Gå til innhold

Solgt bolig: kjøper mener vi må betale undersøkelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte nylig en bolig. Valgte å kjøpe boligselgerforsikring, men kjøpere ønsker ikke boligkjøperforsikring fordi dem trodde alt var bra (leilighet fra 60-tallet)- men oppusset.

Nå har dem oppdaget det de tror er mugg og sender krav til oss om utredning på nærmere 3k for å utelukke mugg eller andre ting. De ønsker ikke ta denne kostnaden selv, og dette er ikke noe vi kjenner til eller har merket selv.

Vi er på ferie og svarte at vi må se nærmere på dette og forsikring når vi kommer hjem (søndag), men har blitt bombadert med telefoner og mailer i hele dag og hvor mye dette haster.

Er det innafor å avvente til mandag, når vi er hjemme, har dokumenter og faktisk tid til å undersøke dette?

Ønsker ikke bruke de få dagene vi har igjen av ferien på å dypdykke i dette (er i USA på ferie, mye som skjer). 

er dette ufint av oss?

og er dette er kostnad vi bør ta?

og bør ikke vi isåfall få komme inn å se selv? Får ikke gjort dette nå. 

hvordan håndtere dette videre?

Anonymkode: 314a8...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be dem kontakte forsikringsselskapet sitt. Dere skal forholde dere til et krav. Ikke betale for og lage kravene selv. 

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (2 minutter siden):

Be dem kontakte forsikringsselskapet sitt. Dere skal forholde dere til et krav. Ikke betale for og lage kravene selv. 

De har ikke kjøpt forsikring, og mener derfor vi må betale. Hva svarer man på noe slikt? 

Skrevet

De har vel hus forsikring? Men det er uansett ikke ditt problem. Be dem komme tilbake til deg og ditt forsikringsselskap når de har et krav klart. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjøperne skal henvende seg til ditt forsikringsselskap,om dere har boligselgerforsikring.

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du henviser til forsikringsselskapet.  Igjen og igjen. Du har kjøpt deg fri fra dette ansvaret. 

Har opplevd det samme. Kjøper "sparte penger" på forsikring. Men møtte en solid mur i vårt forsikringsselskap. 

Anonymkode: 55a32...d2a

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
BMF skrev (1 minutt siden):

De har vel hus forsikring? Men det er uansett ikke ditt problem. Be dem komme tilbake til deg og ditt forsikringsselskap når de har et krav klart. 

Nei... Ikke til TS. Kun forsikringsselskapet. Uansett hva. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

det burde ikke være særlig vanskelig å henvise dem til what ever forsikringsselskap dere bruker, og la kontakten gå mellom dem. 

Anonymkode: 71877...9e0

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Henvis til forsikringsselskapet der dere har boligselgerforsikring. Det er akkurat sånn plagsom oppførsel dere har betalt forsikringen for.

Og ta vare på all kommunikasjon, hvis dere bli så plaget at dere vurderer å anmelde for trakassering.

Anonymkode: 596f7...ec2

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at de ikke har kjøpt boligkjøperforsikring er ikke ditt problem. Om de hadde kjøpt dette, var det dit de skulle rette kravet. Når de ikke har det, så må de kontakte det selskapet de måtte ha, som evnt retter et krav mot selskapet du kjøpte boligselgerforsikring av. 

Og om de ønsker utredning så får de ta det med sitt forsikringsselskap. Ikke ditt problem. 

Anonymkode: 70fc6...103

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde omtrent det samme når jeg solgte leilighet. Ikke mugg, men noe annet. De ville jeg skulle betale for å fikse opp i noe. Jeg ba de henvende seg til mitt forsikringsselskap som jeg kjøpte boligselgerforsikring av. Jeg fikk kopi av krav fra selskapet, men hørte aldri noe mer. 

Anonymkode: 70fc6...103

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelp og svar fra dere.

kan jeg bare skrive kort noe ala

«Hei,

vi har kjøpt boligselgerforsikrig. Dere får rette krav mot dem, ikke til oss.

svarer ikke noe mer på henvendelser fra dere ang dette, da vi har «kjøpt oss fri» fra hendelser som dette.

mvh xxx»

Hvis det er så enkelt kan jeg svare dem i kveld.

• Liker 4
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Hei,

svarer ikke noe mer på henvendelser fra dere ang dette, da vi har «kjøpt oss fri» fra hendelser som dette.

mvh xxx»

Ja så enkelt er det. Dette er ikke ditt problem. Men boligselger forsikringselskapet ditt.

Anonymkode: 9291c...507

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Stryk dette. Høres ut som at du visste om feilen.

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stryk dette. Høres ut som at du visste om feilen.

Enig. Ville heller skrevet «ytterligere henvendelser til oss vil ikke bli besvart». 

Anonymkode: 95a47...435

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

«Hei,

mvh xxx»

Hei, vi har forsikring hos xxx. Vennligst henvend dere til dem. Videre henvendelser vil ikke bli besvart. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går vel også an å be dem om å henvende seg til megler? 

Skriv som du foreslå, men dropp siste avsnitt om at dere har “kjøpt dere fri”. Bare be dem henvende seg til forsikringselskap eller megler? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpa, dere er gode!

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, vi har forsikring hos xxx. Vennligst henvend dere til dem. Videre henvendelser vil ikke bli besvart. 

(var jeg som skrev "kjøpt deg fri". Det var bare en kommentar til deg.)

Boligselgerforsikring er gull når du møter kranglete kjøpere. Nyt slutten på ferie - og ta heller en skål og feir litt ekstra for å ha tatt et godt valg :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mange gode svar, nyt ferien videre :) Dette blir aldri en greie. Dere har forsikring, de har ikke og all kommunikasjon skal være til forsikringsselskapet. Partene i denne saken er kjøpere og forsikringsselskapet, ikke deg.

Skulle de få medhold i noe må de dekke inntil 10.000 kr selv.

Anonymkode: 5b2f7...ed0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...