AnonymBruker Skrevet 15. august #1 Skrevet 15. august Jeg trives egentlig veldig godt i jobben min og har sett for meg å være der lenge. I går kom jeg over en stillingsannonse som vekket mye nysgjerrighet i meg. Såpass mye at det frister å søke for å se om jeg i det hele tatt kan være aktuell i søkerbunken de får. Jeg ønsker imidlertid ikke å "kringkaste" at jeg gjør det, eventuelt. Jeg har aldri tenkt på å sjekke sånne ting selv, så dere som driver med sånne prosesser, er alt av søknadslister offentlige og kan finnes veldig enkelt? Anonymkode: f1e98...692
AnonymBruker Skrevet 15. august #2 Skrevet 15. august Søkerlister til stillinger i offentlig sektor er i utgangspunktet offentlige. Noen lokalaviser har tradisjon for å trykke søkerlister, andre ikke. Jo høyere stilling, jo større allmenn interesse er det for søkerlista. Du kan be om at søknaden din holdes unntatt offentlighet, men da må det begrunnes. Det er opp til arbeidsgiver å innvilge eller avslå dette, men hvis de avslår skal du ha muligheten til å trekke søknaden din. Den offentlige søkerlista blir vel journalført, så det er slik mediene får tak i den. Det er ytterst sjelden at privatpersoner sitter og gransker alle offentlige søkerlister. Du, og alle andre som søker stillingen, har rett til noe som heter utvidet søkerliste, som inneholder mer informasjon om søkerne (utdanning og arbeidserfaring). Heller ikke der får man innsyn i hvem de som er unntatt offentlighet er. Anonymkode: 1f7cb...e51 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Hvis det er en offentlig stilling, risikerer du at den offentligjøres i bransjemagasiner o.l. Da vil fremtidige arbeidsgivere for alltid få opp de treffene når de googler navnet ditt. Jeg har opplevd det mange ganger selv - jeg googler navnet til en søker, og får opp alle offentlige stillinger hen har søkt, men ikke fått. Dette er grunnen til at jeg ALDRI har søkt en offentlig stilling uten å påberope meg unntak fra offentlig søkerliste. Dersom de svarer nei, trekker jeg søknaden min. Anonymkode: e06c3...a43
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er en offentlig stilling, risikerer du at den offentligjøres i bransjemagasiner o.l. Da vil fremtidige arbeidsgivere for alltid få opp de treffene når de googler navnet ditt. Jeg har opplevd det mange ganger selv - jeg googler navnet til en søker, og får opp alle offentlige stillinger hen har søkt, men ikke fått. Dette er grunnen til at jeg ALDRI har søkt en offentlig stilling uten å påberope meg unntak fra offentlig søkerliste. Dersom de svarer nei, trekker jeg søknaden min. Anonymkode: e06c3...a43 Sp du ønsker ikke få den behandlingen, men har ingenting imot å gjøre det samme mot folk som søker jobber hos deg? En smule dobbeltmoralsk? Anonymkode: 93050...228
AnonymBruker Skrevet 15. august #5 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er en offentlig stilling, risikerer du at den offentligjøres i bransjemagasiner o.l. Da vil fremtidige arbeidsgivere for alltid få opp de treffene når de googler navnet ditt. Jeg har opplevd det mange ganger selv - jeg googler navnet til en søker, og får opp alle offentlige stillinger hen har søkt, men ikke fått. Dette er grunnen til at jeg ALDRI har søkt en offentlig stilling uten å påberope meg unntak fra offentlig søkerliste. Dersom de svarer nei, trekker jeg søknaden min. Anonymkode: e06c3...a43 Stemmer ikke, hilsen ei som har søkt flere jobber med offentlig søkerliste. Anonymkode: abd97...c83
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august Jeg jobber med rekruttering i offentlig sektor. Det er ikke uvanlig at søkerlister til «høyere» stillinger publiseres i lokalavisene på bygda. I Oslo må det omtrent være Nav-sjef for at den skal bli publisert i avisen. Det at søkerlisten er offentlig, betyr at hvem som helst kan få tak i den, men i praksis er det nesten alltid kun de andre søkerne som faktisk ber om søkerliste. Den offentlige interessen er ikke enorm for de fleste stillinger. Anonymkode: 6bfc8...ddb 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stemmer ikke, hilsen ei som har søkt flere jobber med offentlig søkerliste. Anonymkode: abd97...c83 Hvilken del stemmer ikke? Anonymkode: 253fa...c98 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber med rekruttering i offentlig sektor. Det er ikke uvanlig at søkerlister til «høyere» stillinger publiseres i lokalavisene på bygda. I Oslo må det omtrent være Nav-sjef for at den skal bli publisert i avisen. Det at søkerlisten er offentlig, betyr at hvem som helst kan få tak i den, men i praksis er det nesten alltid kun de andre søkerne som faktisk ber om søkerliste. Den offentlige interessen er ikke enorm for de fleste stillinger. Anonymkode: 6bfc8...ddb Men hva har de andre søkerne med min utdanning / tidligere arbeidserfaring å gjøre? Det er jo ikke deres business hvor jeg jobbet før. Søker derfor aldri på offentlige stillinger. Anonymkode: 253fa...c98
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva har de andre søkerne med min utdanning / tidligere arbeidserfaring å gjøre? Det er jo ikke deres business hvor jeg jobbet før. Søker derfor aldri på offentlige stillinger. Anonymkode: 253fa...c98 Ikke jeg som laget offentleglova. Vi får mange søkere på stillinger, så ikke alle er like redd for dette som deg. Anonymkode: 6bfc8...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg jobber med rekruttering i offentlig sektor. Det er ikke uvanlig at søkerlister til «høyere» stillinger publiseres i lokalavisene på bygda. I Oslo må det omtrent være Nav-sjef for at den skal bli publisert i avisen. Det at søkerlisten er offentlig, betyr at hvem som helst kan få tak i den, men i praksis er det nesten alltid kun de andre søkerne som faktisk ber om søkerliste. Den offentlige interessen er ikke enorm for de fleste stillinger. Anonymkode: 6bfc8...ddb Her jeg bor offentliggjør de alt i avisa, ikke engang helsefagarbeidere slipper unna 😅 Anonymkode: 4494d...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvilken del stemmer ikke? Anonymkode: 253fa...c98 "Da vil fremtidige arbeidsgivere for alltid få opp de treffene når de googler navnet ditt. Jeg har opplevd det mange ganger selv - jeg googler navnet til en søker, og får opp alle offentlige stillinger hen har søkt, men ikke fått." Anonymkode: abd97...c83
petterm Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men hva har de andre søkerne med min utdanning / tidligere arbeidserfaring å gjøre? Det er jo ikke deres business hvor jeg jobbet før. Søker derfor aldri på offentlige stillinger. Anonymkode: 253fa...c98 Poenget med utvidet søkerliste er at folk skal kunne se om de blir forbigått. Hvis jeg har relevant erfaring og utdannelse samtidig som de ansetter en som ikke har hverken erfaring eller riktig utdannelse så kan jeg i prinsippet klage på ansettelsen. Man kan i ytterste fall få erstatning hvis man blir forbigått. https://www.econa.no/karriere/rettigheter-i-arbeidslivet/forbigaelse-ved-ansettelse/ 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Sp du ønsker ikke få den behandlingen, men har ingenting imot å gjøre det samme mot folk som søker jobber hos deg? En smule dobbeltmoralsk? Anonymkode: 93050...228 De velger selv å søke på disse stillingene og ikke be om unntak. Jeg velger å søke om unntak. Det er ikke mitt ansvar hva andre velger å gjøre. Anonymkode: e06c3...a43
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg jobber med rekruttering i offentlig sektor. Det er ikke uvanlig at søkerlister til «høyere» stillinger publiseres i lokalavisene på bygda. I Oslo må det omtrent være Nav-sjef for at den skal bli publisert i avisen. Det at søkerlisten er offentlig, betyr at hvem som helst kan få tak i den, men i praksis er det nesten alltid kun de andre søkerne som faktisk ber om søkerliste. Den offentlige interessen er ikke enorm for de fleste stillinger. Anonymkode: 6bfc8...ddb I min bransje publiseres omtrent alt i bransjemagasinene. F.eks. absolutt alle stillinger hos NRK publiseres, med full liste, og gjerne litt kommentarer. Anonymkode: e06c3...a43
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): "Da vil fremtidige arbeidsgivere for alltid få opp de treffene når de googler navnet ditt. Jeg har opplevd det mange ganger selv - jeg googler navnet til en søker, og får opp alle offentlige stillinger hen har søkt, men ikke fått." Anonymkode: abd97...c83 Dette er helt reelt, og gjelder for min bransje (mediebransjen). Nettsteder som Medier24 ber om, publiserer og kommenter omtrent alle offentlige søkerlister. Det gjelder ikke bare toppstillinger, men typ "50 % redaktør-stilling i indre Finnmark". Anonymkode: e06c3...a43
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men hva har de andre søkerne med min utdanning / tidligere arbeidserfaring å gjøre? Det er jo ikke deres business hvor jeg jobbet før. Søker derfor aldri på offentlige stillinger. Anonymkode: 253fa...c98 Det offentlige jobber for deg og meg derfor må det være åpenhet. Anonymkode: 780cf...8df 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er helt reelt, og gjelder for min bransje (mediebransjen). Nettsteder som Medier24 ber om, publiserer og kommenter omtrent alle offentlige søkerlister. Det gjelder ikke bare toppstillinger, men typ "50 % redaktør-stilling i indre Finnmark". Anonymkode: e06c3...a43 Men Mediebransjen er jo noe særegent da. Jeg har søkt flere plasser med offentlige søkerlister, jeg googler meg selv relativt ofte, og aldri sett noen av disse listene dukket opp i det hele tatt. Ikke engang fra de jeg har fått jobben hos. Anonymkode: abd97...c83 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august petterm skrev (1 time siden): Poenget med utvidet søkerliste er at folk skal kunne se om de blir forbigått. Hvis jeg har relevant erfaring og utdannelse samtidig som de ansetter en som ikke har hverken erfaring eller riktig utdannelse så kan jeg i prinsippet klage på ansettelsen. Man kan i ytterste fall få erstatning hvis man blir forbigått. https://www.econa.no/karriere/rettigheter-i-arbeidslivet/forbigaelse-ved-ansettelse/ Det skjer aldri fordi de som ansetter kan si at de la vekt på personlig egnethet. Jeg søkte på en stilling for et par år siden. Hadde utdanning, erfaring, hele greia. De valgte en uten erfaring fordi «hennes personlighet passet bedre». Hva ville jeg oppnådd ved å klage? Nada. Anonymkode: 253fa...c98
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Dette gjelder en kommunal stilling i en stor kommune på Østlandet, ikke Oslo, men ikke langt unna... Men hvis det er sånn at man ofte må vite om stillingen og være nysgjerrig på hvem som har søkt for å kunne finne det ut, så tror jeg at jeg er ganske trygg. Jeg verken jobber eller bor i den kommunen, og jeg tviler på at leder sjekker søkerlister i alle omkringliggende kommuner.... Anonymkode: f1e98...692
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå