Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gjennomføre siste runde, og dersom jeg endelig lander drømmejobben, så blir det potensielt 2 timer reisevei hver vei. Jeg er nyutdannet, så det har vært hardt å få jobb itillegg så må jeg spare opp før jeg kan eventuelt flytte nærmere denne jobben dersom jeg for den. Har brukt ganske lang tid på å finne jobb, så vet ikke hvor risky det er å måtte avslutte prosessen i håp om at det plutselig dukker opp muligheter nærmere meg?

Anonymkode: 52760...aa0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 timer pendling hver vri blir du trolig fort lei, så ville leid en hybel/leilighet nærmere arbeidsplassen.

Om dette er jobb innen fagfeltet duhelst ønsker å jobbe så hadde jeg ikke avsluttet prosessen, men takket ja om jeg fikk tilbudet. Dette for å bygge erfaring og stå sterkere ved seinere anledning om du ønsker å bytte jobb.

Anonymkode: f29ae...24a

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har jeg forsøkt. Hadde det vært et par ganger i uka, og hjemmekontor ellers, så kunne det gått. Men dette var hver dag, og jeg holdt ut i 2 uker… 

Anonymkode: 1bd2d...404

• Liker 2
Skrevet

2 timer hver vei er MYE. Hele dagen kommer til å gå bort i jobb. 8 timer arbeidsdag+4 timer reise=12 timer. 

De jeg kjenner med tilsvarende reisetid har avtale om hjemmekontor flere dager i uka.

• Liker 1
Skrevet

Hjemmekontor eller ikke? Har mye å si tenker jeg. Og så snart som mulig prøve å få til å flytte nærmere jobb. Skjønner dog at man vil ta en jobb om man har søkt lenge. 

• Liker 2
Skrevet

I annonsen så står det jo hybridløsning, men antar at de ønsker at jeg møter opp fysisk, særlig når jeg har null erfaring fra før av. Det var også ønske med 3 års erfaring, så er jo ganske heldig for at jeg har kommet så langt.

TS

• Liker 5
Skrevet

Er det to timer hver vei? Det er i så fall mye … To timer til sammen er ikke uvanlig, har det selv.

Anonymkode: 886e0...39c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I annonsen så står det jo hybridløsning, men antar at de ønsker at jeg møter opp fysisk, særlig når jeg har null erfaring fra før av. Det var også ønske med 3 års erfaring, så er jo ganske heldig for at jeg har kommet så langt.

TS

I starten må du nok påregne å være på selve arbeidsplassen pga opplæring etc. Men om du etter hvert kan være hjemme to dager i uken (som er blitt vanlig) hjelper det på.

• Liker 6
Skrevet

Du blir garantert lei! være 12 timer borte hver dag, hva har du igjen av livet da? Jeg hadde engang en halv times vei hver vei og jeg orka 2 uker! 

Tenk på vinter og varierende føre, mørke kvelder og morgener.. Nei, tenk deg om! 

Anonymkode: a31c7...658

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal gjennomføre siste runde, og dersom jeg endelig lander drømmejobben, så blir det potensielt 2 timer reisevei hver vei. Jeg er nyutdannet, så det har vært hardt å få jobb itillegg så må jeg spare opp før jeg kan eventuelt flytte nærmere denne jobben dersom jeg for den. Har brukt ganske lang tid på å finne jobb, så vet ikke hvor risky det er å måtte avslutte prosessen i håp om at det plutselig dukker opp muligheter nærmere meg?

Jeg ville sagt ja for å få erfaringen. Så kan du heller bytte etter hvert. Om du ikke har barn tåler du dette en periode … 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde 1t 50 min(inkludert gå til og fra toget) hver vei. Holdt ut litt over et år før vi flytta nærmere. Orka minimalt utover å jobbe og reise det året og gikk hardt ut over det sosiale, men det gikk. 
Samboeren takla det bedre og starta med pendlinga tidligere, så han pendla vel til sammen 4 år og syntes det gikk greit. De første årene bodde vi lenger unna toget, så han hadde over 2t reising hver vei i starten

Anonymkode: 6268e...117

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg forsøkt. Hadde det vært et par ganger i uka, og hjemmekontor ellers, så kunne det gått. Men dette var hver dag, og jeg holdt ut i 2 uker… 

Anonymkode: 1bd2d...404

Jeg holdt ut i tre år. Kommer an på motivasjonen. Kjøpte bolig på «landet», sov 2t på bussen til Oslo hver morgen og hørte lydbøker/podcaster eller jobbet ekstra på vei hjem. Betalte ned hele leiligheten + sparte opp. Etter 4 år (ett års mammaperm avsluttet det hele) solgte vi boligen med 50% fortjeneste og hadde masse egenkapital til enebolig et steinkast utenfor hovedstaden, da med nokså lav lånegrad og fine renter også. 

Lønte seg max for meg å ta de 2t til jobb. Men kollektivt er lurt da, hadde aldri klart det måtte jeg kjørt selv. Men det var litt magisk å pakke seg inn i dunkåpa, traske ut i -24, hoppe på bussen 5:30, møte på pendlergjengen, dra kåpa godt rundt seg, og våkne i hovedstaden 2t senere :) Faktisk gode minner. Var aldri ment til å bli varig, ble lenger enn vi hadde tenkt da vi så det enorme økonomiske overskuddet det ga. Men da vi fikk barn måtte vi SELVSAGT prioritere tiden helt annerledes og flytte nærmere jobbmarkedet.

Så ikke nødvendigvis dumt å pendle for en periode, det er helt sikkert. Alltid viktig å huske at selv om man gjør det en stund, må det ikke være for alltid😊

Anonymkode: 76dc3...a9f

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du reise kollektivt? Det hjelper. Jeg hadde uansett takket ja til jobben for å få erfaring. Mye lettere å få ny jobb da.

Så hadde jeg enten flyttet nærmere jobb etter hvert eller søkt på jobb nærmere bolig.

Anonymkode: 8ed8c...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde aldri tatt en jobb hvor det blir 4 times reisevei hver dag uansett hvor bra jobben virker

Anonymkode: 26cf4...0bc

Skrevet

Jeg tror jeg kunne klart det fint om det er tog det er snakk om. Jeg hadde samlet opp det jeg kom på av "stillesitting" jeg uansett gjør i løpet av dagen. 

Morgen; KG og kaffe (halvtime jeg tar nå). Jobbet en time. Laget handleliste, ferieplaner, bookinger, hentet anbud handverkere, sjekket været. Tatt med frokosten. 

Ettermiddag; se en serie, litt scrolling, mer jobb, lest, planlagt middagen. 

Men bil.. nope.... Jeg hadde en time hver vei til et oppdrag en periode, og synes det var så mye tid rett ut vinduet. Og det var tross at jeg samlet opp ALT av telefoner jeg kunne ta, for å ta de i bilen. 

Anonymkode: c1ab9...9a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde aldri tatt en jobb hvor det blir 4 times reisevei hver dag uansett hvor bra jobben virker

Anonymkode: 26cf4...0bc

Noen ganger må man bare det for å få riktig erfaring.

Jeg har gjort det samme over lengre tid, men med noe hjemmekontor. Ble mulig å lande drømmejobben etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Min venninne fikk reisetiden som arb.tid fordi hun kan jobbe på toget. Vet om en annen som tar ferge til jobb og jobber fergeturen. Kanskje litt risky å forhandle sånt, men går an å lufte at reiseveien er et problem så det kanskje starter en dialog om hjemmekontor/ evt mulig å jobbe på toget el.l

Anonymkode: 45e2a...fe3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS

Viktig med mye fysisk oppmøte i starten, ja. Særlig om man må jobbe med andre for å lære. 

Men jobber du godt og smart så får du raskt muligheter. Start med en dag hjemme i uka, planlegg godt hva du skal gjøre, fremstå som strukturert og effektiv - og med god kommunikasjon. Det er der det ofte feiler, føler jeg, at man får et inntrykk av at ting stopper opp når de er hjemme. Ofte fordi de ikke har planlagt godt. 

Anonymkode: c1ab9...9a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flytt etter jobben. Hva er  det du trenger å spare til for det? Bokostnader har man uansett. 

Anonymkode: 525df...1b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde halvannen time (1 time tog + litt å gå i hver ende) i mange år og syntes det gikk helt greit - sov om morgenen og leste om ettermiddagen. Det var faktisk som følge av å - helt frivillig - ha flyttet vekk fra jobben fordi jeg fikk det bedre totalt sett av å bo nærme alt som var viktig for meg og heller ha lenger reisevei til jobb. Man klarer mye når man vil og finner den balansen som passer en selv. Det er bedre å gi det et forsøk og se hvordan det går enn å lure i ettertid på om det kanskje likevel ville fungert. Det er en jobb, ikke en livstidsdom (men en livserfaring).

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...