AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Hei fine mennesker 🌸 Jeg vet det finnes mange slike innlegg her inne, og kanskje blir mitt bare enda ett i rekken – men jeg kjenner at jeg trenger å skrive, og kanskje få noen gode ord eller erfaringer fra dere som har vært i samme situasjon. Kanskje noen lykkelige historier også, som kan gi meg litt håp i en tung tid. Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i snart ett år. Jeg sluttet på prevensjon i oktober 2024, men tok det ikke så seriøst med eggløsning i starten. Det var først rundt desember–januar at jeg begynte med EL-tester, og da fant jeg ut at EL skjer mye senere enn det appene Flo og Premom hadde forutsagt. Vi har enda ikke vært så heldige å få to streker, og det begynner å tære. Vi har sjekket oss begge hos fastlege og gynekolog – alt ser fint ut, og jeg har fått beskjed om at jeg har mange gode egg, så henvisining til utredning får vi ikke før det er gått 1 år uansett. Vi er begge i slutten av 20-årene og ønsker oss barn mer enn noe annet. Det som er vondt, er hvor vanskelig det er å glede seg når andre blir gravide. Jeg vil jo være glad på deres vegne, men i stedet kjenner jeg på tristhet, misunnelse, og et stort «hvorfor ikke oss?». Jeg har alltid hatt stabil syklus, mensen kommer nesten på klokkeslettet hver måned. Jeg har som regel litt murringer og brunt spotting 1–2 dager før mensen starter. Men denne måneden var annerledes. Vi valgte å ikke teste EL, men gikk etter appens estimat og hadde sex rundt den tiden. Men denne gangen fikk jeg faktisk EL-slim 3 dager før estimert EL – noe jeg aldri har hatt før. Det var seigt, luktfritt og kunne dras i lange tråder mellom fingrene (beklager detaljer). Etter dette forsvant slimet, og to dager etter estimert EL begynte jeg å spotte brunt – noe som fortsatt pågår nå, sammen med milde murringer. Jeg forventer mensen rundt 20. august. Magefølelsen sier at jeg nok ikke er gravid, men symptom-syken min sier noe helt annet. Jeg vet at jeg fort kan klamre meg til hvert eneste lille tegn – og så blir jeg knust hver gang mensen kommer. Så her sitter jeg nå, og håper kanskje noen vil dele sine erfaringer. Kanskje noen av dere har hatt spotting fra 2 DPO og likevel vært gravide? Kanskje noen kjenner igjen seg i denne runddansen av håp, venting og skuffelse? Jeg trenger ikke bare solskinnshistorier – noen ganger er det også godt å bli litt trøstet av noen som forstår realiteten i det å prøve lenge uten hell. Men om du har en lykkelig slutt på din reise, så vil jeg veldig gjerne høre den også. Takk for at du tok deg tid til å lese. Jeg setter stor pris på svar ❤️ Anonymkode: a7d96...de5 3
HeleneHS Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Jeg har ikke vært i nøyaktig din situasjon, men kjenner meg godt i det du skriver. Vanskelig å prøve måned etter måned, bare for å bli skuffa enda en gang. Og at liksom "alle" rundt plutselig blir gravide. Det ene er jo, at du (sannsynligvis) ikke vet hvor lenge de som blir gravide har prøvd. Ja det finnes folk som blir gravid ved første samleie, men det finnes også veldig mange som deg, som trenger mer tid før det endelig klaffer - uten at man nødvendigvis går rundt og forteller om det. Det du skriver om spotting og den eggløsning (antar da at det går kort tid mellom EL og mens?) gjør meg litt mistenkelig om du kanskje har lav progesteronnivå? Har du sjekket dette hos fastlegen? (Prøven bør tas ca en uke etter EL) Det finnes mange naturlige måter å stabilisere syklusen - mat, nok hvile, nok og riktig trening, etc. Men samtidig er det sjeldent at man klarer å fikse store problemer. Men man kan alltid være på å optimalisere forholdene (viktig: jeg sier ikke at du gjør noe galt, det er absolutt ikke din feil at det tar tid, noen av oss trenger bare litt mer optimale forhold og noen også medisinsk hjelp - det er helt greit å takke ja til hjelp hvis man trenger det og betyr ikke at man gir opp!). Nå skrev du ikke hvilken type prevensjon du brukte før du sluttet, men vær obs på at hormonene trenger tid til å stabilisere seg etter at man slutter med hormonell prevensjon (noen kropper trenger mer tid enn andre, og noen prevensjonsmidler er mer kjent for å forstyrre enn andre - p-sprøyter har statistisk sett lengst innvirkning og det kan ta opp til ett år at kroppen er tilbake til "normalen). Ønsker deg lykke til på reisen din og at det snart er din tur 🤗
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Hei! jeg hadde samme problem med spotting/ mens tidlig etter eggløsning. Jeg fikk cyclogest (progesteron) av gynekolog og fastlege. Som jeg tok 2 dager etter positiv eggløsningstest og da ble jeg gravid på første forsøk! Anonymkode: 8f2a3...aa9
Hjertefisk Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august Forstår hva du går igjennom. Har prøvd i to år selv. (Uforklarlig infertilitet). Vanskelig å si hva spottingen kan være. Det kan jo hende du hadde en litt kraftigere eggløsning enn ellers. Det er ikke unormalt å blø litt etterpå. Eller så kan det være som HeleneHS sier, litt lavt progesteronnivå? Noen av symptomene på lavt progesteron er at man har kort lutealfase (under 11 dager tror jeg det er), og at man spotter i lutealfasen. Vet du når du pleier å ha eggløsning og hvor lange syklusene dine er? Kanskje en mager trøst, men statistisk sett så blir de aller, aller fleste som prøver, gravide. Det pleier å ordne seg for de fleste, så lenge det ikke er vanskelige underliggende sykdommer til stede. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august Kjære deg❤️ jeg forstår bedre enn du aner hva du kanskje føler på akkurat nå. Vi begynte å prøve da jeg var 27 år. Da jeg var 28 ble vi henvist til spesialist. Etter mye prøving og feiling hos spesialisten ble vi henvist til offentlig IVF da jeg var 30 år. Alt føltes håpløst og uendelig tregt, men vet du hva? Jeg er nå 34 år og har en sprell levende og livlig 2-åring og er 14 uker på vei med nummer to etter to vellykkede IVF-forsøk. Ikke mist troen❤️ Hvis jeg kan gi deg et råd for å kutte ventetiden: gå privat for utredning i forkant av IVF. Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake hadde vi gjort det for det hadde spart oss for minst et år ekstra ventetid. En utredning koster noen tusen, så det er definitivt verdt det. Anonymkode: 41cab...eae
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Vi var uforklarlig barnløse i to år, vi startet å prøve da jeg var 21 og han hadde et barn fra før. Alt var fint på alle prøver, men jeg har endometriose. Jeg ble gravid og mistet i uke 5-6 to ganger. To sykluser etter siste sa hadde oppsatt time hos gynekologen for å starte på pergotime, men mensen kom ikke. Fikk innvendig ul som bekreftet fortykkede slimhinner og at det så lovende ut for svangerskap. Ny time til ul to uker senere, sov nesten ikke de to ukene. Da var det to bankende hjerter! (Rakk aldri starte på pergo, så det er helt naturlig). Begynte aldri på prevensjon igjen, og fikk en til ganske tett på twinsa. Etter siste satte jeg inn spiral på 6ukers kontrollen, så vet ikke hvordan det hadde gått etter det. Men jeg er en av solskinnshistoriene. Ingen påvist forklaring (tok kontrastrøntgen av eggstokker, påvist eggløsning, 27 dagers stabil syklus, ung, sjekket sædkvalitet +++) Men fått tre tette barn plutselig etter over 2 år med prøving før første. Anonymkode: c84ac...fc6
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august TS her! 🥰 Tusen takk for alle som deler sine historier. Setter utrolig stor pris på det. Dere er jo helt fantastiske! ❤️ Angående progesteron så har jeg faktisk ikke sjekket det enda. Vi fikk beskjed om at når det er gått et år så kan vi få utredning, så jeg venter egentlig bare på det, og kanskje fastlegen min er litt spesiell, for vet ikke om en kan sjekke sånt utenom utredning? Men Håper jo så klart at frøet spirer før den tid, føler det litt som et nederlag å bli utredet. Det var noen her inne som sa at man ikke vet noe om andre som er gravid, hvor lenge de har prøvd for det er jo ganske lite snakket om og det var faktisk en god tanke å ha i bakhode. Jeg har spurt noen av mine nærmeste venninner og alle de har sagt at de bare fikk det til på første forsøk, så kanskje det derfor føles litt ekstra tungt også at jeg bare har hørt sider fra de hvor det klaffet på 1-2 forsøk... Litt mer tilleggsinformasjon: Jeg bruker aldri å blø ha brunlig utflod mellom menstruasjon og eggløsning. Dette her er første gang, derfor jeg begynte å lure på om det var et tegn. Som skrevet tidligere så spotter jeg brunlig rett før menstruasjon, det er typ 1-2 døgn MAKS og da kommer menstruasjonen, men denne gang har jeg bare spottet hele tiden og hatt ganske heftige murringer. Men det er litt kremete brunlig utflod ikke konstant men det kommer i bølger. Ellers er jeg ikke overvektig og har et sunt kosthold, jeg trener 3 x i uken, så føler ikke det er det heller. Kan være jeg har korte topper på EL, men når jeg har brukt tester (Clear blue) so har de slått ut at jeg har fått EL hver gang. jeg har en sykuluslengde på 27 dager som regel. har vært et fåtall med 24 dager. Men for all det kan det være og jeg håper nesten det er progesteronnivået. Anonymkode: a7d96...de5
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi var uforklarlig barnløse i to år, vi startet å prøve da jeg var 21 og han hadde et barn fra før. Alt var fint på alle prøver, men jeg har endometriose. Jeg ble gravid og mistet i uke 5-6 to ganger. To sykluser etter siste sa hadde oppsatt time hos gynekologen for å starte på pergotime, men mensen kom ikke. Fikk innvendig ul som bekreftet fortykkede slimhinner og at det så lovende ut for svangerskap. Ny time til ul to uker senere, sov nesten ikke de to ukene. Da var det to bankende hjerter! (Rakk aldri starte på pergo, så det er helt naturlig). Begynte aldri på prevensjon igjen, og fikk en til ganske tett på twinsa. Etter siste satte jeg inn spiral på 6ukers kontrollen, så vet ikke hvordan det hadde gått etter det. Men jeg er en av solskinnshistoriene. Ingen påvist forklaring (tok kontrastrøntgen av eggstokker, påvist eggløsning, 27 dagers stabil syklus, ung, sjekket sædkvalitet +++) Men fått tre tette barn plutselig etter over 2 år med prøving før første. Anonymkode: c84ac...fc6 Åh jeg er så glad på dine vegner! ❤️ håper det samme skjer med meg. Kanskje det her ikke er rett tidspunkt. Lever litt etter det skjer når det er ment til å skje, så kanskje vi er like heldige og at vi får tre tette ganske snart. Anonymkode: a7d96...de5
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (57 minutter siden): TS her! 🥰 Tusen takk for alle som deler sine historier. Setter utrolig stor pris på det. Dere er jo helt fantastiske! ❤️ Angående progesteron så har jeg faktisk ikke sjekket det enda. Vi fikk beskjed om at når det er gått et år så kan vi få utredning, så jeg venter egentlig bare på det, og kanskje fastlegen min er litt spesiell, for vet ikke om en kan sjekke sånt utenom utredning? Men Håper jo så klart at frøet spirer før den tid, føler det litt som et nederlag å bli utredet. Det var noen her inne som sa at man ikke vet noe om andre som er gravid, hvor lenge de har prøvd for det er jo ganske lite snakket om og det var faktisk en god tanke å ha i bakhode. Jeg har spurt noen av mine nærmeste venninner og alle de har sagt at de bare fikk det til på første forsøk, så kanskje det derfor føles litt ekstra tungt også at jeg bare har hørt sider fra de hvor det klaffet på 1-2 forsøk... Litt mer tilleggsinformasjon: Jeg bruker aldri å blø ha brunlig utflod mellom menstruasjon og eggløsning. Dette her er første gang, derfor jeg begynte å lure på om det var et tegn. Som skrevet tidligere så spotter jeg brunlig rett før menstruasjon, det er typ 1-2 døgn MAKS og da kommer menstruasjonen, men denne gang har jeg bare spottet hele tiden og hatt ganske heftige murringer. Men det er litt kremete brunlig utflod ikke konstant men det kommer i bølger. Ellers er jeg ikke overvektig og har et sunt kosthold, jeg trener 3 x i uken, så føler ikke det er det heller. Kan være jeg har korte topper på EL, men når jeg har brukt tester (Clear blue) so har de slått ut at jeg har fått EL hver gang. jeg har en sykuluslengde på 27 dager som regel. har vært et fåtall med 24 dager. Men for all det kan det være og jeg håper nesten det er progesteronnivået. Anonymkode: a7d96...de5 du kan sjekke progesteron hos fastlege med enkel blodprøve. Men det må sjekkes visse dager i syklusen for å være riktig. Anonymkode: 8f2a3...aa9
HeleneHS Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): du kan sjekke progesteron hos fastlege med enkel blodprøve. Men det må sjekkes visse dager i syklusen for å være riktig. Anonymkode: 8f2a3...aa9 Hvis du bor i en stor by, så finnes det også private laboratorier hvor du kan selv fra og bestille prøven (du betaler da selvfølgelig mer), hvis fastlegen ikke vil hjelpe.
Hjertefisk Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her! 🥰 Tusen takk for alle som deler sine historier. Setter utrolig stor pris på det. Dere er jo helt fantastiske! ❤️ Angående progesteron så har jeg faktisk ikke sjekket det enda. Vi fikk beskjed om at når det er gått et år så kan vi få utredning, så jeg venter egentlig bare på det, og kanskje fastlegen min er litt spesiell, for vet ikke om en kan sjekke sånt utenom utredning? Men Håper jo så klart at frøet spirer før den tid, føler det litt som et nederlag å bli utredet. Det var noen her inne som sa at man ikke vet noe om andre som er gravid, hvor lenge de har prøvd for det er jo ganske lite snakket om og det var faktisk en god tanke å ha i bakhode. Jeg har spurt noen av mine nærmeste venninner og alle de har sagt at de bare fikk det til på første forsøk, så kanskje det derfor føles litt ekstra tungt også at jeg bare har hørt sider fra de hvor det klaffet på 1-2 forsøk... Litt mer tilleggsinformasjon: Jeg bruker aldri å blø ha brunlig utflod mellom menstruasjon og eggløsning. Dette her er første gang, derfor jeg begynte å lure på om det var et tegn. Som skrevet tidligere så spotter jeg brunlig rett før menstruasjon, det er typ 1-2 døgn MAKS og da kommer menstruasjonen, men denne gang har jeg bare spottet hele tiden og hatt ganske heftige murringer. Men det er litt kremete brunlig utflod ikke konstant men det kommer i bølger. Ellers er jeg ikke overvektig og har et sunt kosthold, jeg trener 3 x i uken, så føler ikke det er det heller. Kan være jeg har korte topper på EL, men når jeg har brukt tester (Clear blue) so har de slått ut at jeg har fått EL hver gang. jeg har en sykuluslengde på 27 dager som regel. har vært et fåtall med 24 dager. Men for all det kan det være og jeg håper nesten det er progesteronnivået. Anonymkode: a7d96...de5 Er jo lovende at spotting tilhører sjeldenhetene og ikke er normalen. så hvis du har 27-dagers sykluser, pleier eggløsning å komme rundt dag 12-15? I så fall er det ganske normalt og fint. Mens jeg har blitt utredet og testet for uforklarlig infertilitet sier alltid legene "åh så bra at vi ikke fant noe, det er alltid det vi håper på". Mens jeg skulle ønske de fant noe. Hva som helst! Tenk om man bare kunne ta en pille også var alt ok. 🙄 1 1
HeleneHS Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august Hjertefisk skrev (3 minutter siden): Mens jeg har blitt utredet og testet for uforklarlig infertilitet sier alltid legene "åh så bra at vi ikke fant noe, det er alltid det vi håper på". Mens jeg skulle ønske de fant noe. Hva som helst! Tenk om man bare kunne ta en pille også var alt ok. 🙄 Sant? Vi fikk samme svar mange ganger. Selvfølgelig er jeg glad for at jeg ikke har en ny haug med diagnosen nå, men man lurer jo fortsatt på "hvorfor akkurat meg og ikke noen andre?".
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Tok 2,5 år for meg å bli gravid. Er vanlig at det tar tid med første, men så er det plutselig noe som er staket opp innvendig for etter første kommer babyene som perler på en snor. Eneste tipset jeg har, men dette vet du sikkert, sjekk for eggløsningsslim, og da er det bare å kjøre på. Anonymkode: 88d1b...4b6
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august Og så tror jeg det er viktig å ikke bruke noen form for glidemiddel. Sex el naturelle anbefales for at befruktningen skal bli vellykket. Anonymkode: 88d1b...4b6
Fame Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Vi brukte også 2 år på å bli gravid med første. Det var utrolig slitsomt at håpet ble knust hver måned og vi prøvde mange ulike kjerringråd. Etter 2 år startet vi med IVF og ble gravid på første forsøk. Hun er litt over halvannet år nå i tillegg ble vi plutselig gledelig overrasket over ny graviditet da hun var 1 år uten at vi hadde prøvd. Jeg er nå i uke 39 med lillesøster Vi har altså god erfaring med IVF 😀
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august Ser du har fått så varme og rause svar ❤️🙂❤️ Er jo bare ett spørsmål som gjenstår: "Har du prøvd yoga?" Nei, forstår at dette er vondt. Masse lykke til i prosessen ❤️❤️❤️ Anonymkode: d4f0f...d4d
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser du har fått så varme og rause svar ❤️🙂❤️ Er jo bare ett spørsmål som gjenstår: "Har du prøvd yoga?" Nei, forstår at dette er vondt. Masse lykke til i prosessen ❤️❤️❤️ Anonymkode: d4f0f...d4d Jeg vet at dette var ment som tullekommentar, men jeg hadde faktisk utrolig god erfaring med "fertility yoga" på nett - og hvis det bare var for å holde meg rolig og ikke bli helt gal under prøvinga 🤷🏼♀️ Anonymkode: 114a0...c3d
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei fine mennesker 🌸 Jeg vet det finnes mange slike innlegg her inne, og kanskje blir mitt bare enda ett i rekken – men jeg kjenner at jeg trenger å skrive, og kanskje få noen gode ord eller erfaringer fra dere som har vært i samme situasjon. Kanskje noen lykkelige historier også, som kan gi meg litt håp i en tung tid. Jeg og mannen min har prøvd å bli gravide i snart ett år. Jeg sluttet på prevensjon i oktober 2024, men tok det ikke så seriøst med eggløsning i starten. Det var først rundt desember–januar at jeg begynte med EL-tester, og da fant jeg ut at EL skjer mye senere enn det appene Flo og Premom hadde forutsagt. Vi har enda ikke vært så heldige å få to streker, og det begynner å tære. Vi har sjekket oss begge hos fastlege og gynekolog – alt ser fint ut, og jeg har fått beskjed om at jeg har mange gode egg, så henvisining til utredning får vi ikke før det er gått 1 år uansett. Vi er begge i slutten av 20-årene og ønsker oss barn mer enn noe annet. Det som er vondt, er hvor vanskelig det er å glede seg når andre blir gravide. Jeg vil jo være glad på deres vegne, men i stedet kjenner jeg på tristhet, misunnelse, og et stort «hvorfor ikke oss?». Jeg har alltid hatt stabil syklus, mensen kommer nesten på klokkeslettet hver måned. Jeg har som regel litt murringer og brunt spotting 1–2 dager før mensen starter. Men denne måneden var annerledes. Vi valgte å ikke teste EL, men gikk etter appens estimat og hadde sex rundt den tiden. Men denne gangen fikk jeg faktisk EL-slim 3 dager før estimert EL – noe jeg aldri har hatt før. Det var seigt, luktfritt og kunne dras i lange tråder mellom fingrene (beklager detaljer). Etter dette forsvant slimet, og to dager etter estimert EL begynte jeg å spotte brunt – noe som fortsatt pågår nå, sammen med milde murringer. Jeg forventer mensen rundt 20. august. Magefølelsen sier at jeg nok ikke er gravid, men symptom-syken min sier noe helt annet. Jeg vet at jeg fort kan klamre meg til hvert eneste lille tegn – og så blir jeg knust hver gang mensen kommer. Så her sitter jeg nå, og håper kanskje noen vil dele sine erfaringer. Kanskje noen av dere har hatt spotting fra 2 DPO og likevel vært gravide? Kanskje noen kjenner igjen seg i denne runddansen av håp, venting og skuffelse? Jeg trenger ikke bare solskinnshistorier – noen ganger er det også godt å bli litt trøstet av noen som forstår realiteten i det å prøve lenge uten hell. Men om du har en lykkelig slutt på din reise, så vil jeg veldig gjerne høre den også. Takk for at du tok deg tid til å lese. Jeg setter stor pris på svar ❤️ Anonymkode: a7d96...de5 Jeg kan i alle fall bidra med vår historie hvor vi etter mange års prøving og tre mislykkede IVF-forsøk, har fått tre barn helt uten hjelp. Den siste kom nesten uten at vi hadde hadde bestemt oss for å prøve igjen, så det er mulig! Anonymkode: e8e6d...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå