AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Jeg jobber i det offentlige, jeg jobber vakter og turnus. Jeg ble veldig syk før jul, og prøver å komme meg tilbake i jobb igjen. Kroppen er sliten nå, har mye fatigue, smerter, kvalme osv. Jeg informerte legen at nå måtte jeg prøve å jobbe fullt igjen, legen var ikke enig jeg gjorde det likevel. Tiden går og går. Det går ganske greit å jobbe mellom 5-8 timers vakter, men jeg får ikke til 10 timers vaktene enda. Ender med at jeg kaster opp og nesten svimer av. Spurt arbeidsgiver om jeg ikke kan heller legge på et par timer på de helt korte vaktene, eller heller jobbe en fridag for å få timene mine. Isteden for å jobbe 10/11 timers vakter så kan jeg jobbe 7-8 timer istedenfor. Det er ikke aktuelt, (joda det er fullt mulig om viljen er der, vi gjorde dette i mange år tidligere og ingen må komme på jobb for å jobbe de to timene) så jeg vet da at jeg får fravær som kunne vært unngått. Det er kun for en periode slik at jeg får lov til å bli friskere mens jeg blir friskere i arbeid. Dette er altså statlig bedrift, det er staten som snakker om høyt sykefravær, men de gjør ikke noe for å hindre at egne ansatte blir sykere eller forebygge for sykefravær. Skulle tro de hadde et ekstra ansvar. Når man leser om sykefraværet i Norge så er det sjeldent vi leser om noe annet enn late ansatte. Skulle så gjerne ønske at man snakket om inkludering i arbeidslivet også. Anonymkode: 76df1...a2a 6 6 3
Knutekålmor85 Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Om du er langvarig sykemeldt skal du få dialogmøter mellom arbeidsgiver, deg og evt lege og NAV. Dette er noe du kan ta opp der. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Knutekålmor85 skrev (2 minutter siden): Om du er langvarig sykemeldt skal du få dialogmøter mellom arbeidsgiver, deg og evt lege og NAV. Dette er noe du kan ta opp der. Ja, men jeg får ikke tilrettelagt likevel. Nav står litt maktesløse å får ikke gjort noe. Tilretteleggingen er at jeg er sykemeldt. Ts Anonymkode: 76df1...a2a 1
Knutekålmor85 Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Om både lege og arbeidsgiver peker på sykemelding, er det kanskje best å høre på dem? Er det mulig å bli delvis friskmeldt slik at du orker en langvakt innimellom, med hvile både i forkant og etterkant, og tilrettelegging underveis? 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Ta hvis arbeidsgiver nektet tilrettelegging ville jeg sagt til arbeidsgiver ja ok da får jeg fortsette å være sykemeldt for jeg får ikke stått i jobben uten tilrettelegging også bruk tiden jeg var sykemeldt på søke andre jobber. Helt ærlig. Anonymkode: e8b16...2f4 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Har du hatt formelle møter med ledelsen? Der dine behov og ønsker er tydelig lagt fram og protokollført? Der ledelsens begrunnelse for hvorfor tilrettelegging ikke lar seg gjøre også er protokollført? I så fall ville jeg bedt om møte med ledelsen et nivå høyere opp hvor du legger fram behov, og protokollen, og spør hvilke muligheter de ser for tilrettelegging. Anonymkode: 8f0bf...2ec 3
AnonymBruker Skrevet 15. august #7 Skrevet 15. august Knutekålmor85 skrev (7 timer siden): Om både lege og arbeidsgiver peker på sykemelding, er det kanskje best å høre på dem? Er det mulig å bli delvis friskmeldt slik at du orker en langvakt innimellom, med hvile både i forkant og etterkant, og tilrettelegging underveis? Jeg får ikke tilrettelegging som delvis sykemeldt heller, arbeidsgiver ønsker ikke at jeg er sykemeldt. Jeg mener jeg kan jobbe fullt, men med en tilrettelegging en liten periode. Klarer ikke langvakter om jeg kun jobber de heller, det har jeg prøvd. Jobben er fysisk tung og krevende, en slik vakt tømmer meg fullstendig. Jeg kan selvsagt gå mer sykemeldt, men hvorfor når jeg klarer å jobbe vanlig 100% stilling? Vanlig arbeidsdag i Norge er 8 timer, jeg liker lang vakter når jeg er frisk så det har ikke noe med at jeg ikke liker de. Ts Anonymkode: 76df1...a2a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #8 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du hatt formelle møter med ledelsen? Der dine behov og ønsker er tydelig lagt fram og protokollført? Der ledelsens begrunnelse for hvorfor tilrettelegging ikke lar seg gjøre også er protokollført? I så fall ville jeg bedt om møte med ledelsen et nivå høyere opp hvor du legger fram behov, og protokollen, og spør hvilke muligheter de ser for tilrettelegging. Anonymkode: 8f0bf...2ec De mener det er for belastende, men fakta er at det er det nye datasystemet som er problemet det må legges inn manuelt. Saken er også tatt opp av forbundet vårt, vi kommer ingen vei. Men det er diskusjoner. Alt er protokollført, meldt til nav osv. Lettest er jo om jeg er sykemeldt ut tiden, da kan de jo si meg opp. Bare ansette en ny med lavere lønn enn meg. Ts Anonymkode: 76df1...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Skrevet 15. august Jobber du offentlig? Trudde en faktisk hadde krav på tilrettelegging i 3 mnd. Hos oss har tilrettelegging blitt ett problem. Vi jobber egentlig 3 delt turnus, men mange kan ikke dette pga helsa. Mange unngår også de tyngste oppgavene, dette over år og ikke mnd. Noe som resulterer i at resten får ekstra tunge vakter og oppgaver. Men, for noen mnd burde din leder klare å tilrettelegge for deg. Anonymkode: afb12...dc6 1
Virrevirrevapp Skrevet 15. august #10 Skrevet 15. august Dere har vel skrevet under på å jobbe langtirnus? Letteste er vel på søke ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobber du offentlig? Trudde en faktisk hadde krav på tilrettelegging i 3 mnd. Hos oss har tilrettelegging blitt ett problem. Vi jobber egentlig 3 delt turnus, men mange kan ikke dette pga helsa. Mange unngår også de tyngste oppgavene, dette over år og ikke mnd. Noe som resulterer i at resten får ekstra tunge vakter og oppgaver. Men, for noen mnd burde din leder klare å tilrettelegge for deg. Anonymkode: afb12...dc6 Ja, statlig. Helt greit at permanent tilrettelegging kan være et problem det forstår jeg. Derimot så tar jeg gjerne i et ekstra tak når jeg ser at kollegaer prøver å komme seg tilbake igjen, vil jo ha de tilbake. Nå er det ingen tilrettelegging, de mener de tilrettelegger godt om jeg er delvis sykemeldt å får da færre vakter. Ts Anonymkode: 76df1...a2a
AnonymBruker Skrevet 15. august #12 Skrevet 15. august Virrevirrevapp skrev (Akkurat nå): Dere har vel skrevet under på å jobbe langtirnus? Letteste er vel på søke ny jobb. Nei, det har vi ikke. Det er fullt lov til arbeidsgiver å ha lange vakter som 10 timer. Jeg liker lang vakter når jeg er frisk, mer fri ellers. Er det ikke veldig dumt å slutte i jobb fordi man holder på å bli frisk å trenger litt støtte på veien? Og hvor mange jobber kan man bare slutte å få ny? Jeg trenger jobb for både psyke og lommebok. Ts Anonymkode: 76df1...a2a
AnonymBruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Virrevirrevapp skrev (14 minutter siden): Dere har vel skrevet under på å jobbe langtirnus? Letteste er vel på søke ny jobb. En 3 delt turnus har natt og det er 10 timer. Du tenker nok på langvakter på 12.5 time, de må en være enig i. Anonymkode: afb12...dc6 1
Virrevirrevapp Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det ikke veldig dumt å slutte i jobb fordi man holder på å bli frisk å trenger litt støtte på veien? Og hvor mange jobber kan man bare slutte å få ny? Jeg trenger jobb for både psyke og lommebok. Ts Anonymkode: 76df1...a2a Det er jo nettopp det, man vet ikke alltid om man holder på å bli frisk eller i så fall hvot lang tid det vil ham Har du søkt om å få bytte internt i kommunen/fylket/staten ei stund? Vet det gjøres her jeg jobber en del når vi ikkg klarer å tilrettelegge på arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 15. august #15 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jobber du offentlig? Trudde en faktisk hadde krav på tilrettelegging i 3 mnd. Hos oss har tilrettelegging blitt ett problem. Vi jobber egentlig 3 delt turnus, men mange kan ikke dette pga helsa. Mange unngår også de tyngste oppgavene, dette over år og ikke mnd. Noe som resulterer i at resten får ekstra tunge vakter og oppgaver. Men, for noen mnd burde din leder klare å tilrettelegge for deg. Anonymkode: afb12...dc6 Tilrettelegging skal kun skje om det ikke er til belastning for andre arbeidstakere. Å endre turnuser er tilrettelegging som ikke er ønskelig. Har selv hatt tilrettelegging ett år nå og skal over på aap og omskolering. Jeg må fortsatt gjøre de samme oppgavene som andre, men jeg får velge først. Om jeg hadde tatt meg til rette og bare valgt enkle arbeidsoppgaver hadde jeg ikke fått tilrettelegging. Jeg har heller ikke kunnet endre på turnusdager eller skift. Og har heller ikke kunnet bestemme arbeidstidene selv. Jeg har måttet jobbe bestemte deler av vaktene mine ( har vært 50% sykemeldt). Man kan søke om tilrettelegging i inntil 3 mnd hos oss, jobber i staten, men arbeidsgiver er ikke pliktig til å si ja til alt, men må forholde seg til AML. Til ts: Om du ikke klarer dine oppsatte vakter er du kanskje ikke frisk nok til å jobbe 100%. Å sjalte med timer i turnus er et virvar av lover og regler. Fridager er oppsatt for at man ikke skal bryte bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Den tilretteleggingen du ber om bryter mulig med lovverket og er derfor ikke ønskelig. Hos oss ville datasystemet lyst rødt med brudd på loven. Anonymkode: b9d9e...1d9 1
Virrevirrevapp Skrevet 15. august #16 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du tenker nok på langvakter på 12.5 time, de må en være enig i. Anonymkode: afb12...dc6 Sant det.
AnonymBruker Skrevet 15. august #17 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tilrettelegging skal kun skje om det ikke er til belastning for andre arbeidstakere. Å endre turnuser er tilrettelegging som ikke er ønskelig. Har selv hatt tilrettelegging ett år nå og skal over på aap og omskolering. Jeg må fortsatt gjøre de samme oppgavene som andre, men jeg får velge først. Om jeg hadde tatt meg til rette og bare valgt enkle arbeidsoppgaver hadde jeg ikke fått tilrettelegging. Jeg har heller ikke kunnet endre på turnusdager eller skift. Og har heller ikke kunnet bestemme arbeidstidene selv. Jeg har måttet jobbe bestemte deler av vaktene mine ( har vært 50% sykemeldt). Man kan søke om tilrettelegging i inntil 3 mnd hos oss, jobber i staten, men arbeidsgiver er ikke pliktig til å si ja til alt, men må forholde seg til AML. Til ts: Om du ikke klarer dine oppsatte vakter er du kanskje ikke frisk nok til å jobbe 100%. Å sjalte med timer i turnus er et virvar av lover og regler. Fridager er oppsatt for at man ikke skal bryte bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Den tilretteleggingen du ber om bryter mulig med lovverket og er derfor ikke ønskelig. Hos oss ville datasystemet lyst rødt med brudd på loven. Anonymkode: b9d9e...1d9 Nei, bryter ingen lover og regler ved å flytte timer. Det krever at man taster det inn i datasystemet. Forbundet vårt jobber med dette for dette er tilrettelegging som kan få folk tilbake i jobb raskere. Ønsker vi ikke færre sykemeldte i samfunnet vårt? Jeg kan jobbe 8 timer, men da skal jeg altså gå sykemeldt for arbeidsgiver ikke vil sjonglere på 2 timer. Det er ikke vanskelig, vi har gjort dette i mange år. Dessverre kom en ny hr- direktør på plass. Da ble det vanskelig å få ferie, det ble vanskelig å få tilrettelagt i kort tid, vaktene ble hardere, mindre pauser. Ts Anonymkode: 76df1...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 15. august #18 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei, bryter ingen lover og regler ved å flytte timer. Det krever at man taster det inn i datasystemet. Forbundet vårt jobber med dette for dette er tilrettelegging som kan få folk tilbake i jobb raskere. Ønsker vi ikke færre sykemeldte i samfunnet vårt? Jeg kan jobbe 8 timer, men da skal jeg altså gå sykemeldt for arbeidsgiver ikke vil sjonglere på 2 timer. Det er ikke vanskelig, vi har gjort dette i mange år. Dessverre kom en ny hr- direktør på plass. Da ble det vanskelig å få ferie, det ble vanskelig å få tilrettelagt i kort tid, vaktene ble hardere, mindre pauser. Ts Anonymkode: 76df1...a2a Det høres ut som om at du bør se deg om etter en ny jobb. Anonymkode: 4c17e...b41 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august Noen arbeidsgivere vil tilrettelegge andre ikke. Vi har en sjef som tilrettelegger for noen, men ikke for andre. Jeg var sykmeldt noen månder. Ville prøve meg i arbeid igjen med tilrettelegging noe sjefen ville prøve. De tilrettela ikke en ting. Legen min ble så irritert at han sykmeldte meg fullt igjen etter dette. Andre tilrettelegger sjefen mer enn gjerne for. Anonymkode: 3fea3...c67 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det høres ut som om at du bør se deg om etter en ny jobb. Anonymkode: 4c17e...b41 Har heldigvis lite med hr-ledelsen i det daglige. Så nei det vil jeg ikke, veldig glad i jobben min. Og det statlige er statlige uansett hvor jeg er, men kolleger er ikke det samme. Planen er jo å bli frisk igjen. Løsningen er ikke alltid å finne ny jobb. Det går ikke å plukke nye jobber, men da kjemper man for endring der man er. Ts Anonymkode: 76df1...a2a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå