Pilleville Skrevet 17. august #61 Skrevet 17. august A-hunter skrev (14 minutter siden): Når folk blir lei nok, så kan det bli ubegripelig mange blanke stemmer. Men da må de våkne, sette seg ned og forstå hvilket elendig spill de støtter ved å faktisk stemme på noen. For gjennomsnittsnordmannen betyr det virkelig ingen verdens ting om det er Ap eller Frp (eller H, eller KrF) som "vinner" valget. En tusenlapp fra eller til i måneden virker til å være det maksimale av mulige endringer. Uansett vil disse endringene reverseres om fire eller åtte år. Så nei, det betyr ingen ting. At noen rikinger gir millioner til H/FrP eller at LO gir millioner til AP/SV/SP/Rødt betyr jo ikke at det er ulikheter? At noen - eller ganske mange, deg inkludert - tror det er som natt og dag mellom de ulike politiske partiene betyr jo ikke at det er det, faktisk og målbart. Heilt ueinig meg deg her.
Rick Skrevet 17. august #62 Skrevet 17. august Jeg er opptatt av direkte demokrati og at flere saker blir lagt ut til folkeavstemming, så jeg stemmer Generasjonspartiet. Jeg tror at hvis flere saker ble avgjort av folket og ikke av politikerne, så ville Norge bli bedre styrt enn i dag. 3
kermit123 Skrevet 17. august #63 Skrevet 17. august Statsministerkandidat (så lenge Listhaug er aktuell så er Høyre og Venstre uaktuelle, partier jeg har vurdert) Gaza spørsmålet Klima Synes MDG stiller sterkt egentlig, spesielt siden det er en taktisk stemme for å unngå Listhaug som statsminister 1
LiseTV Skrevet 17. august #64 Skrevet 17. august Sykelønnsordningen uendret eller bedre Arbeidsmiljøloven må ikke svekkes Pensjonen må økes 3
Justlooking Skrevet 17. august #65 Skrevet 17. august Stabbur skrev (11 timer siden): Jeg vet ikke om det er sant, men om det stemmer at Frp ønsker å legge ned Folketrygden og innføre skolepenger, så var dette noe jeg som velger ikke har fått vite om. Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/66Qq1O/fpu-leder-simen-velle-taler-sylvi-listhaug-midt-imot-paa-en-rekke-omraader Sitat "Folketrygden bør avvikles" "Driften av alle sykehus og alle universiteter bør settes ut på anbud" Kommentar fra internett til punkt 1) Folketrygden gir økonomisk stønad ved sykdom, svangerskap og fødsel, arbeidsløshet, alder, uførhet, dødsfall og tap av forsørger. Folketrygden dekker også utgifter til medisinsk behandling og rehabilitering samt til arbeidsrettede tiltak.» Velle vil altså kutte ut hele det økonomiske sikkerhetsnettet til norske borgere. Kommentar fra internett til punkt 2) Dette innebærer en total privatisering av all høyere utdanning og enda verre, en total privatisering av norsk helsevesen ut over fastlegeordningen. Får ikke lest linken men står tydelig i overskriften at Velle taler Listhaug midt i mot. Altså er det ikke moderpartiet som sier dette 😅 2
Pilleville Skrevet 17. august #66 Skrevet 17. august A-hunter skrev (11 timer siden): Når folk blir lei nok, så kan det bli ubegripelig mange blanke stemmer. Men da må de våkne, sette seg ned og forstå hvilket elendig spill de støtter ved å faktisk stemme på noen. For gjennomsnittsnordmannen betyr det virkelig ingen verdens ting om det er Ap eller Frp (eller H, eller KrF) som "vinner" valget. En tusenlapp fra eller til i måneden virker til å være det maksimale av mulige endringer. Uansett vil disse endringene reverseres om fire eller åtte år. Så nei, det betyr ingen ting. At noen rikinger gir millioner til H/FrP eller at LO gir millioner til AP/SV/SP/Rødt betyr jo ikke at det er ulikheter? At noen - eller ganske mange, deg inkludert - tror det er som natt og dag mellom de ulike politiske partiene betyr jo ikke at det er det, faktisk og målbart. For meg er desse meiningane dine heilt rare
Gratis Skrevet 3. september #68 Skrevet 3. september kermit123 skrev (På 17.8.2025 den 18.29): Statsministerkandidat (så lenge Listhaug er aktuell så er Høyre og Venstre uaktuelle, partier jeg har vurdert) Gaza spørsmålet Klima Synes MDG stiller sterkt egentlig, spesielt siden det er en taktisk stemme for å unngå Listhaug som statsminister Du er klar over at Norge har sånn ca 0% påvirkning på disse to sakene til sammen. Det du faktisk sier, er at du driter i om du betaler 99% skatt, må stå 10 år i sykehuskø eller om landet tar i mot 5 millioner innvandrere neste år. 7 3
Mooza Skrevet 3. september #69 Skrevet 3. september - Familiepolitikk. Dvs at når familier har fått 200 000 (!) mindre de siste årene, så er det for dårlig. Vi er så fattig i forhold til hva vi var. Men staten er rik! Kommunene er lutfattige, barnefamilier...og folk som jobber besvimer på vei til jobb. Alle er sliten, kan ikke få barn, bor i et fuckings kott...og jeg er drittlei. Hvorfor er det blitt slik? Det må være vanstyre. Jeg skjønner at folk ikke gidder å jobbe. Hvorfor skal de? De blir straffet, sliter seg ut ..for hva??? Å sitte igjen med regninger? - mindre avgifter og skatt til folk flest. Priser. Mer barn + jobb= mindre skatt. - disiplin. I skole," slemskole " må innføres. Få orden på ungene. Det er forebygging. Noen må se og ta hånd om dem som nå ødelegger for alle andre. Unger som springer rundt med barnevernet på slep og knivstikker? Ingen kan liksom stoppe dem? Vel... Det er ikke snilt, det er ikke ansvarlig. Det er grusomt for alle. Inkludert de ungene. Og hvor vanskelig skal dette være?? - Få unge ut i jobb! Vi trenger dem. De trenger å være en del av noe. Og det trenger ikke være 100 %, men alle kan bidra. Alle behøves. + mye mer. Men det er kanskje det som irriterer meg mest med utviklingen 3 1
kermit123 Skrevet 3. september #70 Skrevet 3. september Gratis skrev (1 time siden): Du er klar over at Norge har sånn ca 0% påvirkning på disse to sakene til sammen. Tvert om! Når det kommer til Gaza spørsmålet så har Norge spilt en viktig rolle i verdensdiplomatiet, og vil gjøre det igjen. Vi deler ut fredsprisen, og var initiativtaker bak Oslo-avtalen mellom Israel og PLO. Hvor godt den virket kan man nok være uenig om, men jeg synes vi har og kan fortsette å påvirke diplomatiet i verden. Og når det kommer til klima så kan vi være en viktig bidragsyter til løsninger. Hvis et firma kommer opp med teknologi som kan bidra til å løse klimakrisen, ser noen på størrelsen på landet firmaet ligger i for å bedømme hvor godt teknologien fungerer, nei. Spiller nasjonaliteten til en TED-talk foredragsholder inn på hvor seriøst han eller hun blir tatt? Neppe. Det at vi har så lite påvirkningskraft, og kan bare dure på som vi vil, pumpe opp olja og gi faen, det er både naivt og egoistisk tankegang. Gratis skrev (1 time siden): Det du faktisk sier, er at du driter i om du betaler 99% skatt, må stå 10 år i sykehuskø eller om landet tar i mot 5 millioner innvandrere neste år. Snakk om å krisemaksimere, forventer du å bli tatt seriøst? Skal likevel forsøke. Sitat Skattekilen i Norge anslås av OECD å være 36,4 prosent i 2023, like over gjennomsnittet i OECD. Dette er lavere enn i Finland, Sverige, Tyskland og Frankrike, og på samme nivå som i Danmark. https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/konjunkturer/artikler/skattetrykk-og-offentlige-utgifter Og nei, jeg driter ikke i om vi tar i mot 5 millioner flyktninger, men det gjør vi ikke uansett politisk blokk. I Norge ble det bosatt et rekordstort antall flyktninger i 2023, over 33 000, hovedsakelig fra Ukraina. Og med god grunn. Integrering må vi bli bedre på, men det får vi til. - - Jeg tjener godt og har privat helseforsikring gjennom jobb, det å stemme FRP ville vært godt for privatøkonomien, og et godt valg egoistisk sett. Men jeg tror det er usosialt å gjøre det, og vil gå utover veldig mange av de lavtlønnede og svake i samfunnet. Så er det uansvarlig å stemme på et parti som lukker øynene for klimakrise og folkemord. 2 1
Nastine Skrevet 4. september #71 Skrevet 4. september A-hunter skrev (På 17.8.2025 den 9.54): Noen andre skal betale altså? Litt av en kampsak... Som med f eks lege, barnehage og skole? Skal dette også betales av en selv mener du? 1 2
FreezeandFawn Skrevet 4. september #72 Skrevet 4. september Har lyst til å stemme på noen som vil prioritere de svakeste, så tannhelse innunder frikortordningen, høyere satser for uføre/pensjonister/aap, samt stoppe nedrustningen av psykisk helse-tilbudene. Samtidig vil jeg gjerne at de er somewhat tamme på andre ting. Så vanskelig å skulle stemme rødt, for eksempel. Scorer relativt likt på flere av dem på valgomatene, så det er vel litt potet potet, sikkert. 3
FruR Skrevet 4. september #73 Skrevet 4. september (endret) Beholde velferdsstaten og bedre råd for de med gjennomsnittlig og lav inntekt. Klima Godt helsetilbud for alle inkludert psykisk helse og tannhelse. Endret 4. september av FruR 3
viriam Skrevet 4. september #74 Skrevet 4. september Rødvinsfilosofen skrev (På 14.8.2025 den 22.37): Hvilke tre saker/temaer er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg? Hvilke politiske saker opptar deg mest i hverdagen? 🙂 Ny lov løyser ikkje fengsel-krisa - smp.no og at dette må ses i sammenheng med samme problematikk knyttet til DPS i Ålesund "reklamerer" at de ikke har den mest elementære form for kompetanse, og henviser en til Molde dps for den mest grunnleggende form for kompetanse. Tenker det er mye å hente på, for politikere på toppen, å "reparere" de største kommuenene i fylker som feiler på de mest basale og grunnleggende områder i kritisk samfunnsstruktur.
Hinkepinke Skrevet 4. september #75 Skrevet 4. september Hedda-78 skrev (På 14.8.2025 den 23.41): Å hindre at karensåret for AAP blir gjeninnført. Å leve uten inntekt i et helt år er brutalt, selv for friske. Dessuten er det å rette baker for smed; å sulte syke mennesker får ikke NAV til å bli mer effektivt. Det må finnes mer egndede virkemidler for å få NAV til å jobbe raskere. Jeg stemmer Rødt i år. AMEN
I Grosny Skrevet 4. september #76 Skrevet 4. september (endret) Jeg vil legge ned fylkeskommunene. Når de ikke klarer å drive Åsnes Videregående Skole så har de ikke livets rett. Endret 4. september av I Grosny 2 2
A-hunter Skrevet 4. september #77 Skrevet 4. september Nastine skrev (5 timer siden): Som med f eks lege, barnehage og skole? Skal dette også betales av en selv mener du? Det betales enten av en selv, eller noen andre i dag også. Hvem tror du betaler dette egentlig? Statens alkymiske maskin? Politikerne har ingen andre penger enn befolkningens penger. Ingenting er "gratis". Det er enten den som bruker tjenesten, eller noen andre, som betaler for den. I barnhager betaler foreldrene ca 1.200 og samfunnet forøvrig ca 17.300 i måneden pr plass. Det koster 18.500 i måneden å drifte en plass i barnehage. Noen må betale dette, her er det stort sett "noen andre". I et samfunn er det fornuftig at staten, på vegne av befolkningen, administrerer felles funksjoner som forsvar, skole, infrastruktur og helsevesen. Kravet må være rasjonell og økonomisk kontrollert styring. Den delen har ihvertfall den norske staten vist seg å ikke være spesielt god på. 2 1
Nastine Skrevet 5. september #78 Skrevet 5. september A-hunter skrev (19 timer siden): Det betales enten av en selv, eller noen andre i dag også. Hvem tror du betaler dette egentlig? Statens alkymiske maskin? Politikerne har ingen andre penger enn befolkningens penger. Ingenting er "gratis". Det er enten den som bruker tjenesten, eller noen andre, som betaler for den. I barnhager betaler foreldrene ca 1.200 og samfunnet forøvrig ca 17.300 i måneden pr plass. Det koster 18.500 i måneden å drifte en plass i barnehage. Noen må betale dette, her er det stort sett "noen andre". I et samfunn er det fornuftig at staten, på vegne av befolkningen, administrerer felles funksjoner som forsvar, skole, infrastruktur og helsevesen. Kravet må være rasjonell og økonomisk kontrollert styring. Den delen har ihvertfall den norske staten vist seg å ikke være spesielt god på. Så hva er da problemet med å ta tannhelse inn i samme ordning? Du vet det at tenna er endel av kroppen? Du vet det at dårlig tannhelse kan gi andre sykdommer? Så må det offentlige ta regningen uansett, og kanskje få høyere utgifter. 1 2
Pilleville Skrevet 5. september #79 Skrevet 5. september I Grosny skrev (På 4.9.2025 den 5.15): Jeg vil legge ned fylkeskommunene. Når de ikke klarer å drive Åsnes Videregående Skole så har de ikke livets rett. Det vil FRP og 1
Kvalitet Skrevet 5. september #80 Skrevet 5. september BobbySocks skrev (På 14.8.2025 den 23.00): I år gir jeg faktisk faen. Jeg håper Listhaug kommer til makta, så kan vi alle fnise når vi ser hvor ræva dårlig hun gjør det. Og skulle hun faktisk gjøre det bra, ja da har vi uansett ikke tapt noe Jeg er bare så sjukt lei av folk og deres «vi har det så fælt i Norge bla bla bla». Kanskje vi bare skal kjøre landet til helvette så får folk hvertfall noe reelt å klage på. Så mine tre viktigste saker: - skattelette til alle - mindre til velferd! - privatisering - mindre til de fattige! - ut med innvandrerne- så ser vi hva som skjer. Det blir gøy. Jeg stemmer ikke FRP, men liker tydeligheten til Listhaug. Mange var skeptiske til henne som leder av FRP, men syns hun har gjort det godt. Personlighetsmessig tror jeg hun kunne gjort det godt som statsminister. Det værste med FRP syns jeg er de ræva lokalpolitikerne som uttaler seg om alt og ingenting, og har masse populistiske saker på programmet som vannscooter og åpningstider for Vinmonopolet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå