Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei .

er det flere som opplever sykt lange saksbehandlingstider hos nav om dagen? Jeg startet på sykepenger fra januar 2024 og hadde ekstremt uregelmessige utbetalinger med lange saksbehandlingstider. Gikk over på aap fra januar 2025 og det fungerte utmerket. Nå søkte jeg foreldrepenger fra 7/7 -25. jeg søkte i juni. Barnet ble født 28/7. jeg har fremdeles ikke fått svar på søknaden !! Utrolig frustrerende. Har også en konfirmasjon som skal betales om 3 uker. Kjenner dette er frustrende. Hvordan er det mulig?? Ingenting som mangler på søknaden min i form av inntektsopplysninger osv da jeg allerede var på nav. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saksbehandlingstiden på foreldrepenger er 10 uker, så du får nok svar om ikke så altfor lenge. 

Skrevet

Du har vel sendt søknaden altfor sent ifht frister? 

Skrevet
Mariss@68 skrev (2 minutter siden):

Du har vel sendt søknaden altfor sent ifht frister? 

Nei i grunnen ikke. Måtte vente på keisersnitt dato. Sendte inn så fort som mulig etter det. Attpåtil så har jeg hatt foreldrepenger før og aldri opplevd så lang saksbehandlingstid. 
Mtp sykepenger osv så ble ingenting sendt inn for sent. Likevel flere uker saksbehandlingstider hver gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er NAV. Saksbehandlingstidene er eviglange. Det er et tymgt og tungrodd system, det må væte utrolig frustrerende å jobbe der og ikke få tatt unna oppgaver fordi det er et byråkratisk helvete.

Anonymkode: 3261b...28a

• Liker 2
Skrevet
Jeanett87 skrev (5 minutter siden):

Nei i grunnen ikke. Måtte vente på keisersnitt dato. Sendte inn så fort som mulig etter det. Attpåtil så har jeg hatt foreldrepenger før og aldri opplevd så lang saksbehandlingstid. 
Mtp sykepenger osv så ble ingenting sendt inn for sent. Likevel flere uker saksbehandlingstider hver gang. 

Ved sykepenger er saksbehandlingstiden 7 uker. Alt dette står på Nav. 

Antar at du kunne søkt foreldrepenger mye tidligere og heller ettersendt informasjon om keisersnittet. De er nok kjappere til å justere på allerede innvilget søknad enn å behandle søknader. 

Men ja, saksbehandlingstidene har økt de siste årene. 

AnonymBruker
Skrevet

Her ble foreldrepengesøknaden automatisk godkjent samme kveld som jeg søkte, det var tidligere i år. Merkelig at det er sånn forskjell, og helt spinnvilt at NAV har lov å være så lite effektive.

Anonymkode: 574c6...61d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dersom du er på AAP kan du bare fortsette sende meldekort frem til vedtak om foreldrepenger er innvilget….?

Anonymkode: d5272...6c3

Skrevet
Jeanett87 skrev (5 timer siden):

Hei .

er det flere som opplever sykt lange saksbehandlingstider hos nav om dagen? Jeg startet på sykepenger fra januar 2024 og hadde ekstremt uregelmessige utbetalinger med lange saksbehandlingstider. Gikk over på aap fra januar 2025 og det fungerte utmerket. Nå søkte jeg foreldrepenger fra 7/7 -25. jeg søkte i juni. Barnet ble født 28/7. jeg har fremdeles ikke fått svar på søknaden !! Utrolig frustrerende. Har også en konfirmasjon som skal betales om 3 uker. Kjenner dette er frustrende. Hvordan er det mulig?? Ingenting som mangler på søknaden min i form av inntektsopplysninger osv da jeg allerede var på nav. 

I 2015 ble det rot med både sykepenger og foreldrepenger hos meg. Endte med å klage da de ikke fikk ryddet opp, da ble saken sendt høyere opp til Nav Forvaltning o.l. Tok ihvertfall 6 mnd før jeg fikk det jeg skulle. Hadde heldigvis en partner da som kunne legge ut men fy flate så dårlig det føltes å ikke få noe. Tenk å la en person stå uten noe penger såpass lenge! Helt hinsides! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men dersom du er på AAP kan du bare fortsette sende meldekort frem til vedtak om foreldrepenger er innvilget….?

Anonymkode: d5272...6c3

Jeg forstod det slik at det ikke var mulig. Foreldrepenger blir etterbetalt og asp stoppet fra permisjons oppstart. 

Skrevet
Fighter83 skrev (13 minutter siden):

I 2015 ble det rot med både sykepenger og foreldrepenger hos meg. Endte med å klage da de ikke fikk ryddet opp, da ble saken sendt høyere opp til Nav Forvaltning o.l. Tok ihvertfall 6 mnd før jeg fikk det jeg skulle. Hadde heldigvis en partner da som kunne legge ut men fy flate så dårlig det føltes å ikke få noe. Tenk å la en person stå uten noe penger såpass lenge! Helt hinsides! 

Helt tragisk. Burde ikke vært mulig og ei heller lov å la folk gå så lenge uten inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er NAV. Saksbehandlingstidene er eviglange. Det er et tymgt og tungrodd system, det må væte utrolig frustrerende å jobbe der og ikke få tatt unna oppgaver fordi det er et byråkratisk helvete.

Anonymkode: 3261b...28a

Man kan jo gjerne si det, men det de jo også fordi sykefraværet er veldig høyt og fordi de slanker offentlig sektor for ansatte.

Anonymkode: a8160...5e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...