AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Vet at dette er svært vanlig, men det blir helt svart. Ser ingen mening med livet, så går anfallet over så har jeg det fint igjen. Synes dette er vanskelig å håndtere, da jeg har migrene rimelig ofte. Jeg tenker jeg skal si opp jobb, flytte fra familien sånn ar de slipper meg. Hva kan jeg gjøre med dette? Anonymkode: a12d1...656 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Helt vanlig! Får det selv. Blir helt tom og ser ingen mening med livet. Så tar jeg anfallsmedisin, og etter en halv time kjennes livet greit ut igjen. Kan du snakke med en psykolog? Hvilke forebyggende går du på? Anonymkode: ea29a...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Hadde det også sånn da jeg hadde hyppig migrene. En del av meg trodde på en måte at det aldri kom til å gå over. Bare å avlyse alt, liksom. Så - dagen etter - eufori over at jeg var bra igjen, med alle muligheter åpne 😅 Anonymkode: c0eaf...7ed
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Det er fordi serotoninnivået stuper ved et anfall dessverre. Det hjelper på et vis å vite at det er normalt og at det skjer alle i mer eller mindre grad som har migrene. Anonymkode: 14ec9...5a7 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #6 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt vanlig! Får det selv. Blir helt tom og ser ingen mening med livet. Så tar jeg anfallsmedisin, og etter en halv time kjennes livet greit ut igjen. Kan du snakke med en psykolog? Hvilke forebyggende går du på? Anonymkode: ea29a...7fe Jeg brukte botox men nå får jeg ingenting (skulle hatt ny dose slutten av juli) mens jeg venter på second opinion, for legen på sykehuset ble fornærmet for at jeg ønsket det. Så da fikk jeg ikke botox heller. Botox ga ikke tilstrekkelig effekt, men hadde tidligere cgrp også, den tok de fra meg fordi de ikke lenger tilbød kombinasjon. Så jeg bruker vydura litt, men dessverre ikke som forebyggende tar det nok oftere nå for anfallene mine øker. Så gleder meg til time nå i slutten av august! Anfallmedisin virker også elendig om dagen, vet ikke om dette har sammenheng med at anfallene mine nå er rimelig sterkere også en før? Anonymkode: a12d1...656 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Jeg får det også slik. For min del tror jeg ikke det er depresjon over smerten og tilstanden, men heller at depresjon er et av symptomene. Jeg har ikke "klassisk" migrene med kraftig hodepine, men mer middels hodepine med lett kvalme og en del ensidig nervesmerte i ansikt og slimhinner. Anonymkode: 8d299...edc 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august Samme her. Det var mer ekstremt tidligere. Men det er pga migrenen, ikke «deg». Anonymkode: 12e09...698
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august Greier du å huske det i øyeblikket, at det er migrenen som gjør det og at det ikke egentlig er sant? Jeg har det slik med PMS og så lenge jeg kan minne meg selv på hvorfor det er slik ("å ja, mensen kommer snart, wow PMS er sprø greier...") så føles det ikke så ille. Da kan jeg liksom bare overse følelsen, eller i det minste ikke ta den på alvor. Anonymkode: e5d16...d0f 1
Mezzosoprena Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Selvfølgelig blir du deprimert når du har migrene. Når man har ekstreme smerter, klarer man selvfølgelig ikke å tenke lenger enn til akkurat nå, og at "slik ønsker jeg virkelig ikke å ha det". Dette er også grunnen til at det er veldig vanlig å bli deprimert av en kronisk sykdom ellers. Jeg synes ikke at det er nødvendig å tenke noe mer på dette, du sier jo selv at det er borte så fort anfallet er over og da er vet vel ikke noe problem? 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august Mezzosoprena skrev (1 time siden): Selvfølgelig blir du deprimert når du har migrene. Når man har ekstreme smerter, klarer man selvfølgelig ikke å tenke lenger enn til akkurat nå, og at "slik ønsker jeg virkelig ikke å ha det". Dette er også grunnen til at det er veldig vanlig å bli deprimert av en kronisk sykdom ellers. Jeg synes ikke at det er nødvendig å tenke noe mer på dette, du sier jo selv at det er borte så fort anfallet er over og da er vet vel ikke noe problem? Jeg har migrene 25-28 dager i måneden, så jo dette påvirker veldig, selv om det letter når anfallet er over. Migrene depresjonen kommer av migrene og det som skjer i kroppen. Det har ikke noe med smertene å gjøre. Jeg kan ha veldig svakt anfall likevel bli svært deprimert. Så jeg ver årsaken, men jeg håndterer det dårlig. Ts Anonymkode: a12d1...656 1
Mezzosoprena Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har migrene 25-28 dager i måneden, så jo dette påvirker veldig, selv om det letter når anfallet er over. Migrene depresjonen kommer av migrene og det som skjer i kroppen. Det har ikke noe med smertene å gjøre. Jeg kan ha veldig svakt anfall likevel bli svært deprimert. Så jeg ver årsaken, men jeg håndterer det dårlig. Ts Anonymkode: a12d1...656 Ok, da beklager jeg på det dypeste for at jeg ikke forsto hva du egentlig mente!
Nowayback Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august SOM jeg kjenner meg igjen i dette. Har tunge tanker i utgangspunktet. Ved migrene vil jeg bare avslutte alt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg brukte botox men nå får jeg ingenting (skulle hatt ny dose slutten av juli) mens jeg venter på second opinion, for legen på sykehuset ble fornærmet for at jeg ønsket det. Så da fikk jeg ikke botox heller. Botox ga ikke tilstrekkelig effekt, men hadde tidligere cgrp også, den tok de fra meg fordi de ikke lenger tilbød kombinasjon. Så jeg bruker vydura litt, men dessverre ikke som forebyggende tar det nok oftere nå for anfallene mine øker. Så gleder meg til time nå i slutten av august! Anfallmedisin virker også elendig om dagen, vet ikke om dette har sammenheng med at anfallene mine nå er rimelig sterkere også en før? Anonymkode: a12d1...656 Så nå står du ikke på noe forebyggende? Hårreisende behandling av sykehuset. Håper du får en avklaring på timen i slutten av august. Har selv fått det litt bedre med Aquipta, og på SiV (sykehuset i Vestfold) har de ikke nevnt noe om kombinasjonsmedisinering, så jeg får også Botox. Det har jeg fått underveis i utprøvingen av samtlige cgrp-hemmere. Har du prøvd én eller flere typer anfallsmedisiner? Du skal egentlig kunne velge mellom 3-4 forskjellige og prøve de ut. Dette kan fastlegen hjelpe deg med. Hvis du fortsatt har vedtak på cgrp-hemmer på blå resept, så kan også fastlegen skrive det ut. Anonymkode: ea29a...7fe
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Så nå står du ikke på noe forebyggende? Hårreisende behandling av sykehuset. Håper du får en avklaring på timen i slutten av august. Har selv fått det litt bedre med Aquipta, og på SiV (sykehuset i Vestfold) har de ikke nevnt noe om kombinasjonsmedisinering, så jeg får også Botox. Det har jeg fått underveis i utprøvingen av samtlige cgrp-hemmere. Har du prøvd én eller flere typer anfallsmedisiner? Du skal egentlig kunne velge mellom 3-4 forskjellige og prøve de ut. Dette kan fastlegen hjelpe deg med. Hvis du fortsatt har vedtak på cgrp-hemmer på blå resept, så kan også fastlegen skrive det ut. Anonymkode: ea29a...7fe Kan jeg spørre deg om aguipta? For Vydura fungerer ganske så bra om jeg tar de annenhver dag, men jeg blir utrolig slapp og tiltakløs av de. Ikke minst kvalm, aquipta er ganske lik sier legen og mener siden vydura virker bra så kan disse være et alternativ. Jeg har nok triptaner, problemet er at jeg opplever dårlig virkning, og ofte ekstrem kvalme. Bruker zofra i tillegg. Ja, vet du jeg knakk faktisk helt når jeg var på sykehuset sist. Tenkte nå gir jeg opp alt, jeg føler jeg kjemper og kjemper for å bli frisk. Jeg kjemper helt alene og må ta kamp med sykehuset også. Så jeg står nå i teorien uten forebyggende nå, anfallene øker og øker for hver uke. Vet du om det går å bli henvist til vestfold? Jeg reiser gjerne litt for å få hjelp. Ts Anonymkode: a12d1...656 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan jeg spørre deg om aguipta? For Vydura fungerer ganske så bra om jeg tar de annenhver dag, men jeg blir utrolig slapp og tiltakløs av de. Ikke minst kvalm, aquipta er ganske lik sier legen og mener siden vydura virker bra så kan disse være et alternativ. Jeg har nok triptaner, problemet er at jeg opplever dårlig virkning, og ofte ekstrem kvalme. Bruker zofra i tillegg. Ja, vet du jeg knakk faktisk helt når jeg var på sykehuset sist. Tenkte nå gir jeg opp alt, jeg føler jeg kjemper og kjemper for å bli frisk. Jeg kjemper helt alene og må ta kamp med sykehuset også. Så jeg står nå i teorien uten forebyggende nå, anfallene øker og øker for hver uke. Vet du om det går å bli henvist til vestfold? Jeg reiser gjerne litt for å få hjelp. Ts Anonymkode: a12d1...656 Glemte å spørre om det jeg lurte på da😂 Migrenehode på sitt beste.. Har du noen bivirkninger? Blir du slapp og sliten, kvalm. Mister du hår? Ts Anonymkode: a12d1...656
AnonymBruker Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan jeg spørre deg om aguipta? For Vydura fungerer ganske så bra om jeg tar de annenhver dag, men jeg blir utrolig slapp og tiltakløs av de. Ikke minst kvalm, aquipta er ganske lik sier legen og mener siden vydura virker bra så kan disse være et alternativ. Jeg har nok triptaner, problemet er at jeg opplever dårlig virkning, og ofte ekstrem kvalme. Bruker zofra i tillegg. Ja, vet du jeg knakk faktisk helt når jeg var på sykehuset sist. Tenkte nå gir jeg opp alt, jeg føler jeg kjemper og kjemper for å bli frisk. Jeg kjemper helt alene og må ta kamp med sykehuset også. Så jeg står nå i teorien uten forebyggende nå, anfallene øker og øker for hver uke. Vet du om det går å bli henvist til vestfold? Jeg reiser gjerne litt for å få hjelp. Ts Anonymkode: a12d1...656 Det er i teorien fritt sykehusvalg, så du skal kunne bli henvist til hvilket sykehus du vil. Men vet ikke om det bare gjelder ved første gangs henvisning eller om du kan bli henvist på nytt om du allerede er innenfor spesialisthelsetjenesten i et annet helseforetak. Tar aquipta hver kveld, og har ikke så sterke bivirkninger. Litt utmattet og slapp, men det tror jeg er mye grunnet migrenen. Var endel kvalm i starten. Men det hjalp å ta den på kvelden, så jeg ikke kjenner så mye til det mens jeg sover. Tar ofte sovemedisin samtidig så jeg får sovet ordentlig. Fordelen er at det er tabletter og ikke smeltetabletter. Har fått vydura som anfallsmedisin, og blir jo mer kvalm av den fælte tabletten som smelter under tunga 🤢 (noe den må, for ellers har den ingen virkning) Har også fått tynnere hår, men ikke noe mer enn ved de andre cgrp-hemmerne. Det er en periode, men jeg mister ikke så mye hår akkurat nå når jeg har gått på den siden mai. Det vokser mye saktere (har skjønt det sånn at man får en tilstand som heter telogen effluvium), og det gjelder all hår på kroppen. Den har hjulpet endel på selve smertene ved migreneanfallene, men tungsinnet som kommer ved anfall hjelper den ikke på, dessverre. Men det hjelper (jeg forsøker i hvert fall å tenke på det noen ganger mens det står på) å tenke at det ikke er livet eller meg det er noe galt med, det er en respons og prosess som foregår i hodet mitt akkurat nå, og det blir bedre. Når jeg tenker meg om så fikk jeg ikke den samme deprimerte følelsen under anfall mens jeg gikk på Vyepti. Men nevrologene bryr seg jo kun om forekomst av hodepine, så fordi den ikke hadde like god effekt på hodepinehyppigheten, så måtte jeg over på Aquipta. Anonymkode: ea29a...7fe
AnonymBruker Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at jeg har et lite hull i hjertet. Blodfortynnende har fjernet migrene. Fikk et nytt liv faktisk. https://www.migrainedisorders.org/diving-into-the-connection-between-migraine-and-patent-foramen-ovale/ Anonymkode: e15c4...09d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå