umuligejulie Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Noen som vet hvor mange prosent skatt man må betale på ufør minstesats? Går på aap nå mens jeg venter på svar på uføresøknad, og jeg begynte å prøve å regne på hvor mye jeg ville få i etterbetaling om jeg får innvilget ufør. Det er ca 6 mnd behandlingstid på søknaden, og så vidt jeg har forstått får man etterbetalt mellomlegget mellom aap og uførbeløpet fra den dagen man søker til den dagen ufør evt blir innvilget. Idag (aap) - ca 240 000 Ufør minstesats - ca 330 000 (tror jeg?) Før skatt Selve regnestykket er forsåvidt enkelt nok, men hva utbetalinga evt blir er vanskelig å regne seg frem til når man ikke vet hvor mange prosent skatt som må betales. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Skatt er individuelt så du må sjekke på Skatteetaten sine sider for å få rett svar. Anonymkode: d59d6...95f 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Du får forresten ikke etterbetalt uføretrygd tilbake til søknadsdato så lenge du mottar aap mens du venter på svar. Du får vanligvis innvilget uføretrygd fra måneden etter du får svar. Anonymkode: d59d6...95f 6
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Det kommer helt an på din situasjon, formue og gjeld. Den eneste som kan gi deg svar på dette er Skatteetaten. Forøvrig får du ikke etterbetalt uføretrygd fra søkedato, du får innvilget uføretrygd fra 01 xx måned og får fra den måneden. Anonymkode: 9bb15...d31 1
umuligejulie Skrevet 14. august Forfatter #5 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får forresten ikke etterbetalt uføretrygd tilbake til søknadsdato så lenge du mottar aap mens du venter på svar. Du får vanligvis innvilget uføretrygd fra måneden etter du får svar. Anonymkode: d59d6...95f takk for svar. men får man ikke etterbetalt «mellomlegget»? Og til den første meld du skrev (regner med det også var deg); jeg glemte å skrive at jeg ikke har huslån eller noe. Er det ikke da en fasit på hva man betaler i skatt? Eller?
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august umuligejulie skrev (1 minutt siden): takk for svar. men får man ikke etterbetalt «mellomlegget»? Og til den første meld du skrev (regner med det også var deg); jeg glemte å skrive at jeg ikke har huslån eller noe. Er det ikke da en fasit på hva man betaler i skatt? Eller? Ikke meg du siterer, men nei, du får ikke etterbetalt mellomlegg. Gå inn på skatteetaten og legg inn forventet inntekt i kalkulatoren deres, så får du opp det som gjelder deg. Normal inntektsskatt i Norge er 22%, men det kommer an på inntekt, formue og gjeld. Anonymkode: 9bb15...d31 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august umuligejulie skrev (Akkurat nå): takk for svar. men får man ikke etterbetalt «mellomlegget»? Og til den første meld du skrev (regner med det også var deg); jeg glemte å skrive at jeg ikke har huslån eller noe. Er det ikke da en fasit på hva man betaler i skatt? Eller? Jeg tror det kun gjelder ung ufør tillegget. At dersom man får ung ufør får man etterbetalt ung tillegget man skulle hatt på aap. Anonymkode: 071fb...8e4 2
umuligejulie Skrevet 14. august Forfatter #8 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterer, men nei, du får ikke etterbetalt mellomlegg. Gå inn på skatteetaten og legg inn forventet inntekt i kalkulatoren deres, så får du opp det som gjelder deg. Normal inntektsskatt i Norge er 22%, men det kommer an på inntekt, formue og gjeld. Anonymkode: 9bb15...d31 Åja, da surrer jeg. Takk for hjelpa 😊
umuligejulie Skrevet 14. august Forfatter #9 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror det kun gjelder ung ufør tillegget. At dersom man får ung ufør får man etterbetalt ung tillegget man skulle hatt på aap. Anonymkode: 071fb...8e4 Aha, da er det nok det jeg tenker på ja. Takk for svar og hjelp til å rydde opp i tankene mine 😅
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Uføretrygd skattelegges på lik linje som arbeidsinntekt. Ingen lavere skatt eller noe slikt. Gå inn på skatteetaten.no og legg inn tallene dine der, gjerne flere ganger årlig, for å sjekke at du har et ok skattetrekk. Anonymkode: e25e8...36d
umuligejulie Skrevet 14. august Forfatter #11 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Uføretrygd skattelegges på lik linje som arbeidsinntekt. Ingen lavere skatt eller noe slikt. Gå inn på skatteetaten.no og legg inn tallene dine der, gjerne flere ganger årlig, for å sjekke at du har et ok skattetrekk. Anonymkode: e25e8...36d Kjekt å vite. Takk for svar
frustrert solabu Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august umuligejulie skrev (1 time siden): Noen som vet hvor mange prosent skatt man må betale på ufør minstesats? Går på aap nå mens jeg venter på svar på uføresøknad, og jeg begynte å prøve å regne på hvor mye jeg ville få i etterbetaling om jeg får innvilget ufør. Det er ca 6 mnd behandlingstid på søknaden, og så vidt jeg har forstått får man etterbetalt mellomlegget mellom aap og uførbeløpet fra den dagen man søker til den dagen ufør evt blir innvilget. Idag (aap) - ca 240 000 Ufør minstesats - ca 330 000 (tror jeg?) Før skatt Selve regnestykket er forsåvidt enkelt nok, men hva utbetalinga evt blir er vanskelig å regne seg frem til når man ikke vet hvor mange prosent skatt som må betales. Noen som vet? Du får ikke etterbetaling på ufør nei. Når søknad er sendt får du nytt vedtak på aap i inntil 8 måneder i påvente av svar på uføresøknad. Hvis/Når den blir innvilga så vil du brev, si dette brevet er datert 16 november så får du da innvilga uføre fra 1 desember. Du må derfor sende meldekort helt til 1 desember. Hvis det skjer at du får innvilga ufør 3 mnd etter de 8 månedene du har fått forlenga med AAP så vil du da få etterbetalt for de 3 månedene. Ikke noe annet. Så du vil ikke få etterbetalt noe differanse eller noe.
frustrert solabu Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august umuligejulie skrev (1 time siden): takk for svar. men får man ikke etterbetalt «mellomlegget»? Og til den første meld du skrev (regner med det også var deg); jeg glemte å skrive at jeg ikke har huslån eller noe. Er det ikke da en fasit på hva man betaler i skatt? Eller? Nei får ikke etterbetalt noe mellomlegg. Det var før det og gjaldt de som fikk innvilga ung ufør og ikke hadde hatt ung ufør tillegget på aap. De fikk etterbetaling. Men det var det slutt på 1/2-2020. Erna tok vekk den ordninga der.
umuligejulie Skrevet 15. august Forfatter #14 Skrevet 15. august frustrert solabu skrev (2 minutter siden): Nei får ikke etterbetalt noe mellomlegg. Det var før det og gjaldt de som fikk innvilga ung ufør og ikke hadde hatt ung ufør tillegget på aap. De fikk etterbetaling. Men det var det slutt på 1/2-2020. Erna tok vekk den ordninga der. Blir mer klok av de svarene jeg har fått av dere her på kvinneguiden enn man blir av å søke Nav.no rundt… men om jeg skulle fått innvilga ufør fks nå og hadde fått ung ufør innvilga om noen mnd så hadde det vel blitt etterbetalt et mellomlegg? Eller mener du det ikke er sånn lenger?
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august Sønnen min har ung ufør, ingen gjeld som gir skattefradrag eller annet, og betaler enten 22 eller 23% skatt mener jeg å huske. Anonymkode: abc6c...846
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august umuligejulie skrev (7 timer siden): Blir mer klok av de svarene jeg har fått av dere her på kvinneguiden enn man blir av å søke Nav.no rundt… men om jeg skulle fått innvilga ufør fks nå og hadde fått ung ufør innvilga om noen mnd så hadde det vel blitt etterbetalt et mellomlegg? Eller mener du det ikke er sånn lenger? Ja, da får du mellomlegget fra da ufør ble innvilget. Anonymkode: e25e8...36d
NakenPanda Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august Ca 20% skatt, kanskje litt mindre hvis du har noen fradrag.
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august umuligejulie skrev (12 timer siden): Blir mer klok av de svarene jeg har fått av dere her på kvinneguiden enn man blir av å søke Nav.no rundt… men om jeg skulle fått innvilga ufør fks nå og hadde fått ung ufør innvilga om noen mnd så hadde det vel blitt etterbetalt et mellomlegg? Eller mener du det ikke er sånn lenger? Ung ufør skal bli behandlet når søknaden din om uføretrygd blir behandlet. Må jo eventuelt bli hvis du får avslag på ung uføre og du klager. Anonymkode: d59d6...95f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå