Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og dama planlegger å flytte sammen. Hun var heldig og sparsom helt siden konfirmasjonen sin, og kjøpte sin første leilighet som 23 åring. Hun har lang utdannelse og en veldig hektisk men godt betalt jobb i dag. Jeg jobber i et praktisk yrke som innebærer at jeg må stå veldig tidlig opp og jeg kjenner det fysisk på kroppen og tjener betydelig mindre enn henne, men det har aldri vært noe problem i vårt forhold. Jeg leier, og derfor er det naturlig at jeg flyttet inn hos henne, hun eier i dag en stor leilighet i Oslo som sikkert er verdt 8-9+ millioner i dag. I går kom hun med budskapet om at hun vil at jeg betaler husleie og vi måtte finne en sum som var rimelig og hennes utgangspunkt synes jeg var for høyt. Det var hennes ønske at jeg flytter inn hos henne, men har aldri snakket om å kreve husleie før nå og jeg føler meg litt lurt. Er det noe rart med meg eller er det fair at jeg hjelper henne med å betale ned gjelden sin?

Mann 29.

Anonymkode: e2b29...85a

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fair.

Men litt pussig at dere ikke har tatt den praten før nå. Det er jo naturlig at økonomi kommer opp i en sånn sammenheng. 

Du kan jo forhandle på prisen, så dere begge blir fornøyd. Hvis ikke kan du kjøpe deg inn, men noe sier meg at hun ikke ønsker det...

Anonymkode: 0d49d...b9c

• Liker 33
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker det er rimelig at du betaler 0...?

Strøm, kommunale avgifter, Internett etc?

Hva tenker du er en rimelig sum og hva tenker du er rimelig?  

Anonymkode: ebae1...acd

• Liker 38
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel utgifter og vanlig å betale leie der man bor. 

Anonymkode: 19439...104

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Da er det bare å la tråden ta av. Du skal bo gratis og proffitere på at hun har tatt kloke valg? Om du vil dette skal vare, så tror jeg du skal legge "lurt" på hylla, bli en voksen og bidra. 

• Liker 21
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du betale husleie! Du skal betale minst halvparten av de løpende utgiftene som strøm og internett, og halvparten av fellesutgiftene om det er slikt. 

Du er vel ikke en goldgigger som skal høste av hennes frukter?? 

Anonymkode: 030dd...0d6

• Liker 20
  • Nyttig 10
Skrevet

Du må betale husleie, men om hun tjener veldig mye mer enn deg, og dere bor et sted som egentlig er for dyrt for deg, bør det tas hensyn til. 

• Liker 43
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja klart du skal betale. 
jeg tenker halvparten av alle fast utgifte og dessuten halvparten av rentene på lånet. 
Selve nedbetaling på lånet må hun stå for. 

Anonymkode: f556c...691

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Hva betaler du for leie nå? Hun synes det er koseligere å bo sammen, så kan heller leien gå til hennes bolig enn til den utleieren du har i dag?

Det er jo klart du må leie, eller betale deg inn.

Endret av exictence
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må betale for løpende utgifter mener jeg, det vil si strøm, forsikringer, avgifter og litt sånn. Det er jo rimelig. 

Selv mener jeg det beste på lang sikt er om du kjøper deg inn, med den eierbrøken du klarer. Skriv kontrakt på det og ordne alt av papirer så det er rett frem om dere skulle gjøre det slutt, det kan jo skje dessverre. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Selvfølgelig skal du også betale for å bo. Makan. Du tenker du skal leve som et barn og bo gratis, du da? Hvis det plager deg å betale for eget livsopphold kan dere etter hvert gå sammen om å kjøpe, og så fordele etter eierbrøk hvem som betaler hva.

Anonymkode: bd84a...278

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Som par tenker jeg at man setter seg i en felle med å betale ned på noen andre sitt huslån, uansett hvilken vei. Dette er mer typisk for kvinner, og blir kalt kvinnefella.

Enten kjøper du deg inn, eller så betaler du halvparten av strøm, kommunale avgifter, mat og lignende. Det er viktig at begge parter er sikret økonomisk i et evt brudd. Hvis de økonomiske forskjellene mellom dere er store, der felles økonomi ikke er ønsket, vil jeg si at dere kanskje ikke er helt kompatible. Dette skillet vil merkes bedre når man får barn

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva betaler du i leie per i dag? 

Hva betaler hun i boutgifter per i dag? 

Hvilken sum har hun foreslått? 

Har hun beskrevet en forklaring på summen? (

Anonymkode: ac4b1...9d3

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal tenke at begge skal tjene på å flytte sammen så bør du minimum betale 50% av det du har i leie nå. Strøm kommer utenom, og mat selvfølgelig (husk at du kanskje spiser mye mer enn henne). Så kommer det an på hvor langt den summen holder mot de reelle månedlige kostnadene hun har på leiligheten.

Ettersom han ikke har hatt noe å si på beliggenhet, standard og størrelse på felleskostnader etc. så er det ikke nødvendigvis fair at TS skal betale halvparten av alt. Om han tidligere har leid enkel standard og er nøktern, mens hun bor i et eksklusivt område og har kjøpt en mye dyrere leilighet enn han ville valgt så er ikke 50% nødvendigvis rettferdig.

Anonymkode: c2ec6...e68

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva betaler du i leie per i dag? 

Hva betaler hun i boutgifter per i dag? 

Hvilken sum har hun foreslått? 

Har hun beskrevet en forklaring på summen? (

Anonymkode: ac4b1...9d3

Jeg leier en leilighet som tilhører foreldrene mine sentralt i Oslo, men betaler bare prisen for et rom, 4500kr. Hun vil at jeg betaler 10.000 kr. Hun betaler ca. 40.000 kr i mnd i boliglån, felleskostnader osv per d.d, men har også tjent mye penger på leiligheten i form av verdistigning.

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg hadde aldri latt en blodfersk samboer med urealistisk syn på utgiftsfordeling kjøpe seg inn før forholdet var MEGET veletablert. Halvparten av felleskostnader er jo en selvfølge, i tillegg bør du betale en fornuftig leie. Det vil hjelpe på begges økonomi i forhold til i dag, og kan frigjøre en romslighet som dere kan bruke til å være kjærester. Skal forholdet vare, så bør du forstå slikt. 

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg og dama planlegger å flytte sammen. Hun var heldig og sparsom helt siden konfirmasjonen sin, og kjøpte sin første leilighet som 23 åring. Hun har lang utdannelse og en veldig hektisk men godt betalt jobb i dag. Jeg jobber i et praktisk yrke som innebærer at jeg må stå veldig tidlig opp og jeg kjenner det fysisk på kroppen og tjener betydelig mindre enn henne, men det har aldri vært noe problem i vårt forhold. Jeg leier, og derfor er det naturlig at jeg flyttet inn hos henne, hun eier i dag en stor leilighet i Oslo som sikkert er verdt 8-9+ millioner i dag. I går kom hun med budskapet om at hun vil at jeg betaler husleie og vi måtte finne en sum som var rimelig og hennes utgangspunkt synes jeg var for høyt. Det var hennes ønske at jeg flytter inn hos henne, men har aldri snakket om å kreve husleie før nå og jeg føler meg litt lurt. Er det noe rart med meg eller er det fair at jeg hjelper henne med å betale ned gjelden sin?

Mann 29.

Dette er helt normalt og idioti å IKKE ta leie. Så enten aksepterer du eller så er dere særboere.

Trodde du du skulle bo gratis? Hun er smart. Jeg tok dessverre ikke leie av mine tidligere samboere/snyltere. Jeg visste ikke bedre da. Men dette, det er helt normalt.

Anonymkode: 4ce6d...293

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eh…. Ja? Så klart du skal betale husleie? Siden boligen egentlig er for dyr for deg kan et godt utgangspunkt være at dere summerer alle utgifter (strøm, kommunale avgifter, forsikring, internett, felleskostnader osv) + netto rentekostnad (renter på boliglån - skattefordel, 22%). Så fordeler dere dette etter inntekt.

Anonymkode: 4cc05...90c

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...