Gå til innhold

Hvor lang tid mellom hver dose med antibiotika?

Amanlis

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid skal det gå mellom hver dose antibiotika?

Er litt usikker, jeg skal ta tre doser om dagen (noe som sikkert er vanlig), når skal jeg ta neste dose når jeg tar første ca halv åtte om morgenen? Og skal jeg ta den siste dosen for dagen rett før jeg legger meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å fordel det så det blir omtrent like mange timer mellom hver pille. Regn med natta også.

Da får kroppen jevnt antibiotika og du blir bra.

For tar du den 3. klokka seks på ettermiddagen og så neste morgenen etter så blir det for lang tid mellom og bakteriene kan rekke å blomstre opp litt frem til neste pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det bør, som Nella sier, ideelt sett være like mange timer (dvs 8) mellom hver tablett. Det er nok helt greit å ta én tablett når du står opp, og én når du legger deg, og én midt i mellom disse tidpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Hei.  I kveld fikk jeg beskjed på legevakta at jeg har fått streptokokker og måtte hente ut penicillin. Jeg måtte begynne i kveld. Kuren er på 10 dager 4 ganger om dagen. Det jeg er usikker på er om jeg skal ta en til nå før jeg legger meg eller om jeg skal fortsette fra i morgen når jeg står opp. Jeg startet med den 1 kl 20.00 ca. 

Noen som kan svare på noe sånt ? 

Anonymkode: fede5...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje litt seint å svare, men regn med at du tar tablettene omtrent til "vanlig" måltid-tid, frokost, lunsj, middag og kvelds. Så da ca 07.00, 11.00, 16.00 og 19.00, eller en forskjøvet versjon om du ikke står opp så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...