Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 Kanskje litt vel bombastisk tittel, men... Bor i en lavblokk med 8 leiligheter, noen barnefamilier og noen eldre. Tidligere bodde det en bosnisk familie (eller regner faktisk med at det var flere familier som delte leilighet) i en av leilighetene. De hadde x antall unger som hylte og skrek i gangene, tagget på veggene, spydde i oppgangen uten at foreldrene vasket det vekk, herpet naboens barnevogn som stod i inngangen osv. I tillegg drev de med konstant oppussing, helst tidlig lørdag morgen, eller sent på kvelden, ofte etter kl.22. De voksne pleide å sette seg ut i oppgangen når de skulle snakke (skrike!) i telefonen - og det er veldig lytt fra gangen og inn i leiligheten. Gråtede barn ble også "kastet på gangen" Heldigvis flyttet de for et år siden, og det ble stille og rolig i blokken igjen. Barnevogner, sykler, potteplanter og navneskilt fikk stå i fred, inngangspartiet var rent, og det var stort sett stille og rolig igjen. For en måned siden flyttet en ny bosnisk familie inn her. Og nå er det på'an igjen. De bor i alle fall to familier i leiligheten (det står bl.a. en dobbeltseng på terassen/vinterhagen). Søppel hives rett ut på gangen (og ikke i bossjakt som er rett utenfor), vi har igjen fått hærverk på planter, postkasser og vegger, det hyles og skrikes fra morgen til kveld, ungene har kastet appelsiner på veggene i oppgangen (!!!), og det har vært innbrudd i to boder (Og man må ha egen nøkkel for å i det hele tatt komme inn i kjelleren der bodene er)... Kan selvfølgelig ikke bevise at det er de som står bak alt, men ungene er fersket noen ganger (bl.a. appelsinkasting), og det er åpenlyst hvem som bråker. Prøvde å spørre dem om de kunne slutte borring og banking etter kl. 19 (ettersom det står i ordensreglene), men da bare så de dumt på meg (jeg vet at de kan norsk!) Irriterer meg grønn!!!!!!! Vet at det finnes norsk slum-mennesker og, men synes det er påfallende dette her... Ikke rart landet deres forfaller slik de ivaretar ting!
Gjest Ester Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Det finnes kanskje et styre du kan sende inn en klage til?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 Det finnes kanskje et styre du kan sende inn en klage til? ← Joda, flere av familiene her har klaget (i alle fall på den første familien). Styret kan ikke gjøre annet enn å sende et skriv/innkalle til samtaleog be de ta hensyn... Det har tydeligvis ikke virket! Større autoritet har vel ikke et styre i et borettslag? Det er ikke akkurat lett å kaste ut andelseiere... Jeg har ikke klaget på den nye familien. Dette fordi jeg ville gi dem litt tid/snakke til dem selv i håp om at det skulle hjelpe. Men må vel bare begynne å klage. Synd at det må være slik!
Gjest King James Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Gjelder dette de hvite utleningene og ?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Naboene mine, som er norske, gjør også mye rart. Jeg pleier ikke å si "Helvetes nordmenn" likevel. Han bosniske familiefaren jeg kjenner derimot er veldig ordentlig og flink. Han er tydeligvis unntaket fra resten av landet, som forfaller.
Gjest LoisLane Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 Ikke rart trådstarter er irritert! Jeg hadde klagd til styret.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #7 Skrevet 25. mars 2006 De helvetes nordmennene som er slik kan man i det minste kjefte opp så de skjerper seg! Utlendingene henter jo kniven og resten av slekta hvis man så mye som ser på dem....
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #8 Skrevet 25. mars 2006 Ikke rart trådstarter er irritert! Jeg hadde klagd til styret. ← Jeg også, men hadde klagd på naboenes oppførsel. Ikke fokusert på opprinnelseslandet.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #9 Skrevet 25. mars 2006 De helvetes nordmennene som er slik kan man i det minste kjefte opp så de skjerper seg! Utlendingene henter jo kniven og resten av slekta hvis man så mye som ser på dem.... ← Ja, det opplever jeg støtt og stadig! (Og ja, jeg har mye med "utlendinger" å gjøre, og har tatt opp en del ting som kan være konfliktfylte.) Faktisk så synes jeg sjelden at kjeft er riktig måte å gå frem, men er vel bare litt rar.
Gjest Ester Skrevet 25. mars 2006 #10 Skrevet 25. mars 2006 Joda, flere av familiene her har klaget (i alle fall på den første familien). Styret kan ikke gjøre annet enn å sende et skriv/innkalle til samtaleog be de ta hensyn... Det har tydeligvis ikke virket! Større autoritet har vel ikke et styre i et borettslag? Det er ikke akkurat lett å kaste ut andelseiere... ← Folk som gjentatte ganger bryter husordensreglene kan kastes ut, jo.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #11 Skrevet 25. mars 2006 Kanskje litt vel bombastisk tittel, men... Bor i en lavblokk med 8 leiligheter, noen barnefamilier og noen eldre. Tidligere bodde det en bosnisk familie (eller regner faktisk med at det var flere familier som delte leilighet) i en av leilighetene. De hadde x antall unger som hylte og skrek i gangene, tagget på veggene, spydde i oppgangen uten at foreldrene vasket det vekk, herpet naboens barnevogn som stod i inngangen osv. I tillegg drev de med konstant oppussing, helst tidlig lørdag morgen, eller sent på kvelden, ofte etter kl.22. De voksne pleide å sette seg ut i oppgangen når de skulle snakke (skrike!) i telefonen - og det er veldig lytt fra gangen og inn i leiligheten. Gråtede barn ble også "kastet på gangen" Heldigvis flyttet de for et år siden, og det ble stille og rolig i blokken igjen. Barnevogner, sykler, potteplanter og navneskilt fikk stå i fred, inngangspartiet var rent, og det var stort sett stille og rolig igjen. For en måned siden flyttet en ny bosnisk familie inn her. Og nå er det på'an igjen. De bor i alle fall to familier i leiligheten (det står bl.a. en dobbeltseng på terassen/vinterhagen). Søppel hives rett ut på gangen (og ikke i bossjakt som er rett utenfor), vi har igjen fått hærverk på planter, postkasser og vegger, det hyles og skrikes fra morgen til kveld, ungene har kastet appelsiner på veggene i oppgangen (!!!), og det har vært innbrudd i to boder (Og man må ha egen nøkkel for å i det hele tatt komme inn i kjelleren der bodene er)... Kan selvfølgelig ikke bevise at det er de som står bak alt, men ungene er fersket noen ganger (bl.a. appelsinkasting), og det er åpenlyst hvem som bråker. Prøvde å spørre dem om de kunne slutte borring og banking etter kl. 19 (ettersom det står i ordensreglene), men da bare så de dumt på meg (jeg vet at de kan norsk!) Irriterer meg grønn!!!!!!! Vet at det finnes norsk slum-mennesker og, men synes det er påfallende dette her... Ikke rart landet deres forfaller slik de ivaretar ting! ← bosniere er vel ikke karaktisert som å komme fra slummen og fortsetter med det? fra Bosnia kom det ressurssterke mennesker. Høyt utdannede. de dreit i landet og reiste aldri hjem igjen. Kjenner flere.Kan ikke reise hjem for de har ikke noe der, nei takke f for det. landet ble jo tømt for ressuser.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #12 Skrevet 25. mars 2006 Jeg også, men hadde klagd på naboenes oppførsel. Ikke fokusert på opprinnelseslandet. ← Opprinnelseslandet er uvesentlig. Men samtidig så er det ikke rart trådstarter reagerer på oppførselen deres. Men det er gjerne kulturforskjeller ute og går.. Noen steder er det vanlig å hive søppelet ut og la ungene herje fritt..
Gjest Ester Skrevet 25. mars 2006 #13 Skrevet 25. mars 2006 Opprinnelseslandet er uvesentlig. Men samtidig så er det ikke rart trådstarter reagerer på oppførselen deres. Men det er gjerne kulturforskjeller ute og går.. Noen steder er det vanlig å hive søppelet ut og la ungene herje fritt.. ← Jeg bodde på Grønland midt på nitti-tallet, og der kastet en del folk brukte bleier ut av vinduet! Lurte på om det var kultur for det noe sted, eller om det folk bare ga faen.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #14 Skrevet 25. mars 2006 Tittelen kunne vel like gjerne vært "helvetes naboer"... Har tidligere ikke hatt noen negativ erfaring med utlendinger, men det plager meg til de grader at det skal se ut som om jeg bor i "slum" fordi andre ikke kan oppføre seg. Jeg rydder/koster en del etter dem, men jeg har ikke tenkt å bli hushjelpen deres. De fleste bosniere er sikkert både snille og greie, men har fått et veldig negativt inntrykk - på grunn av mine naboer - de siste årene. Bare synes det er så påfallende at familiene (som så vidt jeg vet ikke kjenner hverandre) har så lik negativ oppførsel. Man kan jo da begynne å lure på hva som er vanlig der de kommer fra?? Nå, klokken 23.40. har to av kvinnene der stått og pratet høylytt på gangen i over et kvarter... Det er lørdag, og jeg tåler selvfølgelig litt bråk, men synes at der er så unødvendig. Alle som bor her vet at det er sinnsykt lytt fra gangen og inn i leilighetene (men ikke fra leiligheten til gangen...) så de fleste snakker ferdig med gjestene inne - og sier bare et kort hade etter at døren er åpnet... Litt gale å bli en irritabel gammel kjerring når jeg er 26 år....
Gjest lurven Skrevet 26. mars 2006 #15 Skrevet 26. mars 2006 Gjelder dette de hvite utleningene og ? ← folk fra bosnia er som regel hvite
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #16 Skrevet 26. mars 2006 Skjønner trådstarter godt! Har selv opplevd noe av det samme, og da jeg vennlig prøvde å si fra at private ting (eks. telefonprat / søppel / kjefting på unger) bør gjøres i en privat sfære (altså innendørs i deres egen leilighet), så enten 1) skjønte de meg ikke 2) fikk jeg høre det. Det er klart at slikt styr har utgangspunkt i kulturelle forskjeller. vi forventer respekt og en høyere standard enn dem. Min dypeste medfølelse med trådstarter!
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #17 Skrevet 26. mars 2006 Tittelen kunne vel like gjerne vært "helvetes naboer"... ← Ja, og hadde du skrevet det, og ikke fokusert så mye på hvor de er fra (med negative karakteristikker) så hadde jeg hatt mer sympati med deg.
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2006 #18 Skrevet 26. mars 2006 Opprinnelseslandet er uvesentlig. Men samtidig så er det ikke rart trådstarter reagerer på oppførselen deres. Men det er gjerne kulturforskjeller ute og går.. Noen steder er det vanlig å hive søppelet ut og la ungene herje fritt.. ← Som jeg har sagt, så kjenner jeg til flere nordmenn som også kaster søppel i hagene/ fellesarealer og lar barna løpe fritt. Roper ikke ut "helvetes nordmenn" likevel.
flopp Skrevet 26. mars 2006 #19 Skrevet 26. mars 2006 Skriv en skriftlig klage til styret, og få med deg så mange naboer som mulig til å skrive under. Mener man kan kaste ut andelseiere også etter et visst antall advarsler hvis de ikke bedrer seg. Lykke til - vet hvor irriterende det er når noen få ødelegger for så mange andre rundt seg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå