Gjest Schmuhu Skrevet 16. august 2025 #21 Skrevet 16. august 2025 (endret) For noen år siden testet jeg en Skoda Fabia 2003 modell bensin manuell mot en Toyota Auris 2015 modell hybrid bensin. I byen brukte fabia rundt 8L/100km mens auris brukte 6L/100km. Jeg tror det hadde gått an pushe Auris litt til men jeg liker også litt kjappe akselerasjoner i noen situasjoner, så da ble 6L ved lik kjøring. På langkjøringen (til Europa) så brukte fabia 4,8L/100km mens Auris brukte 8,4L/100km. Jeg har tallene her fremdeles i en excel sheet, hvor jeg regnet meg frem at jeg ville beholde gamle fabia frem til jeg kunne kjøpe en brukbar elbil når det gjelder mine kjørebehov. Forbruket ble målt ved å vurdere bensin fylt på pumpen opp mot kilometer kjørt (maps), så stolte ikke på data fra display. Nå må det sies at fabia er en 68hk motor som kan gires svært optimal i noen bakker mens auris er en 120hk automat hybrid som ikke er på optimal turtall lenger så fort du går forbi 60-isch km/t. Sånn så ble jeg egentlig litt skuffet over forbruket til hybriden. Men bensinbil er ikke bensinbil heller. Samme gjelder hybrider. Det finnes mange biler med rå kraft som ikke er like drivstoffgjerrig i det hele tatt. Viktig å presisere hva en sammenligner. Har du mange korte turer i byen, der du sjelden kjører mer enn 60-isch km/t så velger du en hybrid. Ellers så kan en ren bensinbil klart slå de fleste hybrider på langdistansen. I dag kjører jeg elbil som er enda mer optimal, både for korte og lange turer. Schnuhu Endret 16. august 2025 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 16. august 2025 #22 Skrevet 16. august 2025 Til og med min veteran med normforbruk på 1,3 l/mil kan kjøres på 0,9 l/mil på langtur sommerstid. Da må man være superforsiktig, dog. Anonymkode: 39d81...235 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2025 #23 Skrevet 17. august 2025 aksase skrev (På 16.8.2025 den 9.02): Vi har en selvladende hybrid. Den valgte vi fordi det var den bilen som var stor nok til vårt behov, hadde de egenskapene vi ønsket oss med størrelse, komfort, driftssikkerhet og tilhengerkapasitet, og som hadde en bruktpris vi kunne leve med. Nei, kjøper aldri ny bil, fordi det verditapet som er de første årene på nye biler, det kan andre betale. 🙂 Vår selvladende hybrid hadde falt en halv million i verdi da vi kjøpte den, fire år gammel og vi fikk dermed mye bil for pengene. Penger spart, det også, mens forrige eier måtte betale over 100 000 kroner i året, bare i verditapet... Så har vi en ren dieselbil. Den valgte vi fordi den var billig, og fordi den har manuelt gir, noe vi ønsket til ungenes øvelseskjøring. Og nå trenger vi ikke enda en diskusjon på hvor dustete det er å ta lappen på manuelt gir.... Det finnes det andre tråder for her på KG.. 🙂 Hva slags hybridbil har dere? Anonymkode: edf44...95f
aksase Skrevet 17. august 2025 #24 Skrevet 17. august 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags hybridbil har dere? Anonymkode: edf44...95f En Lexus RX450h, 2012-modell. Endret 17. august 2025 av aksase
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå