Gå til innhold

Dere som har hytte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på en ting. Jeg har en følelse av det er en slags hyttekultur i Norge hvis du har noe hjemme som ikke fungerer helt så tar man det med opp på hytta. Feks. Nabohytta til vår har 7! Stekepanner hvor bunnen er skrapt på alle.

For oss er hytta ett fristed, det skal være godt å sove, gode senger, greit å lage mat osv.

Dette er ren nysgjerrighet, men en hytte koster en del. Så hvorfor sparer man på puter eller stekepanner?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har det nok litt sånn at en brukbar stekepanne med mer levetid tar vi med til hytta, der vi er noen uker i året, og så kjøper vi ny stekepanne til hverdagen hjemme. Men vi har bare en stekepanne til enhver tid på hytta likeveø. Samme med dyner og putevar. Jeg kjøper ikke ny 10 000-kr dyne til hytta, som er såpass sjelden, men det vil jeg ha hjemme. Når dyna etter mange år bør skiftes ut, tar jeg den gjerne med på hytta for noen år til med bruk. Osv osv. Ikke noe merkelig i dette.

Anonymkode: 3ec3b...306

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi har det nok litt sånn at en brukbar stekepanne med mer levetid tar vi med til hytta, der vi er noen uker i året, og så kjøper vi ny stekepanne til hverdagen hjemme. Men vi har bare en stekepanne til enhver tid på hytta likeveø. Samme med dyner og putevar. Jeg kjøper ikke ny 10 000-kr dyne til hytta, som er såpass sjelden, men det vil jeg ha hjemme. Når dyna etter mange år bør skiftes ut, tar jeg den gjerne med på hytta for noen år til med bruk. Osv osv. Ikke noe merkelig i dette.

Det ble litt skrivefeil i innlegget mitt, beklager. Vil forøvrig også si at selv om hytte er dyrt, er det økonomisk å bruke ting ut sin levetid. Det er en økonomisk livsstil som gjør at man kan få råd til å ha hytte, hvis det er noe man ønsker seg i livet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (8 minutter siden):

Jeg lurer litt på en ting. Jeg har en følelse av det er en slags hyttekultur i Norge hvis du har noe hjemme som ikke fungerer helt så tar man det med opp på hytta. Feks. Nabohytta til vår har 7! Stekepanner hvor bunnen er skrapt på alle.

For oss er hytta ett fristed, det skal være godt å sove, gode senger, greit å lage mat osv.

Dette er ren nysgjerrighet, men en hytte koster en del. Så hvorfor sparer man på puter eller stekepanner?

Man sparer inn på dette nettopp pga at en hytte koster en del.

Anonymkode: e3462...aa8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes gode dyner og puter til betraktelig mindre enn 10 000. 

Vi har noen stekepanner men ofte har vi besøk og behov for mer.

Men det går ann å kjøpe en ok pute på ikea eller til halv pris på kid til noen hundrelapper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ble litt skrivefeil i innlegget mitt, beklager. Vil forøvrig også si at selv om hytte er dyrt, er det økonomisk å bruke ting ut sin levetid. Det er en økonomisk livsstil som gjør at man kan få råd til å ha hytte, hvis det er noe man ønsker seg i livet.

Ja det er det. Men man tjener betraktelig mer på å leie ut om folk kommer tilbake og er fornøyde. 

AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (3 minutter siden):

Men det går ann å kjøpe en ok pute på ikea eller til halv pris på kid til noen hundrelapper.

Vel, nå er dette med dyne et eksempel. Men ja, jeg bruker så dyr dyne (og pute)  i hverdagen fordi jeg prioriterer søvn og har råd til det. Da kaster jeg ikke disse dynene etter 15 år, men tar dem til hytta så det blir luksus der også. Men jeg kjøper altså ikke slike dyner nytt til hytta.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (4 minutter siden):

Ja det er det. Men man tjener betraktelig mer på å leie ut om folk kommer tilbake og er fornøyde. 

Men vi leier ikke ut hytta. Kommer aldri til å gjøre det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har like god standard på hytta som hjemme. 

Slik du beskriver opplever jeg det var før. De jeg kjenner med relativt moderne hytter har det som oss. God standard på alt på hytten også.

Anonymkode: b3646...bf3

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har like god standard på hytta som hjemme. 

Slik du beskriver opplever jeg det var før. De jeg kjenner med relativt moderne hytter har det som oss. God standard på alt på hytten også.

Anonymkode: b3646...bf3

Samme her. Enkelte ting som boblebad har vi på hytta og ikke hjemme. Men vi bruker en del av feriene der. God standard og at det er ryddig er viktig for meg. Så ble litt overrasket over nabohytta. Det er dyrt med hytte men en ok pute er en dråpe i havet der.

Endret av Hannabanna
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ikke inntrykk av at det er slik nå lenger. Hytta vår er i alle fall ikke et oppsamlingssted for ting som er utslitt, ødelagt eller ikke virker hjemme. Derimot er det ikke uvanlig at hvis vi oppgraderer noe hjemme, så blir det gamle med på hytta dersom det fremdeles har god brukskvalitet.

Av den grunn er det mye gjenbruk på hytta, men uten at det er dårlige ting. Slik er det med de fleste jeg kjenner som har hytte, uansett om det er høystandard eller i et område uten innlagt strøm og vann. 

Anonymkode: ce7aa...426

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men vi leier ikke ut hytta. Kommer aldri til å gjøre det. 

Nei folk er forskjellige. For at vi skulle ha den hytta vi ønska måtte vi også belage oss på å leie den ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du med ting som er litt slitne da? Bare søpler det?

Anonymkode: efa47...c28

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (1 time siden):

Nei... vi har ikke ting til senga fra IKEA, verken hjemme eller på hytta.

Kjøper Ringsted Dun puter (4000 for to), byttes ut innimellom, da blir gamle tatt med til hytta. Så hodeputene hjemme er nå 1 år gamle, de på hytta er 3 år og ikke fullt like fluffy lenger, men 

Kjøpte nytt Yves Delorme sengetøy (ca 8 000 for ett sett) i fjor. Det gamle var slitt i dekorsømmen etter mange års bruk. Da får det leve videre på hytta - like godt å sove i, bare litt slitt. 

Men hadde noe vært slitt, flekkete, dels ødelagt, så har det heller ingenting å gjøre på hytta. Eksempel er stekepanne, når vi er ferdig med den så er vi ferdig, så der har vi nytt begge steder. 

Anonymkode: 567a6...a19

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei... vi har ikke ting til senga fra IKEA, verken hjemme eller på hytta.

Kjøper Ringsted Dun puter (4000 for to), byttes ut innimellom, da blir gamle tatt med til hytta. Så hodeputene hjemme er nå 1 år gamle, de på hytta er 3 år og ikke fullt like fluffy lenger, men 

Kjøpte nytt Yves Delorme sengetøy (ca 8 000 for ett sett) i fjor. Det gamle var slitt i dekorsømmen etter mange års bruk. Da får det leve videre på hytta - like godt å sove i, bare litt slitt. 

Men hadde noe vært slitt, flekkete, dels ødelagt, så har det heller ingenting å gjøre på hytta. Eksempel er stekepanne, når vi er ferdig med den så er vi ferdig, så der har vi nytt begge steder. 

Vell, ikea er forsatt bedre enn en 20 år gammel pute med tre klumper i. Vi har heller ikke annet fra IKEA enn noen glass og småting. Og ett teppe som var skikkelig fint. Men det var ett eksempel. Kid var også ett alternativ. Jeg forstår bare ikke disse vonde madrassene, stekepannene det automatisk svir seg i, puter som får nakken til å verke fordi alt som er gammel skal på hytta. Når det burde gått på søpla.

AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (8 minutter siden):

Vell, ikea er forsatt bedre enn en 20 år gammel pute med tre klumper i. Vi har heller ikke annet fra IKEA enn noen glass og småting. Og ett teppe som var skikkelig fint. Men det var ett eksempel. Kid var også ett alternativ. Jeg forstår bare ikke disse vonde madrassene, stekepannene det automatisk svir seg i, puter som får nakken til å verke fordi alt som er gammel skal på hytta. Når det burde gått på søpla.

Det har jeg aldri opplevd. Heller ikke på hyttene jeg vokste opp med. 

Vi har vært på besøk hos flere på hytta i sommer. Har ikke opplevd dette. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...