AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august jeg ser at en professor på OsloMet reagerer på studentenes ordbruk. De sier skole om OsloMet, samt klasser og lærere. Hva er det rette ordet for grupper som de studerer sammen med? Og hva kalles lærer? foreleser? Om det er et yrkesfag som sykepleier eller barnehagelærer, så blir det kanskje feil å omtale vedkommende som professor? Professor reagerer på ordbruk: Studenter kaller universitetet for «skole» – Stor-Oslo Er det å si skole om OsloMet bare en forlengelse av skolegangen eller noe helt annet? Anonymkode: ca1bb...bdd
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Professor er jo en akademisk tittel, så hvis man er professor er jo det riktig begrep uavhengig av hvor man jobber. Det er professorater også på høyskoler. Samt amanuensiser og andre i akademisk stab. De fleste som studerer ved høyskole kaller det «å gå på skole» nå for tiden, og flere og flere på universitetene også, sier at de skal «skolen». Hilsen professor med barn som for tiden går på høyskole- og universitet. Anonymkode: 9f459...892 1 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Hva sier dere som går på høgskoler, som ennå ikke har blitt universitet. Bruker dere andre ord enn skole, lærer og klasserom? Og hva kalles tingene på BI? Anonymkode: ca1bb...bdd
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Jeg har pleid å bruke universitet, foreleser, forelesningssal og seminarrom. Eller bare Rom X. Anonymkode: 66a73...639 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Jeg bruker universitetet og skolen om hverandre. Spørs med hvem og i hvilken setning. Lærer/foreleser/professor/underviser avhengig yrkestittel. Ikke alle er professorer. Klasserom/forelesningssal/sal/rom/grupperom blir brukt. Bruker ALDRI elev. Oslomet legger selv opp til den løse språkbruken når "lærene" legger opp undervisningen på samme måte som videregående og har masse "lekser" og obligatoriske oppgaver. Oslomet bærer veldig mye preg av høyskole fortsatt og å si universitetet føles som oftest feil, da det ikke føles som et universitet. De ansatte som klager på studenters språkbruk skal heller se innover på sin egen organisasjon. Når jeg gikk på UiO, så gikk jeg på et universitet, hadde professorer og var på seminarrommet eller på forelesningssalen. Anonymkode: dd12b...965 8 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har pleid å bruke universitet, foreleser, forelesningssal og seminarrom. Eller bare Rom X. Anonymkode: 66a73...639 Hva kaller du de elevene du studerer sammen med? Er det klassen din? eller kullinger? Anonymkode: ca1bb...bdd
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Nå går ikke jeg på OsloMet, men hva man kaller rommene er vel litt ulikt utifra hvordan rommene er. Det er forskjell på et auditorium med plass til 400 (med bare bittelitt plass til pc/notatblokk til hver), eller et rom med plass til 20 med lav takhøyde, flatt gulv, tavle og skolepulter. Det første er en forelesningssal, det andre er et klasserom. Anonymkode: e6696...c22 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Klarer ikke å anse OsloMet som universitet. For meg er det fortsatt en høgskole og jeg sier enten skole eller OsloMet (gikk ferdig master der i fjor) Anonymkode: 8db42...499 9 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august Jeg er førsteamanuensis og blir til stadighet kalt «lærer» (og ikke bare av studenter), noe jeg ikke er. Jeg har kanskje en PhD, men jeg har jo mye mindre ped enn lærere har, så det er jeg faktisk ikke kvalifisert til å kalle meg. Ikke har jeg mer enn fem uker ferie heller, og det ser det ut til at mange tror jeg har. Men «klasse» er ikke nødvendigvis så feil å bruke - noen går jo på studier hvor det er tydelige klasser, som har de fleste eller alle emner sammen i 3-6 år. Synes egentlig det er litt mer flisespikkeri å klage på «skole» og «klasse», for det er ikke titler eller kvalifikasjoner. Anonymkode: 670e1...050 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klarer ikke å anse OsloMet som universitet. For meg er det fortsatt en høgskole og jeg sier enten skole eller OsloMet (gikk ferdig master der i fjor) Anonymkode: 8db42...499 Helt enig. Dem har et kompleks som ikke er helt bra. Kalle seg Met som i Metropol er bare tåpelig. Metropol er en by med mer en 1 mill inbyggere. Så stor er ikke oslo ennå. På meg virker OsloMet som en kopi av BI. Skole laget for å tjene mest mulig penger. Anonymkode: 7e61f...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Professor er jo en akademisk tittel, så hvis man er professor er jo det riktig begrep uavhengig av hvor man jobber. Det er professorater også på høyskoler. Samt amanuensiser og andre i akademisk stab. De fleste som studerer ved høyskole kaller det «å gå på skole» nå for tiden, og flere og flere på universitetene også, sier at de skal «skolen». Hilsen professor med barn som for tiden går på høyskole- og universitet. Anonymkode: 9f459...892 Sååå jeg skal kreve at folk kaller meg lektor jeg da, ikke lærer 😅🤣 Anonymkode: 1a02f...466
Fighter83 Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august (endret) Studentene blir til stadighet minnet på at de selv har et større ansvar for egen læring og har større frihet når de går på universitet eller høgskole men faktum er at forskjellen fra vgs er ganske liten. Man må fortsatt i veldig stor grad møte til sinnsykt mye obligatorisk undervisning, det er en egen undervisningsplan + at man må jobbe i grupper med folk man ikke har valgt selv OG levere skoleoppgaver med resten av denne gjengen man er i gruppe med. Og når man snakker om kritisk tenkning til det man finner av litteratur/tekster og lærer ...... Er ikke dette noe man lærer seg ganske tidlig i dag pga internett mm? Hvordan skal man ellers lære seg å diskutere/drøfte mm slik det kreves i eksamener fra både siste året på ungdomsskolen og i løpet av vgs? Endret 15. august av Fighter83 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august Er det bare jeg som tenker på UNIVERSITETET, i den legendariske "oversharing"tråden her på KG? 😂😂😂 Anonymkode: 81b4b...a1d 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Alle jeg har møtt som gikk på OsloMet, kalte det bare for OsloMet. Anonymkode: 6c9d0...be3
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bruker universitetet og skolen om hverandre. Spørs med hvem og i hvilken setning. Lærer/foreleser/professor/underviser avhengig yrkestittel. Ikke alle er professorer. Klasserom/forelesningssal/sal/rom/grupperom blir brukt. Bruker ALDRI elev. Oslomet legger selv opp til den løse språkbruken når "lærene" legger opp undervisningen på samme måte som videregående og har masse "lekser" og obligatoriske oppgaver. Oslomet bærer veldig mye preg av høyskole fortsatt og å si universitetet føles som oftest feil, da det ikke føles som et universitet. De ansatte som klager på studenters språkbruk skal heller se innover på sin egen organisasjon. Når jeg gikk på UiO, så gikk jeg på et universitet, hadde professorer og var på seminarrommet eller på forelesningssalen. Anonymkode: dd12b...965 Varierer tydeligvis mye mellom studieprogrammene. Vi har ikke obligatoriske oppgaver (utenom de få gangene arbeidskravet er en innlevering) og heller ikke "lekser". 👌 Er nok skyldig i å si "lærer", men skal sies at så godt som alle jeg har hatt omtaler seg selv som lærer. Anonymkode: f8c2e...693
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august Jeg kalte det skole da jeg gikk der. Men hadde ikke falt meg inn å "reagere" om noen andre kaller det noe annet. Anonymkode: 5b3aa...c2b 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Går ikke på oslo met. Men da jegvstudertr på universitetet sa jeg som regel at skulle på jobb. Å studere er en jobb. Ulønnet, men likevel en jobb. Anonymkode: 9072e...f07
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august Jeg gikk på Kristiania og der så alle skole. Våre forelesere og fag ansvarlige gikk under betegnelsen lærer eller personens navn. Anonymkode: b5dd1...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva kaller du de elevene du studerer sammen med? Er det klassen din? eller kullinger? Anonymkode: ca1bb...bdd Medstudenter sier jeg. Anonymkode: c168f...fe9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå