Gå til innhold

Ikea gulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å pusse opp hele huset og skal legge gulv, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har lagt eik laminat gulv fra Ikea. Var på Ikea her om dagen og der har de et sånt prøvegulv hvor kunder går over, må innrømme at det så ikke så veldig vakkert ut.

Noen med erfaring om dette gulvet?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Et helvete å holde rent og tåler lite med vann.

Gjest Binna
Skrevet (endret)

Jeg har gulv fra IKEA og er veldig fornøyd. Det er jo ikke gulvet som ikke tåler vann, men skjøtene. Man får kjøpt en slags skjøte- masse som gjør skjøtene vannfaste. Laminat gulv skal generelt ikke vaskes med våtere klut enn "fuktig".

Nå har jeg dette gulvet: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...arentCats=15582

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet
Var på Ikea her om dagen og der har de et sånt prøvegulv hvor kunder går over, må innrømme at det så ikke så veldig vakkert ut.

Har ikke slike gulv selv, men de prøvegulvene er det MANGE som har gått på. Det er vel over 10000 mennesker innom IKEA daglig, og de aller fleste tråkker på det gulvet, mange opptil flere ganger om dagen. (I tillegg til de 200 ansatte.) Blir vel gjerne slitt etterhvert?

Skrevet

Jepp det er jeg klar over, men det var bare eikegulvet som var slitt, de andre gulvene så faktisk ikke så ille tatt i betrakting trafikken de var utsatt for.

Takk for svar :)

Har ikke slike gulv selv, men de prøvegulvene er det MANGE som har gått på. Det er vel over 10000 mennesker innom IKEA daglig, og de aller fleste tråkker på det gulvet, mange opptil flere ganger om dagen. (I tillegg til de 200 ansatte.) Blir vel gjerne slitt etterhvert?

Skrevet

Jeg er mer skeptisk til å legge laminat i et helt hus enn jeg er til IKEAs varer.

Gjest Binna
Skrevet
Jeg er mer skeptisk til å legge laminat i et helt hus enn jeg er til IKEAs varer.

Hvorfor? *nysgjerrig*

Det kommer jo veldig an på hvordan gulvet blir brukt. (husdyr, barn, våtrom osv)

Skrevet

Jeg har nettop lagt eik laminat fra ikea i stue, kjøkken og gang. Billig og fint, men kan ikke si noe om kvaliteten enda.. Tror ingen klarer å slite ut et gulv på 3 uker... ;)

Skrevet
Hvorfor? *nysgjerrig*

Det kommer jo veldig an på hvordan gulvet blir brukt. (husdyr, barn, våtrom osv)

Fordi det er kaldt, livløst og hardt. Og når det blir hakk, er det ingen måte å rette det opp på.

Skrevet

Hadde laminat i eik fra IKEA i den forrige leiligheten. Bodde der i 5 år, vanlig slitasje, ingen husdyr. Var kjempefornøyd med gulvet! Mistet kjeler o.l. på gulvet, men fikk aldri hakk eller merker. Så hvis kvaliteten ikke har forandret seg, kan jeg absolutt anbefale gulvet :)

Gjest Binna
Skrevet
Fordi det er kaldt, livløst og hardt. Og når det blir hakk, er det ingen måte å rette det opp på.

For meg passer det utmerket, pga utseende, fordi at jeg har hunder, det blir ikke merke i laminatet av dem(ikke den typen jeg bruker hvetfall), den ene hunden gnagde seg ned i det gamle treverket..., og pga pris. Du kan bytte gulv et par ganger før prisen blir den samme som f.eks heltre.

Jeg synes at heltre gulv er det aller fineste, men det passer ikke mitt bruk.

Skrevet

Jeg arbeider i bransjen, selger trelast og byggevarer til proff- og vanlige kunder.

Min anbefaling er klart parkett, ettersom laminat er fryktelig kaldt. Egner seg best i en gang, soverom og evt. på kjøkken. Jeg hadde tenkt meg om utallige ganger før jeg hadde lagt laminat i en stue.

Fordelen med laminat er at den er hard, men, du kan risikere å få riper og hakk i denne også. Fordelen med parkett er at denne kan slipes og repareres. De fleste leverandører selger diverse reparasjonssett til parkett.

Gjest Gjest
Skrevet

La Tundra laminat fra Ikea på våre 3 soverom i 1996. En skjøte i det ene soverommet er ødelagt pga for mye vann når jeg vasket, ellers helt fine. (Jeg er ikke ikea fan - men disse har holdt seg veldig fint)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har laminat over hele huset og er fornøyd med det. Hadde vi hatt parkett hadde det nok vært rimelig stygt! Ja, det går an å pusse og slipe, men jeg vet at vi ikke hadde gjort det så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...