Gå til innhold

I hvilke av disse fondene skal jeg gjøre av 20k

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter myye overtid i juli har 20k jeg kan avse denne måneden. Jeg har ikke bruk for disse pengene før om 4-5 år.

I hvilke av disse fondene hadde dere satt de i?

IMG_0275.png

Anonymkode: ee897...074

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

DNB teknologi

Anonymkode: 46547...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville splittet 13' på global, og 7' på teknologi. Merk at DNB Teknologi er et aktivt forvaltet fond, med en drøy  prosent høyere årlig gebyr – uten at det egentlig spiller enorm rolle i dette tilfellet.

Anonymkode: cd056...462

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde enten satt alt i Global, eller delt med Europa, men hvis du har en del plassert i disse fra før ville jeg vurdert European Defence, eventuelt Health Care, fremfor tech akkurat nå. Men tror ikke du kan gjøre noe ulurt her uansett, egentlig.

Anonymkode: 71988...314

Skrevet

Det kommer veldig an på hva den resterende porteføljen inneholder og hvor lang tidshorisont det er snakk om.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke bruk for disse pengene før om 4-5 år.

Det er veldig kort tid for aksjefond generelt. Det hadde vært bedre med 15 år eller mer. Kommer det en krise så må du kunne takle nedturen. Må du da selge i dårlige tider, fordi det har gått 4 år, så risikerer du et stort tap uansett aksjefond.

Hvis du har en portefølje ellers og disse 20k kun utgjør en veldig liten del, og du vil leke deg litt, så kan jo bransjefond prøves i en kortere periode ved siden av.

Selv om jeg er kritisk til BTC, så kan det også være spennende å kjøpe en ETP (IB1T) for å være eksponert mot det også til kanskje 5% eller noko hvis målet er å ha en bred portefølje.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hvilke av disse fondene hadde dere satt de i?

Så i ditt tilfelle hadde jeg ikke satt pengene i noen av disse og heller valgt en sparekonto eller norsk rentefond uten valutarisiko. Hvis pengene skal brukes innen 5 år, så er likviditet og mindre risiko mer viktig enn noen få ekstra kroner i avkastning.

Schmuhu

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...