Gå til innhold

Dere som har søkt uføretrygd. Kan dere hjelpe meg med søknaden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midt i søke uføretrygd. Men jeg er usikker på hva jeg skal skrive her.

Og hva skal jeg legge inni neste ( se kommentar)

Screenshot_2025-08-15-09-28-22-21_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Anonymkode: a7b43...04f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og dette . Er dette inntekt på aap for 2025?

AnonymBruker
Skrevet

Har du inntekt? Hvis ikke så skriver du ingenting, har du uføretrygd innvilget allerede så skriver du hva du skal motta.

Anonymkode: 46b34...6c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du inntekt? Hvis ikke så skriver du ingenting, har du uføretrygd innvilget allerede så skriver du hva du skal motta.

Anonymkode: 46b34...6c2

Tror det kom tydelig fram at trygd ikke er innvilget, når en står midt i søknaden.

Anonymkode: 7529c...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva spør de om videre? Og er det noe før? Basert på skjermbildene her så ser vi jo ikke alt, ser boksen hvor du skal skrive inn året det gjelder, men ikke stort mer. Forvirrende, det virker som de spør om arbeidsinntekt? AAP er ikke det.

Kan ikke huske jeg måtte styre noe med dette selv da jeg søkte, men det er syv-åtte år siden.

Anonymkode: c8f0f...ab6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror det kom tydelig fram at trygd ikke er innvilget, når en står midt i søknaden.

En kan jo ha gradert ufør fra før og søke om økt grad…

Anonymkode: bdde8...09d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En kan jo ha gradert ufør fra før og søke om økt grad…

Da skriver man det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke. Det står ar man skal fylle inn inntekt for den perioden av året man har uføreteygd. Men når man søker uføretrygd, vet man jo ikke når den vil blir innvilget. Den kan starte 1. September eller 1. Desember, eller mer sannsynlig en eller annen gang i løpet av neste år. Hvordan skal man kunne fylle inn inntekten for den perioden man har uføreteygd når man ikke vet hvilken periode det er???

Det mangler noe veiledningstekster til disse feltene...

Anonymkode: c3297...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo at du skal fylle inn inntekten din? Det du tjener fra 1.Januar til 31.Desember i år. Skattbar inntekt altså. 

Anonymkode: 660ea...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel pensjonsgivende inntekt utenom ytelser fra NAV. Om du jobber noe, hva tjener du?

Anonymkode: 1adbc...36d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 13.15):

Jeg er midt i søke uføretrygd. Men jeg er usikker på hva jeg skal skrive her.

Og hva skal jeg legge inni neste ( se kommentar)

Anonymkode: a7b43...04f

Sånn jeg tolker det der er at du krysser av nei på at du forventer å få arbeidsinntekt.

Her står det at du kun skal fylle inn inntekt for perioden du har uføretrygd og siden du ikke har fått noe vedtak på uføretrygd enda så har du ikke noe grunnlag å regne på. 

Hva står det i skatteloven § 12-2? Står det at AAP gjelder? Hvis det står det så skal du skrive opp det. Har du ikke hatt annen inntekt så er det enten ingenting fordi du ikke har uføretrygd enda eller AAP hvis skatteloven sier det. 

Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er sånn jeg tolker det og ville skrevet opp og krysset av for. Og så er det muligens et eget felt for kommentarer? Jeg hadde brukt det til å forklare hvorfor jeg skrev det jeg skrev og så tar de kontakt om noe er feil eller mangelfullt. 

Anonymkode: bb2f3...8ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn jeg tolker det der er at du krysser av nei på at du forventer å få arbeidsinntekt.

Her står det at du kun skal fylle inn inntekt for perioden du har uføretrygd og siden du ikke har fått noe vedtak på uføretrygd enda så har du ikke noe grunnlag å regne på. 

Hva står det i skatteloven § 12-2? Står det at AAP gjelder? Hvis det står det så skal du skrive opp det. Har du ikke hatt annen inntekt så er det enten ingenting fordi du ikke har uføretrygd enda eller AAP hvis skatteloven sier det. 

Jeg vet ikke om dette stemmer, men det er sånn jeg tolker det og ville skrevet opp og krysset av for. Og så er det muligens et eget felt for kommentarer? Jeg hadde brukt det til å forklare hvorfor jeg skrev det jeg skrev og så tar de kontakt om noe er feil eller mangelfullt. 

Er rimelig sikker på at man ikke skal fylle inn det man har i AAP! Man skal ikke fylle inn ytelser fra NAV. 

Man skal fylle inn hva man tjener utenom, feks om man jobber 10 timer i uka så skriver man hva dette utgjør i årslønn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er rimelig sikker på at man ikke skal fylle inn det man har i AAP! Man skal ikke fylle inn ytelser fra NAV. 

Man skal fylle inn hva man tjener utenom, feks om man jobber 10 timer i uka så skriver man hva dette utgjør i årslønn.

Det er det jeg tror også, det står jo lønnsinntekt og det har ikke TS når h*n går på AAP. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt saksbehandler i NAV fylle den ut sammen med deg. For mitt tilfelle gjorde hun det uten meg.

Anonymkode: 5ce6c...7f8

Skrevet (endret)

Har nav åpnet for at du skal søke eller er dette på eget initiativ? 

Mannen fikk barnetillegg, men han fylte ikke inn sånne ting.. Altså han jobbet ikke ved siden av, så skrev ikke noe der.. 

Endret av Perfume
AnonymBruker
Skrevet

Mannen  fikk beskjed å skrive 0 fra rådgiver siden han ikke hadde annet en aap og der hadde de talene.

Så send en mld til rådgiver er min anbefaling 

Anonymkode: 05902...99f

AnonymBruker
Skrevet

Du skal skrive år 2025. Har du hatt inntekt fra arbeidsgiver i år? Det er det det blir spurt om og det står i teksten på det første bildet du la ut. Aap skal ikke legges inn.

AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (6 minutter siden):

Har nav åpnet for at du skal søke eller er dette på eget initiativ? 

Mannen fikk barnetillegg, men han fylte ikke inn sånne ting.. Altså han jobbet ikke ved siden av, så skrev ikke noe der.. 

Godt spørsmål, dette. Etter hva jeg har hørt, vil søknader på eget initiativ så og si alltid ende med avslag. Man må ha NAV med på laget om man skal ha en sjanse for å få den vurdert. 

Anonymkode: 5ce6c...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Ikke mobilen for å fylle ut skjema, bruk PCen det er enklere.

Anonymkode: 33573...36d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

0,- om du ikke har jobbet og fått lønn fra en arbeidsgiver eller forventer å få det 

Anonymkode: fe8f5...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...