Gå til innhold

Hvilke tre saker er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Miljø, forsvar og innvandring, men det absolutt viktigste er at Listhaug ikke blir statsminister.

Endret av Imsdalen
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsvar, dette inkluderer støtte til Ukraina og å gjøre seg mindre avhengig av USA.

Klima og naturvern.

Jernbane. Dette er det brukt mye penger på samtidig som tilbudet er blitt mer upålitelig enn noen gang. Hoder bør rulle og man kan forenkle systemet. NSB fungerte bedre enn opplegget vi har nå.

Hvis noen i tillegg hadde turt å legge inn rett til arbeid i partiprogrammet, hadde jeg blitt euforisk.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Majer skrev (34 minutter siden):

Økonomi: Jeg ønsker at inntekt, konkurranse og nyskaping skal være viktigere enn foreldrene sin lommebok. Derfor stemmer jeg rødgrønt. 

Demokrati: vi kan ikke ta demokratiet for gitt. Vi ser hvordan krefter på høyresiden i og utenfor Europa knebler demokratiet. Solberg og Finnes-saken viser svakheter ved det norske systemet. Frp kommer med haugevis av valgløfter de umulig kan holde. Jeg vil bevare demokratiet så derfor stemmer jeg rødgrønt. 

Frihet: Jeg vil at man skal kunne leve på ulike måter istedenfor at det er en bestemt måte som premieres av staten- i dag må folk kjøpe bolig raskest mulig og ta mest mulig lån siden det premieres. Derfor stemmer jeg rødgrønt.

Vil også legge til innvandring: i dag begår mannlige innvandrere fra enkelte land og andre generasjons innvandrere ekstremt mye kriminalitet. Dette må det bli slutt på. Derfor stemmer jeg rødgrønt.

Den setningen om innvandring og rødgrønt var no litt rar. Man stemmer vel blått visst man vil ha mindre innvandring.

Når det gjelder nyskaping er det vel formuesskatten som hindrer nyetableringer og rødgrønt vil jo fortsette med formuesskatten. Du snakker no litt mot deg sjølv. Sjå hvor blir det av penga før du går til valg.

Endret av Pilleville
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Imsdalen skrev (25 minutter siden):

Miljø, forsvar og innvandring, men det absolutt viktigste er at Listhaug ikke blir statsminister.

Det blir ho nok

Skrevet
A-hunter skrev (41 minutter siden):

Jeg stemmer blankt.

Valgkampen har avslørt at de politiske partiene som er, eller kan bli representert på Stortinget, er uendelig like. En tusenlapp mer eller mindre i skatt i måneden ser ut til å være den største forskjellen, samt noen andre helt betydningsløse forskjeller som uansett vil bli tilbakestilt om enten fire eller åtte år. Ingenting viktig. Ingenting varig. Ingenting visjonært.

Norsk politikk ser ut til å bare handle om ubetydelige detaljer. Min mening er at rikspolitikk skal handle om å trekke de lange linjene, legge til rette for vekst, innovasjon og utvikling - og regulere frem gode og like vilkår på et overordnet nivå.

Skatt skal brukes til å finansiere fellestjenester vi alle har utbytte av. Ikke som i dag hvor målet ser ut til å være å finne makspunktet for hva man kan tvære ut av hver enkelt før vi gir helt opp - for så å dele ut disse pengene til alt mulig rart.

Det pøses ut nye forskrifter om detaljreguleringer, småjustering av ubetydeligheter og en hel masse pjatt om ting som egentlig betyr veldig lite i en større sammenheng, i stedet for å legge til rette for fremtiden gjennom et sett av gode, fornuftige og varige rammevilkår.

Jeg gidder virkelig ikke støtte et slikt "liksom-valg". Norsk politikk minner aller mest om en sandkasse i en barnehage.

Men jeg liker demokrati og folkestyre - og bruker derfor stemmeretten til å si:

Ja takk til demokrati, valg og folkestyre - men nei takk til dette elendige tilbudet!

Kven bryr seg om dei blanke stemmene? De teller opp dei som har stemt på eit parti og vinneren vinner. Føler at blank stemme eller ingen stemme blir som å ikkje ha fått vere med å bestemme. Eg vil ivertfall vere med å bestemme på kven som skal få styre landet eg skal fortsette å bu i.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (3 minutter siden):

Den setningen om innvandring og rødgrønt var no litt rar. Man stemmer vel blått visst man vil ha mindre innvandring.

Danmark var først ute i Skandinavia med mer restriktiv politikk og det var det de rødgrønne der som sto bak. Straffer må kombineres med politikk som forhindrer utenforskap. Nå vil byrådet i Oslo bruke 2,8 milliarder på ny tunnel til Røa, i tillegg til den svindyre Fornebubanen. Samtidig velger de å legge ned ungdomstilbud for å spare penger. Ingen andre er tjent med at innvandrere begår kriminalitet enn FRP. Det er de som får velgere på det så for dem sin del er jo dette strålende 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Helse og skole er mine viktigste saker. Så er det flere andre ting som også er viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Sak nr 1: Hvordan vi som land forholder oss til pågående folkemord i Midtøsten. Det blir derfor ikke stemt borgerlig i år, selv om jeg har stemt både Høyre og Venste før. Gjør alt jeg kan for å unngå Listhaug og MIFF sekten.

Sak nr 2: At vi fortsatt skal være ett demokratisk og godt samfunn med plass til mange type mennesker. Altså er Frp og Krf helt utelukket (Krf var bedre før…)

Sak 3: Familieøkonomi. Og hvordan de med minst i samfunnet skal klare seg (minstepensjonister/unge uføre ++)

• Liker 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 14.8.2025 den 22.37):

Hvilke tre saker/temaer er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg?

Hvilke politiske saker opptar deg mest i hverdagen? 🙂

-Hva som gjøres for å vedlikeholde velferdsstatens goder sånn at uføre, syke og foreldre kan være hjemme med barna sine ca 1 år fra de er født. 

-Hva som gjøres for kollektivtrafikken i stor Oslo.

-Gratis tannhelse

Skrevet
Majer skrev (3 minutter siden):

Danmark var først ute i Skandinavia med mer restriktiv politikk og det var det de rødgrønne der som sto bak. Straffer må kombineres med politikk som forhindrer utenforskap. Nå vil byrådet i Oslo bruke 2,8 milliarder på ny tunnel til Røa, i tillegg til den svindyre Fornebubanen. Samtidig velger de å legge ned ungdomstilbud for å spare penger. Ingen andre er tjent med at innvandrere begår kriminalitet enn FRP. Det er de som får velgere på det så for dem sin del er jo dette strålende 

Mette Fredriksen holder ikkje det ho lover. Det er krise i Danmark når det gjelder innvandring. FrP ser verden som den er. Dei ønsker gjøre noe med den skremmende utviklingen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilleville skrev (14 minutter siden):

Det blir ho nok

Håper alle som stemmer FrP stryker henne fra stemmeseddelen.

Skrevet
Pilleville skrev (5 minutter siden):

Kven bryr seg om dei blanke stemmene? De teller opp dei som har stemt på eit parti og vinneren vinner. Føler at blank stemme eller ingen stemme blir som å ikkje ha fått vere med å bestemme. Eg vil ivertfall vere med å bestemme på kven som skal få styre landet eg skal fortsette å bu i.

Leste du innlegget?

For meg spiller det overhodet ingen rolle "hvem som styrer landet". De er prikk like, med noen knøttsmå - og helt ubetydelige - fargenyanseforskjeller.

Men jeg skjønner at du er mektig opptatt av knøttsmå fargenyanseforskjeller og at du tror det står mellom liv og død hvilken av nyansene som vinner.

På den måten bidrar du ihvertfall til å sikre at vi får fire nye år med mer av det samme - og en nøyaktig kopiert reprise i 2029. Og da er det sikkert like viktig for deg "hvem som styrer landet". Selv om alt er akkurat likt.

En blank stemme betyr selvsagt ingenting. Nøyaktig like lite som en stemme på Ap, H eller FrP. Det har aldri skjedd at en stemme har endret noe.

Men 800.000 blanke stemmer ville endre på alt.

• Liker 6
Skrevet
Fighter83 skrev (5 minutter siden):

-Gratis tannhelse

Noen andre skal betale altså? Litt av en kampsak...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Leste du innlegget?

For meg spiller det overhodet ingen rolle "hvem som styrer landet". De er prikk like, med noen knøttsmå - og helt ubetydelige - fargenyanseforskjeller.

Men jeg skjønner at du er mektig opptatt av knøttsmå fargenyanseforskjeller og at du tror det står mellom liv og død hvilken av nyansene som vinner.

På den måten bidrar du ihvertfall til å sikre at vi får fire nye år med mer av det samme - og en nøyaktig kopiert reprise i 2029. Og da er det sikkert like viktig for deg "hvem som styrer landet". Selv om alt er akkurat likt.

En blank stemme betyr selvsagt ingenting. Nøyaktig like lite som en stemme på Ap, H eller FrP. Det har aldri skjedd at en stemme har endret noe.

Men 800.000 blanke stemmer ville endre på alt.

Kommer aldri til å 800 000 blanke. Mener du virkelig at poitikken blir den samme om det er ap eller FrP som vinner valget. Eller rødt eller blått? I såfall er det no ikkje vits for ap eller FrP å drive valgkamp då? Da vil jo ein ap velger vere like glad om FrP får mest stemmer. For uansett samme politikk. Virkelig? Korfor gidder da millionærer gi millioner til FrP om det er samme for de om ap eller FrP vinner? Rart

• Liker 2
Skrevet
Imsdalen skrev (7 minutter siden):

Håper alle som stemmer FrP stryker henne fra stemmeseddelen.

Det var ingen plass for stryking på stemmeseddelen. Navnet hennes stod ikkje der eingong. Stod bare kandidatene i fylket mitt

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om det er sant, men om det stemmer at Frp ønsker å legge ned Folketrygden og innføre skolepenger, så var dette noe jeg som velger ikke har fått vite om.

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/66Qq1O/fpu-leder-simen-velle-taler-sylvi-listhaug-midt-imot-paa-en-rekke-omraader

Sitat  "Folketrygden bør avvikles"

"Driften av alle sykehus og alle universiteter bør settes ut på anbud" 

Kommentar fra internett til punkt 1) Folketrygden gir økonomisk stønad ved sykdom, svangerskap og fødsel, arbeidsløshet, alder, uførhet, dødsfall og tap av forsørger. Folketrygden dekker også utgifter til ­medisinsk behandling og rehabilitering samt til arbeidsrettede tiltak.» Velle vil altså kutte ut hele det økonomiske sikkerhetsnettet til norske borgere.

Kommentar fra internett til punkt 2)

Dette innebærer en total privatisering av all høyere utdanning og enda verre, en total privatisering av norsk helsevesen ut over fastlegeordningen.

• Nyttig 2
Skrevet

Forsvar og det inkluderer både fysisk og det som  skjer på Internett med påvirkning fra fremmede stater, støtte til Ukraina etc.

Fattigdom. Enslige som lever på laveste trygdesatser (aap, ufør, pensjonister, div stønader) må opp til samme nivå som ung ufør enslig sats. Enslige på lave inntekter må få bedre hjelp til å øke inntekter. Kunne man få på plass en jobbgaranti som omfatter alle, friske, syke, fulltid, deltid osv så hadde jeg blitt glad. 

Miljø og klima, forbruk, mere kollektiv uavhengig av hvor du bor og mindre privatbil (vi fikk ny 4 felts vei og da begynte bussen å kjøre den veien i stede for gamleveien der folk bor, før kunne mennesker langs strekningen mellom to byer sykle til busstoppet, nå må de ha bil til busstoppet)

Skrevet

Fant ut istad at Frp/Fpu ved Simen Velle ønsker å legge ned folketrygden og i praksis innføre skolepenger. Det er rimelig å tro at Fpu, Fremskrittspartiets ungdomsparti, vil være framtidens Frp og at Fpu har stor innflytelse på Frp.

Utdrag:

Velle mener at:

• Kulturdepartementet bør legges ned, og landets teatre, NRK og operaen bør selges.
  • Folketrygden bør avvikles. 
  • Og det skattesystemet han ønsker, skal ikke bidra til omfordeling mellom fattig og rik.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/66Qq1O/fpu-leder-simen-velle-taler-sylvi-listhaug-midt-imot-paa-en-rekke-omraader

• " Kommentatorer": 

Folketrygden er en ­obligatorisk trygdeordning for alle som er bosatt i Norge. Folketrygden gir økonomisk stønad ved sykdom, svangerskap og fødsel, arbeidsløshet, alder, uførhet, dødsfall og tap av forsørger.

• Folketrygden dekker også utgifter til ­medisinsk behandling og rehabilitering samt til arbeidsrettede tiltak.» Velle vil altså kutte ut hele det økonomiske sikkerhetsnettet til norske borgere

•  

• det betyr i realiteten å fjerne samtlige sikkerhetsnett som velferdsstaten har bygd opp, arbeidsledighetstrygd, alderspensjon, frikort for legemidler for kronisk syke, stønad ved sykdom, stønad ved barnefødsler, barnetrygd, sosialhjelp, lik rett til medisinsk behandling, støtte ved dødsfall og tap av forsørger, stønad ved varig arbeidsuførhet.

Kort sagt alt som kjennetegner den velferdsstaten Norge har vært siden folketrygden ble innført ved ulykkesforsikring for industriarbeidere i 1895.

• Liker 4
Skrevet
Pilleville skrev (1 time siden):

Kommer aldri til å 800 000 blanke. Mener du virkelig at poitikken blir den samme om det er ap eller FrP som vinner valget. Eller rødt eller blått? I såfall er det no ikkje vits for ap eller FrP å drive valgkamp då? Da vil jo ein ap velger vere like glad om FrP får mest stemmer. For uansett samme politikk. Virkelig? Korfor gidder da millionærer gi millioner til FrP om det er samme for de om ap eller FrP vinner? Rart

Når folk blir lei nok, så kan det bli ubegripelig mange blanke stemmer. Men da må de våkne, sette seg ned og forstå hvilket elendig spill de støtter ved å faktisk stemme på noen.

For gjennomsnittsnordmannen betyr det virkelig ingen verdens ting om det er Ap eller Frp (eller H, eller KrF) som "vinner" valget. En tusenlapp fra eller til i måneden virker til å være det maksimale av mulige endringer. Uansett vil disse endringene reverseres om fire eller åtte år.

Så nei, det betyr ingen ting. At noen rikinger gir millioner til H/FrP eller at LO gir millioner til AP/SV/SP/Rødt betyr jo ikke at det er ulikheter? At noen - eller ganske mange, deg inkludert - tror det er som natt og dag mellom de ulike politiske partiene betyr jo ikke at det er det, faktisk og målbart.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...