Gå til innhold

Hvilke tre saker er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
A-hunter skrev (9 timer siden):

En tier faktisk. Du tror altså at det omsettes tannbehandling for 30 millioner kroner i året?

I snitt bruker vi tannlege for rundt 3.000 kroner i året. I tillegg skal dette administreres og kontrolleres, så da er det snakk om minimum rundt 6.000-7.000 i året pr skattebetaler i ekstra skatt.

Sannsynligvis enda mer de første årene i og med at det finnes en restanse i utsatte behandlinger på grunn av det økonomiske uføret Arbeiderpartiet har satt befolkningen sin i.

Men nå er det ikke kun inntektsskatt fra personer vi får inn til velferden. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helse og omsorg

Miljø, naturvern

Matvarepriser som bare øker

Skrevet
Nastine skrev (20 timer siden):

Men nå er det ikke kun inntektsskatt fra personer vi får inn til velferden. 

Nei, og det er inntatt i regnestykket. 

Du som tror at det vil koste hver skattebetaler 10 kroner i året å innføre fri tannlegebehandling bør kanskje være den siste til å si noe her...

• Nyttig 1
Skrevet
Lillemy8 skrev (På 5.9.2025 den 8.59):

Ble ganske overrasket her nå - så få som mener at krigen i Gaza er en kampsak?? IMG_5850.thumb.png.d1d49b8874876cd2ab7fe6d58b3f8f18.png

Hvorfor skulle så mange være så opptatt av det? Alt norske politikere kan bidra med i den forbindelse er bare symbolpolitikk uansett.
Eller er det partier som ønsker at Norge skal involvere seg direkte i den væpnede konflikten? Jeg håper virkelig ikke det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (På 14.8.2025 den 23.00):

I år gir jeg faktisk faen. Jeg håper Listhaug kommer til makta, så kan vi alle fnise når vi ser hvor ræva dårlig hun gjør det. 

Og skulle hun faktisk gjøre det bra, ja da har vi uansett ikke tapt noe 

Jeg er bare så sjukt lei av folk og deres «vi har det så fælt i Norge bla bla bla». Kanskje vi bare skal kjøre landet til helvette så får folk hvertfall noe reelt å klage på.

Så mine tre viktigste saker: 

- skattelette til alle - mindre til velferd!

- privatisering - mindre til de fattige!

- ut med innvandrerne- så ser vi hva som skjer. Det blir gøy. 

Her viser du tydelig din mangel på innsikt når du lister opp (for utifra innlegget ditt, antar jeg at det er dette du mener skjer dersom Sylvi blir statsminister?)

- Skattelette betyr ikke mindre til velferd, det er bare typisk venstreretorikk. Det er mye annet å kutte i, som Frp har ramset opp gang på gang.

- Hvordan du får privatisering til å bety mindre til de fattige fatter jeg ikke. Under Ap-regjeringen er det slik at helsekøene er kjempelange, og behandlingstilbudet i det offentlige er varierende, imens de rike kan betale seg til private helsetjenester. Frp ønsker å gi statsstøtte til de private helseforetakene, slik at alle kan velge mellom offentlige og private, uavhengig av økonomi.

- Å redusere/stoppe innvandring til vi har kontroll, er ikke det samme som å sende ut de som allerede er her ... 

• Liker 2
Skrevet

- Frihet til enkeltmennesket

- Fjerne formueskatten 

- Bremse kraftig opp på innvandringen 

Så har selvsagt stemt Frp 🍎💙

• Liker 1
Skrevet
MariaIsabel skrev (4 minutter siden):

- Frihet til enkeltmennesket

- Fjerne formueskatten 

- Bremse kraftig opp på innvandringen 

Så har selvsagt stemt Frp 🍎💙

Hvordan rammer formueskatten deg i dag?

Skrevet

Støtte til Israel 

Nei til liberalisering av cannabis

Mot oppheving av Høyres kommunereform. Dette er korrupsjon i høyeste grad fra AP.

Står mellom ensomshetspartiet og krf. 80 prosent sjans for at jeg går for det første. Har alltid angret på at jeg ikke stemte humorpartiet dpp i 2001, så dette er en slags "24 år for seint-stemme"

Har stemt i alle valg jeg har kunnet stemme i (1999->)

Skrevet
MariaIsabel skrev (1 time siden):

Her viser du tydelig din mangel på innsikt når du lister opp (for utifra innlegget ditt, antar jeg at det er dette du mener skjer dersom Sylvi blir statsminister?)

- Skattelette betyr ikke mindre til velferd, det er bare typisk venstreretorikk. Det er mye annet å kutte i, som Frp har ramset opp gang på gang.

- Hvordan du får privatisering til å bety mindre til de fattige fatter jeg ikke. Under Ap-regjeringen er det slik at helsekøene er kjempelange, og behandlingstilbudet i det offentlige er varierende, imens de rike kan betale seg til private helsetjenester. Frp ønsker å gi statsstøtte til de private helseforetakene, slik at alle kan velge mellom offentlige og private, uavhengig av økonomi.

- Å redusere/stoppe innvandring til vi har kontroll, er ikke det samme som å sende ut de som allerede er her ... 

Jeg bestemmer da søren hva som er mine tre viktigste saker uten at du skal fortelle meg hva som er viktig for meg? Bry deg om dine egne saker du!

Skrevet

Forsvar, innvandring og justis

• Liker 1
Skrevet

Rente !

Vi har i dag dobbelt så høy rente som Sverige og Danmark.

For å forklare det, må du enten hevde at Støres økonomiske politikk er hovedårsaken,eller mene at Norge på mystisk vis blir dobbelt så hardt rammet av internasjonale forhold som våre naboland.

Skrevet

1. NEI til EU
2. NEI til privatisering
3. NEI til sentralisering

• Liker 2
Skrevet

At Støre ikke blir statsminister og at det blir satset på verdiskaping i stedet for uføretrygd og sykeordninger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Boligpolitikk 

Utenrikspolitikk

Klimapolitikk

Skrevet

Økte forskjeller og klimapolitikk. Bryr meg ikke om enkeltsaker som formuesskatt eller bompenger. Det er de store linjene som betyr noe for meg 

Skrevet
HarlemsNocturne skrev (På 5.9.2025 den 21.24):

Hardere skyts mot Israel.

Bedre dyrevelferd, særlig for dyrene i landbruket.

At Norge fortsetter å være et land med gode velferdsordninger og et sikkerhetsnett for de som snubler.

Men - at vi samtidig legger oss på en vesentlig mer næringsvennlig linje.

...og slanker den overdrevent byråkratiske delen av staten (jeg er selv en del av den).

Aner ikke hvem jeg bør stemme på. Kanskje Venstre?

Jeg har tenkt det samme som deg, og endte  opp med å stemme på venstre. Frp og høyre er ganske Israel -vennlige (særlig frp), så de er det bare å styre unna. Venstre har gjort mye for dyrevelferd, og var de som innførte dyrepoliti bla. Mye bra saker blant partiene på venstresiden også, men jeg har inntrykk av at venstre er desidert best på næringsliv. Godt valg!

• Liker 1
Skrevet
Pilleville skrev (På 6.9.2025 den 7.46):

FrP vil jo flere av desse punktene

Tja, det med næringsliv og å slanke byråkratiet, men de andre punktene stemmer overhodet ikke med frp

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 7.9.2025 den 16.10):

Hvordan rammer formueskatten deg i dag?

Siden jeg har en lønnsordning hvor jeg tar del i firmaets overskudd, så rammer den meg blant annet ved at sjefen må betale formueskatt, og når jeg arver om få år, så kommer den til å ramme meg direkte også. 

Uavhengig av hvordan den rammer meg direkte, så rammer den samfunnet. Verdiskapere flytter, som gir resten av oss høyere skattebyrde (for de betalte mer enn bare formuesskatt fyi, "nullskatteytere" har vi ikke). Små og mellomstore bedrifter sliter med å betale den, da den ofte slår inn før man faktisk har overskudd til å ta ut lønn til seg selv. Noen må legge ned, og de som klarer seg bruker mye lenger tid enn de hadde trengt på å bygge seg opp. Formueskatten kveler næringslivet.

I tillegg er det pensjonister som må betale den fordi de har vært flinke og betalt ned gjelda si. Noen av dem må selge huset.

Den er også grunnleggende urettferdig, da det er en skatt på toppen av skatten, som kun er et virkemiddel for å dra folk ned.

Skrevet
BobbySocks skrev (På 7.9.2025 den 17.17):

Jeg bestemmer da søren hva som er mine tre viktigste saker uten at du skal fortelle meg hva som er viktig for meg? Bry deg om dine egne saker du!

Jeg tror du har misforstått noe. Vi er på et diskusjonsforum. Du fremmet en mening, og jeg diskuterer den. Jeg bestemmer selvsagt ikke hva du bryr deg om.

Skrevet
MariaIsabel skrev (8 minutter siden):

Siden jeg har en lønnsordning hvor jeg tar del i firmaets overskudd, så rammer den meg blant annet ved at sjefen må betale formueskatt, og når jeg arver om få år, så kommer den til å ramme meg direkte også. 

Uavhengig av hvordan den rammer meg direkte, så rammer den samfunnet. Verdiskapere flytter, som gir resten av oss høyere skattebyrde (for de betalte mer enn bare formuesskatt fyi, "nullskatteytere" har vi ikke). Små og mellomstore bedrifter sliter med å betale den, da den ofte slår inn før man faktisk har overskudd til å ta ut lønn til seg selv. Noen må legge ned, og de som klarer seg bruker mye lenger tid enn de hadde trengt på å bygge seg opp. Formueskatten kveler næringslivet.

I tillegg er det pensjonister som må betale den fordi de har vært flinke og betalt ned gjelda si. Noen av dem må selge huset.

Den er også grunnleggende urettferdig, da det er en skatt på toppen av skatten, som kun er et virkemiddel for å dra folk ned.

Du skal arve en god del penger før den gjør nevneverdig utslag i privatøkonomien din 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...