Gå til innhold

Poll om "ligaer" og "marketsverdi" i dating

Poll om "ligaer/marketsverdi" i dating  

99 stemmer

1. 1. Poll om "ligaer/marketsverdi" i dating, hva tenker dere?

• Jeg orker ikke å forholde meg til temaet.
      30
    • Finnes ingen ligaer eller marketsverdi, det er oppspinn.
      35
    • Finnes, men det er under ingen omstendigheter greit å skrive om at man har høy verdi.
      9
    • Er reell med marketsverdi, og det påvirker meg, men sånn er det bare. Ok å lese/skrive sånt.
      32

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så temaet marketsverdi provoserer mange enormt. Diskusjoner blir følelsesladet og sporer av. Noen tror ikke på konseptet, og andre synes ikke det er greit å lese om det. Hva tenker du? Med marketsverdi mener jeg ikke et absolutt tall på en person, mer en anerkjennelse for at folk er forskjellige i utseende, utdanning, personlighet, og har mer eller mindre av noe. Og ja, selv tenker jeg at det å være i en middels kategori ofte er best!

Anonymkode: 0b496...13f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle skjønner at en smellvakker 20 åring har høyere «verdi» en enn slapp mann i 30 årene. MEN kanskje han er verdens snilleste, han får henne til å le, de har god sex og passer sammen. Da er de plutselig perfekte for hverandre likevel.

Menn liker ofte å si at kvinner går for menn over sin egen «liga» fordi de selv ikke får de samme kvinnene. De bare ignorerer at mennene ofte lover og lyver, for å lure kvinner til sengs. 

De fleste sunne forhold er ca like. Like pene mennesker, med ca lik utdannelse/økonomi, alder og livserfaringer. De vil det samme og vil ha hverandre. Men så er det noen som selvfølgelig kan kompensere for «mangler». For eksempel bryr mange menn seg mer om utseendet på kvinnen, enn utdannelsen hennes, mens kvinner flest er omvendt.

Anonymkode: 00ad3...d03

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Markedsverdi 

Anonymkode: 7d858...74c

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De bare ignorerer at mennene ofte lover og lyver, for å lure kvinner til sengs. 

Vel for vi som ser det utenfra er i hvert fall dette helt åpenbart.

Anonymkode: 238c9...f02

Skrevet

Han er snill, trygg, får meg til å le og min beste venn (kunne forsatt). Så verdien kan ikke beskrives.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel også en grunn til at så mange damer bruker masse filter på bilder for å lure menn. Er det ikke flaut når man skal møtes første gangen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er vel også en grunn til at så mange damer bruker masse filter på bilder for å lure menn. Er det ikke flaut når man skal møtes første gangen?

Jeg kjenner flere menn som bruker 15 år gamle bilder på Tinder, så ja, flaut. 

Anonymkode: 0ba56...1d3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så temaet marketsverdi provoserer mange enormt. Diskusjoner blir følelsesladet og sporer av. Noen tror ikke på konseptet, og andre synes ikke det er greit å lese om det. Hva tenker du? Med marketsverdi mener jeg ikke et absolutt tall på en person, mer en anerkjennelse for at folk er forskjellige i utseende, utdanning, personlighet, og har mer eller mindre av noe. Og ja, selv tenker jeg at det å være i en middels kategori ofte er best!

Anonymkode: 0b496...13f

Jeg tenker at dette begrepet kan hindre oss i å bli kjent med mennesker, på bakgrunn av at mennesker kategoriseres og klassifiseres. Den tankegangen støtter ikke jeg, likevel så lar jeg meg ikke provosere.

Jeg er veldig opptatt av å se mennesker som selvstendige subjekter basert på personlighet og egenskaper. Det synes jeg er veldig spennende. 

Hvem er du, og hvem er du i møte med meg?

Hva kan jeg klare å få fram i deg?

Det gjør meg nysgjerrig. Ingenting annet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vel for vi som ser det utenfra er i hvert fall dette helt åpenbart.

Anonymkode: 238c9...f02

Hvordan? Er du der når han sier ting til henne? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal det være mulig å diskutere og påstå om  noe å sårt og vanskelig og endre på som vår kropp vi må leve hele vårt liv i, uten følelser involvert? 

Å forvente det skulle gått eller bli overasket ovet at folk blir sure, forteller meg at her er noen emosjonellt uerfaren.

Om noen går å tenker på markedsverdi i møte med andre, så tror jeg de trenger å jobbe med holdningene sine. Det er ikke bra å forminske noen til utsendet alene. Og også svært uheldig å påstå du vet noens verdi, for andre enn din smak. 

Anonymkode: b7822...fb3

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noe forhold til begrepene «liga» og «markedsverdi». For meg handler det om fotball og eiendom.

Jeg har datet jenter/kvinner over hele skalaen. Fra pengesterke beste vestkant i Oslo til mer «folkelige» som jobber på gulvet i helsevesenet. Jeg har selv blitt sjekket opp av noen som folk sikkert vil hevde er i en helt annen «liga» en meg og har en langt høyere «markedsverdi».

Det jeg har lært i gjennom årenes løp, er at disse tingene noen virker å legge i begrepene «liga» og «markedsverdi», ofte er ting som er fullstendig irrelevant for hvem man faktisk tiltrekkes av og syntes er attraktive.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
sicario skrev (6 timer siden):

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noe forhold til begrepene «liga» og «markedsverdi». For meg handler det om fotball og eiendom.

Jeg har datet jenter/kvinner over hele skalaen. Fra pengesterke beste vestkant i Oslo til mer «folkelige» som jobber på gulvet i helsevesenet. Jeg har selv blitt sjekket opp av noen som folk sikkert vil hevde er i en helt annen «liga» en meg og har en langt høyere «markedsverdi».

Det jeg har lært i gjennom årenes løp, er at disse tingene noen virker å legge i begrepene «liga» og «markedsverdi», ofte er ting som er fullstendig irrelevant for hvem man faktisk tiltrekkes av og syntes er attraktive.

Nå forstår jeg jo deg slik at du er en attraktiv mann og dermed har høy markedsverdi som partner. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Alle skjønner at en smellvakker 20 åring har høyere «verdi» en enn slapp mann i 30 årene. MEN kanskje han er verdens snilleste, han får henne til å le, de har god sex og passer sammen. Da er de plutselig perfekte for hverandre likevel.

Menn liker ofte å si at kvinner går for menn over sin egen «liga» fordi de selv ikke får de samme kvinnene. De bare ignorerer at mennene ofte lover og lyver, for å lure kvinner til sengs. 

De fleste sunne forhold er ca like. Like pene mennesker, med ca lik utdannelse/økonomi, alder og livserfaringer. De vil det samme og vil ha hverandre. Men så er det noen som selvfølgelig kan kompensere for «mangler». For eksempel bryr mange menn seg mer om utseendet på kvinnen, enn utdannelsen hennes, mens kvinner flest er omvendt.

Denne 30 åringen du refererer til øverst vil uansett være helt usynlig på en app. Ingen av han sine gode egenskaper vil være synlig der. 

Uttrykket som blir brukt blant de unge i dag er "Crash Out"!
Ofte kvinner som filmer seg selv på sosiale medier etter at bruddet er et faktum. Her er en god 5 min forklaring.

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (13 timer siden):

Du er sikkert veldig kjekk med det draget du har.

Anonymkode: 4a2eb...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (4 timer siden):

Nå forstår jeg jo deg slik at du er en attraktiv mann og dermed har høy markedsverdi som partner. 

Jepp, provoserende når folk driver med sånn selvskryt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det noen som er mer attraktive enn andre. Å påstå noe annet er bare tull. "Liga" og "markedsverdi" er likevel ikke eksakte verdier som man kan sette to streker under. Vi har jo ulik smak og ulike preferanser. Min drømmepartner er heldigvis ikke min bestevenninnes drømmepartner og vice versa.

Statistisk sett er det jo slik at tiltrekning/attraktivitet ikke er jevnt fordelt. Det er ingen tvil om at det finnes enkelte personer som foretrekkes av mange, og andre personer som ikke gjør det. Da kan man snakke om ulike markedsverdier på sjekkemarkedet eller partnermarkedet. 

Likevel mener jeg at man fint må få lov til å prøve seg på en person som flertallet mener er i en annen liga enn en selv, og da både "oppover og nedover i systemet" (av mangel på bedre måte å uttrykke meg på). Det er jo ikke sikkert at den man prøver seg på rangerer personer på samme måte som flertallet. 

Anonymkode: 2787a...2c7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fant ikke et passende alternativ. Ligaer og markedsverdi finnes, selvsagt. Men blir tillagt altfor stor betydning i disse evigvarende debattene. Jeg tror man tar feil om man går utifra at de fleste vil ha en med høyest mulig markedsverdi, jeg ser og opplever at mennesker har en god ubevisst forståelse av hvor de ligger hen og blir betatt av og sammen med mennesker i samme «gruppe».

Det er jo også veldig flytende rundt midten, som utgjør flertallet. Det er ikke noen tvil om at hun unge legestudenten med klassisk pent ansikt er i en annen liga enn han på 50 som er ufør og overvektig med bosted i kjelleren hos mor, men de fleste befinner seg ikke i ytterpunktene og kan fint både date litt opp og litt ned i andres øyne fordi smaken er ulik.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bimbo skrev (34 minutter siden):

I en annen liga enn han på 50 som er ufør og overvektig med bosted i kjelleren hos mor, men de fleste befinner seg ikke i ytterpunktene og kan fint både date litt opp og litt ned i andres øyne fordi smaken er ulik.

Ikke vær frekk mot han.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bimbo skrev (1 time siden):

Fant ikke et passende alternativ. Ligaer og markedsverdi finnes, selvsagt. Men blir tillagt altfor stor betydning i disse evigvarende debattene. Jeg tror man tar feil om man går utifra at de fleste vil ha en med høyest mulig markedsverdi, jeg ser og opplever at mennesker har en god ubevisst forståelse av hvor de ligger hen og blir betatt av og sammen med mennesker i samme «gruppe».

Det er jo også veldig flytende rundt midten, som utgjør flertallet. Det er ikke noen tvil om at hun unge legestudenten med klassisk pent ansikt er i en annen liga enn han på 50 som er ufør og overvektig med bosted i kjelleren hos mor, men de fleste befinner seg ikke i ytterpunktene og kan fint både date litt opp og litt ned i andres øyne fordi smaken er ulik.

For det første så kan han være faren hennes. Selv om han kan ha vært uheldig og falt ut av arbeidslivet. Så kan datra ha lykkes med studier.

I Norge har vi høy grad av sosial mobilitet og hvem du er i det ene øyeblikket betyr ikke at du alltid har vært slik. Man kan bevege seg opp og ned på rangstigen.

Alder har mer å si, da de fleste etablerer seg med en på samme alder.

Anonymkode: ff1c9...3f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kompatibilitet er reelt, men at mennesker rangeres etter en innbilt verdi basert på ting som utseende, penger og vennekrets er kun reelt for de som selv er grunne og overfladiske og slike er det helt greit å luke ut først som sist.. 

Anonymkode: bc114...9c8

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...