AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Hvis du er kronisk syk, hvor ofte er du borte fra jobb. Er du lenge borte fra jobb? Anonymkode: 08b46...cb2
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august jeg er kronisk syk med flere kompliserte diagnoser som gir smerter, hjernetåke, fatuige osv samt fysiske problemer som går på bevegelse og balanse) og sist jeg var borte fra jobb var i Januar i fjor, fire dager... Det er ikke noe som sier at kronisk syke er mer borte fra jobb enn andre men det er noen diagnoser som kan gi høyere fravær.. Anonymkode: f6b75...d81 4
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): jeg er kronisk syk med flere kompliserte diagnoser som gir smerter, hjernetåke, fatuige osv samt fysiske problemer som går på bevegelse og balanse) og sist jeg var borte fra jobb var i Januar i fjor, fire dager... Det er ikke noe som sier at kronisk syke er mer borte fra jobb enn andre men det er noen diagnoser som kan gi høyere fravær.. Anonymkode: f6b75...d81 Og ikke minst ulike jobber kan tilby ulik tilrettelegging som gjør at man kan gå på jobb til tross for diagnosene. Stor forskjell på om man kan ha hjemmekontor, tilrettelegge arbeidstiden, få tilrettelagt arbeidsoppgaver osv. Jeg kan ha hjemmekontor så mye jeg vil, og kan også jobbe når som helst på døgnet, og det er jo noe helt annet enn om jeg MÅTTE møte opp i byen og være på jobb fra 08-16 og kun ha pause fra 11-11:30, liksom.. Jeg har ikke vært vekke fra jobben pga egen sykdom på tre år, og da var det ikke pga kronisk sykdom, men spysjuke ungene dro hjem fra barnehagen. Anonymkode: 5ffde...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og ikke minst ulike jobber kan tilby ulik tilrettelegging som gjør at man kan gå på jobb til tross for diagnosene. Stor forskjell på om man kan ha hjemmekontor, tilrettelegge arbeidstiden, få tilrettelagt arbeidsoppgaver osv. Jeg kan ha hjemmekontor så mye jeg vil, og kan også jobbe når som helst på døgnet, og det er jo noe helt annet enn om jeg MÅTTE møte opp i byen og være på jobb fra 08-16 og kun ha pause fra 11-11:30, liksom.. Jeg har ikke vært vekke fra jobben pga egen sykdom på tre år, og da var det ikke pga kronisk sykdom, men spysjuke ungene dro hjem fra barnehagen. Anonymkode: 5ffde...1b9 Så heldig du er! Arbeidsgivere ønsker ikke ansette meg siden jeg er kronisk syk. Anonymkode: 08b46...cb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Var mye borte i 7 år helt til jeg fikk diagnosen. Nå har jeg hatt null fravær i over 2 år og elsker livet🎉 Anonymkode: 86bc7...b79
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august 2-3 dager annenhver - hver tredje måned er ikke uvanlig. Et par ganger i året blir det et par uker Anonymkode: 993e8...4b1
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så heldig du er! Arbeidsgivere ønsker ikke ansette meg siden jeg er kronisk syk. Anonymkode: 08b46...cb2 Og samtidig hyles og sutres det over hvor fæææælt det er med sykefravær og så mange uføre.... Fryktelig mye sykefravær og uførhet kunne vært løst om arbeidsgivere var bittelitt mer velvillige til å tilrettelegge... Jeg har måttet slutte i jobber fordi arbeidsgivere har nektet å tilrettelegge. Og det har ikke vært urimelig tilrettelegging heller. En som nektet hjemmekontor, for det var SÅ viktig for det sosiale at alle var fysisk på jobb hele tiden... mens nå gjør jeg akkurat samme jobben og er på hjemmekontor 3-4 dager i uken og det er NULL problem for arbeidsgiver.. Anonymkode: 5ffde...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og samtidig hyles og sutres det over hvor fæææælt det er med sykefravær og så mange uføre.... Fryktelig mye sykefravær og uførhet kunne vært løst om arbeidsgivere var bittelitt mer velvillige til å tilrettelegge... Jeg har måttet slutte i jobber fordi arbeidsgivere har nektet å tilrettelegge. Og det har ikke vært urimelig tilrettelegging heller. En som nektet hjemmekontor, for det var SÅ viktig for det sosiale at alle var fysisk på jobb hele tiden... mens nå gjør jeg akkurat samme jobben og er på hjemmekontor 3-4 dager i uken og det er NULL problem for arbeidsgiver.. Anonymkode: 5ffde...1b9 Det er meg du siterte! Ja akkurat nå er min eneste inntekt sosialstønad. Jeg trenger å hjemmekontor hørt her inne at arbeidsgivere syns det er et stort krav. Anonymkode: 08b46...cb2
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvis du er kronisk syk, hvor ofte er du borte fra jobb. Er du lenge borte fra jobb? Anonymkode: 08b46...cb2 Jeg prøver i det lengste å ikke være borte. Sannsynlig for lenge, fordi jeg ender med å gå på en smell som fører til sykemelding. Jeg "trosser" alltid sykemeldingsprosenten og pusher på det jeg kan, selv da. Resultatet er nok at jeg blir lengre borte enn jeg hadde trengt, så dette er noe vi aktivt jobber med. Når jeg har SM er den som regel på 80 til 100% over tid, også jobber jeg meg oppover. I praksis da oppover fra ca. 50% arbeid. Anonymkode: e1b8e...8d9
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Har også en sjef som er veldig tydelig på at man skal presse seg på jobb og ikke bruke egenmelding. Har forklart at min lege anbefaler meg å heller bruke egenmelding av og til framfor å kjøre på til jeg blir sykemeldt i en måned. Men sjefen min er ikke enig, så da blir det en kombinasjon av dårligere livskvalitet for meg og i sum mye større fravær fra jobb. Men jeg føler jo litt at sjefen har valgt dette selv. Er sykemeldt minst en gang i året. Må av og til gå hjem fra jobb fordi jeg blir så dårlig at jeg ikke kan utføre jobben. Er aldri borte fra jobb av normale grunner (går på jobb med feber, influensa, migrene, brekt arm osv), føler jeg må «spare» alt sykefravær til min kroniske sykdom. Så det føles ganske urettferdig når Petter får ros for å ha så lite fravær, selv om han selvfølgelig var hjemme da han hadde feber. Han har lite fravær fordi han er frisk! Anonymkode: 330e3...583 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Det er utfordrende for enkelte arbeidsgivere å ansette noen med full hjemmekontorordning hvis jobben krever tett samarbeid med ett team, og tilrettelegging kan være mye mer enn hjemmekontor. Hvis det er støy som er problemet for eksempel kan cellekontor eller headset med noisecancelling være tilrettelegging, hvis det å ha mulighet å legge seg nedpå innimellom er tilrettelegging er en sofa i et hjørne som er skjermet ofte en løsning, men det krever at både arbeidstaker og arbeidsgiver er i dialog på hva utfordringen er og hvordan den kan løses til det beste for begge. Dersom din sykdom er slik at hjemmekontor er den eneste løsningen du ser for deg og arbeidsgiver trenger at du er tilstede er ikke denne riktig for deg. Anonymkode: f6b75...d81
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Jeg er kronisk syk, delvis ufør, og har vedtak på fritak for arbeidsgiverperioden. Jeg har ingen spesiell tilrettelegging på arbeidsplassen. Mitt sykefravær er langt lavere enn fraværet til enkelte andre på samme arbeidsplass. Anonymkode: 4d44a...cba
Brunello Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Så heldig du er! Arbeidsgivere ønsker ikke ansette meg siden jeg er kronisk syk. Anonymkode: 08b46...cb2 Det er ikke veldig rart. For det er selvsagt risiko ved kronisk sykdom. Vi har en hos oss. Hun er sjelden borte, men det har vært noen runder (fordelt på mange år) der hun har vært borte over en del uker.
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Ja, mye borte fra jobb Anonymkode: adf49...c9e
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Har kun fravær ved behandling og kontroller. Men har vel hatt ett snitt 2-3 timer fravær grunnet behandling i uka siste året. Får poliklinisk rehabilitering til høsten, så blir en periode med mer fravær da, men da avsluttes det meste av annen behandling også, så blir mindre fravær videre. Går tidligere hjem noen dager når smertene er som verst, eller jeg ikke har sovet pga smerter. Både leder og kolleger er fantastiske til å ta nødvendige oppgaver som jeg ikke klarer i dårlige perioder. Anonymkode: 9c37c...8c5
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Brunello skrev (6 minutter siden): Det er ikke veldig rart. For det er selvsagt risiko ved kronisk sykdom. Vi har en hos oss. Hun er sjelden borte, men det har vært noen runder (fordelt på mange år) der hun har vært borte over en del uker. Meg du siterer! Men da får man jo aldri jobb, kan ikke gå hele livet arbeidsløs. Arbeidsgivere må være flinkere til å inkludere. Anonymkode: 08b46...cb2 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Har kronisk sykdom men er nesten aldri borte fra jobb pga meg selv. Er hjemme med syke barn avogtil men meg selv kanskje 1-2 ganger i året og maks 1 eller 2 dager pr gang Anonymkode: ac5b6...115
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august Lite borte pga den kroniske sykdommen, men er veldig mye plaget med luftveisproblemer og får en del fravær pga det. Min kroniske sykdom er av en sånn art at hvis jeg først er på jobb, er det lite poeng å reise hjem for da er plagene ofte over innen jeg er hjemme. Jeg får heldigvis ha mye hjemmekontor, og det har hjulpet både på det kroniske og annet. Anonymkode: 5d0d4...b4f
Brunello Skrevet 14. august #19 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Meg du siterer! Men da får man jo aldri jobb, kan ikke gå hele livet arbeidsløs. Arbeidsgivere må være flinkere til å inkludere. Anonymkode: 08b46...cb2 Veldig mange får jobb før de plages med den kroniske sykdommen. Og man har ikke lov til å spørre om sykdom på intervju. Jeg ansatte hun hos oss vel vitende om at hun var syk.
AnonymBruker Skrevet 14. august #20 Skrevet 14. august Brunello skrev (Akkurat nå): Veldig mange får jobb før de plages med den kroniske sykdommen. Og man har ikke lov til å spørre om sykdom på intervju. Jeg ansatte hun hos oss vel vitende om at hun var syk. meg du siterer😊 Veldig mange får jo også kroniske sykdommer i barndommen, slik som meg. Har 2. sykdommer som jeg fikk ved 9-10 års alderen. Men helse har jeg blitt spurt om mange ganger på intervju, både på bemanningsbyrå og av andre arbeidsgivere, enten om det er spesifikke sykdommer/ vansker eller om det er noe de burde vite om helsen min. Kan godt hende det ikke er lov men det skjer Anonymkode: 08b46...cb2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå