Gå til innhold

Ferdigbetong eller elte selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaringer med kostnader med å elte betongen selv kontra å bestille ferdigbetong levert med bil? 

Har et langtids renoveringsprosjekt hvor det skal støpes en del gulv, men jeg kan fint ta litt nå og da. 

Anonymkode: d1411...168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pris pr mengde kan bli høyere om du blander selv. Tilkjøring med betongbil og diverse tillegg koster en del. Ekstra ille hvis du bor langt unna eller på en øy. Jeg ville bare bestilt det fra betongbil hvis det er mer enn 7-800 liter. Prøv å samle opp med å forberede flere jobber. Hvis det er kritisk å få for lite betong, så må du kalkulere godt og  bestille litt ekstra. Det er da gunstig å ha et ekstra lite prosjekt hvor du kan dumpe overskuddsmasse. Så slipper du at de må ta den med tilbake. Tror faktisk at du blir belastet for eventuell returdumping. På prosjekter under 200 liter er helt greit å bare kjøpe ferdig tørrbetong  som bare skal tilsettes vann og blandes med mørtelblander. Om det er snakk om ca 200 liter kan det kanskje også være mulig å hente flytende betong på tilhenger. Hos min leverandør er 200 eller 250 liter minimum på dette alternativet. Dette er vanskelig å frakte og jeg har ikke noen mulighet til å kjøpe mer enn minimuskvantum på denne måten. På mellomstore prosjekter fra 100-1000 liter er en sementblander godt egnet. Dette er min erfaring.

• Nyttig 1
Skrevet

Har du tilhenger å kan hente selv  på et blandeverk er det det greieste synes jeg da, du får ferdig blandet betong og slipper tilkjøring 

Skrevet
Gladgutten79 skrev (7 minutter siden):

Har du tilhenger å kan hente selv  på et blandeverk er det det greieste synes jeg da, du får ferdig blandet betong og slipper tilkjøring 

Men hvordan skal man frakte det? Jeg bruker tilhenger og forsøker å hindre lekkasje ved å legge plast eller presenning i bunn og vegger på hele tilhengeren. Du må også hindre at mengden og vekten ikke forsyver deg for mye under kjøring. Det har hendt at jeg deler opp med skillevegger i tilhengeren. Deretter må du passe på at vekten ikke blir for stor for tilhenger, bil eller førerkort. Du må også jobbe ganske raskt med å få betongen på plass når du kommer hjem. Her kan det lønne seg å ha dugnadshjelpere klare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville klargjort alt til støping, og bestilt betong (+ evt folk til støping som kan dette).

Dette for å få et gulv som blir jevnt og klart for flislegging/parkett evt andre ting uten ekstra forbehandling av det støpte gulvet. 

Om du blander selv vil en blandemqskin kun gi nok til ca 1 kvm (om du støper 10 cm tykt) så det er mye jobb om du skal støpe endel kvm.

Anonymkode: 02b5c...e04

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med litt nå og da? Du må legge hele gulvet i en omgang slik at det herder sammen.

Anonymkode: ff1f3...2db

• Liker 1
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (45 minutter siden):

Men hvordan skal man frakte det? Jeg bruker tilhenger og forsøker å hindre lekkasje ved å legge plast eller presenning i bunn og vegger på hele tilhengeren. Du må også hindre at mengden og vekten ikke forsyver deg for mye under kjøring. Det har hendt at jeg deler opp med skillevegger i tilhengeren. Deretter må du passe på at vekten ikke blir for stor for tilhenger, bil eller førerkort. Du må også jobbe ganske raskt med å få betongen på plass når du kommer hjem. Her kan det lønne seg å ha dugnadshjelpere klare.

Ja det er klart du må beskytte tilhengeren med plast/pressening, jeg har en 750 kg henger, men pleier aldri ha mer enn 600 kg å gir beskjed om hvor mye jeg vil ha og om jeg vil ha «forsinker» i slik betongen ikke størkner for fort har ca 15 min å kjøre derfra,  å ha noen hjelpere med er jo gull verdt så du slipper alt alene

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Noen som har erfaringer med kostnader med å elte betongen selv kontra å bestille ferdigbetong levert med bil? 

Har et langtids renoveringsprosjekt hvor det skal støpes en del gulv, men jeg kan fint ta litt nå og da. 

Anonymkode: d1411...168

Prisen eller besparelsen. avhenger helt av hvor mye betong du trenger, og ikke minst NÅR du trenger det..... Om du bygger et hus av murstein og trenger 10 liter mørtel om gangen er det klart lettest å blande selv.... Trenger du 30 kubikk til et helt fundament er det tåpelig å ikke få det på en bil ferdigblandet.... 

Jeg har selv et gårdsbruk og blander betong når jeg trenger det.... Er det billigste alternativet for meg.... Jeg bruker da en grusblanding (0-18) samt standard sement i blandingen 1del sement til 7 deler "grus".... Da får jeg levert 15 kubikk grus om gangen.... Denne er da fin til både vei, fyll, betong, etc. 

Det er en del innkjøp av utstyr avhengig av mengde betong man trenger.... Men lager du større kvanta regelmessig, da er det helt klart verdt det, da du ikke er avhengig av andre til å ødelegge en eventuell tidsplan. 

Om du kjøper ferdigblandet på privat henger, er det fantastisk å bruke en IBC (palletank) der toppen er skåret av... Denne er stabil og helt tett, du slipper alt sølet. 

Tørrbetong på sekk, avhengig av type, er rundt 2000-3000kr pr kubikk, flytende betong på bil er omtrent det samme. 

Jeg betaler 2500kr for 15 kubikk grus levert med traktor alt inklusiv. Samt 3500kr for en pall med standard sement i 25kg sekker, dette er nok til ca. 10-15 kubikk betong, avhengig av styrke. (fylling av forskalingsblokker, med armering trenger ikke være så sterk som selvbærende vegger, er i alle fall min erfaring)

Det vil si at jeg betaler ca. 400kr pr kubikk betong, som er en vesentlig besparelse, men jeg har da en betong blander til minilaster for 30.000kr i tillegg. 

Så om du gjør som jeg, men bare blander 15 kubikk, da er det fryktelig kostbart.... Jeg har blandet over 200 kubikk nå, så utstyret har betalt seg selv mange ganger allerede ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal støpe gulv, da trenger du så mye betong at det blir litt håpløst å begynne på det selv med en liten betongblander. Det blir hundrevis av blanderunder i den lille blanderen. Gulvflater bør også støpes i ett stykke slik at alt herder samtidig, ellers vil gulvet lett slå sprekker og ikke henge skikkelig sammen.

Min anbefaling er derfor å kjøpe ferdig betong til gulvene, og helst også få en fagperson til å stå for støping og jevning av gulvet. 

Anonymkode: c9959...e31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...