Gå til innhold

Nordmannen i 2025 - en klient neddopet av sine egne penger

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For noe tiår siden var nordmenn staute, hardtarbeidende, lutfattige og stolte. Så kom krigen og etter den fremveksten av offentlig forvaltet velferd. Over år har velferden bredt rundt seg, stadig nye grupper har blitt erklært svake, som trenger støtte fra fellesskapet.

De svake gruppene i 2025 er:

• samtlige innenfor primæryrkene og tradisjonshåndverk
  • kvinner, særlig gravide, ammende og mødre
  • småbarnsfamilier
  • funksjonshemmede og syke
  • studenter og elever på videregående skole
  • barn med alle varianter diagnoser
  • innvandrere, flyktninger og asylsøkere
  • folk som ikke kan, vil eller evner å jobbe
  • husholdninger som har innlagt strøm
  • urfolk
  • elbileiere
  • næringsdrivende og bedrifter som lager ting ingen vil betale for, men som er klimavennlige
  • med flere

Felles for alle disse svake gruppene er at de mottar ytelser fra fellesskapet for å bli holdt liv i, eller understøttet, i ulike faser av livet. Som listen viser er nær 100% av befolkningen i en eller annen sammenheng, ihvertfall for en periode, inne i en svak gruppe som mottar slike ytelser.

For å organisere disse ytelsene trengs det et massivt offentlig apparat, hvorav en del har ansvar for å samle inn pengene og en annen del har ansvar for å dele dem ut igjen. Her sitter det administrasjon, kommunikasjonsrådgivere og mellomledere til bortenfor det øyet kan se i flotte, grisedyre lokaler.

Siden det ikke ville sett bra ut å samle pengene inn gjennom ren skatt, finnes det en eviglang rekke av fiskale avgifter på absolutt alt for å dekke inn behovet. Samtlige avgifter krever systemer, rapporter, kontroller og dokumentasjon slik at alt blir riktig.

I valgkampene kappes de politiske partiene om å identifisere nye, svake grupper som skal få almisser fra fellesskapet. Gratis tannlege, gratis medisiner, gratis kollektivtransport, gratis ditt og gratis datt. Det finnes ingen nedre grense for hva politikerne ønsker å legge det offentlige borti for så å kunne dele ut almisser til befolkningen.

Men er dette nordmannen verdig? Er det virkelig nødvendig med skyhøye skatter og avgifter slik at det kan skje en omfordeling og tilbakebetaling, fratrukket enorme kostnader til administrasjon?

Det finnes nemlig en annen løsning - at folk i mye større grad forvalter sin egen økonomi og at summen av skatter og avgifter tas ned.

En velferdsstat er et fint sikkerhetsnett for de som faller helt utenfor. At samtlige innbyggere i et land skal være fanget i sikkerhetsnettet gir ingen mening.

Hold statens lange, klamme fingrene sine unna økonomien vår! Ikke vær en klient - dopet ned av dine egne penger!

Endret av A-hunter
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
A-hunter skrev (5 minutter siden):

Det finnes nemlig en annen løsning - at folk i mye større grad forvalter sin egen økonomi og at summen av skatter og avgifter tas ned.

Det er vel nettopp dette som er valgflesket til nesten samtlige partier nå. Så spørs det hvem som klarer å overbevise flesteparten av befolkningen til å tro på dette. Ikke uventet gjør de nettopp iherdige forsøk på akkurat dette nå før valgkampen. Spørsmålet er hvorfor man skal tro på det enkelte partiet når tomme løfter og lovnader har preget disse valgkampene gjennom mange år. 

Det spilles på folks samvittighet over en lav sko, og overbevisningene er mange. 

Skrevet

Og hva driver du med da? 

• Liker 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (54 minutter siden):

Det er vel nettopp dette som er valgflesket til nesten samtlige partier nå. Så spørs det hvem som klarer å overbevise flesteparten av befolkningen til å tro på dette. Ikke uventet gjør de nettopp iherdige forsøk på akkurat dette nå før valgkampen. Spørsmålet er hvorfor man skal tro på det enkelte partiet når tomme løfter og lovnader har preget disse valgkampene gjennom mange år. 

Det spilles på folks samvittighet over en lav sko, og overbevisningene er mange. 

Dette er ikke noe valgflesk fra noen. Nesten alle lover enda mer "gratis" goder til absolutt alle. Ingen kutt, ingen effektivisering - bare mye mer av alt! Alle skal nemlig surres inn i tåka om at det eneste saliggjørende er at det offentlige besørger deg - fra vugge til graven.

Skrevet
Udyrisk skrev (55 minutter siden):

Og hva driver du med da? 

Hva har det med noe som helst å gjøre? Din nysgjerrighet?

Skrevet
A-hunter skrev (5 timer siden):

Dette er ikke noe valgflesk fra noen. Nesten alle lover enda mer "gratis" goder til absolutt alle. Ingen kutt, ingen effektivisering - bare mye mer av alt! Alle skal nemlig surres inn i tåka om at det eneste saliggjørende er at det offentlige besørger deg - fra vugge til graven.

Poenget mitt er at dette nettop har blitt et politisk salgsargument som brukes igjen og igjen. Om det er ideologi eller valgflesk så står vi på trappene av høstens valg med større fokus på dette enn tidligere. De politiske debattene i det siste har ikke handlet om annet. Løsningen din i HI er nettopp det enkelte partier har frontet under partilederdebatter og i talerstolen. 

Skrevet

Staten stoler ikke på at folk kan forvalte sine egne penger ser det ut til. Derfor samler de inn det meste av det vi tjener og deler ut til de som trenger det.

Men gratis tannlege vil jeg gjerne ha altså 

Skrevet
Lur Venn skrev (2 minutter siden):

Men gratis tannlege vil jeg gjerne ha altså 

Det er jo ikke gratis - det er det som er hele poenget.

At noen andre betaler, eller at du betaler selv over tid gjør det ikke gratis. Justert for byråkrati, ineffektivitet og saksbehandling blir det faktisk veldig mye dyrere.

• Liker 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (10 timer siden):

Poenget mitt er at dette nettop har blitt et politisk salgsargument som brukes igjen og igjen. Om det er ideologi eller valgflesk så står vi på trappene av høstens valg med større fokus på dette enn tidligere. De politiske debattene i det siste har ikke handlet om annet. Løsningen din i HI er nettopp det enkelte partier har frontet under partilederdebatter og i talerstolen. 

Da hører ikke vi på samme valgkamp. Samtlige partier som stiller til valg av en viss størrelse ønsker seg (lover) enda klammere hender rundt privatøkonomien vår.

Eneste unntak er FrP som snakker om noe redusert offentlig omsorg i bytte mot skatteletter. Men særlig overbevisende og konkret er det ikke. Dessuten har statsbudsjettet et enormt underskudd som må dekkes inn før skattereduksjoner kan gis.

Hvis du er uenig i dette er det fint med noen eksempler, ikke bare gjenta påstander som ikke er riktige.

Skrevet
A-hunter skrev (8 minutter siden):

At noen andre betaler, eller at du betaler selv over tid gjør det ikke gratis. Justert for byråkrati, ineffektivitet og saksbehandling blir det faktisk veldig mye dyrere.

At det ikke er gratis er nok alle inneforstått med.

Men det er forskjell på å betale en større sum regelmessig som går til alle behov en har, enn en litt mindre sum der og en ekstremt stor sum til tannlegen fordi man måtte rotfylle ei tann eller ha et implantat.

Og hvorfor det skal være gratis å knekke en fot men bli gjeldsslave av dårlig tannkvalitet er for meg uforståelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

At det ikke er gratis er nok alle inneforstått med.

Men det er forskjell på å betale en større sum regelmessig som går til alle behov en har, enn en litt mindre sum der og en ekstremt stor sum til tannlegen fordi man måtte rotfylle ei tann eller ha et implantat.

Og hvorfor det skal være gratis å knekke en fot men bli gjeldsslave av dårlig tannkvalitet er for meg uforståelig.

Du er jo ikke inneforstått det hvis du tror det er gratis å knekke en fot? Det er heller ikke gratis - det er bare noen andre som betaler.

I en tid der velferdsstaten er på veil til å knele fordi omfanget av velferd og antall mottakere av velferd er enormt høyt (nesten alle) - så velger du å rope på enda mer velferd?

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (10 minutter siden):

Du er jo ikke inneforstått det hvis du tror det er gratis å knekke en fot? Det er heller ikke gratis - det er bare noen andre som betaler.

I en tid der velferdsstaten er på veil til å knele fordi omfanget av velferd og antall mottakere av velferd er enormt høyt (nesten alle) - så velger du å rope på enda mer velferd?

Jeg vet det koster men det er ingen som står der med kortterminaler når man knekker foten. Det gjør man om man knekker ei tann. Hvorfor er det forskjell?

Ellers tror jeg ikke problemet er så enkelt som du vil ha det til. Ja jeg ønsker mer velferd. Og jeg mener med stor sikkerhet at den velferden jeg drar godt nytte av gjør at jeg kan yte mer til fellesskapet og yte lengre - enn uten.

Jeg er for eks forelder til flere barn enn snittet i Norge. Det har jeg kunnet og ville gjøre fordi vi har gode velferdsordninger rundt det. Barn som vil bli skattebetalere etter hvert.

Jeg har en jobb som lønner over snittet i Norge. Det gjør at jeg betaler ganske mye skatt. Det er en jobb jeg klarer fordi vi har gode velferdsordninger. Uten disse er det faktisk sannsynlig at jeg hadde vært ufør nå.

Og mye mer. Mye av dette muliggjort av velferdsstaten.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du ikke liker å ha et sikkerhetsnett så finnes det andre land du kan bo i som ikke har dette. Som frisk nordmann med utdanning er det nok ikke så vanskelig for deg å få oppholds og/eller arbeidstillatelse.

• Nyttig 1
Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

Sånn er det jo med det meste. De fleste har jo ikke 5-10000 kroner de kan betale med en gang, derfor betales det over tid på andre måter

Skrevet
Neix4 skrev (21 timer siden):

Hvis du ikke liker å ha et sikkerhetsnett så finnes det andre land du kan bo i som ikke har dette. Som frisk nordmann med utdanning er det nok ikke så vanskelig for deg å få oppholds og/eller arbeidstillatelse.

Du sammenligner det å være omgitt av velferd, der alle nordmenn er definert å være i svake grupper som trenger almisser med et sikkerhetsnett?

Hvis ikke alle deler av et liv er pakket inn i velferd så er sikkerhetsnettet borte?

Spesielt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...