voka Skrevet fredag kl 15:03 #41 Skrevet fredag kl 15:03 Snublefot62 skrev (5 timer siden): Dette er bare tull. Det er ikke tull har du ikke fulgt med på nyhetene om dagen, det står jo over alt 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:05 #42 Skrevet fredag kl 15:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er arbeidsledig. Vært det i nå ett år. Jeg ble arbeidsledig da bedriften jeg jobbet for, ble lagt ned av moder-selskapet. Jeg har denne gangen valgt å være noe selektiv på hvilke jobber jeg søker på innenfor mitt yrke, men har også søkt butikkjobber som Kiwi, Meny, Extra, Coop Obs, og Joker. Jeg har ikke fått svar fra noen av butikkene. De stillingene jeg søker på, som jeg får svar på, er stillinger innen mitt yrke som jeg er kvalifisert for. Jeg har det siste året vært i over 30 prosesser, og har endt med å være 2 mann hver gang. Hvorfor? Jo, fordi jeg ikke har mastergrad (ja, samtlige 30 har svart at det var noen med høyere utdannelse som ble tilbudt jobben først, som er grunnen til at jeg ikke fikk jobben). Vi lever i ett samfunn der ALLE skal ha veldig høy utdannelse, eller bli kjendis (les influencer) Anonymkode: 86c74...59d Jeg har bachelor men hos meg er det de med 10-40 års arbeidserfaring som får jobbene. Du skal ha utdanning, mange år med arbeidserfaring helst i akkurat samme rolle og med helt like arbeidsoppgaver som på jobben du søker på, og ha helt perfekt helse for å få jobbene. Anonymkode: 477e3...15e 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:07 #43 Skrevet fredag kl 15:07 Fant80 skrev (10 minutter siden): Jeg vil si dette gjelder de fleste. Så absolutt meg i hvertfall. Men 9 av 10 går jo på jobb fordi det er det man gjør for å ha et liv! Ytterst få er sånne som ønsker å havne i NAV mølla frivillig. Er man det,så er man allerede syk. Om ikke fysisk,så feiler det deg i hvertfall noe!! Så med andre ord. De som sier dette,sier bare det fordi man utrolig nok er missunelig på disse folkene. Som regel folk på høyresiden,som har blitt printet inn i skallen om arbeidslinja,bærekraftig og diverse hint om at dette indirekte går utover de. Som regel ender det i massive krangler,stenging av tråder og masse grining! Men 1 av 10 vil utgjøre et rimelig høyt tall for dem som da velger vekk jobb. Anonymkode: 7e589...d64
Meuwmore Skrevet fredag kl 15:07 #44 Skrevet fredag kl 15:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sosial dumping er ikke noen særlig forbedring fra ledighet. Anonymkode: 1477e...f40 Du må våkne for du bidrar bare til problemet og det vi ser i dag er heller sosial dumping, tusen hjertelig takk. Sannheten er at arbeidsmarkedet er overregulert av forskrifter og det motiverer som oftest ikke de fleste til verdiskapning, men det er selvsagt bare en bit av helhetsbildet i norsk næringspolitikk.
Knirke Skrevet fredag kl 15:07 #45 Skrevet fredag kl 15:07 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Trist at du som butikksjef dømmer mennesker slikt. Jeg kunne fint byttet yrke jeg, men får jo ikke muligheten siden jeg aldri får svar fra noen innen dagligvarebransjen. Anonymkode: 86c74...59d Så du mener butikker skal gå med tap fordi de er forpliktet til å være snille og gi jobber til folk som kommer til å slutte så snart de finner noe bedre? Det koster å annonsere, intervjue, lære opp folk, holde dem med uniformer mm, for ikke å snakke om hvor rævva arbeidsmiljø du får når ingen av de ansatte egentlig er interessert i jobben.
Fant80 Skrevet fredag kl 15:09 #46 Skrevet fredag kl 15:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men 1 av 10 vil utgjøre et rimelig høyt tall for dem som da velger vekk jobb. Anonymkode: 7e589...d64 Hvor mange av disse 1 feiler noe da? Du vet jo dette ikke ender noe vei. Forstår du vil at ALLE skal jobbe,men sån er jo ikke realiteten. Slike tråder finnes det nok av. Men denne snøballen kommer til å rulle seg så massiv at tråden stenges! Watch it happen.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:13 #47 Skrevet fredag kl 15:13 Fant80 skrev (3 minutter siden): Hvor mange av disse 1 feiler noe da? Du vet jo dette ikke ender noe vei. Forstår du vil at ALLE skal jobbe,men sån er jo ikke realiteten. Slike tråder finnes det nok av. Men denne snøballen kommer til å rulle seg så massiv at tråden stenges! Watch it happen. Jeg nei? Jeg er en av disse 700000 det snakkes om. Anonymkode: 7e589...d64
Okapi Skrevet fredag kl 15:14 #48 Skrevet fredag kl 15:14 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men 1 av 10 vil utgjøre et rimelig høyt tall for dem som da velger vekk jobb. Anonymkode: 7e589...d64 Det er sant, men snu på det da: Når det allerede er tusenvis av mennesker som ønsker å jobbe, men som ikke får jobb, hvordan gir det økonomisk og samfunnsmessig mening å piske de gjenstridige? 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:18 #49 Skrevet fredag kl 15:18 Okapi skrev (2 minutter siden): Det er sant, men snu på det da: Når det allerede er tusenvis av mennesker som ønsker å jobbe, men som ikke får jobb, hvordan gir det økonomisk og samfunnsmessig mening å piske de gjenstridige? Det gjør egentlig ikke det, da piskingen har enorme kostnader ihh til hva man får igjen. Og de som velger vekk jobb er fornøyd med det. Helt til for mange gjør dette, da rakner statskassen. Anonymkode: 7e589...d64 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:19 #50 Skrevet fredag kl 15:19 Det er ikke en menneskerett at noen skal ordne en jobb til deg, og det er ikke arbeidsgiveres ansvar å ta inn folk de ikke vil ha. Er det 100 søkere til en stilling, vil arbeidsgiver være kresen. På utdanning, erfaring og evner. Og de vil heller ikke ha en overkvalifisert person som ikke er motivert, og som ser på jobben som en mellomstasjon. Så hva må man gjøre? Ikke gi opp i allefall, det gjelder jo på arbeidsmarkedet så vel som kjønnsmarkedet osv. Så kan man jo og vurdere å starte en bedrift selv. Hva kan gjøres politisk? Deregulering av arbeidsmarkedet kan vurderes, slik at midlertidige ansettelser og deltid blir mer utbredt. I dag er det også umulig å bli kvitt dårlige ansatte, dette gjør at bedrifter kvier seg for å ansette. Anonymkode: 5c46b...886 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:21 #51 Skrevet fredag kl 15:21 Både studenter (uten deltidsjobb), folk som ikke jobber (selvvalgt, og som forsørger seg på andre måter) og hjemmeværende mødre er også inkludert. Så det trenger ikke å være et negativt tall, selv om det er høyt. Anonymkode: b026a...fb1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:23 #52 Skrevet fredag kl 15:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Både studenter (uten deltidsjobb), folk som ikke jobber (selvvalgt, og som forsørger seg på andre måter) og hjemmeværende mødre er også inkludert. Så det trenger ikke å være et negativt tall, selv om det er høyt. Anonymkode: b026a...fb1 Studenter. er i høyere. utdanning disse er ikke inkludert. Anonymkode: 477e3...15e 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:29 #53 Skrevet fredag kl 15:29 En stor del av disse er ukrainere. Kun 3 av 10 er i jobb. Anonymkode: 16412...c4a 4
Druid Skrevet fredag kl 15:39 #54 Skrevet fredag kl 15:39 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor er det ingen som ansetter lenger? 700 000 utenfor arbeidslivet er helt forferdelig. Anonymkode: 477e3...15e Nei. Du har en kilde: les den! Etterpå : forstå den! 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:24 #55 Skrevet fredag kl 16:24 Fant80 skrev (1 time siden): Samme som min "svigerfar". (ikke gift) Ble sagt opp pga selskapet han hadde jobbet i (i 30 år) ble kjøpt opp av en utenlandsk monsterberift. Så la de ned hans selskap,og han fikk ikke tilbud om noe etter dette. Etter dette har jeg lest om mange flere med samme skjebne. Er også helt enig med deg. ALLE skal bli så høyt utdannet som mulig. Det er jo INGEN (inkludert renholdere etc) som ikke videreutdanner seg - helt til de føler de må ha såpass høy lønn at de slutter som renholder. Må jo le av hele greiene. Dette med at alle skal bli kjendis er gått helt over stokk og stein. De som ikke vil plastre trynet sitt utover alle medier er gjerne sånne som skal bli rik på krypto eller evt poker osv. DET FINNES JO INGEN NORMALE FOLK LENGER ! 🤣 Dette kommer bare til å bli verre og verre fremover hvis AP vinner valget igjen. Bedriftene er nødt til å selge seg ut av Norge pga ulike konkurransevilkår og sykt høye skatter. Har firma selv, og trenger arbeidskraft, men det blir ikke noen norske dessverre da mitt firma også muligens må flytte ut. Anonymkode: dcaf2...fc4 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl 16:29 #56 Skrevet fredag kl 16:29 Fordi de som i dag er arbeidsledige i liten grad har den kompetansen som er etterspurt. Er du tidligere utdannet som blikkenslager bosatt i Hammerfest så hjelper det lite at det finnes hundrevis av ledige sykepleierstillinger, it-ingeniør stillinger og siviløkonomstillinger i Oslo. Ikke alle kan bli sykepleier/ingeniør/økonom. Når flyktninger ankommer Norge så har de gjerne ikke utdanning som godkjennes etter norsk standard, og få snakker norsk. De må gjerne igjennom flere år med norskkurs før de kan få språkpraksis, for så å forhåpentlig få seg et vanlig lønnet arbeid på sikt. Mange ukrainere ønsker først og fremst å kunne reise hjem igjen. Ikke alle er like motiverte for å lære seg godt norsk for så å skulle jobbe i et lavtlønnsyrke. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:31 #57 Skrevet fredag kl 19:31 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er arbeidsledig. Vært det i nå ett år. Jeg ble arbeidsledig da bedriften jeg jobbet for, ble lagt ned av moder-selskapet. Jeg har denne gangen valgt å være noe selektiv på hvilke jobber jeg søker på innenfor mitt yrke, men har også søkt butikkjobber som Kiwi, Meny, Extra, Coop Obs, og Joker. Jeg har ikke fått svar fra noen av butikkene. De stillingene jeg søker på, som jeg får svar på, er stillinger innen mitt yrke som jeg er kvalifisert for. Jeg har det siste året vært i over 30 prosesser, og har endt med å være 2 mann hver gang. Hvorfor? Jo, fordi jeg ikke har mastergrad (ja, samtlige 30 har svart at det var noen med høyere utdannelse som ble tilbudt jobben først, som er grunnen til at jeg ikke fikk jobben). Vi lever i ett samfunn der ALLE skal ha veldig høy utdannelse, eller bli kjendis (les influencer) Anonymkode: 86c74...59d Da søker du feil steder. Her får de ikke tak i folk . Anonymkode: e8908...730
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:34 #58 Skrevet fredag kl 19:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor er det ingen som ansetter lenger? 700 000 utenfor arbeidslivet er helt forferdelig. Anonymkode: 477e3...15e Dette stemmer ikke, det var i slutten av juni 60 600 som var registrert som arbeidsledige i Norge. Det er kun 2% av hele arbeidsstyrken Anonymkode: 8659b...2c5
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:37 #59 Skrevet fredag kl 19:37 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da får de ikke lov å klage på at vi må leve på skattepengene deres heller. Det de tjener på det er et inkluderende samfunn som får folk i jobb, det er dyrt å ha så mange på nav. Anonymkode: 477e3...15e Nei, de tjener ikke noe på å ansette kronisk syke folk eller andre ustabile potensielle ansatte Anonymkode: d0f9b...83e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:41 #60 Skrevet fredag kl 19:41 Noen er uføretrygdet, noen som feks endel innvandrere går på sosialhjelp, endel innvandrer kvinner jobber ikke,så har man de som ikke får seg jobb selv om de søker overalt, og så er det jo mange som er i arbeid- men så er stillingsprosenten altfor lav- men de vises ikke som arbeidsledige på statistikken selv om de ikke har en lønn å leve av. Anonymkode: d5bff...803 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå