AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Hvor mye får deres 12 åringer henge med venner ? Min 12 årige gutt bare forsvinner ut når han vil ( dag/ tidlig kveld) men kommer alltid hjem til ok tid. Jeg lar han være så mye med venner som han vil. Innimellom har han perioder hvor han blir litt utenfor og er mye hjemme med oss. Så jeg er glad når han har noen å være med😊 noen av vennene må spørre om lov til å gå ut, og ofte får de ikke lov selv om de ikke skal noe annet. Om jeg sier nei så blir han jo sittende på skjerm i steden og kjede seg😅Hva slage regler har dere ? Er det fritt fram eller sier dere nei selv om dere ikke har planer ? Jeg tenker at venner er ok og sunt i den alderen dersom de har det hyggelig sammen😊 men vil jo ha han med på ting selv også bare oss. Anonymkode: a381c...7e0 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Ja, jeg begrenser ikke vennetid i det hele tatt. Samme med overnattinger. Har som regel huset fullt av unger daglig, samme med helger og ferier. Middag er altid 3 ekstra barn tilstede 🙂 Trenger barna rolige dager hjemme sier de fra selv til vennene sine. Anonymkode: 7ca26...ec9 4 1
Hannabanna Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august (endret) Innen for deres foreldres regler liker jeg å ha åpent hus. Leksene skal gjøres og pliktene skal gjøres. Vil heller ha han og kompisene nærmere hjemmet og sovende på garasjeloftet enn at de skal snike seg ut i byen. Kommuniserer med de andre foreldrene så legger vi litt planer for helgene og ukedagene. Endret 15. august av Hannabanna 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor mye får deres 12 åringer henge med venner ? Min 12 årige gutt bare forsvinner ut når han vil ( dag/ tidlig kveld) men kommer alltid hjem til ok tid. Jeg lar han være så mye med venner som han vil. Innimellom har han perioder hvor han blir litt utenfor og er mye hjemme med oss. Så jeg er glad når han har noen å være med😊 noen av vennene må spørre om lov til å gå ut, og ofte får de ikke lov selv om de ikke skal noe annet. Om jeg sier nei så blir han jo sittende på skjerm i steden og kjede seg😅Hva slage regler har dere ? Er det fritt fram eller sier dere nei selv om dere ikke har planer ? Jeg tenker at venner er ok og sunt i den alderen dersom de har det hyggelig sammen😊 men vil jo ha han med på ting selv også bare oss. Anonymkode: a381c...7e0 Men hvordan vet du at de ikke har andre planer? Noen ganger er familietid, middag eller oppgaver i huset, andre planer. Altså det er ikke sikkert vi "skal noe", men huset skal vaskes, og 12-åringen skal bidra. Da får han ikke gå ut med venner istedenfor. Samme med når vi har brettspilltid med familien. Det er ikke "andre planer" men de får ikke stikke ut med venner likevel. (Ofte spiller vi jo spill som ikke fungere om vi ikke er 4.) Vi er ganske snille i forhold til å henge med venner, altså. Det er ganske høyt prioritert. Men noen ganger passer det ikke. Vi er også av de som stort sett har "åpen dør" for barnas venner. Så det er ofte de henger her hos oss. Og det har ikke vært uvanlig at vi er flere enn planlagt til middag. Men ungene må fortsatt spørre før de stikker ut. Og noen ganger, når det ikke passer, så får de "nei". Og det er ikke alltid vi forteller vennene hvorfor det blir "nei". For vi henger ikke ut barnet vårt foran vennene. Anonymkode: 27118...e5c 2 2 1
FrkSolsikke Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Vi synes også at å henge med venner er supert. 😀 Hvis det ikke er middag eller andre store planer som stopper, så er det selvsagt helt OK å henge med venner, enten ute, hjemme hos dem eller hjemme hos oss. Når er det jeg er sammen med venner, blir det mindre Gaming, de er mer ute, og det er sosialt og det treffer også flere venner i tillegg. (Vår er gutt er også 12)
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Min får også ubegrenset tid. Men han vet han har plikter, og når det er middag (vår familietid). Han har også venner som ikke kan bli med på ting pga familietid. For meg virker det rart eks søndag. Da har de gått sammen hele helga, og så ikke få bli med ut par timer søndag for å tråkke mere på hverandre 🙄 Anonymkode: 30b57...5ec 1 2 2
-venter- Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Så lenge lekser og faste oppgave blir gjort hindrer jeg dem ikke. Hender jeg lokker dem til å være med på familietid med noe godt, god kveldsmat eller lignende. Men ikke tvang.
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Leksene og organiserte fritidsaktiviteter skal følges opp, og dersom vi skal på f.eks. bursdagsselskap og sånne ting. Utover det styrer han tiden med venner selv (frem til innetid på kvelden), og er som regel ute og farter med venner (eller de er hos oss) når han har ledig tid. Virker som det samme gjelder resten av klassen. De organiserer og avtaler selv nå når de er så store. Ringer han og varsler når middagen er klar, da kommer han ofte hjemom og spiser, mens noen ganger spør han om å spise borte. Har han venner på besøk når vi har middag spiser de hos oss. Syns de balanserer det på en fin måte på egen hånd. Anonymkode: 90aea...9eb
Hannabanna Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hvordan vet du at de ikke har andre planer? Noen ganger er familietid, middag eller oppgaver i huset, andre planer. Altså det er ikke sikkert vi "skal noe", men huset skal vaskes, og 12-åringen skal bidra. Da får han ikke gå ut med venner istedenfor. Samme med når vi har brettspilltid med familien. Det er ikke "andre planer" men de får ikke stikke ut med venner likevel. (Ofte spiller vi jo spill som ikke fungere om vi ikke er 4.) Vi er ganske snille i forhold til å henge med venner, altså. Det er ganske høyt prioritert. Men noen ganger passer det ikke. Vi er også av de som stort sett har "åpen dør" for barnas venner. Så det er ofte de henger her hos oss. Og det har ikke vært uvanlig at vi er flere enn planlagt til middag. Men ungene må fortsatt spørre før de stikker ut. Og noen ganger, når det ikke passer, så får de "nei". Og det er ikke alltid vi forteller vennene hvorfor det blir "nei". For vi henger ikke ut barnet vårt foran vennene. Anonymkode: 27118...e5c Du skriver i samme innlegg at vasking eller brettspill med familien gjør at de ikke får stikke ut. Helt forståelig. Litt rart å da ha åpent hus.. de andre familiene har det jo også slik at de vil ha familietid? Du sier nei til egne barn som er helt ok. Men hva med å snakke med deres foreldre? I stedet for å invitere inn men forvente at dine barn er hjemme til visse tider. Endret 15. august av Hannabanna
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Prioriteringslisten her er: Egentrening Øve på instrument Husarbeid Så lenge dette er gjort, kan han henge med venner ubegrenset. Anonymkode: debee...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august Ja, de får være med venner nesten så mye de vil Så lenge middag er spist / de kommer hjem til middag, lekser / innleveringer er gjort og de holder innetider, avtaler og kommer seg på trening Anonymkode: 0d7e2...e30
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august Så klart får de være med venner så mye de vil så lenge vi ikke har noen andre planer de må være med på, og at de holder innetider de har Anonymkode: ae00f...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Min gutt på 7 år er med venner hvert ledige minutt. Stikker bare ut rett etter skolen, så er de litt ute, hos venner eller hos oss frem til nærmere kl.20. Føles litt intenst, men det er alt de vil. Anonymkode: f4ad3...e8d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august Selvsagt setter vi tid med venner høyt opp på prioriteringslisten. Er sjeldent han får nei til det. Anonymkode: 0c87b...26c
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Min 12åring har ingen venner. Hadde hxn hatt venner skulle hxn kunne være med dem så mye hxn ville. Anonymkode: 407d2...99e 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august Tid med venner prioriteres høyt, ja. Men skole/lekser, søvn, mat og avtaler (enten det er fotballtrening eller et familieselskap vi skal i går foran). Med litt juseringer her og der får vi som regel til begge deler, men vår 12-åring er evig tidsoptimist og litt dårlig på å beregne/planlegge hva han rekker over så det hender at vi må gripe inn og forklare at han ikke kan løpe over til Jonas på grunn av ditt eller datt. Men prøver da å hjelpe han med å foreslå alternative løsninger. Det hender f.eks. at det kommer en kompis på døra rett før vår egen middag som allerede er ferdig spist og klar for å sykle til fotballbanen og vår sønn kan finne på å svare «ja» uten forbehold. Da må vi foreslå at vår sønn må komme etterpå, kompisen må komme inn en tur og vente eller noe sånt. Anonymkode: c35b5...e6b
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august Nei. Vi ønsker ikke at barna skal bli jevnalderorienterte, så her prioriteres kjernefamilietid og tid med utvidet familie over venner/jevnaldrende. De har mange venner, og er sammen med disse flere ganger i uka, men ikke hele dagen, hver dag, hele uka. Det er ekkelt hvor normalisert og til og med pushet det er med jevnalderorienterte barn, helt ned i tidlig barneskolealder, som knapt ser foreldrene sine i løpet av uka. 😔 Anonymkode: 01baa...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei. Vi ønsker ikke at barna skal bli jevnalderorienterte, så her prioriteres kjernefamilietid og tid med utvidet familie over venner/jevnaldrende. De har mange venner, og er sammen med disse flere ganger i uka, men ikke hele dagen, hver dag, hele uka. Det er ekkelt hvor normalisert og til og med pushet det er med jevnalderorienterte barn, helt ned i tidlig barneskolealder, som knapt ser foreldrene sine i løpet av uka. 😔 Anonymkode: 01baa...c3e 🙄 Anonymkode: ff996...20e 3
AnonymBruker Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august Vi har en 12 år gammel jente som er veldig sosial. Vi har nesten alltid åpent hus. Men... Familieselskap kommer først. Viktig å ta vare på dem rundt seg. Lekser, plikter og trening skal gå foran. Resten av tiden disponerer hun fritt. Vi har overnattingsgjester nesten hver helg og vi har gjerne med oss en ekstra på ferie. Anonymkode: b791b...833 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Så lenge lekser, plikter hjemme og trening er i boks så er resten av tiden til egen disposisjon. Anonymkode: c7781...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå