år må de betale hos lege. Dette er egentlig et merkelig opplegg da foreldre fortsatt skal forsørge barna minst til de er 18 år. Hvorfor må ungdom over 16 år betale full pris hos lege? Det forstår jeg rett og slett ikke. Det burde være gratis frem til de er 18 år minst, eller iallfall halv pris. Hva er andre sine tanker om dette? Anonymkode: 729d6...9aa Har selv vært mye hos lege og sykehus med barna pga div ting som må følges opp. Går fort flere tusen. Pluss reise,fri fra jobb, osv. Syns det burde være gratis til 18år. Helt bak mål! Alt er blir dyrere så skal dette koste og! Anonymkode: 3c8e3...657 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #27 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har selv vært mye hos lege og sykehus med barna pga div ting som må følges opp. Går fort flere tusen. Pluss reise,fri fra jobb, osv. Syns det burde være gratis til 18år. Helt bak mål! Alt er blir dyrere så skal dette koste og! Anonymkode: 3c8e3...657 For ikke å snakke om de mellom 16-18år som vil gå til legen uten at foreldrene vet om det av div grunner, hva skal de betale med? Ender med at de ikke går.. Anonymkode: 3c8e3...657 1
Rotemor Skrevet 15. august #28 Skrevet 15. august Vi betaler bare en brøkdel av hva det faktisk koster. Det er helt greit for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #29 Skrevet 15. august Når man velger å få barn må man jo regne med at det koster en del penger. Man har hatt 16 år på seg til å legge av penger til legebesøk. Vi må slutte å forvente at staten skal ta hele regningen med å ha barn. Nå er barnetrygden ganske så stor, barnehagen latterlig billig, gratis skole, gratis tannlege, gratis lege til 16 år, gratis helsestasjontilbud, og sikkert mye mer. Anonymkode: 60bdc...f9d 5
AnonymBruker Skrevet 16. august #30 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er foreldrene som må betale. Utdanningen er gratis for barna. Foreldrene har forsørgelsesplikt ut videregående. Anonymkode: 55ed6...672 Ikke alle bor hjemme eller har foreldre som betaler Anonymkode: 40d22...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #31 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skal alt være "gratis"? Hvor mye skatt skal vi betale da? Anonymkode: 642a5...e5c Akkurat dette synes jeg burde være gratis Anonymkode: 40d22...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #32 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det var ikke store utgiften for foreldrene. Anonymkode: 55ed6...672 Tja for de med dårlig råd så Anonymkode: 40d22...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #33 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tenker at vi er heldige som får gratis lege og helsehjelp til barna våre frem til de er 16 år. Det er gjerne når de er små og i barneskolen man kanskje er mest hos legen. Når de begynner å bli store er man sjelden der, bortsett fra om ungene har kroniske sykdommer. Kan ikke huske sist mine var hos legen. Anonymkode: a0e21...a3f Stemmer ikke her Anonymkode: 40d22...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #34 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har du lege som tar flere hundre kroner i egenandel? Anonymkode: 55ed6...672 Eh ja det er jo normalt Anonymkode: 40d22...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. august #35 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bare at min 16-åring ikke har veldig mye større disponibel inntekt enn han på 12, og masse andre utgifter. Anonymkode: b280c...56e Så fint at det er foreldrene som skal betale egenandelen da. Da betyr det ingenting at ungdomen har lite penger. 16åringer er med i frikortordningen. Jeg ser virkelig ikke problemet med at foreldre må betale egenandel opp til beløpsgrensa. Vi er heldige i forhold til andre land. Anonymkode: 4507f...8e2 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #36 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tja for de med dårlig råd så Anonymkode: 40d22...a7a I forhold til hvor mye staten sponser helsetjenestene er 500kr lite. Anonymkode: 4507f...8e2
Brunello Skrevet 16. august #37 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tenke seg til at man må ta kostnadene på barnet sitt selv da. Vær heller overlykkelig for at de første 15 årene + graviditeten har vært gratis. Vi er jammen meg heldige i dette landet her. Anonymkode: 60bdc...f9d Hvorfor? Så lenge samfunnet trenger at det fødes flere barn, bør man også ta kostnadene til lege frem til de er voksne og tjener egne penger.
Stor pike Skrevet 16. august #38 Skrevet 16. august Når ungdommene er 16, er de medisinsk myndig. (noe som er helt latterlig i mine øyne) Da er det vel bare rett og rimelig at de må betale også. Er man bekymret forelder så får man bidra med litt kroner da.
AnonymBruker Skrevet 16. august #39 Skrevet 16. august Det er jo ikke gratis, vi betaler skatt. Ikke bare på inntekt og formue (dobbel/trippel beskatning), men tenk på alle avgiftene på alt vi kjøper som går til staten. Anonymkode: b280c...56e
AnonymBruker Skrevet 16. august #40 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fint at det er foreldrene som skal betale egenandelen da. Da betyr det ingenting at ungdomen har lite penger. 16åringer er med i frikortordningen. Jeg ser virkelig ikke problemet med at foreldre må betale egenandel opp til beløpsgrensa. Vi er heldige i forhold til andre land. Anonymkode: 4507f...8e2 Regningen skrives ut i ungdommens navn når vedkommende er over 16 år. Mange foreldre har ikke råd til å betale 3-500 kroner for en attest hver gang ungdommen har vanlig sykdom og trenger et legebesøk. Det er mange familier som sliter med å få det til å gå rundt, og mange ungdommer som hverken vil belaste foreldre med utgiften eller har midler selv. Så bekker de fraværsgrensa, og får dårligere forutsetninger enn de med god økonomi. En mellomting kunne vært at man betaler egenandel på ungdom over 16 år, men at denne går på frikortgrensa til foreldre, og at regningen utstedes til foreldre (med mulighet til å betale der og da uten å registrere i felles oversikt slik at foreldre får vite om det, hvis ungdommen vil holde besøket hemmelig). Anonymkode: 7a94a...e64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå