AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Jeg har en jente på nesten 8(har adhd) som har blitt veldig fysisk utagerende. Det meste går inn det ene øret og ut det andre, så jeg ønsker råd. Gjerne med noen med erfaringer selv rundt utagerende barn med diagnoser, da ofte det kan være andre løsninger som fungerer. Anonymkode: 616ce...f6c
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Vet ikke hvordan dette er med ADHD, men vi har ei med autisme som var veldig fysisk utagerende, og ettersom hun ble eldre og større var jeg av og til redd, rett og slett. Kun mot oss foreldre, da, ikke mot andre. Vi endte med low demand parenting, tok bort krav og plikter, og så med en gang en bedring, hun ble ikke så tvunget opp i et hjørne at hun reagerte med å forsvare seg ved å angripe. Stressnivået dalte betydelig, hos henne og dermed hos oss. Anonymkode: e553b...75f 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Det skyldes neppe kun Adhd. Be om mer utredning. Anonymkode: afb04...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Min er like gammel med adhd. Han har aldri utagert fysisk og er 9. Jeg tenker dere burde tilbake til utredning. Her er det mer enn adhd. Anonymkode: 9a769...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august ADHD oppleves veldig forskjellig så en av kjerneproblemene er nettopp reguleringsvansker. Jeg har en som er helt lik. Når man har et uregulert dopamin nivå så havner man fort utenfor toleransevindu og da blir man aktivert! Noen har også mindre toleranse for stress. Jeg har også ADHD men jeg får panikkanfall, sønnen min får sinneanfall. Det er ofte episoder som hjernen kjenner igjen fra tidligere som gjør at amygdala overreagerer og tror man er i fare. Man må roe ned alarmberedskap i kroppen men det er jo ikke bare å gjøre når man har nettopp ADHD. Det krever mange gode samtaler med veiledning i fredstid. Hva kan man gjøre annerledes enn å bli fysisk. Bli mer selvbevisst, noe som er vanskelig når pannelappen er umoden. Det er viktig at de føler seg forstått, snakke om følelser, kjenne igjen når kroppen reagerer. Jeg anbefaler at barnet har samtaler med profesjonelle i tillegg til medisiner. Anonymkode: 3ccd3...eb1 4 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Vår jente med barneautisme, ADHD og PDA-profil responderer best på ekstremt tilrettelagt omsorg. Få krav, mye rutiner m.m. Vi opplevde kraftig forverring ved pubertetsstart og bruker nå også medikamenter som demper aggresjon og angst. Det er absolutt ikke et førstevalg. Anonymkode: eadcd...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min er like gammel med adhd. Han har aldri utagert fysisk og er 9. Jeg tenker dere burde tilbake til utredning. Her er det mer enn adhd. Anonymkode: 9a769...a1d Nei det trenger det virkelig ikke være , herlighet Anonymkode: 7efdd...e03
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Min blir mye roligere av å få veldig mye skryt og kos/fysisk kontakt hver dag. Altså litt overdrevet, mer enn hva man vanligvis ville gitt et "vanlig" barn. Jeg kan ikke heve stemmen, kun ha en streng tone på vanlig volum. Da fungerer han omtrent som et "normalt" barn, men så fort jeg er litt opptatt/stresset/uoppmerksom etc en dag, så er vi tilbake på utagering igjen. Anonymkode: edc24...f6b
veronica<3 Skrevet 17. august #9 Skrevet 17. august Tråden er ryddet for tips om medisiner. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 17. august #10 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 18.24): Min er like gammel med adhd. Han har aldri utagert fysisk og er 9. Jeg tenker dere burde tilbake til utredning. Her er det mer enn adhd. Anonymkode: 9a769...a1d Joda .. mangel på regulering av følelser som gir utrykk i fysisk vold er klassisk «gutte adhd» men jenter kan selvsagt også ha disse utfordringene. Snakker av erfaring… Anonymkode: 6c378...7a8
AnonymBruker Skrevet 17. august #11 Skrevet 17. august For oss gjaldt det med medisiner.. hen får regulert seg så mye bedre da! om dere ikke kan velge medisiner så ville jeg ha gjort dagene så forutsigbare og «enkle» som mulig., Bruk ting som bygger selvtillit hos barnet og snakk om følelser. gjerne finn noe hun kan slå eller sparke på evnt noe annet hun kan gjøre med sinnet sitt.. Dette er uansett ikke enkelt, sender deg støtte og klemmer herfra! Anonymkode: 6c378...7a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå