Gå til innhold

Hva er det du som mor gjør hjemme, som ikke mannen din tenker over at du gjør?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså alle disse tingene jeg gjør, men som mannen ikke ofrer en tanke. Som oversikt over alt hjemme. Hva er ting du gjør som ikke mannen din noen gang tenker over? 

Anonymkode: 4e6fa...776

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså alle disse tingene jeg gjør, men som mannen ikke ofrer en tanke. Som oversikt over alt hjemme. Hva er ting du gjør som ikke mannen din noen gang tenker over? 

Da jeg var samboer og hvordan har det hjemme hos seg nå, så ser man hva jeg gjorde som han ikke tenker på.

Vaske hele doen, ikke bare der man sitter. Så nå er den gul rundt hele og møkkete oppi. Generelt vask av bad, fjerne alt på gulvene og ta hele + diverse flekker på veggene.

Fjerne støv i vinduskarmer og hyller. Det er helt fullt der hele tiden nå.

Vaske flekker på kjøkkendører.

Vaske gulver, ikke bare støvsuge. Og støvsuge mer enn en gang i uken.

Fylle på varer ved tilbud, i stedet for å handle kun når man skal ha. Samme med å generelt fylle opp, ukehandle. Det er skrapa i skuffer og skap helt frem til samvær, da fylles det opp med hva barna skal ha den helgen.

Periode på 3 mnd vasket han nesten ikke klær, han har endelig fått hentet seg inn på dette. Blitt bedre på alt med klesvask og handle inn klær barna trenger. Samt blitt bedre på hva som må være i barnehagen. 

Skifte sengetøy mer enn en gang per måned blir heller ikke gjort der lengre. 

Anonymkode: e6361...460

• Liker 8
Skrevet

Tømmer søplekassa på badet 😂

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite. Vi er flinke til å gjøre det som må gjøres når vi ser det dukker opp. Jeg har ikke en "blind" mann. Ser han at bosset er fullt, går han ut med det, kommer det en bursdagsinvitasjon svarer han på den osv. Sånn er vi begge. 

Det eneste jeg gjør som han gjerne ikke vet om engang, er mye research. Jeg leser veldig mye om barneoppdragelse, psykologi, osv. Jeg leser meg også mye opp på regler, anbefalinger av utstyr, osv osv. Så når vi skal kjøpe nytt regntøy er det gjerne jeg som har brukt tid på å lese reviews for å finne Det Perfekte Regntøyet. Det er jeg som har lest alle Ekspertenes Råd om hvordan unngå kresne barn. 

Mens det garantert er fryktelig mye av den typen han også gjør som jeg ikke ser - jeg overvåker jo ikke telefonen hans, så jeg ser ikke hva han driver og googler og leser om. 

Anonymkode: 553c1...cc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har mange tusen eksempler, men det å vaske toalettet når det er rester av bæsj i toalettskålen etter at man har skylt ned er vel det klassiske. 

Anonymkode: cfcb4...7ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Invitere barns venner - play dates

Kjøpe gaver til bursdag og jul

vaske inni skuffer og oven på kjøkkenet 

Anonymkode: aa57c...e48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Setter i gang barna med det de må gjøre. Der er jeg veldig mye mer "på" enn hva han er.

Praktisk er vi ganske likestilte, begge ser oppvask og flekker på speilet.

Anonymkode: 452a9...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planlegge. Fotballkamp en times kjøring unna på tirsdag, okei da må leksene gjøres mandag, har vi noe enkelt til middag på tirs, er fotballdrakta vaska. Turdag med skolen på tors ja, handle inn pølser og slikt på ukeshandling.

Anonymkode: 71446...954

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bortimot alt som allerede er nevnt… 

Samt: 

- Tar tomme dorullhylser fra do og i pappsøppla

- Sørger for at ungene har rett klær til rett tid

- Fikser alle julegaver, pakker inn, og får dem til rett sted (og får våre hit)

- Sorterer vekk for små klær for ungene

- Vasker bad 

En gang prøvde jeg å få fram det har jeg gnålt om i hundre år, nemlig at vaskene på badet må vaskes jevnlig. Selv vasker jeg vasken hver gang jeg vasker hendene (med vann, såpe ved behov). Så jeg lot være halve vasken for å se om han reagerte. Han merket det ikke. Halve vasken så helt jævlig ut etter kort tid, og jeg holdt det gående i flere uker. Han merket det ikke 🤯 

Min mann er oppvokst i en svinesti. Det var rot og skit overalt. Det var overflater man ikke kunne ta på, de var så klissete. Så han tror det skal være sånn. Han er helt, helt ubrukelig på husarbeid. 

Heldigvis for ham han har mange veldig mange andre goder sider, ellers burde jeg nok kasta ham ut 😅

Anonymkode: e660b...488

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har mange tusen eksempler, men det å vaske toalettet når det er rester av bæsj i toalettskålen etter at man har skylt ned er vel det klassiske. 

Sånt regnes vel ikke som husarbeid, det er en kombinasjon av folkeskikk og hygiene som folk burde ha lært å gjøre som barn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kan egentlig ikke komme på noe. Jeg kjøper stort sett klærne, men det er fordi jeg synes det er gøy, og han kan fint minne meg på om at nå trengs det og det. Han gjør ganske mye som jeg aldri tenker på av alle vedlikeholdsgreier inne og ute. Aktiviteter og alt slikt har vi i felles kalender.

Eneste er kanskje at jeg planlegger sosiale ting med andre familier i større grad.

Anonymkode: df8d1...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Det er en litt urettferdig liste å komme med, for jeg vil tippe listen over alt mannen gjør som ikke jeg tenker over, er MYE lenger. 
Men: 
- Huske å kjøpe bursdagsgaver til barnas venner, nieser/nevøer og andre selskap vi skal i. (Julegaver og bursdagsgaver til egen familie er han gjerne involvert i.) 
- Følge opp fritidsaktiviteter, inkl. passe på å melde av og på ting. (Følge til og fra tar mannen del i.) 
- Langsiktig handling til familien. (Kortsiktig deler vi på) 
- Vask av sånne ting som vaskes sjelden (Sluk, pakning på vaskemaskin, filter på avtrekksvifte, kjøkkenfronter og ovn.) 

Det var mye mer før, da barna var små. 
En stund hadde jeg hele 3. skiftet. 
Men så ble jeg frustrert over at han, som fikk akkurat samme informasjon som meg, var avhengig av meg for å følge opp informasjonen. Så da begynte han å ta mer ansvar. 
(Og så tar tenåringene mer av ansvaret for egne ting selv.) 

Anonymkode: 40278...588

AnonymBruker
Skrevet

Eneste er at jeg planlegger alt av sosiale ting for både oss og barna. 

Påskeferie med hans familie? Felles ferietur med hans søsken og familie? Søndagsmiddag med svigers? Inviterer svigers til barnas idrettsarrangement? Jeg koordinerer alt. Han hadde aldri kommet på ideen engang. 

Lekeavtaler for barna? Jeg ordner alt. Og dette er daglig «arbeid» i mange år.

Bursdagsselskap for barna? Jeg ordner alt - fra initiativ, innbydelser, kakebaking, alt. 

Anonymkode: d4414...51b

Skrevet (endret)

Vaske ovnen og holde det ryddig under bordet foran TVen. Men det er garantert noe han gjør jeg ikke ser, så tviler sterkt på at jeg har noe å klage på. Feks han husker alltid hvilke dager hvilken type søppel skal settes ut, det gjør ikke jeg. Vi gjør det vi liker best og det ingen av oss liker deler vi på.

Han ordner gaver til nevøer og nieser og sin side av familien. Jeg ordner til min. Nå er jeg flinkere til å bake, men han tar oppvasken og vasker ned, blåser opp ballonger osv.

Endret av Hannabanna
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Han gjør det jeg ikke gjør og omvendt.

Anonymkode: af0c6...23f

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var samboer og hvordan har det hjemme hos seg nå, så ser man hva jeg gjorde som han ikke tenker på.

Vaske hele doen, ikke bare der man sitter. Så nå er den gul rundt hele og møkkete oppi. Generelt vask av bad, fjerne alt på gulvene og ta hele + diverse flekker på veggene.

Fjerne støv i vinduskarmer og hyller. Det er helt fullt der hele tiden nå.

Vaske flekker på kjøkkendører.

Vaske gulver, ikke bare støvsuge. Og støvsuge mer enn en gang i uken.

Fylle på varer ved tilbud, i stedet for å handle kun når man skal ha. Samme med å generelt fylle opp, ukehandle. Det er skrapa i skuffer og skap helt frem til samvær, da fylles det opp med hva barna skal ha den helgen.

Periode på 3 mnd vasket han nesten ikke klær, han har endelig fått hentet seg inn på dette. Blitt bedre på alt med klesvask og handle inn klær barna trenger. Samt blitt bedre på hva som må være i barnehagen. 

Skifte sengetøy mer enn en gang per måned blir heller ikke gjort der lengre. 

Anonymkode: e6361...460

Har du oversikt over hvor ofte eksmannen din skifter på senga?

Anonymkode: 0f48d...6f6

• Liker 2
Skrevet
FrkSolsikke skrev (1 time siden):

Tømmer søplekassa på badet 😂

Det er fordi menn ikke bruker søppelkassa på badet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er fordi menn ikke bruker søppelkassa på badet.

gjelder det "alle" eller bare din mann?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

gjelder det "alle" eller bare din mann?

Ikke alle, men mange. Jeg er mann. Når det jeg bruker på badet skal kastes, eksempelvis tomme dusjsåper, barberskum m.m, tar jeg det med ut i søppelet på kjøkkenet. 

Når det gjelder badet, er jeg ganske sikker på at det også er en del kvinner som ikke aner hvor ofte sluket og vannlåsen åpnes og rengjøres.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror aldri jeg har sett han tørke støv..

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...