AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Hei. Er det mye eller lite med 140pmol/L? Legen sier jo ingenting, sikkert fordi det ikke er alvorlig mangel, men jeg ønsker optimal helse. Hva er da nivået? Anonymkode: c4771...00d
Isola_2 Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Sjekk referanseverdien for aktivt B12 hos det laboratoriet som har analysert prøven. Har du fått prøvesvar skriftlig? Da står referanseverdien der som regel. Hos Furst for eksempel, er nivåer over 60 normale, vitamin B 12-mangel er da lite sannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 15. august #3 Skrevet 15. august Isola_2 skrev (13 timer siden): Sjekk referanseverdien for aktivt B12 hos det laboratoriet som har analysert prøven. Har du fått prøvesvar skriftlig? Da står referanseverdien der som regel. Hos Furst for eksempel, er nivåer over 60 normale, vitamin B 12-mangel er da lite sannsynlig. Ja jeg skjønner det, men det er litt som med d -vitamin nivåene. Om referanse verdien er 60 så vil det ikke si at man har det bra og har en fortreffelig god helse ved 60, i mange tilfeller bør man jo ligge på nærmere 100 for å ha det godt. Spørsmålet er derfor om 140 er en BRA verdi for GOD helse når det gjelder aktivt serum b12, ikke om det regnes som en mangel som kan ta livet av deg. Anonymkode: c4771...00d
AnonymBruker Skrevet 15. august #4 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja jeg skjønner det, men det er litt som med d -vitamin nivåene. Om referanse verdien er 60 så vil det ikke si at man har det bra og har en fortreffelig god helse ved 60, i mange tilfeller bør man jo ligge på nærmere 100 for å ha det godt. Spørsmålet er derfor om 140 er en BRA verdi for GOD helse når det gjelder aktivt serum b12, ikke om det regnes som en mangel som kan ta livet av deg. Anonymkode: c4771...00d Jeg har lurt på det samme. Anonymkode: e0d04...4a1
Isola_2 Skrevet 16. august #5 Skrevet 16. august Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg har selv en sykdom hvor bl.a B12 og D-vitamin bør ligge en god del over øvre referanse for at man skal ha det bra, og føle seg i form. Problemet med den nye måten å måle B12 på, aktivt B12, er etter hva jeg forstår at de fleste laboratoriene kun måler opp til en viss verdi. Furst f.eks måler vel opp til 146 eller noe rundt der, så om man har høyere verdier får man ikke vite det? Det er hvertfall sånn jeg har forstått det. Selv har jeg vært nødt til å kjenne etter på formen, rett og slett. Men hør med legen din, hva han/hun sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå