Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange klager på lønn å stor arbeidsbelastning i helsesektoren i kommune Norge. Nå har jeg 20 års erfaring fra varehandel alt i fra kjede butikker og små privat eide butikker som selger/ butikkmedarbeider/ avd. Leder og varehus sjef med 35-40 ansatte under meg. Noen år som  nybil selger for Norges beste selgende bilmerke i de årene. ( før Tesla overtok markedet ). Så har jeg som voksen mann begynt på videregående skole og tatt fagbrev som helsefagarbeider og jobbet snart 5 år som det i ett par norske kommuner. På sykehjem, pu bolig , rus bolig og psykiatri.

Jeg skjønner at det er store forskjeller rundt i Norge men jeg er helt sikker på at det er ett få tall av mine nåværende kollegaer som hadde vart mer en uke i jobb i det  private næringslivet. Om de er ufaglærte, fagarbeider eller sykepleier. Jeg har på disse 5 årene ikke opplevd stress, dårlig tid eller dårlig bemanning. Men jeg ser fortsatt at når leder kommer innom så er det en vedtatt lov om å si at man har løpt beina av seg i hele dag men stille akkurat nå da selvsagt. Jeg tipper jeg i snitt har en effektiv arbeidsdag på 45 min og resten er dødtid. Så med alle tillegg og hvor mye jeg  faktisk jobber på hver vakt så føler jeg at jeg aldri har tjent bedre selv om jeg har hatt høyere  årslønn i mange år. Går hjem på minuttet hver dag, ingen mail og ingen telefon som ringer på fritiden lenger. Skulle jeg trenger litt mer penger så kan jeg bare gå rett på vakt i nabokommune og vipps så tjener jeg mer enn jeg noen gang har gjort uten hverken stress ellerå bli utslitt. Godt fornøyd med bytte av yrke, men noe mer kjedelige dager en tidligere , men bedre liv, mer uthvilt og aldri ubetalt overtid. P.S Har aldri jobbet på sykehus så uttaler meg ikke om det, men slitne sykepleier på sykehus bør sjekke ut kommunale jobber. 

Flere med samme eller motsatt erfaring. 

Anonymkode: c6f2f...566

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har samme erfaring. Jobbet 20 år i hotell/butikk nå og i sommer begynte jeg på sykehjem og har aldri hatt det roligere. I butikk og hotell har jeg løpt beina av meg hele arbeidsdagen men det har jeg på ingen måte på sykehjemmet :o Bedre lønn er det også... 

Anonymkode: 15f50...363

Skrevet

Jeg har 10 års erfaring som butikkmedarbeider (matbutikk) før jeg ble sykepleier. Vil definitivt si at å være sykepleier er mer slitsomt. Sykehus er tyngst, men kommunesektoren er også forferdelig tung.

Men altså, det er STOR forskjell på å jobbe i omsorgsbolig og på sykehjem. Jeg har erfaring fra begge deler. Jobben i omsorgsbolig var veldig rolig og saktegående. Mye sofasitting og beboere skulle gjerne styre livet selv. Sånn type miljøarbeid er ikke noe for meg.
På sykehjem går det i ett fra jeg kommer på jobb til jeg går, gjerne 30-60 minutter over tiden. Lunsjen blir spist mens jeg jobber ved pc’en. Når det forventes at vi skal gjøre samme jobb som helsefagarbeidere, i tillegg til den jobben bare vi kan gjøre, blir det sånn. 

Helsefagarbeidere har det mye enklere fordi dere har mindre ansvar. Sånn er det bare. Blir en pasient dårlig 15 minutter før vaktskiftet kan dere fortsatt reise hjem. Sykepleieren må ta seg av pasienten.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...