Gå til innhold

Utleier har pakket inn leiligheten i plast, jeg får ikke puste! Hva kan jeg gjøre?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Huseieren min har satt opp stilasje rundt hele huset for et par uker tilbake, hvor jeg leier et krypinn i toppetasjen. Etter stillasen ble satt opp, ble den pakket inn i presenning, for å gjøre maling og annet vedlikehold mulig uavhengig av vær. For noen dager siden så ble det klistrert beskyttelsesplast over mine vinduer og lufteluker pga. han bruker spraymaling, og det begynner å bli veldig tett luft her nå. Jeg har fått skriftlig beskjed om at jeg ikke kan åpne vinduene frem til plasten er fjernet. 

Jeg har levd med det i noen dager, og begynner å bli desperat. Det er en befrielse å gå på utsiden hvor jeg kan faktisk puste, men jobben min er basert på hjemmekontor så jeg må liksom bruke leiligheten. Skjønner at jobben ikke er noe huseier er ansvarlig for, men det er likevel situasjonen min.

Målerene viser fuktighet på rundt 60% med innetemperaturer som varierer fra 29 til 34 grader i løpet av dagen. Det er rundt ti grader høyere enn den faktiske temperaturen ute i friluft. Har noen råd til hva jeg burde gjøre? Kan jeg holde tilbake husleie grunnet dette, og i så fall hva kan jeg vise til som begrunnelse?

Jeg gjorde et lite forsøk med å la dusjen pøse ut kaldtvann en stund, og det føltes ut som det kjølte ned badet noe, men har ikke sett det på målinger. Kan det å la kaldtvann renne i dusjen bidra til å kjøle ned? Det blir jo ikke akkurat bedre luft av det, men kanskje litt kaldere i hvert fall.

Har noen tips til hva jeg burde gjøre, både når det kommer til å overleve til de er ferdig, og eventuelt til hvordan jeg skal gå frem for å betale mindre leie for dette? I natt vurderte jeg seriøst å legge meg inn på et rom på hotellet som ligger like i nærheten, for å kunne jobbe i greie forhold og få en god natts søvn.

Anonymkode: 74974...8a6

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snaket med han om det da? Første steg burde vel være å forklare problemet. Kansje han kan ta en veg av gangen eller noe.

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en luftavfukter og kjøler. Huseier kan godt betale det. Å la dusjen renne gjør det bare mer fuktig.

Anonymkode: 4f535...70a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok ansees som normalt vedlikehold som du må tåle i en kort periode. 

Sett deg på kafe, bibliotek eller noe for å jobbe. 

Anonymkode: cfc46...3b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville skrevet han en mail der du problematiserer fukten i leiligheten som følge av hans krav om å holde alt lukket. Det kan føre til muggvekst og råte, og du må skrive at dette fraskriver du deg alt ansvar for, da det er han som har krevd at alt skal lukkes. Dernest ville jeg krevd at han skaffer til veie kraftige luft-avfuktere til hvert rom for å få ut fukt. Samt krevd avslag i leie for å dekke annet oppholdssted den tiden det tar å male, da du etter loven har krav på å bo forsvarlig. Å ikke ha tilgang til frisk luft er ikke forsvarlig hverken mtp helse eller skadefare på boligen som følge av havs arbeid.  Ville også krevd tilgang til å lufte flere ganger om dagen, der han fysisk må stoppe maling og åpne presenningen slik at du får gjennomtrekk i leiligheten. Dette er ikke holdbart. Sjekk husleieloven.

Anonymkode: b0dcb...f3a

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Forstår at dette kan skje en uke men ikke lengre. 

Skrevet

Det eksisterer ingen gode måter å holde husleie tilbake på i dag. Husleieloven paragraf 3-8, henviser til at leietaker ved uenighet med rette kan holde husleie tilbake ved å sette summen det gjelder inn på deponeringskonto, da regner en at oppsigelse av leieforholdet ikke er gyldig. Problemet er at deponeringskonto ikke eksisterer.

Du har et fukt, ventilasjons og varmeproblem for øyeblikket. Jeg forstår at du innleder en dialog med huseier om at dette bør løses og så ta det derfra.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobbe på biblioteket til oppussingen er over?

Du har vel varslet huseier om tilstanden? En jeg kjenner var uten varmtvann i tre måneder, huseier nektet å gi avslag i husleia. Kjenner ham også, en ekte kjeltring, han daua i en absurd ulykke, karma!

Ville meldt meg inn i leieboerforeningen og tatt det derfra.

https://www.leieboerforeningen.no/

Anonymkode: d5942...7eb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøp en luftavfukter og kjøler. Huseier kan godt betale det. Å la dusjen renne gjør det bare mer fuktig.

Jeg har en avfukter, men har ikke brukt den fordi den bruker 150-200 watt, så jeg tenkte litt enkelt at det bare ville bidra til økt temperatur.

Forresten, takk for svar alle sammen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbe på biblioteket til oppussingen er over?

Du har vel varslet huseier om tilstanden? En jeg kjenner var uten varmtvann i tre måneder, huseier nektet å gi avslag i husleia. Kjenner ham også, en ekte kjeltring, han daua i en absurd ulykke, karma!

Ville meldt meg inn i leieboerforeningen og tatt det derfra.

https://www.leieboerforeningen.no/

Anonymkode: d5942...7eb

Jeg er medlem der, men jeg håpet å kanskje finne en løsning uten å involvere dem.

Jeg får ikke flyttet hjemmekontoret pga. oppsettet jeg må ha på det. Tekniske årsaker, jeg må blant annet ha en stor boks som kobler meg/PC-en opp til jobben.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (3 minutter siden):

Det eksisterer ingen gode måter å holde husleie tilbake på i dag. Husleieloven paragraf 3-8, henviser til at leietaker ved uenighet med rette kan holde husleie tilbake ved å sette summen det gjelder inn på deponeringskonto, da regner en at oppsigelse av leieforholdet ikke er gyldig. Problemet er at deponeringskonto ikke eksisterer.

Du har et fukt, ventilasjons og varmeproblem for øyeblikket. Jeg forstår at du innleder en dialog med huseier om at dette bør løses og så ta det derfra.

Takk for svar. Jeg har skrevet litt med huseier vedr. temperaturen, for det har vært problem over tid. Men etter den siste endringen hvor det kom plast rett på alle vinduer og lufteluker så har jeg ikke fått noe svar. Jeg antar bygget tåler fuktigheten siden det bare er en begrenset periode, men det er ulevelig her!

Forstår at dette kanskje er noe jeg bare må akseptere og leve med.

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (9 minutter siden):

Forstår at dette kan skje en uke men ikke lengre. 

Takk for svar! Arbeidet har vart en stund og har vært mulig å leve med, men det toppet seg liksom når all lufting ble stengt.

Jeg får prøve å holde ut og håpe det ikke er lenge til luftelukene blir åpne igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ville skrevet han en mail der du problematiserer fukten i leiligheten som følge av hans krav om å holde alt lukket. Det kan føre til muggvekst og råte, og du må skrive at dette fraskriver du deg alt ansvar for, da det er han som har krevd at alt skal lukkes. Dernest ville jeg krevd at han skaffer til veie kraftige luft-avfuktere til hvert rom for å få ut fukt. Samt krevd avslag i leie for å dekke annet oppholdssted den tiden det tar å male, da du etter loven har krav på å bo forsvarlig. Å ikke ha tilgang til frisk luft er ikke forsvarlig hverken mtp helse eller skadefare på boligen som følge av havs arbeid.  Ville også krevd tilgang til å lufte flere ganger om dagen, der han fysisk må stoppe maling og åpne presenningen slik at du får gjennomtrekk i leiligheten. Dette er ikke holdbart. Sjekk husleieloven.

Anonymkode: b0dcb...f3a

Takk for utfyllende og godt svar! Jeg skal sende den mailen bare for å ha mitt på det tørre, selv om det er lite tørt her akkurat nå 🤣Sånn til orientering-greie, i hvert fall.

Jeg har søkt litt og ser at meningene varierer når det kommer til hva som er grunnlag til avslag på leie. Jeg har ikke lyst til å starte en krig akkurat, men hadde det vært soleklart at jeg har rett på reduksjon ville jeg ønsket å gå videre med det.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det vil nok ansees som normalt vedlikehold som du må tåle i en kort periode. 

Sett deg på kafe, bibliotek eller noe for å jobbe. 

Anonymkode: cfc46...3b4

Har nevnt det, men jeg kan ikke flytte "hjemmekontoret". Og jeg forstår selvsagt at akkurat den delen ikke er huseierens ansvar/problem.

Jeg lurer litt på hvor grensene går for hva man må tåle, og hvor lenge, før man kan eller bør gjøre noe med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (31 minutter siden):

Har du snaket med han om det da? Første steg burde vel være å forklare problemet. Kansje han kan ta en veg av gangen eller noe.

Har snakket om hele prosessen flere ganger ja, og er innforstått med at jeg må tåle høyere tmp. ol. pga. pressenningen. Det er satt opp stillasje rundt hele huset, sikkert økonomiske grunner eller noe.

Men det at all lufting blir stengt over flere dager var altså litt overraskende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor huseier selv i huset? Hvordan løser han selv mangelen på luftemuligheter? 

Anonymkode: e36ce...c17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja enkel matematikk🤭

Anonymkode: c62f3...98d

Skrevet

Ville ringt huseier, ofte hjelper det mer å snakke enn å skrive. Så kan du forklare hvordan det er for deg, og finne ut hvor lenge det skal pågå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hei! Huseieren min har satt opp stilasje rundt hele huset for et par uker tilbake, hvor jeg leier et krypinn i toppetasjen. Etter stillasen ble satt opp, ble den pakket inn i presenning, for å gjøre maling og annet vedlikehold mulig uavhengig av vær. For noen dager siden så ble det klistrert beskyttelsesplast over mine vinduer og lufteluker pga. han bruker spraymaling, og det begynner å bli veldig tett luft her nå. Jeg har fått skriftlig beskjed om at jeg ikke kan åpne vinduene frem til plasten er fjernet. 

Jeg har levd med det i noen dager, og begynner å bli desperat. Det er en befrielse å gå på utsiden hvor jeg kan faktisk puste, men jobben min er basert på hjemmekontor så jeg må liksom bruke leiligheten. Skjønner at jobben ikke er noe huseier er ansvarlig for, men det er likevel situasjonen min.

Målerene viser fuktighet på rundt 60% med innetemperaturer som varierer fra 29 til 34 grader i løpet av dagen. Det er rundt ti grader høyere enn den faktiske temperaturen ute i friluft. Har noen råd til hva jeg burde gjøre? Kan jeg holde tilbake husleie grunnet dette, og i så fall hva kan jeg vise til som begrunnelse?

Jeg gjorde et lite forsøk med å la dusjen pøse ut kaldtvann en stund, og det føltes ut som det kjølte ned badet noe, men har ikke sett det på målinger. Kan det å la kaldtvann renne i dusjen bidra til å kjøle ned? Det blir jo ikke akkurat bedre luft av det, men kanskje litt kaldere i hvert fall.

Har noen tips til hva jeg burde gjøre, både når det kommer til å overleve til de er ferdig, og eventuelt til hvordan jeg skal gå frem for å betale mindre leie for dette? I natt vurderte jeg seriøst å legge meg inn på et rom på hotellet som ligger like i nærheten, for å kunne jobbe i greie forhold og få en god natts søvn.

Jeg lot dusjen renne en hel helg en gang varmekablene klikket og varmet 30 grader døgnet rundt, rørlegger sa jeg kunne gjøre det, og det ble ganske kaldt på badet faktisk. .

Men sånn som det der bør du ikke gå lenge, 60%luftfuktighet inne er litt mye, be om en luftavfukter om det skal bli langvarig dette her. 

Anonymkode: 09a3f...cef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ta med pc-en ut og ha kontor i bilen, i en park eller på en rolig kafé❤️. Huseier sitt hus så han kan teknisk gjøre hva enn han vil. 

Anonymkode: 36e2a...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...