Gå til innhold

Hvilke tre saker er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemy8 skrev (39 minutter siden):

Hør her, det du driver med er ikke bare ubegrunnet kynisme – det er en oppskrift på moralsk kollaps. Å påstå at Norges etiske investeringer i Israel/Palestina er «tom symbolpolitikk» og «uten effekt» er ikke bare ignorant, det er direkte respektløst overfor ofrene for okkupasjon og menneskerettighetsbrudd. Du velger bevisst å bagatellisere et ansvar Norge som nasjon må ta, fordi du rett og slett ikke har vilje eller evne til å forstå hvordan makt fungerer i verden.

Å late som om det å selge aksjer «bare er en teknisk omsetning av verdipapirer» er en så grunnleggende misforståelse at det grenser til inkompetanse. Det er nettopp fordi aksjer representerer eierskap og legitimitet at disse handlingene har betydning. Når statlige investeringsfond trekker seg ut, sender det et globalt signal som kan påvirke både politikk og økonomi. Det handler ikke om umiddelbar økonomisk skade, men om å trekke opp normer, ansvar og rettferdighet.

Ditt syn på at «Norge bare har penger å bidra med» og at dette dermed er meningsløst, er ikke bare tragisk – det viser at du ikke har skjønt et eneste grunnprinsipp i internasjonal politikk. Penger er makt. Og det er derfor det er vår plikt å bruke pengene til noe mer enn å tjene renter. Å overse dette, og heller argumentere for at vi skal være passive og ikke ta moralsk ansvar, er å bidra til å opprettholde undertrykkelse og lidelse.

Det du kaller «symbolpolitikk som ikke virker», er i virkeligheten det eneste verktøyet vi har for å presse på for endring når diplomatiet og militærmakt ikke er et alternativ. Å avfeie dette som «kraftløst» er en patetisk unnskyldning for å slippe å ta stilling til egne verdier og Norges ansvar som en demokratisk og rettighetsorientert nasjon.

Hvis du virkelig ønsker at Norge skal bli ledd av i verden, så fortsett med denne passive holdningen. Men ikke kom og forsøk å framstille det som en «realistisk» eller «praktisk» tilnærming. Det er det motsatte av det. Det er et moralsk nederlag.

Hvis Norge ikke tør å bruke sin økonomiske makt til å fordømme okkupasjon, undertrykking og menneskerettighetsbrudd, så har vi rett og slett ikke noe å gjøre i rollen som en aktør på den internasjonale scenen. Da har vi mistet vår integritet og legitimitet. Punktum.

Så enten står du for en verden hvor penger bare er penger, uten ansvar eller konsekvenser – og i så fall er det ikke bare trist, det er farlig – eller så innser du at å bruke investeringsmakt til å skape reell endring er det minste Norge kan gjøre for å ha ryggrad i internasjonal politikk.

Du vet åpenbart ikke hva aksjer er eller hva aksjer gjør. Det gjorde ikke Audun Lysbakken heller, så han foreslo å legge ned hele børsen (!).

Der utgangspunktet er fullstendig fraværende kompetanse velger du, i likhet med Lysbakken, å fylle på med massiv ordbruk. Antagelig med det formål å fremstå kunnskapsrik.

Og her går det fryktelig galt. Noen ganger lønner det seg faktisk å holde kjeft for å unngå å spikre fast hvor håpløst utgangspunktet er.

Jeg har ikke en plan om å drive voksenopplæring, så fossro gjerne denne hullete trebåten din ytterligere til havs.

Til slutt, og igjen. Forholdet mellom Israel og Palestina avgjøre ikke i Stortinget i Norge. Uansett hvor mye man skulle ønske det.

Dette burde det være unødvendig skrive, men dessverre så må det visst til.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hardere skyts mot Israel.

Bedre dyrevelferd, særlig for dyrene i landbruket.

At Norge fortsetter å være et land med gode velferdsordninger og et sikkerhetsnett for de som snubler.

Men - at vi samtidig legger oss på en vesentlig mer næringsvennlig linje.

...og slanker den overdrevent byråkratiske delen av staten (jeg er selv en del av den).

Aner ikke hvem jeg bør stemme på. Kanskje Venstre?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Skolepolitikk, helsepolitikk og klima og miljøpolitikk. MDG ☘️💚 

De tenker nytt om skole og helse, satser på forebygging, setter klima og miljø først, og ønsker norsk EU-medlemskap for et sterkere internasjonalt samarbeid. For meg handler det om å prioritere fremtiden fremfor kortsiktige løsninger.

Endret av Etterforskeren
  • Liker 3
Skrevet

1) At frp ikke skal styre landet

2) at frp ikke skal styre landet

3) at frp ikke skal styre landet

Aldri vært lettere å stemme. Forhåndsstemte for flere uker siden.

Alle andre saker blekner for meg i skrekken av hvordan Norge vil se ut hvis FRP får stor oppslutning…

• Liker 4
Skrevet

- Strammere grep om innvandring..

- Beholde NRK.

- Unngå privatisering over en lav sko..

Jeg får vel ikke lov til å stemme på tre stk.partier?

• Liker 4
Skrevet

Å selge Caterpillar-aksjer endrer null og niks, de blir bare kjøpt av en annen investor, og bulldoserne ruller videre i Gaza.
Når dette blåses opp som «ryggrad i internasjonal politikk», er det ikke annet enn politisk selvbedrag.
Norge kan late som om vi har forandret verden, men i realiteten har vi bare flyttet noen tall i et regneark.
Rødt, Sv og AP er helt på læret. (folk som ikke kan gå riktig på skøyter).

• Liker 2
Skrevet
Wise skrev (1 time siden):

Israel er et demokrati hvor Pride-flagg faktisk vaier åpent.
I Gaza og Iran risikerer homofile fengsel, tortur eller dødsstraff.
Derfor er det et paradoks når Pride-aktivister roper «Free Palestine» uten å innse at de selv ville blitt kastet først fra balkongen.

Hva tenker "Lillemy8" når hun innser dette? 🙄

Så du mener at det er innafor å torturere og drepe alle som ikke støtter pride/henger igjen i fortiden? Inkludert barna som er for unge til å forstå? Journalistene fra andre land? Og gjelder det samme for eldre nordmenn med antikvariske holdninger? Folk generelt?

Er det slik at grunnleggende menneskerettigheter kun gjelder for mennesker med de rette holdningene? Som aldri har tatt feil, gjort noe galt?

Skal vi kun forsvare og stå opp for mennesker som liker/aksepterer oss?

Med din tankegang kan vi bare sette en strek over alt av grunnleggende verdier, og normene som bygger på dem. Vi kan avvikle rettsvesenet, både nasjonalt og internasjonalt. Rett i søpla med vestens rettighetstankegang. Vi er alle dommere over hvem som "fortjener" å leve, å ikke bli utsatt for tortur. 

• Liker 2
Skrevet

- At karensår IKKE blir vedtatt. Hjerteløst å frata folk som er syke inntekt. "Blir du langtidssyk har du rett på full sykelønn i ett år. Deretter må du over til arbeidsavklaringspengeordningen, 66 prosent av tidligere inntekt. Høyres forslag er at du etter tre år skal miste all inntekt i ett år. Hvem klarer seg uten inntekt i ett år? 

https://www.abcnyheter.no/stemmer/valgkampens-mest-brutale-forslag-er-overraskende-lite-diskutert/1199069

Høyre, Frp, Venstre og Krf stemte for å fra syke inntekten.

Karensåret fjerner det økonomiske sikkerhetsnettet for alle i Norge AS siden vi alle kan være uheldige å bli rammet av alvorlig sykdom enten det gjelder oss selv eller familie og venner, og ingen klarer seg uten inntekt

- redusert formueskatt til bedrifter i oppstartsfasen 

- At barn skal få være barn litt lengre med utsatt skolestart (7 år) 

• Liker 3
Skrevet
FreezeandFawn skrev (På 4.9.2025 den 2.57):

Har lyst til å stemme på noen som vil prioritere de svakeste, så tannhelse innunder frikortordningen, høyere satser for uføre/pensjonister/aap, samt stoppe nedrustningen av psykisk helse-tilbudene.  Samtidig vil jeg gjerne at de er somewhat tamme på andre ting. Så vanskelig å skulle stemme rødt, for eksempel. Scorer relativt likt på flere av dem på valgomatene, så det er vel litt potet potet, sikkert. 

Jeg har ikke fulle oversikten, men tror at mdg vil ha tannhelse som del av det offentlige helsevesenet, og jeg har hørt de vil ivareta de som er trygdede

Skrevet

Innvandring 

Skattepolitikk 

Norsk næringsliv 

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (16 timer siden):

Problemet, sett med en skattebetalers øyne, er at alt som skal administreres gjennom det offentlige blir fryktelig mye dyrere enn det egentlig koster. Staten driver tungt, ineffektivt og overadministrert. Det vil si at vi - befolkningen - får vesentlig mindre tjenester for pengene det koster.

Så kall det gjerne "gratis tannlege", men faktum er at det raskt blir verdens aller dyreste tannlege.

Den blir med i spleiselaget som norge er bygd opp på. Tenker veldig mange av skattebetalerne gladelig betaler en tier ekstra i skatt for å få råd til å gå til tannlegen, er ikke alle som er venn med Erna, og har mulighet til å betale selv. Og jeg tror det blir billigere for skattebetalerne at folk har råd til å fixe tenna sine, enn at de blirsykemeldte pga tannverk, eller blir syke pga f eks betennelser i munnen. 

Skrevet
Wise skrev (6 timer siden):

Så Caterpillar er uakseptabelt, men Apple, Microsoft og Tesla går fint?
Og når norske Nammo-sprengstoffdeler dukker opp i Gaza, later vi som om vi ikke så det.
Da kan vi like gjerne satse på prevensjonsmidler, det er i hvert fall konsekvent fredspolitikk.

Røde hoder er så tjukke i hodet at det virkelig holder. makan til naivitetet.

• Liker 2
Skrevet
PITTY skrev (9 timer siden):

- Strammere grep om innvandring..

- Beholde NRK.

- Unngå privatisering over en lav sko..

Jeg får vel ikke lov til å stemme på tre stk.partier?

Då er eg spent på kva seddel du legg i urna?

• Liker 1
Skrevet
HarlemsNocturne skrev (10 timer siden):

Hardere skyts mot Israel.

Bedre dyrevelferd, særlig for dyrene i landbruket.

At Norge fortsetter å være et land med gode velferdsordninger og et sikkerhetsnett for de som snubler.

Men - at vi samtidig legger oss på en vesentlig mer næringsvennlig linje.

...og slanker den overdrevent byråkratiske delen av staten (jeg er selv en del av den).

Aner ikke hvem jeg bør stemme på. Kanskje Venstre?

FrP vil jo flere av desse punktene

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (11 timer siden):

Du vet åpenbart ikke hva aksjer er eller hva aksjer gjør. Det gjorde ikke Audun Lysbakken heller, så han foreslo å legge ned hele børsen (!).

Der utgangspunktet er fullstendig fraværende kompetanse velger du, i likhet med Lysbakken, å fylle på med massiv ordbruk. Antagelig med det formål å fremstå kunnskapsrik.

Og her går det fryktelig galt. Noen ganger lønner det seg faktisk å holde kjeft for å unngå å spikre fast hvor håpløst utgangspunktet er.

Jeg har ikke en plan om å drive voksenopplæring, så fossro gjerne denne hullete trebåten din ytterligere til havs.

Til slutt, og igjen. Forholdet mellom Israel og Palestina avgjøre ikke i Stortinget i Norge. Uansett hvor mye man skulle ønske det.

Dette burde det være unødvendig skrive, men dessverre så må det visst til.

Ler så jeg griner av at du tror du driver voksenopplæring… Prøver å forenkle dette litt for deg, uten vanskelige ord...

Symbolpolitikk kan virke tom og frustrerende – men det betyr ikke at den er uten virkning. Apartheidregimet i Sør-Afrika ble ikke felt av én sanksjon, men gjennom år med symbolsk og økonomisk press som til slutt fikk global støtte. 

Alle inkludert oss i Norge trenger at verden utvikler seg i riktig retning for alle som lever på kloden også for selve planeten da. Blå-blå ønsker ikke bare stagnasjon, men å gå i feil retning av all vitenskap vi har i dag. På samme måte som en kronidiot over dammen.

Spørsmålet blir da: skal man la være å gjøre noe – eller gjøre det man kan, med de midlene man har?

Skrevet
Nastine skrev (6 timer siden):

Den blir med i spleiselaget som norge er bygd opp på. Tenker veldig mange av skattebetalerne gladelig betaler en tier ekstra i skatt for å få råd til å gå til tannlegen, er ikke alle som er venn med Erna, og har mulighet til å betale selv. Og jeg tror det blir billigere for skattebetalerne at folk har råd til å fixe tenna sine, enn at de blirsykemeldte pga tannverk, eller blir syke pga f eks betennelser i munnen. 

En tier faktisk. Du tror altså at det omsettes tannbehandling for 30 millioner kroner i året?

I snitt bruker vi tannlege for rundt 3.000 kroner i året. I tillegg skal dette administreres og kontrolleres, så da er det snakk om minimum rundt 6.000-7.000 i året pr skattebetaler i ekstra skatt.

Sannsynligvis enda mer de første årene i og med at det finnes en restanse i utsatte behandlinger på grunn av det økonomiske uføret Arbeiderpartiet har satt befolkningen sin i.

Skrevet
Lillemy8 skrev (1 time siden):

Ler så jeg griner av at du tror du driver voksenopplæring… Prøver å forenkle dette litt for deg, uten vanskelige ord...

Symbolpolitikk kan virke tom og frustrerende – men det betyr ikke at den er uten virkning. Apartheidregimet i Sør-Afrika ble ikke felt av én sanksjon, men gjennom år med symbolsk og økonomisk press som til slutt fikk global støtte. 

Alle inkludert oss i Norge trenger at verden utvikler seg i riktig retning for alle som lever på kloden også for selve planeten da. Blå-blå ønsker ikke bare stagnasjon, men å gå i feil retning av all vitenskap vi har i dag. På samme måte som en kronidiot over dammen.

Spørsmålet blir da: skal man la være å gjøre noe – eller gjøre det man kan, med de midlene man har?

Økonomisk press virker selvsagt. Å selge aksjer er ikke økonomisk press. Ikke i noen grad.

Så da blir du å hylle symbolpolitikk uten noen virkning.

Skjønner du er stolt av det og at du føler deg som et bedre menneske enn jeg er av det. Men det blir jo ikke sant av den grunn.

Skrevet

Når jeg leser at folk har dyrevelferd som første prioritet..........

😬

• Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (På 17.8.2025 den 8.57):

Jeg stemmer blankt.

Valgkampen har avslørt at de politiske partiene som er, eller kan bli representert på Stortinget, er uendelig like. En tusenlapp mer eller mindre i skatt i måneden ser ut til å være den største forskjellen, samt noen andre helt betydningsløse forskjeller som uansett vil bli tilbakestilt om enten fire eller åtte år. Ingenting viktig. Ingenting varig. Ingenting visjonært.

Norsk politikk ser ut til å bare handle om ubetydelige detaljer. Min mening er at rikspolitikk skal handle om å trekke de lange linjene, legge til rette for vekst, innovasjon og utvikling - og regulere frem gode og like vilkår på et overordnet nivå.

Skatt skal brukes til å finansiere fellestjenester vi alle har utbytte av. Ikke som i dag hvor målet ser ut til å være å finne makspunktet for hva man kan tvære ut av hver enkelt før vi gir helt opp - for så å dele ut disse pengene til alt mulig rart.

Det pøses ut nye forskrifter om detaljreguleringer, småjustering av ubetydeligheter og en hel masse pjatt om ting som egentlig betyr veldig lite i en større sammenheng, i stedet for å legge til rette for fremtiden gjennom et sett av gode, fornuftige og varige rammevilkår.

Jeg gidder virkelig ikke støtte et slikt "liksom-valg". Norsk politikk minner aller mest om en sandkasse i en barnehage.

Men jeg liker demokrati og folkestyre - og bruker derfor stemmeretten til å si:

Ja takk til demokrati, valg og folkestyre - men nei takk til dette elendige tilbudet!

Helt enig. Flere partier har noen virkelig gode fanesaker men alle er spredd utover forskjellige partier som har agendaer som vil ødelegge Norge, så helt uaktuellt å stemme på noen av dem. Blir blank stemme i år.

Skrevet

Familien, miljø og klima, helse og omsorg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...