mitch92 Skrevet 15. august #21 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde aldri tatt en jobb hvor det blir 4 times reisevei hver dag uansett hvor bra jobben virker Anonymkode: 26cf4...0bc Men har du vært arbeidsledig over lengre tid? Tror ikke folk aner hvor tøft det er 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #22 Skrevet 15. august 2 timer reisevei med hvilket transportmiddel? Har du tatt høyde for eventuelt rushtrafikk, buss for tog, snøføre og slikt da? Med mindre du kan få ha en del hjemmekontor, eventuelt jobbe på veien, så ville jeg enten droppet jobben eller leid bolig nærmere. Omså en liten hybel, campingvogn, eller noe. Men du kan ta dette opp på intervju, og spørre helt konkret om hvor mye hjemmekontor du vil få i starten, og etter opplæringstiden, du kan spørre om muligheten til å jobbe på reiseveien om du tar tog/buss. Si at du bor 2 timer unna nå, og at du bare ønsker vite muligheter for å vurdere om du må flytte nærmere jobben med en gang, eller om du kan bruke litt tid på å finne bolig. Anonymkode: 8e617...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #23 Skrevet 15. august Det er mye. Antagelig vil du raskt føle at jobben tar for mye av fritiden. Det er fire timer ubetalt hver dag det, som ikke er fritid… uansett om du kan surfe eller høre lydbok. Du må også legge inn ekstra tidsbuffer for å ikke komme for sent når du har lang reisevei, for det er langt mer sannsynlig at noe skjer underveis, enten du kjører bil eller reiser med offentlig transport. Ekstra ille i striregn, glatt føre eller snøvær, og blir lett trøtt hjem igjen hvis man kjører bil. Kollektivt er det mye trangt/fullt og varmt og forsinkelser. Jeg hadde omtrent samme pendlertid når jeg fikk en jobb jeg veldig gjerne ville ha, vekslet på kollektiv og kjøre selv. Tidsplan: stå opp 0430, reise 0500, på jobb ca 0710. Jobbe 0730-1530. Hvis alt klaffet hjemme 1730, svært ofte 18-1830 pga ettermiddagsrush og forsinkelser. Måtte legge meg senest 22 for å orke dagen etter. Lite tid igjen til hjem, partner, trening, hobby osv da… Forholdet røyk, og jeg ble utslitt. Endte opp med å flytte nærmere jobben etter ca et år, for den ville jeg ikke gi opp. Anonymkode: 53af8...d39
AnonymBruker Skrevet 15. august #24 Skrevet 15. august Hvis det er drømme jobben og du ønsker å teste ut før du eventuelt flytter, så gjør det ja. En liten periode med litt reisevei, hadde jeg gjort glatt for å teste før en mer permanent løsning. Men så kommer det an på om du bor sammen med noen, hva denne personen sier? Anonymkode: 2e4f0...fd9 4
AnonymBruker Skrevet 15. august #25 Skrevet 15. august Takk ja, men fortsett å søk jobber. Lettere å komme inn i andre jobber når du står i en relevant jobb fra før av. Har søkt jobber i 1 år, 200 søknader. Hadde tatt den absolutt. Anonymkode: fe623...a7b
AnonymBruker Skrevet 15. august #26 Skrevet 15. august Siden dette tydeligvis er drømmejobben for deg etter det du beskriver, ville jeg gitt det en sjanse. Slitsomt, men går for en stund. Kanskje du også kan jobbe litt på toget til/fra? Ville begynt med det, så flyttet nærmere etter hvert om du får jobben og spart opp mer midler. Anonymkode: 8fad7...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #27 Skrevet 15. august Som nyutdannet, som opplever dette som en interessant og relevant jobb, så ville jeg helt klart tatt den og satset på at jeg fikk flyttet nærmere om ikke alt for lenge. 2t hver vei er en del. Og det er mye tøffere om du må kjøre selv, enn om du kan ta buss/tog. Men om jobben er fleksibel, så vil du nok fort få muligheter til f.eks. å ha hjemmekontor noen ganger, og/eller jobbe på toget/bussen. Min første jobb besto av mye kveldsjobb, helgejobb og ellers ganske lite sosiale arbeidstider. Det gikk mest i spise, sove, jobbe og se film. Hadde 45min reisevei hver vei i tillegg, men de 45 minuttene tenkte jeg lite over. I lengden ble det vanskelig å jobbe slik at man ikke hadde tid til å møte venner og familie. Men i en periode, så gikk det jo. Og så lenge man pendler med kollektivt, så kan man gjerne lese, sove, høre lydbok/podcast, se TV serier eller filmer eller annet mens man reiser. (Eller jobbe, om jobben gir mulighet for det.) Da får man kanskje utnyttet tiden litt, og føler ikke at det er en like stor tidstyv. Så kan du jo også se frem til at dette blir bedre om du etter hvert flytter nærmere. Anonymkode: 97c5d...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #28 Skrevet 15. august Jobben ligger i Sandefjord, mens jeg bor i Kongsberg. Så det er jo bare en times tid med bil. Dette hjelper jo ikke meg da siden jeg hverken har bil eller lappen. Så da tar det rundt to timer med kollektiv. Anonymkode: 52760...aa0 1
Alice123 Skrevet 15. august #29 Skrevet 15. august Hva slags kollektivt transportmiddel må du bruke, er det langt å gå fra hjemmer til kollektivt og fra kollektivt til jobb, har du flere bytter?
AnonymBruker Skrevet 15. august #30 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 18.08): Skal gjennomføre siste runde, og dersom jeg endelig lander drømmejobben, så blir det potensielt 2 timer reisevei hver vei. Jeg er nyutdannet, så det har vært hardt å få jobb itillegg så må jeg spare opp før jeg kan eventuelt flytte nærmere denne jobben dersom jeg for den. Har brukt ganske lang tid på å finne jobb, så vet ikke hvor risky det er å måtte avslutte prosessen i håp om at det plutselig dukker opp muligheter nærmere meg? Anonymkode: 52760...aa0 Hva nøyaktig er det du trenger å spare opp til? Anonymkode: 99ae4...cce 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #31 Skrevet 15. august Rosa Dartle skrev (13 timer siden): Noen ganger må man bare det for å få riktig erfaring. Jeg har gjort det samme over lengre tid, men med noe hjemmekontor. Ble mulig å lande drømmejobben etterpå. Hadde ikke gjort det uansett om det hadde vært drømmejobben over alle drømmejobber Anonymkode: 26cf4...0bc
AnonymBruker Skrevet 15. august #32 Skrevet 15. august Daria skrev (10 timer siden): Jeg hadde halvannen time (1 time tog + litt å gå i hver ende) i mange år og syntes det gikk helt greit - sov om morgenen og leste om ettermiddagen. Det var faktisk som følge av å - helt frivillig - ha flyttet vekk fra jobben fordi jeg fikk det bedre totalt sett av å bo nærme alt som var viktig for meg og heller ha lenger reisevei til jobb. Man klarer mye når man vil og finner den balansen som passer en selv. Det er bedre å gi det et forsøk og se hvordan det går enn å lure i ettertid på om det kanskje likevel ville fungert. Det er en jobb, ikke en livstidsdom (men en livserfaring). Det hadde føltes som en livstidsdom for meg Anonymkode: 26cf4...0bc
AnonymBruker Skrevet 15. august #33 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Flytt etter jobben. Hva er det du trenger å spare til for det? Bokostnader har man uansett. Anonymkode: 525df...1b6 Dette, flytt nærmere jobben, du vil uansett ikke ha noe fritid i ukedagene der du bor nå hvis du skal bruke 12 timer+ hver dag på jobben Anonymkode: 26cf4...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #34 Skrevet 15. august Alice123 skrev (2 timer siden): Hva slags kollektivt transportmiddel må du bruke, er det langt å gå fra hjemmer til kollektivt og fra kollektivt til jobb, har du flere bytter? Kan sykle til togstasjonen, tar under 10 min. Så er det kollektivtransport c.a 5 min å gå fra siste transport, som er bussen til jobb. Har sett gjennom annonsen flere ganger, så dette er virkelig drømmejobben. Anonymkode: 52760...aa0 1
Alice123 Skrevet 15. august #35 Skrevet 15. august (endret) Om det drømmejobben så takker du ja, det er ikke noe tenke på. Du skriver "siste transport", hvor mange bytter er det dør-til-dør fra hjem til jobb? Jeg spør fordi de som i denne tråden skriver at de har like lang reisevei og det går helt fint ikke har noen bytter, men opplevelsen av reisevei er noe helt annet om man har. Endret 15. august av Alice123
Rosa Dartle Skrevet 15. august #36 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ikke gjort det uansett om det hadde vært drømmejobben over alle drømmejobber Anonymkode: 26cf4...0bc Mange steder er ikke arbeidsmarkedet helt topp. Man kan sture i en lavtlønnet jobb resten av livet, eller man kan pendle i en periode og ha det litt slitsomt, for deretter å lande drømmejobben. Livet er langt, og man orker heftige perioder så fremt man vet at det er tidsavgrenset. 1
Majer Skrevet 15. august #37 Skrevet 15. august Har ikke lest gjennom, men dersom pendlingen er på tog og du har fleksitid kan du kanskje stemple deg inn underveis? Evt kan du bruke tid på å betale regninger osv
AnonymBruker Skrevet 15. august #38 Skrevet 15. august Er det drømmejobben så tar du den! Men har du ikke mulighet til å flytte nærmere jobben på sikt? Anonymkode: 6b575...a91 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #39 Skrevet 15. august Slik jeg forstår TS er det først å sykle til toget, deretter en togtur, så et togbytte temmelig midt på reisen, deretter nytt tog og så til slutt en lokalbuss i andre enden? Det høres helt forferdelig slitsomt ut med tre kollektiv-ledd og så mye «være påskrudd» hele veien. Det kan sikkert gå an en periode, og hvis du tenker alternativet fort er langvarig arbeidsledighet er det kanskje et nødvendig onde. Men jeg hadde sterkt vurdert å flytte etter jobben her. Tror du kommer til å gå lei veldig, veldig fort. En ting er om du kunne ruslet rett på et enkelt tog, hvilt øynene/jobbet/lest hele veien og ruslet i andre enden også. Men en sånn reisevei som det du skisserer tviler jeg på at du kan finne noen god ro og rytme i heller. For ikke å snakke om alt av buss for tog på begge strekningene jeg antar du skulle reist her. Som sagt, her ville jeg nok flyttet etter med mindre det var helt umulig å forene med andre forpliktelser. Anonymkode: a15e6...451 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #40 Skrevet 15. august Lei deg en kjip liten hybel og fremlei det du selv bor i ved behov. Det er mye enklere å bytte jobb hvis man først har en jobb. Anonymkode: 9b5a1...f34 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå