AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Jenta mi går nå i 9ende. Hun er veldig skoleflink og har gode karakterer. Men ofte igjennom 8. Klasse fikk hun hør : "Du hadde fått en sekser eller enda bedre om det var mulig, men jeg gir ikke ut seksere første året". Dette faget har de ikke igjen før i 10ende. Altså, hva er greia? Dette ender med at hun faktisk ikke gidde å jobbe for gode karakterer, for hun får dem ikke uansett. Hvorfor jobbe for toppkarakter nå hun bare får 5 uansett om oppgaven tilsa en bedre karakter? Jeg skjønner henne godt, og er veldig uenig i lærerens karaktersetting. Et annet eksempel er at hun ofte blir satt sammen med de svake elevene, sikkert for å løfte dem opp. Da sier også flere av lærerne " du hadde fått en sekser eller bedre siden du virkelig har stått på for din gruppe og har gjort mer enn forlangt, men siden xxx burde fått en toer, så får dere 4." Altså de svake blir trukket opp med hennes hjelp mens hun blir trukket ned uansett hvor mye hun prøver å lære medelevene. Hun føler selv hun blir urettferdig behandlet og mister snart motet for å jobbe godt. Nå er hun igjen i niende satt på gruppe med tre av de svakeste elevene i et fag hun er sterkest på. Hun har prøvd å si o fra til læreren at hun er lei av å bli trukket ned fordi de andre ikke gjør sin jobb, og ønsker for en gangs skyld å være med de som har samme entusiasme og engasjement. Men da får hun beskjed om at det ikke er diskutabelt, og at de andres manglende innsats ikke skal påvirke hennes. Men det har de jo motbevist flere ganger før. Er dette virkelig vanlig praksis på ungdomsskoler? Jeg er helt matt og sjokkert hvor lite de tilrettelegger for de skoleflinke for at de skal nå sitt potensial. Anonymkode: 3c4ea...4b4
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Tror nesten jeg hadde byttet skole hvis det var mulig… Anonymkode: 6b460...ca6
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Ja, det er dessverre vanlig. Anbefaler å klage skriftlig til avdelingsleder/rektor. Gruppekarakterer er helt urimelig. Anonymkode: 7a58e...f67
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Du kan ikke overlate til henne å ta kampen alene. Be om et møte med kontaktlærer dere foreldre først. Hvis det ikke har effekt, så ta det til rektor. Dette må dere foreldre ordne opp i for henne. Anonymkode: 53c4b...532 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Vil si det er ganske vanlig. Ta det opp når det er utviklingssamtale. Har opplevd selv med ungdommen min da han gikk på ungdomskolen og nå på videregående Anonymkode: 53509...4e0
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Dette er desverre noe jeg ser. Og det som er dritt er at det er karakteren til jul som er avgjørende i 10 klasse når de søker videregående. Her så fikk ungdommen avslag på ene skolen den søkte på pga snittet var ikke høyt nok. Lærerene sa vi setter den karakteren så du har litt å strekke deg til våren. Ja fikk jo høyere snitt på avslutning karakterene på våren. Men hva hjalp det at en da hadde høyere karakter snitt en skolen egentlig krevde på våren, når det var karakteren til nyttår de tok unntak på. Fikk beskjed : du kan søke neste år, for du har høyt nok snitt, men vi går etter karakterene til jul når dere søker etter ungdomskolen Anonymkode: 5f797...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå