Gå til innhold

Hvilke tre saker er avgjørende for hva du skal stemme ved årets stortingsvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine viktigste: 

At Jonas ikke forblir statsminister. De ødelegger dette landet. Hvem har fått deg bedre egentlig? 

Alt annet enn det vi har i dag er bedre. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Næringspolitikk som gjør at lønnsomme næringer vokser og blir i Norge.

Hvis vi skal ha bra velferdsordninger i fremtiden kan vi ikke la fundamentet kollapse.

Endret av Isambard
  • Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg stemmer på de som skal ta vare på de velferdstjenestene vi har i dag. 
De som ønsker å bedre helsepolitikken, de som vil ta vare på barna våre. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Dyrevelferd

Miljø

Skole / Sysselsetting 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Innvandring, skatt og statlige subsidier. Alle tre må reduseres kraftig før landet går på en skikkelig smell. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Barn&ungdom. Tidlig innsats er SÅ viktig, ungdommene i dag som raner og utøver vold og dealer dop skulle hatt sterkere tiltak MYE før. De er ofte en varslet katastrofe som mange har sett men ingen har evnet å gjøre noe med. Vi aler opp unødig mange uføre og kriminelle med manglende ressurser i skole og helsevesen på unge som sliter/er utenfor normen. Uansett om de har foreldre som følger opp, holder ikke alltid det.

Beredskap, både nasjonalt og via allianser. Ja til NATO, til styrking av blålysetater, sivilforsvar, etterretning, DSB, forsvar osv. Ja til handelsallianser med andre land, tror ikke det er lurt å stå alene. Men ikke EU, og EØS må reforhandles. Må bli flere fordeler enn ulemper. Ja til å være mer selvforsynt på mat og strøm (styrke landbruket, rydde opp i dagligvarebransjen, kun lov i eksportere overskuddet av strøm).

Politikere som tør innse at vi bruker penger som fulle sjømenn. Vi har for mye penger og har mistet gangsyn på god forvaltning av de. Masse tiltak som ikke oppnår effekt, mye tull som aldri skulle hatt statsmidler men MÅ klare seg sjøl (som religion, inkludert kristendommen). En grundig gjennomgang av statsbudsjettet. Innse at Norge kan ikke redde alle andre. Rett og slett noen som vil kutte drastisk i det offentlige forbruket og fokusere på det viktige først. Mat, helse, beredskap, skole, neste generasjon osv. OG miljø. Det er helt uaktuelt med politikere som tror mennesket ikke påvirker kloden vår negativt. Men, det MÅ være fornuftige tiltak, og ikke kastes milliarder etter alt som høres grønt ut.

• Liker 6
Skrevet
Emmajunga skrev (11 timer siden):

Jeg ble litt inspirert av «hvor blir det av penga» filmen som går viralt nå. Går noen partier hardt ut og sier de skal rydde i lovverket og byråkratiet, har de min stemme. 

Det er det FrP som vil

• Liker 7
Skrevet

Ytringsfrihet og privatliv. Det er rettigheter som er under press i hele verden og også i Norge. Forsvinner de, vil alle andre rettigheter være i spill.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mindre skatt, mindre innvandring og mindre offentlig sektor. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Brunello skrev (22 timer siden):

Den viktigste er at Sylvi Listhaug ikke skal bli statsminister, og da er det Ap eller MDG som er alternativene mine.

Kanskje Venstre kan være et alternativ verdt å vurdere? De har distansert seg fra Listhaug, selv om jeg personlig ikke har noe imot henne som statsminister – jeg ønsker helst en leder fra Høyre eller Venstre. I tillegg har Venstre en næringspolitikk som fremmer innovasjon og verdiskaping.

Med Arbeiderpartiet og MDG frykter jeg at vi bare får høyere skatter og ytterligere ekspansjon av offentlig sektor. Det bidrar ikke direkte til verdiskaping, og kan hemme privat initiativ.

Tall fra 2024 viser at ni av ti nye jobber ble opprettet i offentlig sektor i første kvartal – en utvikling som kan være uheldig for balansen mellom det offentlige og det private.  https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter

Vi ser også økende grad av utflagging, og norske gründere opplever at de får lite støtte fra regjeringen. Det skaper bekymring for fremtidens konkurransekraft. https://www.bergen-chamber.no/aktuelt/artikkel/norske-grndere-faar-nok-en-kald-skulder-fra-regjeringen

Vi trenger også bedre prioriteringer:

• Liker 2
Skrevet
Selvsagt skrev (Akkurat nå):

Kanskje Venstre kan være et alternativ verdt å vurdere? De har distansert seg fra Listhaug, selv om jeg personlig ikke har noe imot henne som statsminister – jeg ønsker helst en leder fra Høyre eller Venstre. I tillegg har Venstre en næringspolitikk som fremmer innovasjon og verdiskaping.

Med Arbeiderpartiet og MDG frykter jeg at vi bare får høyere skatter og ytterligere ekspansjon av offentlig sektor. Det bidrar ikke direkte til verdiskaping, og kan hemme privat initiativ.

Tall fra 2024 viser at ni av ti nye jobber ble opprettet i offentlig sektor i første kvartal – en utvikling som kan være uheldig for balansen mellom det offentlige og det private.  https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter

Vi ser også økende grad av utflagging, og norske gründere opplever at de får lite støtte fra regjeringen. Det skaper bekymring for fremtidens konkurransekraft. https://www.bergen-chamber.no/aktuelt/artikkel/norske-grndere-faar-nok-en-kald-skulder-fra-regjeringen

Vi trenger også bedre prioriteringer:

Det hjelper veldig lite å si det. Hva gjør V og H, krf og FrP er enige i Sylvi som statsminister? De holder seg bare utenfor regjering. De vil neppe støtte Støre for å unngå Sylvi.

• Liker 1
Skrevet

Økonomi, helse og familiepolitikk.  Derfor skal jeg stemme på Rødt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Mindre innvandring 

Skolepolitikk

Helse

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
linsejesus skrev (På 15.8.2025 den 15.21):

Ytringsfrihet og privatliv. Det er rettigheter som er under press i hele verden og også i Norge. Forsvinner de, vil alle andre rettigheter være i spill.

Bli satt på spill heter det faktisk..

Skrevet

Jeg vil stemme på et parti som er for en sterk velferdsstat og som sørger for et egalitært samfunn.

Jeg var i tenkeboksen, men etter å ha hørt at Høyre og Frp ønsker å gjeninnføre karensåret for syke (dvs. at de som går på arbeidsavklaringspenger AAP pga. sykdom må gå over på sosialstønad etter en viss tid), så vil jeg nok stemme langt til venstre.

For en stemme til høyre, vil da bety at man støtter å ta vekk livsgrunnlaget fra de som er syke i Norge AS dessverre.

Dette er også personlig for meg. Jeg har en kompis med alvorlig lungesykdom under avklaring på AAP. Han har jobbet og bidratt til samfunnet i så mange år. Skal han nå seriøst måtte selge den lille leiligheten sin (som han har jobbet hardt for og som er det eneste faste normale holdepunktet han kanskje har hatt de siste årene oppi all sykdom), måtte flytte hjem til foreldrene sine (som det ikke er gitt at han har) i gokk i godt voksen alder, slik at de må ta vare på ham og forsørge ham eller være en kasteball på leiemarkedet med dårlig helse, flytte fra kjæresten sin og nettverket sitt her, og på toppen av alvorlig sykdom måtte stresse med å betale vanlige regninger istedenfor å få forutsigbarheten og hvilt ordentlig slik at han faktisk kan få roen til å bli friskere, fordi han tvinges over på sosialstønad? (Om karensåret gjeninnføres).

Hva er poenget med å ta vekk livsgrunnlaget til mennesker som er syke på den måte?

Når erfaringene forrige gang viste at dette 1)drev folk ut i fattigdom 2) ikke gjorde de friskere, flere ble uføre og sykere , muligens fordi de i tillegg til helsa nå fikk et økonomisk uføre og økonomiske bekymringer, måtte flytte på seg noe som kan være fysisk belastende om man er syk osv. Noe som jo koster mer penger for samfunnet totalt? 3) det var ingen økning i antall som kom tilbake på jobb 

https://www.oslomet.no/om/nyheter/kai-kronikken/ventearet

Jeg har tradisjonelt likt endel av politikken til høyresiden, men har endret oppfatning etter å ha hørt dette. Det virker hjerteløst å tråkke på de svakeste i samfunnet på denne måten, og lite gjennomtenkt.

Og hva hvis man selv blir syk? Da forstår jeg det slik at med en slik ordning , så vil staten kunne kreve at du og jeg og alle som leser dette innlegget må bli fattige , selge leilighet og alle eiendeler osv om man blir syk, før man kan søke om å få videre hjelp? Selv om man har jobbet og bidratt i maaange år for det man eventuelt har, sånn som kompisen min? (Og det er ikke gitt at man får hjelp og ja på søknaden videre selv om man trenger det, om man feks møter en dårlig person som saksbehandler). Og hva hvis noe sånt skjer med familie, venner, kjæreste som er i jobb, men blir syke? Med et sånt system vil de tvinges ut i fattigdom og vi som eventuelt er pårørende må da ha økonomien for å forsørge de. Er vi forberedt på det?

Ønsker vi et slikt samfunn? Der man må bli fattig om man blir syk eller være prisgitt å ha en rik famile eller andre som kan forsørge en? 

Det hjelper ikke med fancy uføreforsikringer etc da heller, om disse er koblet opp mot om man mottar AAP eller annet vedtak fra nav. Slik ser jeg det er i vilkårene til uførforsikringen jeg har i jobben min iallfall.

Jeg fikk sjokk og er virkelig skuffet over at Høyre og Frp fortsatt ønsker dette for de som er syke. Tror de mister mange stemmer på det. De mistet iallfall min. Hva skal man med penger hvis man mister på veien det som virkelig betyr noe, det å bry seg og lage et godt samfunn for alle?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Innvandring (få den ned), sykefravær (få det ned) og skatt (få den ned)

Nei, jeg stemmer ikke FrP, selv om alle valgomater sier jeg burde det.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Knirke skrev (19 minutter siden):

Innvandring (få den ned), sykefravær (få det ned) og skatt (få den ned)

Nei, jeg stemmer ikke FrP, selv om alle valgomater sier jeg burde det.

Da er eg spent på kVA du stemmer?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Få ned offentlig pengebruk/effektivisering av offentlig sektor, herunder få folk i jobb!

Mindre innvandring

Forsvar, ja til NATO og kanskje EU

Klima og miljø

Vet ikke helt hvem jeg skal stemme på akkurat nå, men blir borgerlig.

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg stemmer blankt.

Valgkampen har avslørt at de politiske partiene som er, eller kan bli representert på Stortinget, er uendelig like. En tusenlapp mer eller mindre i skatt i måneden ser ut til å være den største forskjellen, samt noen andre helt betydningsløse forskjeller som uansett vil bli tilbakestilt om enten fire eller åtte år. Ingenting viktig. Ingenting varig. Ingenting visjonært.

Norsk politikk ser ut til å bare handle om ubetydelige detaljer. Min mening er at rikspolitikk skal handle om å trekke de lange linjene, legge til rette for vekst, innovasjon og utvikling - og regulere frem gode og like vilkår på et overordnet nivå.

Skatt skal brukes til å finansiere fellestjenester vi alle har utbytte av. Ikke som i dag hvor målet ser ut til å være å finne makspunktet for hva man kan tvære ut av hver enkelt før vi gir helt opp - for så å dele ut disse pengene til alt mulig rart.

Det pøses ut nye forskrifter om detaljreguleringer, småjustering av ubetydeligheter og en hel masse pjatt om ting som egentlig betyr veldig lite i en større sammenheng, i stedet for å legge til rette for fremtiden gjennom et sett av gode, fornuftige og varige rammevilkår.

Jeg gidder virkelig ikke støtte et slikt "liksom-valg". Norsk politikk minner aller mest om en sandkasse i en barnehage.

Men jeg liker demokrati og folkestyre - og bruker derfor stemmeretten til å si:

Ja takk til demokrati, valg og folkestyre - men nei takk til dette elendige tilbudet!

Endret av A-hunter
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Økonomi: Jeg ønsker at inntekt, konkurranse og nyskaping skal være viktigere enn foreldrene sin lommebok. Derfor stemmer jeg rødgrønt. 

Demokrati: vi kan ikke ta demokratiet for gitt. Vi ser hvordan krefter på høyresiden i og utenfor Europa knebler demokratiet. Solberg og Finnes-saken viser svakheter ved det norske systemet. Frp kommer med haugevis av valgløfter de umulig kan holde. Jeg vil bevare demokratiet så derfor stemmer jeg rødgrønt. 

Frihet: Jeg vil at man skal kunne leve på ulike måter istedenfor at det er en bestemt måte som premieres av staten- i dag må folk kjøpe bolig raskest mulig og ta mest mulig lån siden det premieres. Derfor stemmer jeg rødgrønt.

Vil også legge til innvandring: i dag begår mannlige innvandrere fra enkelte land og andre generasjons innvandrere ekstremt mye kriminalitet. Dette må det bli slutt på. Derfor stemmer jeg rødgrønt.

Endret av Majer
Rettelse
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...