AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Jeg lurer på om man kan få toxoplasma av å spise tørket frukt, feks dadler/fiken/svisker? Blir det typisk varmet i tørkeprosessen? Har prøvd å google men finner ikke svar. Jeg har pleid å kjøpe salat fra Meny sin salatbar, har nå sluttet da jeg har vært litt usikker på dette med Toxoplasma. Kjøper dere salat fra salatbar i butikker? Er det noen her som har fått toxoplasma som gravid og vil dele hvordan det gikk? Anonymkode: acbef...549
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Jeg fulgte anbefalingene fra Helsemyndighetene som gravid. stod absolutt ingenting der om salatbar eller tørket frukt. Slapp av! Anonymkode: b6c7c...28c 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Jeg holder meg unna salatbarer - det er alt for ofte i media om at det er noe smitte på agurk el og jeg lager/spiser heller salat hjemme hvor jeg kan kontrollere selv at alt vaskes grundig - er ikke kun toksoplasmose som kan være farlig, men hvis det er importerte grønnsaker kan det jo og være hepatitt A, listeria eller salmonella som også gir sykdom. Er også litt mer forsiktig med andre typer buffet, som hotellfrokost på ferie - veldig lett at folk kommer bort i ting og det er generelt høyere risiko å bli smittet med sykdom (ikke kun toksoplasmose). Tørkede frukt har jeg ikke tenkt over enda, antar at de er trygge. Men det er jo opp til hver enkelt hvor forsiktig man velger å være, viktig å ikke stresse for mye eller bli hysterisk uansett hva man selv velger. (Jeg spiser for eksempel fortsatt rosa kjøtt og rå fisk, men er mer forsiktig med uvaskede grønnsaker og frukt, spesielt importerte.) Anonymkode: 54520...620
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Ikke spis fra salatbar. Anonymkode: c61c8...b66 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Står ingenting i anbefalingene fra helsemyndighetene, lege sa også at det ikke var noe problem. Kjøpte fra salatbar sikkert 2 ganger i uken i begge mine graviditeter. Anonymkode: b8a97...b9e
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Det er primært kontakt med katteavføring, (derfor burde du ikke f.eks tømme kattedo) eller forurenset jord/sand som kan gi toksoplasma. Derfor kan det være greit å holde seg unna salatbarer og sånt også, der man ikke vet om frukten/grønnsakene har blitt grundig skylt og renset. For eksempel kan det jo ofte være sand inni vårløk eller purreløk. Best å være på den sikre siden 😊 tørket frukt vil jeg nok tro går helt fint! Forøvrig vet jeg av noen som fikk toksoplasma under graviditet, ekkelt og skremmende men det gikk helt fint med babyen! Anonymkode: a3d1f...b4c
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er primært kontakt med katteavføring, (derfor burde du ikke f.eks tømme kattedo) eller forurenset jord/sand som kan gi toksoplasma. Derfor kan det være greit å holde seg unna salatbarer og sånt også, der man ikke vet om frukten/grønnsakene har blitt grundig skylt og renset. For eksempel kan det jo ofte være sand inni vårløk eller purreløk. Best å være på den sikre siden 😊 tørket frukt vil jeg nok tro går helt fint! Forøvrig vet jeg av noen som fikk toksoplasma under graviditet, ekkelt og skremmende men det gikk helt fint med babyen! Anonymkode: a3d1f...b4c Salatbaren følger de samme kravene som all annen mat som selges. Mye av grønnsakene sendes direkre fra Bama eller Asko, det eneste butikken gjør er å pakke ut. Det er veldig trene regler for å selge mat i dette landet. Salatbaren er ikke unntak. Men! Det udigge med salatbaren er at du ikke aaaaner hvilke hender som har tatt på klypene før deg! Derfør kjøper jeg kun salatbar før lunsjtider 😂 Anonymkode: b6c7c...28c
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august En kollega fikk toxoplasmose. Hun merket ikke noe, gikk helt fint med babyen😊 Anonymkode: 03634...ba5
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): En kollega fikk toxoplasmose. Hun merket ikke noe, gikk helt fint med babyen😊 Anonymkode: 03634...ba5 Vet du om hun fikk noe behandling, eller fulgte de bare med? Godt det gikk bra. Anonymkode: acbef...549
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Kjøpte mye fra salatbar når jeg gikk gravid. Men vi pleier å kjøpe lunsj en god stund før folk faktisk har lunsj, så salatbaren er ganske urørt når vi kommer (mindre folk som har vært bortpå). Anonymkode: 30603...98b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå