Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe noob her, men, hvorfor ikke kjøpe hus dere har råd til uten lån? 

Anonymkode: 6aedb...76c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe noob her, men, hvorfor ikke kjøpe hus dere har råd til uten lån? 

Fordi folk flest ikke har 4-16 millioner kroner i kontanter, gjemt i madrassen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 minutter siden):

Fordi folk flest ikke har 4-16 millioner kroner i kontanter, gjemt i madrassen.

Finnes jo flere steder å bo enn i de største byene? 
Dessuten går det vel via banken da de fleste ikke er kriminelle.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken prosent av månedsinntekten bruker dere på lån er nyttigere å vite. 

Jeg betaler 17.000 på lånet, venninnen min 9.500. Hun bruker høyere prosent av inntekten på låneutgifter fordi hun får inn mye mindre enn meg i måneden. Dermed har jeg mulighet til å spare mer, og verdien på boligen øker mer, selv om lånet er høyt. 

Anonymkode: 34166...c28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes jo flere steder å bo enn i de største byene? 
Dessuten går det vel via banken da de fleste ikke er kriminelle.

Ikke alle ønsker å bo i Finnmark, eller «Der Ingen Skulle Tru At Nokon Kunne Bu», hvor du får en gård og fire dekar til 850.000,- 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

14k

Anonymkode: d9ce8...ff6

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå):

Ikke alle ønsker å bo i Finnmark, eller «Der Ingen Skulle Tru At Nokon Kunne Bu», hvor du får en gård og fire dekar til 850.000,- 

Så når jeg sier det finnes andre steder enn de store byene så måtte du ty til det mest ekstreme.

Det er ikke snakk om gård eller ute i gokk 🙄

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når jeg sier det finnes andre steder enn de store byene så måtte du ty til det mest ekstreme.

Det er ikke snakk om gård eller ute i gokk 🙄

Hvor mye betalte du for huset ditt? 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca. 15 000 inkl fellesutgifter, så ingen andre boutgifter utenom strøm. Enebolig i borettslag midt i en by.

Vi kjøpte rimelig for rundt 20 år siden, da det ikke ennå var helt "midt i en by".

Anonymkode: 1d9d6...cc0

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden):

Hvor mye betalte du for huset ditt? 🙂

2,5. 200 kvm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

2,5. 200 kvm.

2.5 mill er imponerende mye penger å ha klart å spare opp. 

Ikke alle har høy nok inntekt til å kunne spare såpass mye penger på kort tid.

Da blir det nødvendig med boliglån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke boliglån, men har rundt 24000 i kommunale avgifter + eiendomsskatt årlig, og mellom 1000-3000 i mnd i strøm. Det som koster mest er vel egentlig oppgradering/vedlikehold av boligen. 

Anonymkode: 5c45b...4fb

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

2.5 mill er imponerende mye penger å ha klart å spare opp. 

Ikke alle har høy nok inntekt til å kunne spare såpass mye penger på kort tid.

Da blir det nødvendig med boliglån.

AnonymBruker du svarte la opp til å få mulighet til å skryte av at han/hun eier hus til 2,5 mill uten lån. 

Det AnonymBruker ikke skjønner, er at det ikke er mulig for alle landets innbyggere å flytte til bøgda for å kjøpe gamle hus eller rønner til en billig penge. Selv om man ikke har lån, så skal man  ha inntekt. Og flytter mange nok, så flytter pressonene seg.

Anonymkode: 49235...80b

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker du svarte la opp til å få mulighet til å skryte av at han/hun eier hus til 2,5 mill uten lån. 

Det AnonymBruker ikke skjønner, er at det ikke er mulig for alle landets innbyggere å flytte til bøgda for å kjøpe gamle hus eller rønner til en billig penge. Selv om man ikke har lån, så skal man  ha inntekt. Og flytter mange nok, så flytter pressonene seg.

Takk for «oversettelsen».

Er litt ny her. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo lite læring å hente ut fra hva folk betaler. Noen betaler bare renter og ikke avdrag i flere år. Andre har rammelån de øser på med nedbetaling. Hvis DU vil vite hvor mye det koster for deg å flytte, må du se på finn. Kikke på aktuelle boliger i aktuelle byer, og se hvor langt lønna di rekker til de boligene du liker.

Jeg har enebolig, og betaler ca 27.000 i måneden på rammelån, hvorav 6500 er renter og 21500 er nedbetaling på lån. Ca 1000,- mnd til hus/innboforsikring, 1200,- i kommunale avgifter, nesten 500,- i renovasjon. Men jeg har egentlig en ganske rimelig bolig, har ca 1,5mill i gjeld, som betyr rundt 35% belåningsgrad. Jeg betaler mye mer enn et vanlig låneavdrag. De siste 3 årene har lånet mitt gått ned med 200.000 i året 👌 Så min lånekostnad sier veldig lite om hvordan det er å bo i mitt område. Det er OK rimelige boliger å finne rundt meg. Men jeg liker å jobbe ned lån fort.

Anonymkode: 2e8bc...9e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det AnonymBruker ikke skjønner, er at det ikke er mulig for alle landets innbyggere å flytte til bøgda for å kjøpe gamle hus eller rønner til en billig penge. 

Så du bor i Oslo. Folk i Oslo mener at «bøgda» er utenfor Oslo kommune. Så alt i «bøgda» er kun gamle hus eller rønner til en billig penge. 

Interessant. 
🙄

AnonymBruker
Skrevet

Men ja, jeg skjønner at det er fryktelig vanskelig å flytte. Jeg hadde ikke det problemet. 

Her jeg bor er det mange som pendler til Oslo hver eneste dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...