Gå til innhold

Sykdom ved ungdom over 16 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ungdom blir 16 år må de betale hos lege. Dette er egentlig et merkelig opplegg da foreldre fortsatt skal forsørge barna minst til de er 18 år. Hvorfor må ungdom over 16 år betale full pris hos lege? Det forstår jeg rett og slett ikke. Det burde være gratis frem til de er 18 år minst, eller iallfall halv pris. Hva er andre sine tanker om dette?

Anonymkode: 729d6...9aa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at vi er heldige som får gratis lege og helsehjelp til barna våre frem til de er 16 år. Det er gjerne når de er små og i barneskolen man kanskje er mest hos legen. Når de begynner å bli store er man sjelden der, bortsett fra om ungene har kroniske sykdommer.

Kan ikke huske sist mine var hos legen. 

Anonymkode: a0e21...a3f

• Liker 16
Skrevet

Tenker at vi er heldige som har gratis lege for barn under 16.

Å betale er regelen, å få det gratis for barn er unntaket.

Anonymkode: c86ba...42e

• Liker 5
Skrevet

Tannlege er nå gratis til 18. Så lege burde nå og være under det samme gratis

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at vi betaler så lite for legetjenester, at det går helt fint.

Anonymkode: 71910...253

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når ungdom blir 16 år må de betale hos lege. 

Det er vel foreldrene som tar denne kostnaden.

Men fra neste år ser det ut som at det blir ingen egenandel under 18.

Anonymkode: 55ed6...672

• Liker 1
Skrevet

Tenke seg til at man må ta kostnadene på barnet sitt selv da. 

Vær heller overlykkelig for at de første 15 årene + graviditeten har vært gratis. Vi er jammen meg heldige i dette landet her. 

Anonymkode: 60bdc...f9d

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er helt sprøtt, at barn på 16 skal bekoste egenandel til legebesøk, når yngre er gratis. De er jo under utdanning og har ikke mye penger akkurat. 

Anonymkode: b280c...56e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er helt sprøtt, at barn på 16 skal bekoste egenandel til legebesøk, når yngre er gratis. De er jo under utdanning og har ikke mye penger akkurat. 

Det er foreldrene som må betale.

Utdanningen er gratis for barna. Foreldrene har forsørgelsesplikt ut videregående.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel, barnetrygden er ganske bra nå vel..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at vi betaler så lite for legetjenester, at det går helt fint.

Anonymkode: 71910...253

Tja, ungdommen måtte på legevakta pga akutt sykdom. Nesten 500,- for timen + medisin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal 16-åringer få alt gratis, da, tenker du? Bussbilletter og bøker f.eks?

16-åringer er jo inkludert i frikortordnimgen slik som alle andre, så det blir gratis for dem som er mye hos legen.

Anonymkode: c86ba...42e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er foreldrene som må betale.

Utdanningen er gratis for barna. Foreldrene har forsørgelsesplikt ut videregående.

Jo men tenk hvis de må til lege for noe som de ikke vil foreldrene skal vite om da? Er faktisk ikke alle ungdommer som har penger selv.

• Liker 1
Skrevet

Skal alt være "gratis"? Hvor mye skatt skal vi betale da?

Anonymkode: 642a5...e5c

• Liker 2
Skrevet

Jo men tenk hvis de må til lege for noe som de ikke vil foreldrene skal vite om da? Er faktisk ikke alle ungdommer som har penger selv.

Helsestasjon for ungdom, som også har legetilbud, er gratis helt til man er 20 år. Så ungdommer kan få gratis helsehjelp, uten at man må betale og uten at foreldrene får vite om det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan jo bare vippse 16-åringen beløpet hvis du ønsker å forsørge. Jeg ser ikke problemet.

Anonymkode: 19c7e...a35

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja, ungdommen måtte på legevakta pga akutt sykdom. Nesten 500,- for timen + medisin. 

Det var ikke store utgiften for foreldrene.

• Liker 4
Skrevet

Da har vi dette fantastiske som heter helsestasjon for ungdom, samt skolehelsetjenesten. Det er egentlig ikke så unaturlig at når de er gamle nok til å bli behandlet som selvstendige voksne hos legen, faller også barnefordelen bort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir vanskelig for dem med fraværsgrensa i alle fall.

Betale flere hundre kroner + komme seg til og fra lege for å dokumentere ting de egentlig ikke trengte legen for. Fraværsgrensa gir klasseskille, de med best råd kommer videre når de med dårlig råd stryker i et fag, selv om begge hadde influensa.

Anonymkode: 7a94a...e64

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenker at vi er heldige som får gratis lege og helsehjelp til barna våre frem til de er 16 år. Det er gjerne når de er små og i barneskolen man kanskje er mest hos legen. Når de begynner å bli store er man sjelden der, bortsett fra om ungene har kroniske sykdommer.

Kan ikke huske sist mine var hos legen. 

Motsatt hos oss.

Ungdommene er mer hos legen enn de var da de var små, men ikke fordi de er sykere. Grunnen er at vi må ha legeerklæring på alt vi aldri dro til legen med før, som forkjølelse, influensa, omgangssyke og andre ting som går over av seg selv og ikke trenger behandling. Vet ikke hvor mange ganger vi har vært og fått attest på den vanlige pollenallergien, eller attest på at det ikke kan deltas i gym èn uke på grunn av en betent tå. Osv.

Om ikke legen skal være gratis frem til 18, så burde vi foreldre kunne bekrefte sykdom på vegne av barna våre frem til de er 18. 

Anonymkode: 7a94a...e64

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...