AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Vurderer en pusevenn til katten vi har fra før. Det skal være en katt fra en dyrevernorganisasjon. Jeg har sett annonse på en som har samme lynne som vår, men er en seniorkatt på ca 11 år. Den har hatt eier tidligere, men det er usikkert hva som har skjedd videre, for den var flokete, avmagra og med knekte tenner da den ble funnet. Den får nå veterinærbehandling og er snart klar til adopsjon. Jeg tenker at katten kan ha flere gode år til, og vil gjerne gi trygghet resten av livet. Men, jeg er redd for å være naiv og at utgiftene kan bli astronomiske. Hadde du turt å adoptere en så voksen katt? Anonymkode: 40edc...f09 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Jeg hadde turt det ja, så lenge den hadde fått en skikkelig helsesjekk først. Jeg ville også tenkt at den har flere år igjen, men jeg hadde vært forberedt på noe høyere kostnader til for og veterinærkontroller. Men det er klart man må ha i bakhodet at selv små ting kan bli dyrt når man ikke har forsikring på en katt. Og sjansen for å få forsikret en katt som er så gammel er tilnærmet null. Så man bør ha grei økonomi, og man bør også ha tenkt litt over hvor mye man er villig til å bruke på en seniorkatt, og være klar for å ta ett tøft valg. Anonymkode: 90d55...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Ja, det hadde jeg glatt gjort. Anonymkode: 962cc...eba 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Jeg adopterte en senior på 8 år en gang. Helt uproblematisk. Katten ble 19 1/2 år, altså hadde mange gode år igjen da jeg adopterte henne. Anonymkode: f61c7...d09 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august Du vet aldri med seniorkatter(eller noe dyr generelt). Den kan leve i 2 måneder til eller i 10 år til. Den kan plutselig få mange ulike og dyre sykdommer, eller den er frisk resten av livet. Det du vet er at du får den frisk, for den går gjennom en grundig helsesjekk før du får den. Du vet også at du bidrar til å gi den det beste livet den kan få de siste månedene/årene den har igjen. Å få dyr fører alltid med en risiko. Dyret kan bli sykt og koste deg mye selv om den er ung også. Mitt råd, om du ikke forsikrer den, er å ha en egen konto til kattene, der du fører inn penger hver måned. Og takk for at du adopterer! Ingenting er bedre enn seniorpuser; mer takknemlige og lojale katter skal man lete lenge etter! Anonymkode: f18db...4dc 2 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vet aldri med seniorkatter(eller noe dyr generelt). Den kan leve i 2 måneder til eller i 10 år til. Den kan plutselig få mange ulike og dyre sykdommer, eller den er frisk resten av livet. Det du vet er at du får den frisk, for den går gjennom en grundig helsesjekk før du får den. Du vet også at du bidrar til å gi den det beste livet den kan få de siste månedene/årene den har igjen. Å få dyr fører alltid med en risiko. Dyret kan bli sykt og koste deg mye selv om den er ung også. Mitt råd, om du ikke forsikrer den, er å ha en egen konto til kattene, der du fører inn penger hver måned. Og takk for at du adopterer! Ingenting er bedre enn seniorpuser; mer takknemlige og lojale katter skal man lete lenge etter! Anonymkode: f18db...4dc Det er lurt med egen konto, ja. Jeg har veldig lyst til å bidra med å kunne gi en katt et trygt liv. Anonymkode: 40edc...f09 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #7 Skrevet 16. august Besteforeldrene mine valgte å ta imot en rolig seniorkatt fra FOD. Katten hadde vært der veldig lenge og blomstret virkelig i nytt hjem etter en tid ved å få det stabilt, rolig og oppmerksomheten alene. Det var vinn vinn der, de hadde kjærlighet å gi, men ikke eventuelt i 20 år som katter kan bli om man velger kattunge. Anonymkode: d22f6...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #8 Skrevet 16. august Hadde vært mer bekymret for at de to kattene ikke vil gå sammen mer enn helseutgifter til den du vurderer å adoptere. Men som en annen sier, det vil nok være vanskelig å få forsikring på en så voksen katt. Når mine to går ut av livet tror jeg nok jeg kommer til å adoptere voksne katter. Begynner å dra nok på åra til at det kan være et litt for langsiktig prosjekt til å starte med kattunger igjen. Anonymkode: 191e2...c74
AnonymBruker Skrevet 16. august #9 Skrevet 16. august Ja, det ville jeg gjort. Men hatt i tankene om at noen gode år er bedre enn ørten operasjoner for å holde den i live Anonymkode: 92eaf...d5d 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #10 Skrevet 16. august Jeg adopterte en katt på 8 år som jeg visste hadde en del problemer med magen. Men med rett for, så fungerer han helt fint. Nå er han 11 år, og sprek og kjærligheten selv. Jeg har en egen konto som jeg overfører penger til hver måned. Og det har holdt frem til nå. Anonymkode: 22d33...721 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:25 #11 Skrevet søndag kl 14:25 Ja, du får store veterinærutgifter etter hvert. Jeg ville ikke gjort det. Ikke pga penger men fordi eldre katter har behov for fred og ro, det er svært sjeldent de egner seg som en pusevenn. Og hvis din katt begynner å plage og dominere den gamle, så får du plutselig et stort problem hjemme og blomstring av helseplager på gamlepusen. Hadde eventuelt prøvd som fosterhjem, og adoptert hvis det gikk greit. Anonymkode: 659da...1a5
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:34 #12 Skrevet søndag kl 19:34 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, du får store veterinærutgifter etter hvert. Jeg ville ikke gjort det. Ikke pga penger men fordi eldre katter har behov for fred og ro, det er svært sjeldent de egner seg som en pusevenn. Og hvis din katt begynner å plage og dominere den gamle, så får du plutselig et stort problem hjemme og blomstring av helseplager på gamlepusen. Hadde eventuelt prøvd som fosterhjem, og adoptert hvis det gikk greit. Anonymkode: 659da...1a5 Hva for noe sier du? Som fosterhjem for katt, der mange av de har vært seniorer, kan jeg fortelle deg at de ofte(selvsagt ikke alltid) går overens med min private katt. Adopterte nettopp ut en katt, ca.8-12 år gammel, som pusevenn til katten de hadde fra før. Gikk helt strålende. De finner som regel ut hvem som er sjef. Man må bare tørre å la de buffe og knuffe litt. Anonymkode: f18db...4dc
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:44 #13 Skrevet søndag kl 19:44 Tennene er det jeg ville bekymret meg mest for i dette tilfellet. Katter flest får tannproblemer når de blir eldre og denne har allerede en del knekte tenner så få sjekka tennene skikkelig før adopsjon, ikke bare de som er knekt men hele munnen. Tannsten, tannstilling, tunge, eventuelle byller, slimhinner osv. Anonymkode: 96466...d8e
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:31 #14 Skrevet mandag kl 08:31 Jeg tenker som så at jeg gjerne adopterer seniordyr (har gjort det med hund), og gir dem et godt liv så lenge de er friske og har det bra. Om de får såpass helseproblemer at det er fare for at veterinærregningen blir "astronomisk" som du sier, så går jeg heller for avlivning. Da har ikke dyret det bra, og de pengene kan heller gå til å gi et annet dyr som trenger det et godt hjem. Anonymkode: b0b03...17e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:36 #15 Skrevet mandag kl 08:36 Blir en katt så syk at den ikke har livskvalitet bør den avlives uansett. De færreste forsikringer dekker sykdommer på gamle katter selv om du forsikrer de fra de er kattunger, så man får de samme utgiftene som man ellers får ved alminnelig kattehold gjennom et helt livsløp. Anonymkode: b0108...f09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå