Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tradisjon har meg og mannen lånt ut hytta til ei vennine av meg med to barn hun har hovedomsorgen for. Hun har også ved enkelte anledninger tatt med ei ann vennine og dattera hennes opp.

Samme gjelder en kompis av mannen med en sønn, som har tatt med opp ett par med en sønn på samme alder.

Nå har jeg ei vennine som akkurat har blitt sammen med en mann med rusproblem eller hadde i følge hun. De ønsker å låne hytta en uke. De ønsker å ha med hans to barn og eventuelt venner. Må si at hytta er ikke billig. Kommer med badstu og boblebad, fire soverom, to bad osv. To stuer, flatskjermtv osv. Er sykt usikker på hva jeg skal gjøre og samme er mannen. Når vi låner ut gratis er det mot at hytta er rengjort og i fin stand. Men disse har en tradisjon for å krangle. Hver gang noe skal vaskes ut er hun dårlig (og jeg vet hun er det enkelte dager). Men det er utleie dagen etter som gjør at vi må kjøre tur retur 2 timer hver vei i tilfellet. 

Endret av Hannabanna
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig IKKE. 

Jeg skjønner godt at du er skeptisk. 

Anonymkode: 18573...8d9

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Da sier dere jo bare nei? Deres hytte, dere bestemmer. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at det ikke passer, evt at dere skal slutte med å låne ut.

Anonymkode: 28f33...fdf

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo enkelt å si nei til. Dere skal leie ut dagen etter og er ansvarlig for renholdet. Du vil gå igjennom og dokumentere før leieboerne overtar. Da kan ikke noen bo der i mellomtiden. 

Anonymkode: 248d9...334

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor låne ut hytte utenfor familie i det hele tatt ?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Da sier du nei. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
test1e skrev (1 time siden):

Hvorfor låne ut hytte utenfor familie i det hele tatt ?

For å være snill. Det er ikke alle familier og barn som har råd til å reise mye. Noen ganger kommer kommer de opp etter at andre har leid men tenker det er ok, strømregningen for boblebadet er litt. 

Føler jeg diskriminerer her, for han sliter med narkotika og har sittet inne x antall ganger. Men blir noe ødelagt som er dyrt kan vi jo se langt etter det. Samtidig så ønsker jeg jo at barna hans skal ha en fin ferie.

De andre vi har lånt ut til har gått fra hytta så plettfri og ren og alltid med en liten gave.

Endret av Hannabanna
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
Hannabanna skrev (2 timer siden):

Som tradisjon har meg og mannen lånt ut hytta til ei vennine av meg med to barn hun har hovedomsorgen for. Hun har også ved enkelte anledninger tatt med ei ann vennine og dattera hennes opp.

Samme gjelder en kompis av mannen med en sønn, som har tatt med opp ett par med en sønn på samme alder.

Nå har jeg ei vennine som akkurat har blitt sammen med en mann med rusproblem eller hadde i følge hun. De ønsker å låne hytta en uke. De ønsker å ha med hans to barn og eventuelt venner. Må si at hytta er ikke billig. Kommer med badstu og boblebad, fire soverom, to bad osv. To stuer, flatskjermtv osv. Er sykt usikker på hva jeg skal gjøre og samme er mannen. Når vi låner ut gratis er det mot at hytta er rengjort og i fin stand. Men disse har en tradisjon for å krangle. Hver gang noe skal vaskes ut er hun dårlig (og jeg vet hun er det enkelte dager). Men det er utleie dagen etter som gjør at vi må kjøre tur retur 2 timer hver vei i tilfellet. 

Helt uavhengig av hans tidligere eller nåværende rusproblemer så ville jeg sagt nei. 
Rett og slett fordi det er for mange man ikke kjenner.

Jeg ville generelt ikke ha lånt bort hytta mi til noen jeg ikke var trygg på at ville ha gjort opp for seg, hvis de skulle være uheldige å knuse eller ødelegge noe. 

• Liker 6
Skrevet

Helt innenfor å si nei. Her er det venners venner også. 

Må berømme hvor rause dere er da 🩵 Det er likevel lov å sette grenser, og når dere skal leie ut neste dag så blir det jo litt styr om de ikke rydder og vasker ordentlig etter seg. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 minutter siden):

Helt uavhengig av hans tidligere eller nåværende rusproblemer så ville jeg sagt nei. 
Rett og slett fordi det er for mange man ikke kjenner.

Jeg ville generelt ikke ha lånt bort hytta mi til noen jeg ikke var trygg på at ville ha gjort opp for seg, hvis de skulle være uheldige å knuse eller ødelegge noe. 

Dette!!

Anonymkode: a4793...511

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (3 timer siden):

Men disse har en tradisjon for å krangle. Hver gang noe skal vaskes ut er hun dårlig (og jeg vet hun er det enkelte dager).

Dette er grunn alene til å si nei! Jeg ville ikke engang vurdert det. 

Anonymkode: 86374...d59

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lånt ferieleiligheten til foreldrene mine mange ganger, og da er det ALLTID mer rent og ryddig når jeg drar, enn når vi kommer. Vi elsker tellekanter og vasker alt av listverk, tømmer sluk og har nye poser i bossbøttene. Det gjør ikke foreldrene mine alltid ;) 

Anonymkode: c24cf...d20

Skrevet

Ville aldri lånt ut til folk jeg ikke kjenner.

• Liker 3
Skrevet

Du kan være ærlig å si at dere ikke ønsker å leie ut hytta til dem da dere ikke kjenner han godt nok å heller ikke vennene de ønsker å ha med opp. 

Du kan ta en hvit løgn å si at hytta dessverre er opptatt den uka de vil låne den. Si at dere leier ut hytta mesteparten av året mot leie å at de få ukene dere ikke leier ut ønsker dere å bruke hytta selv .

Personlig hadde jeg aldri leid ut hytta mi gratis til folk jeg ikke var 100% trygge på og kjendte godt. Blir noe ødelagt å de ikke har mulighet til å erstatte det, blir det veldig dyrt for dere, å et potensielt ødelagt vennskap. Hadde også vært veldig klar på at hytta skal forlates i samme stand som den var da de ankom, hadde ikke godtatt at de var syke eller dårligere den dagen de skulle reise for å slippe å vaske å rydde etter seg. Evt bør du ta et depositum for å kunne dekke nettopp sånne ting, selv om du i utgangspunktet leier ut hytten gratis til venner og familie. Men greit å sikre seg, ingen bør bli sure for noe sånt, de får tross alt en gratis hytteferie.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Her må du bare tørre å sette (helt sunne og rimelige!) grenser for deg selv. Ikke fortsett med selvutslettende valg. 

Du kan si at du ikke ønsker å låne bort til folk du ikke kjenner, men det kan jo kanskje bli drama av det. Du kan fint bruke Airbnb som hovedgrunn, og si at dere har en booking og at de har nevnt at de kanskje ønsker å komme tidligere, og dere må være sikre på at alt er som det skal være. Derfor ikke noe utlån i tiden før! 

Anonymkode: 3c5b3...63e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det jo helt på sin plass å servere en hvit løgn, og si dere har fått en booking den uken. Evt. at de som skal leie kommer noen dager før, eller at dere har brukt tid på å klargjøre hytta til utleie, og at den dessverre ikke er tilgjengelig for utlån den uka. 

Anonymkode: ff37f...119

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville absolutt ikke tatt noen sjanser her. Det er bare å si at det desverre ikke passer. 

Anonymkode: f26f4...c92

• Liker 2
Skrevet

Du skulder ingen forklaring, bare si nei

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si nei, men med en forklaring som holder! Altså, ikke si nei fordi "de som skal leie kanskje kommer et par dager før". Plutselig spør venninna om de i alle fall kan få låne i en halv uke, og da trenger du en ny unnskyldning. 

Anonymkode: 396ba...113

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...