Gå til innhold

Er det sant at jeg kan bestemme hvem barnet møter unders fars samvær?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Chat GPT skriver: "Ja, det er lov. Som forelder med alene foreldreansvar har du rett og plikt til å ta avgjørelser som gjelder barnets daglige liv, helse og trygghet. Dette inkluderer hvem barnet kan ha kontakt med under samvær."

Far har en søster som har alvorlig psykisk lidelse og vært innlagt på psykiatrisk. Jeg kjenner henne ikke og har ikke kontakt med hans familie. Jeg opplever ikke dette som trygt for barnet.

Anonymkode: f7c8b...6ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge føringer, men bestemme kan du ikke. Du lager mer drama enn nødvendig. 

Hvorfor så skeptisk til søstra? Har hun skadet noen, er hun en fare for de rundt seg eller er du bare dømmende?

Anonymkode: 0f7bd...3bf

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Nei, når far har samvær er det han som har ansvar for barnet, og du kan ikke bestemme hvem han møter eller hva han gjør.

Hva er det som gjør at du ikke stoler på far? For det er det du sier her, at du er redd for at han skal omgås sin søster, som da vil skade barnet ditt på en eller annen måte.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en alvorlig psykisk sykdom og har vært innlagt. 

Om noen jeg ikke engang kjenner hadde fått for seg at jeg er farlig for barn (!?!?!?) så hadde jeg muligens lagt meg ned for å dø.

Anonymkode: 2d460...d4c

• Liker 16
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj. Se for dere at en far hadde skrevet dette. At han ønsket å innskrenke mors rett til å introdusere sin psykisk syke søster for barnet 😂

Anonymkode: bacac...bf9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Om barnets tante er til fare for andre, så hadde hun nok vært innlagt på en psykiatrisk institusjon, så ser ingen grunn til at du skal bekymre deg. Bortsett fra det, så er det vel ingen grunn til å tenke at barnets far ikke ønsker barnets beste?

Anonymkode: e3ee3...645

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da ikke å være farlig for andre selv om man har vært innlagt på psykiatrisk avd. Jeg har vært innlagt og den eneste jeg var farlig for var meg selv. Om noen som ikke kjente meg hadde sagt at jeg ikke fikk lov til å være i nærheten av barn så hadde jeg blitt veldig overrasket og lei meg. 

Anonymkode: 6c579...a5b

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor opplever du det som utrygt for barnet? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på akutt psykiatrisk og det er mange pasienter der som absolutt ikke er farlig for andre, og ellers er gode foreldre selv altså. Man er syk, og får hjelp. Det er ikke noe motsetninger til å være med barn i det i seg selv. 

Anonymkode: 6e433...ca3

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Om FAR ikke er en egnet omsorgsperson, så må du kjøre sak på 100% omsorg. 

Utover det må du anta at han evner å passe på eget barn. Uansett om det gjelder kniver på kjøkkenbenken, sikring i bil, eller hvem barnet får møte. 

Anonymkode: 50f80...1ab

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bare fordi man er psykisk syk så er man til fare for de rundt seg? Du generaliserer ikke litt vel mye nå? 
Nei du får ikke bestemme at far kun skal la ungen treffe enkelte utvalgte og forhåndsgodkjente mennesker. Himmel. Stoler du ikke på at far holder barnet trygt? 

Anonymkode: a3519...0dc

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er altså redd for en psykisk syk søster? Som du ikke kjenner? Som du ikke engang vet om mannen har introdusert for barnet deres?  Og du har ikke noe kontakt med familien hans? Som kan bekrefte at fordommene dine mot søsteren er riktige? 

Right. Lykke til.

Anonymkode: 35637...267

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og grunnen do tror hun er farlig er? 

Anonymkode: 50bb4...6b5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har du hele foreldreansvaret da? Altså ikke bare fast bosted men faktisk fullt foreldreansvar alene?

Uavhengig av grunn for spm så er jo det relevant for å svare på spørsmålet i tråden. Det er vel ikke så vanlig å ha samvær hvis man ikke har delt foreldreansvar (som er det de fleste har, delt altså)?

Anonymkode: d576d...623

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du hele foreldreansvaret da? Altså ikke bare fast bosted men faktisk fullt foreldreansvar alene?

Uavhengig av grunn for spm så er jo det relevant for å svare på spørsmålet i tråden. Det er vel ikke så vanlig å ha samvær hvis man ikke har delt foreldreansvar (som er det de fleste har, delt altså)?

Anonymkode: d576d...623

Jeg har foreldreansvar alene 100 % og fast bosted 100 %. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oj. Se for dere at en far hadde skrevet dette. At han ønsket å innskrenke mors rett til å introdusere sin psykisk syke søster for barnet 😂

Anonymkode: bacac...bf9

Jeg er i den situasjonen nå, faktisk. Barnefar mener det er helt uaktuelt for barnet å være med min samboer/kjæreste fordi vi hadde en krangel for flere måneder siden. (Barnet var ikke hos meg da krangelen fant sted og krangelen var i en annen landsdel enn barnet var) Barnefar mener at jeg blir slått og utsatt for psykisk vold - uten å tenke over at jeg som høygravid fikk en dør slengt i ansiktet og levde på fatjokes under hele graviditeten + tiden etter 🙃

Vi skal i mekling og bestemme samvær på nytt, etter fars ønske.. (delt foreldrerett og 50/50 fra før)

Anywho, ts. Du kan ikke bestemme, men du kan kommunisere at du synes det er ubehagelig med tanke på hennes historikk. Så må du bare stole på at far er ved sine fulle fem 

Anonymkode: efcde...59e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har foreldreansvar alene 100 % og fast bosted 100 %. TS

Hvis barnet har samvær alene hos far så er det ikke 100%

Anonymkode: 6d973...b06

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis barnet har samvær alene hos far så er det ikke 100%

Det er det vel. Det er forskjell på samvær og daglig omsorg. Jeg ser ikke at ts skriver noe om delt omsorg.

Anonymkode: 8a759...c94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Chat gpt kan faktisk ikke til å stole 100% på... og du har faktisk ikke noe med hvem barn og far er med under barnets samvær med far så lenge det ikke er farlige og kriminelle folk!

Anonymkode: 6dea6...267

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det vel. Det er forskjell på samvær og daglig omsorg. Jeg ser ikke at ts skriver noe om delt omsorg.

Anonymkode: 8a759...c94

Hun har daglig omsorg, fast bosted. Om barnet bruker en dag i uken med far så er det samvær så er jo det minus på prosentene mor har. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...