AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Hva velger dere og hvorfor? Anonymkode: d89ce...c6b
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Ingen av delene, fordi elbil er både billigere og mer komfortable. Anonymkode: be52d...0b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Jeg har en ikke ladbar hybrid. Mest tilfeldig, jeg kan ikke ha elbil og de andre kvalitetene jeg så etter var bare tilgjengelig i hybrid i den prisklassen. Anonymkode: 0c22f...2c2
Gladgutten79 Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august (endret) Har hatt både bensin/diesel hybrid og ladbar hybrid, har elbil nå og skal mye til for at vi går bort fra det, enkelt å greit å kjøre, bil med bra futt i , rimelig service osv Endret 14. august av Gladgutten79
Mardina Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Elbil ❤️ Kommer aldri til å gå tilbake til fossilbil igjen 😊 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Elbil. Hadde ikke giddet noe annet. Hybrid vs diesel vs bensin blir en verdens høyeste dverg konkurranse. Anonymkode: f6c17...01c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august Hva hvis elbil ikke er et alternativ da? Er ikke alle som har lademulighet hjemme. Merkelig at når ts spør et spørsmål om et valg mellom to ting, så får en svar om et tredje alternativ som ikke er nevnt engang. 🙄 Anonymkode: edf44...95f 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva hvis elbil ikke er et alternativ da? Er ikke alle som har lademulighet hjemme. Merkelig at når ts spør et spørsmål om et valg mellom to ting, så får en svar om et tredje alternativ som ikke er nevnt engang. 🙄 Anonymkode: edf44...95f Hva faen skal man med hybrid hvis man ikke kan lade hjemme?😅 Har aldri skjønt poenget med hybrid egentlig. Ville uansett valgt Elbil igjen og igjen og igjen. Det er da bare å få montert elbil lader ? Anonymkode: b9a8e...d03 1
Mardina Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva hvis elbil ikke er et alternativ da? Er ikke alle som har lademulighet hjemme. Merkelig at når ts spør et spørsmål om et valg mellom to ting, så får en svar om et tredje alternativ som ikke er nevnt engang. 🙄 Anonymkode: edf44...95f Og jeg reagerer litt på at enkelte sier at de ikke har mulighet til å installere elbil-lader. I mange tilfeller er det mulig, om man bare undersøker litt. Elbiler er kommet for å bli, uansett hvordan man vrir og vender på det. Selv leier jeg leilighet og har selv betalt for elbil-laderen jeg har. Jeg snakket flere ganger med huseier om det, før jeg fikk den installert. Det var ikke noe problem. Faktisk vil påstå at det vil øke verdien på boligen.
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Vi kjøpte akkurat ny bil og valgte diesel igjen. Men vi har nok litt spesielle kriterier i forhold til normalen. Bilen må kunne trekke en stor og tung tilhenger på 2 tonn, som vi kjører land og strand rundt med pga barnas aktiviteter. Vi liker å kunne kjøre fritt og ikke tenke på lading når vi skal avgårde 4-12 timer. Antar vi måtte ladet relativt ofte med en så tung tilhenger. Vi bor også ganske usentralt og det er langt mellom laderne på bygdene. Anonymkode: ca125...046 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi kjøpte akkurat ny bil og valgte diesel igjen. Men vi har nok litt spesielle kriterier i forhold til normalen. Bilen må kunne trekke en stor og tung tilhenger på 2 tonn, som vi kjører land og strand rundt med pga barnas aktiviteter. Vi liker å kunne kjøre fritt og ikke tenke på lading når vi skal avgårde 4-12 timer. Antar vi måtte ladet relativt ofte med en så tung tilhenger. Vi bor også ganske usentralt og det er langt mellom laderne på bygdene. Anonymkode: ca125...046 Finnes da Elbiler man kan trekke henger med.. å ja, mange av oss bor på bygda 🫢 Må stoppe å lade innimellom, men man stopper jo oftest noen ganger på langtur uansett for å gå på do, spise osv. Sikkert kostbart å kjøre mye med henger å fylle drivstoff også.. Anonymkode: b9a8e...d03
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Finnes da Elbiler man kan trekke henger med.. å ja, mange av oss bor på bygda 🫢 Må stoppe å lade innimellom, men man stopper jo oftest noen ganger på langtur uansett for å gå på do, spise osv. Sikkert kostbart å kjøre mye med henger å fylle drivstoff også.. Anonymkode: b9a8e...d03 Det er svært få elbiler som kan trekke en så tung henger☺️ Å bruke ca en million på en elbil som kan det, var fullstendig uaktuelt for oss. Fint du er fornøyd med din elbil, men vi er fornøyd med diesel til vårt bruk. Anonymkode: ca125...046 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Jeg har alle tre, en klassisk bensinbil, en ladbar hybrid, og en elbil. Ingenting slår elbil på kostnader, lettvint bruk, stille, god og enkel hverdagskjøring. Den ladbare hybriden er ganske dritt, dyrt å eie og jeg får ikke bestemme like mye over hvordan jeg vil kjøre bilen som jeg tenkte da jeg kjøpte den. Klassikeren er enda dyrere og selv om den har sterk motor, går den så mye tregere enn den billige, enkle elbilen vår. Det er sykt irriterende. Ha! Alle bestemmer selv hva de vil ha, så vær så god og ta dine valg. Bare la være å gjøre bilens fremdriftsmåte til hele din identitet, det er like dumt uansett. Anonymkode: 39d81...235 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august Har dere med elbil som svarer her litt tungt for det? Anonymkode: 0c9c0...574 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har dere med elbil som svarer her litt tungt for det? Anonymkode: 0c9c0...574 Det virker unektelig sånn, tro om de får betalt for å verve flere elbilkjøpere? 😅 TS, jeg er veldig fornøyd med min ikke-ladbare hybrid. velger nok det samme neste gang Anonymkode: fcaf2...e25 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #16 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 0.16): Hva faen skal man med hybrid hvis man ikke kan lade hjemme?😅 … Det er da bare å få montert elbil lader ? Anonymkode: b9a8e...d03 Mardina skrev (På 15.8.2025 den 0.32): Og jeg reagerer litt på at enkelte sier at de ikke har mulighet til å installere elbil-lader. I mange tilfeller er det mulig, om man bare undersøker litt. Ikke alle hybrider må lades. Ikke alle har nok plass ved huset sitt. Ikke alle har tilgang til parkering. Ikke alle får lov av utleier å montere elbil lader. Ikke alle har råd til elbil lader. Ikke alle har hus som det kan monteres elbil lader på. Anonymkode: 0c22f...2c2 3
aksase Skrevet 16. august #17 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 0.16): Hva faen skal man med hybrid hvis man ikke kan lade hjemme?😅 Har aldri skjønt poenget med hybrid egentlig. Ville uansett valgt Elbil igjen og igjen og igjen. Det er da bare å få montert elbil lader ? Anonymkode: b9a8e...d03 Fordi det finnes en del selvladende hybridbiler som ikke trenger å lades, eller kan lades fra strømnettet. Kanskje ikke så mange nå lenger, men det var helt vanlig for ti år siden og mange av de bilene kjører på veiene fortsatt. Det opprinnelige poenget med hybrid er at elmotorer avlaster fossilmotoren slik at fossilmotoren ikke trenger å gå hele tiden, f.eks. på rødt lys, eller i nedoverbakker. Og når den går, kan fossilmotoren jobbe effektivt på riktig turtall for optimal drivstoffutnyttelse. Overskuddsenergi når motoren går, brukes til å lade hybridbatteriet. Drivverket brukes også når man bremser, til å ta vare på noe av bremseenergien og ladde batteriet med det. I sum oppnår man en betydelig drivstoffbesparelse også i selvladende hybrider sammenliknet med rene fossilbiler. Alle kan ikke bare montere elbillader. Det finnes en mange boliger som kun har gateparkering eller av andre årsaker ikke gir muligheter for at beboere kan sette opp sine egne ladere.
aksase Skrevet 16. august #18 Skrevet 16. august (endret) Vi har en selvladende hybrid. Den valgte vi fordi det var den bilen som var stor nok til vårt behov, hadde de egenskapene vi ønsket oss med størrelse, komfort, driftssikkerhet og tilhengerkapasitet, og som hadde en bruktpris vi kunne leve med. Nei, kjøper aldri ny bil, fordi det verditapet som er de første årene på nye biler, det kan andre betale. 🙂 Vår selvladende hybrid hadde falt en halv million i verdi da vi kjøpte den, fire år gammel og vi fikk dermed mye bil for pengene. Penger spart, det også, mens forrige eier måtte betale over 100 000 kroner i året, bare i verditapet... Så har vi en ren dieselbil. Den valgte vi fordi den var billig, og fordi den har manuelt gir, noe vi ønsket til ungenes øvelseskjøring. Og nå trenger vi ikke enda en diskusjon på hvor dustete det er å ta lappen på manuelt gir.... Det finnes det andre tråder for her på KG.. 🙂 Endret 16. august av aksase
Summeer Skrevet 16. august #19 Skrevet 16. august (endret) Vi har en liten elbil til den av oss som kjører til jobb, og til småkjøringen på kvelden. Men vi er avhengig av to biler pga logistikken, så vi har også en selvladende rav4 hybrid til når vi er mer enn to stk i bilen og langkjøring. Vi elsker den bilen, den er relativt billig i drift (selvom elbilen er enda billigere til den daglige slite-kjøringen),den er snart 10 år gammel så forsikringen er ganske rimelig, og det er aldri noe tull. (vi kjøpte den da den var 3 år gammel fra forhandler med utvidet garanti så noen andre hadde tatt verditapet og vi hadde fremdeles garanti på den). Endret 16. august av Summeer
AnonymBruker Skrevet 16. august #20 Skrevet 16. august Jeg tror tiden for å bare ha en eller to biler er over for mange av oss. Ser stadig at husstander har flere biler for å dekke ulike behov. Skal jeg til byen for å handle, tar jeg en liten elbil. Samme om jeg skal rett på butikken en tur, eller bare stikke innom noen i nabolaget. Skal jeg kjøre ungdommen på fest, så tar jeg 7 seteren. Skal vi stå på ski så blir det samme bil, den er god plass i, og har firhjulstrekk og 0 rekkeviddeangst, og tar et minutt for å få full tank. Rekkevidde på elbil er et potensielt problem på lange turer, særlig når det er veldig kaldt, regn og vind. Samme hvor lang rekkevidde man i utgangspunktet har. Skal jeg på jobb, kjører jeg min fine, supre elbil, stas bilen. Samme om noen skal noe som fint. Har lang vei til jobb. 100 km retur. Jeg ser at dette er tilfellet for de fleste naboer, og folk jeg kjenner. De fleste har flere biler, og velger bil i hverdagen etter behov. Når jeg ser hvilke biler folk har parkert i oppkjørselen. Ingen kjører regelmessig dieselbil gjennom sentrumsringen. Jeg ser også at for oss er det den vesle elbilen som får kjørt seg mest. Den brukes for alle fem minutters kjøreturene. Hvor man ikke har mye ting å frakte, eller fullt av passasjerer, alle småturer hvor rekkevidde ikke spiller noe rolle. Det er de det er flest av. Dette er for en familie med forstads liv. Det er veldig mange som gjør det temmelig likt. Ser mange i tillegg har en varebil. Tror nok mannen hadde likt at vi også hadde hatt en varebil. Når 7 seteren forsvinner så blir det nok en varebil og kanskje en e-up til. Kommer an på hvor mange som enda bor hjemme. Synest de fleste har både tre og fire biler, i det minste to. Ser jo det er annerledes for folk som ikke har egen oppkjørsel, men de har jo som regel også mye bedre kollektivtilbud. Om du bare skal ha en bil og bruke den mye hadde jeg gått for en elbil, med god rekkevidde. Bompenger er dyrt. Utgifter til bom og parkering skal ikke undervurderes. Det blir tusenlapper av det. Ser også at folk på landet ikke bryr seg like mye om elbiler, da det ikke er samme utgift for dem. Vi har nettopp tatt opp km på forsikring på minien, og satt ned på dieselen. Den vesle gamle elbilen uten rekkevidde, uten bagasje plass, og med fire seter, står knapt stille. Vi har også ungdom med lappen i hus. Så hadde gått for en elbil, med god rekkevidde, og god bagasjeplass om vi bare skulle hatt en bil. Hybrid er jo verken det ene eller andre. Det er flere behov dekket av samme bil. Tror de fleste går for to biler til å dekke to behov. Anonymkode: c3a3b...084 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå